Hur behandla ljust obehandlat läder på ny sadel?

alazzi

Trådstartare
Ja, jag har läst den ankrade tråden här på forumet :)
Men nu när jag har en helt ny sadel i obehandlat ljust läder så undrar jag ändå vad som är bäst för lädret.

Smörja in den med någon lädervårdsprodukt? Neatsfoot?

Eller bara låta den vara och tvätta vid behov?

Har aldrig haft en helt obehandlad sadel tidigare.

Sv: Hur behandla ljust obehandlat läder på ny sadel?

I westernbutiker brukar man kunna hitta lädervårdsprodukter särskilt för ljust läder.

Låt den vara mest möjligt, olja INTE om du vill behålla den ljusa färgen!!! Använd vanliga sadeltvål och ofärgat läderbalsam med bivax. Passiers är jättebra! Sadeln kommer mörkna nån nyans efter smörjning, men det blir bara snyggt.

Jag vill gärna att den ska mörkna rejält, tycker att det är snyggare faktiskt :)

Nu är det en väldigt ljus nyans.

Det jag vet är att i USA rekommenderar man Pure Neatfoot oil och i Europa är det vanligare med bivax/laolin podukter.

Funderade mest på om någon vet om det gör skillnad på lädret och hur skillanden i så fall är?

Olivolja mörknar lädret har jag hört!

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 776
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 670
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 880
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka