Hur bli av med efterhängsen mäklare?

Jag ansökte om konto hos en grossist i förra veckan.

Samtidigt som jag fick svar att "nej din shop är underkänd" fick jag ett annat mail som jag först trodde var spam men som visade sig skickat från hennes privata mail direkt riktat till mig med en länk till en crowdfuning för hennes häst 😠

Gisssar att min hästiga maildomän gjorde att hon tyckte det var en briljant idé.

Synd för henne hittade jag mailadressen till HR-avdelningen. Råkade nämna GDPR lite referense till lag å rätt i förbifarten och nu har jag inte bara har jag fått två långa LÅNGA "vi är så sorry brev" utan är även godkänd som kund hos dem 😆

Folk är typ inte kloka nuförtiden 🙄
Det får mig att tänka på att Einstein ska ha sagt något i stil med att det finns en gräns för människans genialitet men inte för dess dumhet.
 
Mitt försäkringsbolag ringde mig stup i kvarten, och försökte pracka på mig en försäkring jag inte ville ha. Till slut frågade en av säljarna varför, och jag hamnade i en debatt om försäkringsvilkoren, som jag ansåg vara usla, och han fantastiska.
Det slutade med att jag bytte bolag, och meddelade dem att de inte får kontakta mig mer, då jag inte är deras kund.
 
Mitt försäkringsbolag ringde mig stup i kvarten, och försökte pracka på mig en försäkring jag inte ville ha. Till slut frågade en av säljarna varför, och jag hamnade i en debatt om försäkringsvilkoren, som jag ansåg vara usla, och han fantastiska.
Det slutade med att jag bytte bolag, och meddelade dem att de inte får kontakta mig mer, då jag inte är deras kund.
Det påminner mig om en period då bolaget där jag har min hemförsäkring höll på att ringa ner mig, varje kväll då jag var i stallet. De ville att jag skulle spara i deras pensionsfonder. Jag försökte vara trevlig när jag tackade nej men de ringde ändå. Till slut fick jag säga att jag kommer att ärva pengar så jag behöver ingen pensionsförsäkring, då skrattade han och sa att det kunde han inte övertrumfa. Det är för :devil: när de inte respekterar ens nej utan fortsätter att tjata.

Jag kan vara ruskigt otrevlig om jag måste, men det är tråkigt att behöva gå så långt för att bli respekterad.
 
Jag kan vara ruskigt otrevlig om jag måste, men det är tråkigt att behöva gå så långt för att bli respekterad.
Det kan jag också bli men det slår ju mest tillbaka på mig själv att bli så jäkla arg och otrevlig. Jag har börjat avbryta de som inte ger sig med att säga att "jag har tackat ned trevligt flera gånger nu och kommer snart att bli arg vilket är trist för både dig och mig jag lägger därför på luren nu, tack och hej". Tyvärr funkar det väl inte med den typ av idioter som det berättas om i den här tråden. Historierna är helt sanslösa :crazy:
Jag tror för övrigt att det Einstein sa var något om att "det finns två saker som är oändliga, universum och människans dumhet... men jag är osäker ifråga om universum."
 
Jag måste ha hamnat på en mäklarlista eller om det är samma mäklarfirma som ringer hela tiden. De säger att mitt område är hett och vill göra en gratis värdering. Jag bara säger att jag just flyttat hem och tänker inte flytta någonsin igen, men om de vill kan de gärna komma och hämta alla mina tomma flyttkartonger som jag ännu inte orkat fixa med.

Sedan blir det frågor om hur bomarknaden ser ut i allmänhet och vilka områden som är 'heta' och vilka faktorer som inverkar (tycker ärligt det är ett intressant ämne). Sedan vill mäklaren inte prata med mig längre :( :angel:
 
Det kan jag också bli men det slår ju mest tillbaka på mig själv att bli så jäkla arg och otrevlig. Jag har börjat avbryta de som inte ger sig med att säga att "jag har tackat ned trevligt flera gånger nu och kommer snart att bli arg vilket är trist för både dig och mig jag lägger därför på luren nu, tack och hej". Tyvärr funkar det väl inte med den typ av idioter som det berättas om i den här tråden. Historierna är helt sanslösa :crazy:
Jag tror för övrigt att det Einstein sa var något om att "det finns två saker som är oändliga, universum och människans dumhet... men jag är osäker ifråga om universum."
Nu för tiden säger jag oftast tack så mycket men jag ska inte ha något, hej då, och lägger på. I min allra vänligaste ton. Det känns mycket bättre än att behöva bli arg och värja sig.
 
Apropå försäkringar har jag allting hos IF förutom kattens som är Svedea. Nämnde henne när försäljaren frågade om jag hade något annat jag ville försäkra (tänkte rabatt) men efter diskussioner konstaterade vi båda att jag skulle få reservationer och inte kunna teckna det belopp jag ville och med FORL/TR. Så hen sa att jag skulle förlora stort på att byta och rådde mig att fortsätta med Svedea.
 
Det där med GDPR är inte så enkelt.
Om jag har en kund, får jag kontakta den en viss tid, men det har inte med GDPR att göra.
GDPR är till för att garantera att dina personuppgifter är säkra. Inte hur och när du blir kontaktad.

Det du har råkat ut för hamnar egentligen inte under GDPR, som många i tråden verkar tro, utan under konsumentköplagen och dataskyddsförordningen som jag ser det. Kanske köplagen med.

Kunden hör av sig och vill inte ha erbjudanden eller kontakt.
Jag avregistrerar den för all kontakt, för all form av försäljning. Men jag sparar uppgifterna enligt alla konstens regler.

Jag kontaktar inte kunden om det inte gäller en order, eller viktig information. Sådan information kan vara t.ex. information om ett nytt system, ett fel på varan den har köpt, eller något som rör dom eller deras affär.
Har man köpt en ny bil och det visar sig vara ett allvarligt fel på den, är det ju inga konstigheter att det företaget har kvar ens uppgifter, även om man meddelat att man inte vill bli kontaktad för försäljning? Samt kontaktar mig för att åtgärda felet.

Men, jag måste fortfarande spara vissa uppgifter, lika länge som bokföringslagen säger att jag skall spara bokföringen.
Jag kan inte bara radera transaktionerna.
Jag måste ju kunna bevisa affären vid en revision? Även om kunder åberopar GDPR.
När bokföringslagen säger att jag kan slänga det årets bokföring, raderas alla kundens uppgifter för gott, men inte förrän dess. Fram till dess skyddar jag dina uppgifter och kontaktar dig inte om du inte vill.

Det är riktigt oförskämt av din f.d. mäklare att terrorisera dig på det här sättet.
Det känns väldigt oseriöst.
Jag hade nog slängt iväg ett mejl till Mäklarsamfundet med. De kan säkert gå ut till sina medlemmar, och påminna om etik, etikett och regler.
 
Det där med GDPR är inte så enkelt.
Om jag har en kund, får jag kontakta den en viss tid, men det har inte med GDPR att göra.
GDPR är till för att garantera att dina personuppgifter är säkra. Inte hur och när du blir kontaktad.

Det du har råkat ut för hamnar egentligen inte under GDPR, som många i tråden verkar tro, utan under konsumentköplagen och dataskyddsförordningen som jag ser det. Kanske köplagen med.

Kunden hör av sig och vill inte ha erbjudanden eller kontakt.
Jag avregistrerar den för all kontakt, för all form av försäljning. Men jag sparar uppgifterna enligt alla konstens regler.

Jag kontaktar inte kunden om det inte gäller en order, eller viktig information. Sådan information kan vara t.ex. information om ett nytt system, ett fel på varan den har köpt, eller något som rör dom eller deras affär.
Har man köpt en ny bil och det visar sig vara ett allvarligt fel på den, är det ju inga konstigheter att det företaget har kvar ens uppgifter, även om man meddelat att man inte vill bli kontaktad för försäljning? Samt kontaktar mig för att åtgärda felet.

Men, jag måste fortfarande spara vissa uppgifter, lika länge som bokföringslagen säger att jag skall spara bokföringen.
Jag kan inte bara radera transaktionerna.
Jag måste ju kunna bevisa affären vid en revision? Även om kunder åberopar GDPR.
När bokföringslagen säger att jag kan slänga det årets bokföring, raderas alla kundens uppgifter för gott, men inte förrän dess. Fram till dess skyddar jag dina uppgifter och kontaktar dig inte om du inte vill.

Det är riktigt oförskämt av din f.d. mäklare att terrorisera dig på det här sättet.
Det känns väldigt oseriöst.
Jag hade nog slängt iväg ett mejl till Mäklarsamfundet med. De kan säkert gå ut till sina medlemmar, och påminna om etik, etikett och regler.
Det du beskriver är ju så som det ska vara men det här med mäklare funderar jag på om det kan vara ett outforskat gränsland. Vissa mäklare - oftast större kedjor - har ju folk som inte gör annat än att sitta och ringa till kunder utan att för den skulle vara aktiva mäklare ute i verkligheten när de snarare är rena telefonförsäljare.

Kunduppgifterna de använder har de ju fått från aktiva mäklare med tillhörande kundtransaktioner, Men frågan är om det innebär att man som kund godkänt att de används av en extern leverantör av call center? 🧐

I övrigt..

I mitt fall med tjejen som tog min e-postadress från sin arbetsgivare och kontaktade mig privat för egen vinning var det ett solklart fall av GDPR eftersom mina uppgifter uppenbarligen inte var skyddade what so ever när jag skickade in dem med min förfrågan om konto hos företaget utan de hamnade hos tredje part.

Innan GDPR kom fick man kontakta folk - läs kunder eller presumtiva sådana dvs folk som kontaktat ens företag - i två år (detta kan vara lokalt, bor inte i Sverige) efter man senast haft kontakt med dem. Men.. om kunden sagt att de inte vill bli kontaktade eller om de avprenumererat från en sändlista för nyhetsbrev osv. var den möjligheten förbrukad.

Efter GDPRs inträde var man tvungen att skapa om sina sändlistor för nyhetsbrev. Dvs skicka ut ett "tjohoo med GDPR kommer nya regler för hur vi får hantera dina kontaktuppgifter så om du vill fortsätta prenumerera på vårt nyhetsbrev klicka här och prenumerera på vår nya lista om du inte klickar så är du avprenumererad".

Ett "superkul" extraarbete för småföretagare och ett fint sätt att förlora presumtiva kunder som aldrig öppnade mailet och därmed inte heller klickade på länken eller om de klickade på länken sedan inte klickade på länken "bekräfta prenumeration" för att de meddelandet fastnade i spamkorgen.
 
Det du beskriver är ju så som det ska vara men det här med mäklare funderar jag på om det kan vara ett outforskat gränsland. Vissa mäklare - oftast större kedjor - har ju folk som inte gör annat än att sitta och ringa till kunder utan att för den skulle vara aktiva mäklare ute i verkligheten när de snarare är rena telefonförsäljare.

Kunduppgifterna de använder har de ju fått från aktiva mäklare med tillhörande kundtransaktioner, Men frågan är om det innebär att man som kund godkänt att de används av en extern leverantör av call center? 🧐

I övrigt..

I mitt fall med tjejen som tog min e-postadress från sin arbetsgivare och kontaktade mig privat för egen vinning var det ett solklart fall av GDPR eftersom mina uppgifter uppenbarligen inte var skyddade what so ever när jag skickade in dem med min förfrågan om konto hos företaget utan de hamnade hos tredje part.

Innan GDPR kom fick man kontakta folk - läs kunder eller presumtiva sådana dvs folk som kontaktat ens företag - i två år (detta kan vara lokalt, bor inte i Sverige) efter man senast haft kontakt med dem. Men.. om kunden sagt att de inte vill bli kontaktade eller om de avprenumererat från en sändlista för nyhetsbrev osv. var den möjligheten förbrukad.

Efter GDPRs inträde var man tvungen att skapa om sina sändlistor för nyhetsbrev. Dvs skicka ut ett "tjohoo med GDPR kommer nya regler för hur vi får hantera dina kontaktuppgifter så om du vill fortsätta prenumerera på vårt nyhetsbrev klicka här och prenumerera på vår nya lista om du inte klickar så är du avprenumererad".

Ett "superkul" extraarbete för småföretagare och ett fint sätt att förlora presumtiva kunder som aldrig öppnade mailet och därmed inte heller klickade på länken eller om de klickade på länken sedan inte klickade på länken "bekräfta prenumeration" för att de meddelandet fastnade i spamkorgen.
Ang mäklare, så verkar det finnas stor okunskap? Eller rätt och slätt nonchalans?
I ditt fall är det solklart övertramp av GDPR.

Är man småföretagare, kan man lägga till i sina köpvillkor att man får nyhetsmejl när man godkänner.
Sedan om man vill göra så eller ej av goodwill, är en annan femma. Men många gör så och det är principiellt ok.
Ber kunden om att inte få det, så är det det som gäller.


Och precis nu hamnade ett ärende på mitt bord ang en herre som inte vill ha mejl och erbjudanden, men som får det!
Karma?
I systemen står det att han inte ska ha det, så nu har jag en halv dags arbete framför mig att gå igenom alla system, kontakta leverantörer för att se vad som har hänt i deras importer. Suck!
Det är en kund som handlar för 150 kr om året, så det kan man inte räkna hem. Men alla kunder är lika viktiga, så det är bara att spotta igång. Lär inte dyka upp här mer i dag i alla fall.
Så även om man har en policy och vill göra allt rätt, kan mystiska fenomen inträffa. Som i teorin egentligen inte kan hända.
 
Ang mäklare, så verkar det finnas stor okunskap? Eller rätt och slätt nonchalans?
I ditt fall är det solklart övertramp av GDPR.

Är man småföretagare, kan man lägga till i sina köpvillkor att man får nyhetsmejl när man godkänner.
Sedan om man vill göra så eller ej av goodwill, är en annan femma. Men många gör så och det är principiellt ok.
Ber kunden om att inte få det, så är det det som gäller.


Och precis nu hamnade ett ärende på mitt bord ang en herre som inte vill ha mejl och erbjudanden, men som får det!
Karma?
I systemen står det att han inte ska ha det, så nu har jag en halv dags arbete framför mig att gå igenom alla system, kontakta leverantörer för att se vad som har hänt i deras importer. Suck!
Det är en kund som handlar för 150 kr om året, så det kan man inte räkna hem. Men alla kunder är lika viktiga, så det är bara att spotta igång. Lär inte dyka upp här mer i dag i alla fall.
Så även om man har en policy och vill göra allt rätt, kan mystiska fenomen inträffa. Som i teorin egentligen inte kan hända.
Det är verkligen en snårskog men jag tror att många inte bara är okunniga men helt enkelt inte bryr sig. I vår tidigare "gift shop" frågade vi om de ville ha nyhetsbrevet när de typ checkade ut. Men.. då var nej default och de behövde aktivt välja ja för att komma med på listan.

Den lustigaste hänvisningen jag kommit över i samband med GDPR var en fälttävlan som hade häftat upp lappar i hela skogen och hinder på en officiell tävling om att det med hänvisning till GDPR var förbjudet att fota tävlingen what so ever 😂

450 ilskna fälttävlansfantaster på startlinjen var inte särskilt imponerade 🤣🤣🤣
 
@hoppsann och @eventingmania idag var det tre år sen som jag flyttade och eftersom affären ju blev klar en tid innan inflytt hade det gått mer än tre år sedan jag var deras kund när de messade mig i torsdags. Förutom då att jag avsagt mig kontakt sedan första gången de kontaktade mig och blockerat varje nummer de kontaktat mig ifrån. De kan inte ha missat budskapet!

Mäklarsamfundet är en bra idé, ska höra av mig till dom också.
 
Det där med GDPR är inte så enkelt.
Om jag har en kund, får jag kontakta den en viss tid, men det har inte med GDPR att göra.
GDPR är till för att garantera att dina personuppgifter är säkra. Inte hur och när du blir kontaktad.

Det du har råkat ut för hamnar egentligen inte under GDPR, som många i tråden verkar tro, utan under konsumentköplagen och dataskyddsförordningen som jag ser det. Kanske köplagen med.

Kunden hör av sig och vill inte ha erbjudanden eller kontakt.
Jag avregistrerar den för all kontakt, för all form av försäljning. Men jag sparar uppgifterna enligt alla konstens regler.

Jag kontaktar inte kunden om det inte gäller en order, eller viktig information. Sådan information kan vara t.ex. information om ett nytt system, ett fel på varan den har köpt, eller något som rör dom eller deras affär.
Har man köpt en ny bil och det visar sig vara ett allvarligt fel på den, är det ju inga konstigheter att det företaget har kvar ens uppgifter, även om man meddelat att man inte vill bli kontaktad för försäljning? Samt kontaktar mig för att åtgärda felet.

Men, jag måste fortfarande spara vissa uppgifter, lika länge som bokföringslagen säger att jag skall spara bokföringen.
Jag kan inte bara radera transaktionerna.
Jag måste ju kunna bevisa affären vid en revision? Även om kunder åberopar GDPR.
När bokföringslagen säger att jag kan slänga det årets bokföring, raderas alla kundens uppgifter för gott, men inte förrän dess. Fram till dess skyddar jag dina uppgifter och kontaktar dig inte om du inte vill.

Det är riktigt oförskämt av din f.d. mäklare att terrorisera dig på det här sättet.
Det känns väldigt oseriöst.
Jag hade nog slängt iväg ett mejl till Mäklarsamfundet med. De kan säkert gå ut till sina medlemmar, och påminna om etik, etikett och regler.
Bara för att klargöra, GDPR och dataskyddsförordningen är samma lag. GDPR står för the General Data Protection Regulation, vilket är det engelska namnet för dataskyddsfördningen. Så om du anser att det faller under dataskyddsfördningen så anser du att det faller under GDPR.
 
Bara jag som läser "hur bli av med efterhängsen make?" :D

Jag hade nog sagt väldigt tydligt att då de valt att trakassera mig så kommer jag aldrig att överväga att använda dem igen, Jag kommer inte heller att rekommendera någon att varken köpa eller sälja genom denna mäklarfirma. Ibland är det tyvärr bara hot.

Jag själv blir terroriserad i jobbet av
- Telefonabonnemang försäljare
- Annonsförsäljare
- Artikel/annonsförsäljare (dvs betala för att få en redaktionell artikel, finns det ingen vanligt traditionell journalistik längre utan är allt i affärs- och facktidningarna betalat för???)
- Säljare av toners
- Säljare av logistiklösningar
- Säljare av emballage.

Jag kan vissa dagar ha upp till 10 sådana här säljsamtal, tappar mark efter varje samtal, men kan inte heller välja att inte svara, det kan ju vara en potentiell kund som ringer...

Har börjat att lägga in varje säljares numer så att jag i alla fall i bland kan låta telefonen bara rulla på när annonsförsäljare 1,2,3 eller 17 ringer...
 
Tror ni inte en satans :devil: mäklare ringde nyss! När jag sa att han trakasserade mig sa han att det måste vara någon från någon annan firma, men det är hela tiden samma fastighetsbyrå i området där jag numera bor.
 
Viasat har ringt sex gånger på tre arbetsdagar! Helt Otroligt! Har bett dem att radera mina uppgifter ur registret vid fem av samtalen, varav två gånger idag. Nu har jag ringt och blivit uppringd av deras kundtjänst för att försöka få dem att sluta ringa. Fy fabian vad arg man blir!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 702
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 463
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 242
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp