Bukefalos 28 år!

Sår som ALDRIG läker!!

sannaaah

Trådstartare
Min pålle har fått en sår på insidan av kotan på höger bak. Inte speciellt djupt men sååå svårt att få att läka! Jag är livrädd att han ska få lymangit igen :crazy:
Som sagt så läker inte såret som det ska. Vet inte vad jag gör för fel. Ibland är det "torrt" eller vad man ska säga, alltså en sårskorpa på, men ibland blöder det lite, förmodligen har det sprukit upp när han rört på sig. Har prövat allt jag kan tänka mig, tvättar med vatten, tvättar med såpa,tvättkräm,koksaltlösning, smörjer med helosan,skillingaryd hästsalva, socatyl, pensilinsalva, eller smörjer inte alls, lindat med jodopax bandage, lindat med steril kompress och coflexlinda, bara lindat nattbandage ner över kotan, inte lindat alls. Såret är bara ytligt så jag fattar inte varför det inte läker? inget var eller vätska förutom att det blöder väldigt lite ibland.
Nån som har nåt tips inna jag blir tokig :smirk:
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

tvätta ur de ordentligt en gång med jodopax eller annat. sen lägg på nån benlinda som Andas bra över natten sden smörjer du med vanlig vasselin RUNT såret, inte på. då torkar de ut i såret men är mjukt runt om så de inte drar i det sen. men ha inte på bandage efter sen. . :) funkade på min ponni iaf :)
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

Hej!

Hur stort är såret??
Min tjej brukar få små fula sår lite varstans. Jag låter henne klura ut som själv, stör så lite som möjligt. Hästar har också ett immunförsvar som behöver få jobba ibland. Ibland kan man vara och pilla och smörja för mycket på sår, jämför med sårskorpor på dej själv, eller är du en sån lycklig rackare som inte pillar upp dom hela tiden??/ Lavinia. som gör så med rimligt små sår, är dom stora eller sitter ruskigt illa till tar jag naturligtvis och hjälper naturen lite, men det har inte hänt på 3 år och då satt såret i hasleden hela vägen in till benhinnan, men inte igenom och då fick fru veterinär komma..
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

Stryker han inte upp det själv då? Troligen måste du ha skydd på honom. Kolla skoning om man kan påverka genom det så att han inte slår på sig själv.
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

nej han stryker inte upp det själv eftersom det sitter liksom..under kotan fast ovanför ballarna..han slår aldrig på sig när man rider,fast jag har skydd ändå.. det är inte mugg eller rasp.. Bara ett elakt sår inte speciellt stort..igår tvättade jag bara med vatten och lindade vanliga nattbandage i natt. Såg ganska bra ut i morse men det visar sig om det gått upp igen när jag tar in honom från hagen. Kan nog vara rätt att jag grejat lite för mycket med det :o
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

Jodopax "slöar" läkningsprocessen. Använd det så sparsamt som möjligt. Är du rätt för infektion är lotagen mkt bättre, dock receptbelagt. Annars är koksaltlösning helt okej. Du kanske gör egen eller?
/K.A
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

du är nog som jag - pillar alldeles för mycket! Sluta tvätta och linda, låt såret helt enkelt vila så läker det av sej själv. När man pillar, lindar å tvättar hela tiden hinner hästens immunförsvar helt enkelt inte med att läka såret för man är där och "stör" hela tiden.
Så bit ihop. Låt det vara. Om det inte försvinner på nån vecka så ring vet.
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

anni0301 skrev:
du är nog som jag - pillar alldeles för mycket! Sluta tvätta och linda, låt såret helt enkelt vila så läker det av sej själv. När man pillar, lindar å tvättar hela tiden hinner hästens immunförsvar helt enkelt inte med att läka såret för man är där och "stör" hela tiden.
Så bit ihop. Låt det vara. Om det inte försvinner på nån vecka så ring vet.

Joo, men här får man ju förstå att hon är rädd för att kusen ska råka ut för lymfangit igen...
Men visst, för mkt ska man aldrig pilla, och Jodopaxen hämmar läkningen väldigt mkt, så det måste hon verkligen minska ner på (enligt min uppfattning av hennes användning)

/K.A
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

jodopax använde jag bara några nätter och när jag märkte att det inte funkade slutade jag..har inte använt det på ett tag. Koksalet har jag köpt på apoteket..fast det tvättar jag bara med när såret är öppet..ska man tvätta med sånt när det är en sårskorpa på också? Jag lindar för att inte spånet ska fasta i såret på nätterna.. det blir liksom blod/spån/skit skorvar utanpå såret då och dom pillar jag bort lite..bara det yttersta inte så att han börjar blöda men det kanske bara är dumt. Tack för era tips! :bow: hoppas något fungerar
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

hmm.. lite svårt å veta på din beskrivning vad det är du pillar bort! ;)
Men är det skit osv, så ska det ju givetvis inte vara kvar.. Det hade ju klart gått fortare att läka om det hade fått vara "öppet" men det förstår jag att du inte vill riskera om det blir så skitigt.
Går att göra egen koksaltlösning oxå.. får PM:a om du vill ha receptet på det, har det inte framför mig just nu.
Sendan tycker jag mkt väl att du kan ta och rengöra det med koksalt el. lotagen. Men bra att du slutat med jodden!
koksaltet/lotagenen tar du i den mängd/så ofta som du tycker det behövs, men så klart så lite som möjligt utan att det blir risk för tex lymfangit.

MVH, K.A
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

på morgenen blir det liksom nån skorpa av spånet och så som jag tvättar bort..drar av det värsta..:) kan inte förklara men jag är inte där och pillar bort allt iaf!
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

flera veckor.. vill inte ta dit veterinären för en sån småsak men kanske måste det snart eftersom det aldrig ger sig. Det såg fint ut idag inga sårskopror utan bara själva såret... får se hur det är imorgon igen..
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

Aldrig fel att rådgöra.. För om de ser att det är ordentligt läkt underifrån kanske de rådgör från att inte ha något omslag på natten och då läker det ju betydligt fortare..
Men klarar det sig inte om du bara sätter över tjock socatylsalva under natten?
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

min häst har under en månad haft ett sår ovanför kronranden på en framfot som inte läkt o jag har provat olika sätt jag med. Men nu verkar det somd et börjar hända något. Har haft på zinkpasta varenda dag, det torkar ut såret så det kan läka lite lättare. Det har hjälpt för mig o min häst hittils iallafall...
 
Sv: Sår som ALDRIG läker!!

jag har ju faktiskt zinkpasta i stallet!! att jag inte tänkt på det :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 924
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 530
Senast: caballus
·
Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 301
Senast: Mustang
·
Kropp & Själ Jag måste höra om ngn haft liknande eller kan ha ett hum om vad det kan vara. Jag har varit i kontakt med VC i förra veckan som sa att...
Svar
3
· Visningar
1 411
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp