Hur behandla sår som aldrig läker?

Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från blodigt/blött till torr fin sårskorpa för att sedan återigen bli blodig och om igen.
Såret är som en 5-krona ungefär. Ibland känns det som att flugtäcket skyddar, andra dagen som att flugtäcket skaver. När han går utan täcke känns det som att såret "torkar" eller som att det slås upp av svansen eller när han rullar sig.

Idag var det ordentligt blodigt och flugor i såret. Jag tvättade det med vanlig ACO sårtvätt, satte över en steril kompress och massa tejp. Hästen är nu utan flugtäcke. Får väl se om det sitter kvar imorgon bitti. Mitt hopp är att det ska bli en skorpa.

Tidigare har jag använt Skillingaryds 4ess salva på såret för att hålla det mjukt och framför allt att hålla flugorna borta. Men när det är blodigt så vill jag inte smörja på det.

Hästen verkar vara riktigt känslig(klantig? :grin:) och har alltid något sår någon (annan) stans. Jag är bortskämd med en annan häst som har otroligt bra läkekött.
Hur bör jag behandla såret? Finns det någon mirakelsalva?
Min häst fick en sparkskada nu i sen sommras. Behandlade genom att tvätta , spraya med Tar-spray och sedan tejpa fast en steril kompress som andas över såret bara för att undvika så att flugorna inte gick i det, funkade bra och satt iallafall halva tiden de gick ute i hage, så man fick sätta på nytt vissa dagar. Till insläpp tvätt igen och på med en honugssalva som veterinären fixade till oss, finns att köpa genom Kruuse. Funkade super och ett 2,5 cm djupt, 4 cm långt sår på underarmen försvann snabbt och utan lymfangit. Kanske inte samma som din, men något av detta var ju iallafall bra för sår:)
 
Honung!! Perfekt för svårläkta sår! Bakterie/svamp- och troligen även virusdödande.
Det bästa är helt färsk honung, direkt från en biodlare, men det funkar med svensk honung köpt i butik. Anledningen till att den ska vara svensk är att svensk honung inte får hettas upp innan den säljs. Upphettad honung förlorar sina läkande egenskaper.
 
Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från blodigt/blött till torr fin sårskorpa för att sedan återigen bli blodig och om igen.
Såret är som en 5-krona ungefär. Ibland känns det som att flugtäcket skyddar, andra dagen som att flugtäcket skaver. När han går utan täcke känns det som att såret "torkar" eller som att det slås upp av svansen eller när han rullar sig.

Idag var det ordentligt blodigt och flugor i såret. Jag tvättade det med vanlig ACO sårtvätt, satte över en steril kompress och massa tejp. Hästen är nu utan flugtäcke. Får väl se om det sitter kvar imorgon bitti. Mitt hopp är att det ska bli en skorpa.

Tidigare har jag använt Skillingaryds 4ess salva på såret för att hålla det mjukt och framför allt att hålla flugorna borta. Men när det är blodigt så vill jag inte smörja på det.

Hästen verkar vara riktigt känslig(klantig? :grin:) och har alltid något sår någon (annan) stans. Jag är bortskämd med en annan häst som har otroligt bra läkekött.
Hur bör jag behandla såret? Finns det någon mirakelsalva?

Kolla att det inte finns något främmande föremål under som gör att såret inte läker, t ex en gammal pinnrest eller något.
Efter det mer eller mindre valfritt tips i tråden, själv föredrar jag våtläkning.
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 609
Senast: höstmåne
·
Hästvård Min pålle har fått en sår på insidan av kotan på höger bak. Inte speciellt djupt men sååå svårt att få att läka! Jag är livrädd att han...
Svar
17
· Visningar
2 067
Senast: sannaaah
·
Övr. Katt Släppte ut katterna som vanligt i morse och dom kutade genast ner till stallet som vanligt, trots att det regnade så ville dom ut...
Svar
3
· Visningar
2 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp