Hur behandla sår som aldrig läker?

Martina_m

Trådstartare
Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från blodigt/blött till torr fin sårskorpa för att sedan återigen bli blodig och om igen.
Såret är som en 5-krona ungefär. Ibland känns det som att flugtäcket skyddar, andra dagen som att flugtäcket skaver. När han går utan täcke känns det som att såret "torkar" eller som att det slås upp av svansen eller när han rullar sig.

Idag var det ordentligt blodigt och flugor i såret. Jag tvättade det med vanlig ACO sårtvätt, satte över en steril kompress och massa tejp. Hästen är nu utan flugtäcke. Får väl se om det sitter kvar imorgon bitti. Mitt hopp är att det ska bli en skorpa.

Tidigare har jag använt Skillingaryds 4ess salva på såret för att hålla det mjukt och framför allt att hålla flugorna borta. Men när det är blodigt så vill jag inte smörja på det.

Hästen verkar vara riktigt känslig(klantig? :grin:) och har alltid något sår någon (annan) stans. Jag är bortskämd med en annan häst som har otroligt bra läkekött.
Hur bör jag behandla såret? Finns det någon mirakelsalva?
 
Åh, att jag inte tänkt på det. En fd stallkamrat berättade om just honungens läkande effekt för länge sedan! Imorgon blir det honungsbehandling!

Vet har inte kollat på såret. Mer än under besiktning, och då sas det inget om det.
Det är ju eg ett "vanligt" sår, inget märkvärdigt. Men om det inte läker får jag ju ta ut veterinären. Men iom att det har börjat läka så fint, och sen rivits upp av något, så tänker jag att man får ha lite mer tålamod. Det tar ju lite tid för sår på sommaren.
 
Det svåra är väl att skydda såret där på höftknölen, men om du lyckas bandagera på något sätt så spola först med steril koksaltlösning, lägg därefter sårgel (intracel tror jag den heter och finns att köpa på apotek) som håller såret fuktigt, och sedan något skyddande förband så att inte flugorna kommer åt det. Om såret blir infekterat, om hästen får feber eller andra symtom på infektion så måste ju veterinär kolla på det.
 
Kolla om det går att sätta på en halv tennisboll på såret eller något annat som är dome-format, kanske silen på en sådan där man tar upp saker ur frityrolja? Luft men utan skav tänker jag även om sår inte behöver luft för att läka.
Jag tror nog att det är både flugor och skav.

Honung är inte att förakta. Det var det enda som fungerade på min hästs bensår efter skada som inte riktigt ville läka det sista.
 
Hej det finns en salva som heter proteinsalva den är bra att ha på öppna sår för att hjälpa läkning. Har det på mitt stos opererade sår..funkar bra men tar tid men hon har ett stort sår
 
Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från blodigt/blött till torr fin sårskorpa för att sedan återigen bli blodig och om igen.
Såret är som en 5-krona ungefär. Ibland känns det som att flugtäcket skyddar, andra dagen som att flugtäcket skaver. När han går utan täcke känns det som att såret "torkar" eller som att det slås upp av svansen eller när han rullar sig.

Idag var det ordentligt blodigt och flugor i såret. Jag tvättade det med vanlig ACO sårtvätt, satte över en steril kompress och massa tejp. Hästen är nu utan flugtäcke. Får väl se om det sitter kvar imorgon bitti. Mitt hopp är att det ska bli en skorpa.

Tidigare har jag använt Skillingaryds 4ess salva på såret för att hålla det mjukt och framför allt att hålla flugorna borta. Men när det är blodigt så vill jag inte smörja på det.

Hästen verkar vara riktigt känslig(klantig? :grin:) och har alltid något sår någon (annan) stans. Jag är bortskämd med en annan häst som har otroligt bra läkekött.
Hur bör jag behandla såret? Finns det någon mirakelsalva?

Du måste skydda såret från flugor och dyl. samt se till att risken är så liten som möjligt att hästen skrapar upp såret. Jag skulle köpa snögg (klistriga tjocka skumgummikompresser), klippa ut en fyrkant i mitten just över sårets storlek och klistra fast den på hästen. Kanske du får klippa upp två kompresser för att få rätt höjd. Tejpa för såröppningen i den översta snöggkompressen. Det gör att såret kan läkas där under, luftas utan att flugorna kommer åt såret eller täcket kan skava.
Numera sägs det ju dock att sår läks bäst blött (sök under hästvård) och då är det kanske bäst med en kompress mot såret innan snöggkompresserna?!
 
Köp honungssalva! Kruuse tex har en, avsedd för djur. Använder den en hel del på jobb (djursjukhus). Vetramil finns också, snäppet bättre. Finns både som salva och spray. Båda produkterna har jag använt i jobb och till min egen häst (även katt) och är mkt nöjd! Såret på katten var en riktig nasty historia men mirakelläkte nästan med hjälp av sprayen...
 
Jag skulle förutom bra kompresser som sitter fast i pälsen sy fast ett mycket halkigt/glatt tyg i flugtäcket på insidan just över höften. Det kan ju inte ta alltför många dagar att läka då.
 
Flugor håller sår öppna, så ett prio är gott skydd mot flugor. Skyddande kräm eller exempelvis tar plaster spray.

Ett annat prio är att hålla en tjockare bädd om man har häst med utstickande höftbensknölar som insisterar på att rulla sig ned till cementgolvet ex.vis. Är de på bete blir ju den saken svår, då får man fokusera på spray/täcke.

Att klibba fast plåster/tejp på häst är svårt, i bästa fall ger det mågra timmars skydd. Man vill nog inte linda i hela röven på dem för att få det att sitta kvar. Eller egentligen varför inte, några glättiga rullar co-flex så lär hästen bli barnens favorit iaf. :o
 
Calendula salva är oslagbart på sår! Försök hitta en som dessutom är baserad på bivax och gärna med zink.

Och använd flugtäcket hela tiden, du kan klistra fast Snögg bandage över såret om du tror täcket skaver. :)
 
Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från blodigt/blött till torr fin sårskorpa för att sedan återigen bli blodig och om igen.
Såret är som en 5-krona ungefär. Ibland känns det som att flugtäcket skyddar, andra dagen som att flugtäcket skaver. När han går utan täcke känns det som att såret "torkar" eller som att det slås upp av svansen eller när han rullar sig.

Idag var det ordentligt blodigt och flugor i såret. Jag tvättade det med vanlig ACO sårtvätt, satte över en steril kompress och massa tejp. Hästen är nu utan flugtäcke. Får väl se om det sitter kvar imorgon bitti. Mitt hopp är att det ska bli en skorpa.

Tidigare har jag använt Skillingaryds 4ess salva på såret för att hålla det mjukt och framför allt att hålla flugorna borta. Men när det är blodigt så vill jag inte smörja på det.

Hästen verkar vara riktigt känslig(klantig? :grin:) och har alltid något sår någon (annan) stans. Jag är bortskämd med en annan häst som har otroligt bra läkekött.
Hur bör jag behandla såret? Finns det någon mirakelsalva?

Fy vad jobbigt med sår som inte läker. Stod själv med mitt sto denna tiden förra året med ett stort sår på bringan.
Jag gjorde rent med mild sårtvätt och sen la jag silversalva runt såret i kanterna. La sorbact-kompress med gel (finns på Apoteket) direkt på såret, sedan en tjockare kompress och över klistrade jag på snögg, viktigt dock att man har något mellan sår och snögg, annars blir det inte kul att ta av!
I början fick hon stå inne på natten med bara ett bogskydd på sig så det fick lufta och sen ute på dagen med omläggning.
När det blivit en skorpa så fick hon gå ute dygnet runt med omläggning, la om det oftast varje dag om det inte satt bra.

Honung är säkert bra, har aldrig provat, men kanske lockar till sig onödigt mycket flugor denna årstiden?
 
Jag skulle prova med att ta bort flugtäcke, det ligger ju an på höftknölen. Spraya med tar plåserspray som någon skrev, det ger en hinna som hindrar flugorna att komma åt sårytan.
Sen när du fått det att läka så ta för vana att spraya lite glansspray på höften. Jag har en känslig kuse hemma och jag motar olle i grind genom att spraya på punkten där det nöts mest.
Framför allt så är det täcken, (välsittande i övrigt med glansig innsida) som ligger an och smånöter. I viss grad även när hon sover utomhus. Inne i boxen med gummimatta eller ordentlig spånbädd är det inte lika illa, fast det syns att det blir uppruggat ändå.
 
Har ni kollat så att det inte finns stafylokocker i såret? Kan ju i såna fall behövas sättas in antibiotika för att det ska läka. Tycker att det överlag har varit mycket såna i år...
 
Jag tycker superbra häst salva är bra på det mesta. Bivax är basen. Jag har fått bandage med kompress och fixomull stretch att sitta kvar på sår på hästen.
 
Har du kollat att det inte finns något hästen skrapar upp sig på? Min kliade upp ett sår på höften om och om igen på en liten kant i boxen insåg jag till slut. Det som hjälpte var att ta bort det som gav kanten i boxen, sätta snöggförband och tunt, glansigt täcke utanpå. Flugtäcket skavde upp det så det fick vara.
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 609
Senast: höstmåne
·
Hästvård Min pålle har fått en sår på insidan av kotan på höger bak. Inte speciellt djupt men sååå svårt att få att läka! Jag är livrädd att han...
Svar
17
· Visningar
2 067
Senast: sannaaah
·
Övr. Katt Släppte ut katterna som vanligt i morse och dom kutade genast ner till stallet som vanligt, trots att det regnade så ville dom ut...
Svar
3
· Visningar
2 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp