Bukefalos 28 år!

Hur blir jag av med vätskan i kroppen?

Jag vet, ni är inga läkare och jag ber er inte heller att ställa någon diagnos, men någon kanske ändå har något tips på hur jag ska bli av med vätskan jag dragit på mig i kroppen.

Bakgrund: Var gravid förra året, födde i november. Blev svullen i hela kroppen runt augusti. Inget ovanligt när man är gravid så tänkte inte så mycket mer på det. Det kom och gick men i slutet på graviditeten så blev det värre. Min bm sa att det kissar jag ut efter förlossningen.
Men nej, vätskan försvann inte. Nu blev det värre än någonsin denna veckan och idag har det känts konstigt i mitt ena knä men det är inte så konstigt när benen är så svullna som dom är.
Pratade med bvc igår när vi var och vägde lillan och hon kollade på mina händer och såg vätskan och sa att det inte är normalt och bad mig ringa min vc på måndag vilket jag tänker göra.

Men tills dess och att jag fått träffa en läkare, finns det något man kan dricka/äta som drar med sig vätskan ur kroppen?
Jag undviker salt redan, dricker mycket vatten. Äter inga mediciner. Ammar så kan inte stoppa i mig vad som helst.

Men tänkte om någon annan lidit av vätska i kroppen och hur du gjorde för att bli av med det?

Så här var det i slutet av graviditeten, men nu är ungen två månader och det är fortfarande likadant, om inte värre!
https://www.instagram.com/p/9O0y0htg52/


Lägg dig med benen i högläge gärna några ggr på dagen och höj fotändan på sängen några cm på natten och drick inte mer än du är törstig. Det är naturligt att huden åter får färgen när man drar och petar då cirkulationen är ok.
Med vänlig hälsning
Pudlan
Pudlan
 
Jag har lynfödem efter att jag opererat bort lymfkörtlar och ena bröstet. Det betyder att lymfsystemet, enkelt beskrivet, är avkapat och inte funkar som det ska.

vi har två parallella system för vätska i kroppen. Blod och lymfvätska. Blodet pumas av ett enda hjärta. Lymfa pumpas förs runt av en oändlig mängd lymfkörtlar.

Att äta annourlunda tror jag itne hjälper speciellt mycket.

Däremot kan man göra en del annat.

Prio nummer ett är andningsövningar, djupandning. Inget komplicerat alls!!

Lägg dig ner (eller passa på när du ändå ligger i sängen) Dra in andan så mycket det går, gärna kombinerat med att du för armarna över huvudet. Släpp ut luften långsamt och pressa verkligen ut all luft du kan. Upprepa 5-6 gånger.

Gör detta några gånger per dag och du kickar igång systemet.
Hej!! Måste rätta ett faktafel. Lymfkörtlar hos människan pumpar ingenting (däremot tror jag vissa/alla grodor har lymfhjärtan). Det är istället mestadels skelettmusklerna som gör att lymfan rör sig genom sina kärl :). Eller så har jag fått lära mig i alla fall, möjligt att jag är ouppdaterad

/ exad läkare till sommaren
 
Tack för alla råd :)

Jag ska ringa min vc imorgon. Något fel är det i kroppen.
Igår innan jag skulle lägga mig fick jag så ont i det benet där knäet är mest svullet att jag grät. Kollade och det skiljer flera cm i omkrets på benen och nä, så har jag aldrig haft det innan! Det vet jag sedan min ätstörda tid då jag mätte kroppen hela tiden.
Idag har jag knappt kunnat gå på benet för det går inte att böja. Satte mig på huk innan idag för att prata med lillan som låg i babygymmet och det slutade med sån smärta att min man fick dra upp mig så det gör jag inte om.

Men ja, jag ringer imorgon så får jag se om dom har någon tid inom det närmaste.
 
Hej!! Måste rätta ett faktafel. Lymfkörtlar hos människan pumpar ingenting (däremot tror jag vissa/alla grodor har lymfhjärtan). Det är istället mestadels skelettmusklerna som gör att lymfan rör sig genom sina kärl :). Eller så har jag fått lära mig i alla fall, möjligt att jag är ouppdaterad

/ exad läkare till sommaren

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3279708-lymfterapeut-prisad-for-sina-insatser

Den här sjuksköterskan (mumera pensionär) pratar om lymfhjärtan. Även om det verkar skrivas med "".
 
Tack för alla råd :)

Jag ska ringa min vc imorgon. Något fel är det i kroppen.
Igår innan jag skulle lägga mig fick jag så ont i det benet där knäet är mest svullet att jag grät. Kollade och det skiljer flera cm i omkrets på benen och nä, så har jag aldrig haft det innan! Det vet jag sedan min ätstörda tid då jag mätte kroppen hela tiden.
Idag har jag knappt kunnat gå på benet för det går inte att böja. Satte mig på huk innan idag för att prata med lillan som låg i babygymmet och det slutade med sån smärta att min man fick dra upp mig så det gör jag inte om.

Men ja, jag ringer imorgon så får jag se om dom har någon tid inom det närmaste.

Det låter bra för något verkar ju vara galet. Hoppas det är något enkelt :)
 
Det var som jag trodde. Jag har samlat vätska i knäet.

Läkaren sa att det är inte inflammerat och i normala fall hade jag kunnat få vätskedrivande men eftersom jag ammar så vill dom givetvis inte ge det. Skulle det bli värre så får jag ändå komma tillbaka och få vätskedrivande och inte amma under behandlingen.
Hon kände på resten av kroppen med och där är det också vätska men hennes teori var att kroppen lagrar på det eftersom jag ammar, immunförsvaret har gått igång på det tydligen. Så här har det dock inte varit någon av dom andra gångerna men ja ja, det är väl bara att stå ut med att se ut som en flodhäst så länge jag ammar då :wtf:
 
Det var som jag trodde. Jag har samlat vätska i knäet.

Läkaren sa att det är inte inflammerat och i normala fall hade jag kunnat få vätskedrivande men eftersom jag ammar så vill dom givetvis inte ge det. Skulle det bli värre så får jag ändå komma tillbaka och få vätskedrivande och inte amma under behandlingen.
Hon kände på resten av kroppen med och där är det också vätska men hennes teori var att kroppen lagrar på det eftersom jag ammar, immunförsvaret har gått igång på det tydligen. Så här har det dock inte varit någon av dom andra gångerna men ja ja, det är väl bara att stå ut med att se ut som en flodhäst så länge jag ammar då :wtf:

Förstår att det verkligen inte är roligt men skönt att de tog det på allvar och att du fick svar :)
 
Det var som jag trodde. Jag har samlat vätska i knäet.

Läkaren sa att det är inte inflammerat och i normala fall hade jag kunnat få vätskedrivande men eftersom jag ammar så vill dom givetvis inte ge det. Skulle det bli värre så får jag ändå komma tillbaka och få vätskedrivande och inte amma under behandlingen.
Hon kände på resten av kroppen med och där är det också vätska men hennes teori var att kroppen lagrar på det eftersom jag ammar, immunförsvaret har gått igång på det tydligen. Så här har det dock inte varit någon av dom andra gångerna men ja ja, det är väl bara att stå ut med att se ut som en flodhäst så länge jag ammar då :wtf:


Det är alltid bra att få ett svar spå man vet vad/varför.
Mvh
Pulan
 
Jag har ett recept på ett supereffektiv te för att få bort vätska ur kroppen samt dränera lymfsystemet . Består av lagerblad och hel kryddnejlika. Låter om humbug och jag var väldigt skeptisk själv innan jag provade :).

Men om det även påverkar bebis om man ammar hittar jag ingen info om tyvärr.
 
Hej!! Måste rätta ett faktafel. Lymfkörtlar hos människan pumpar ingenting (däremot tror jag vissa/alla grodor har lymfhjärtan). Det är istället mestadels skelettmusklerna som gör att lymfan rör sig genom sina kärl :). Eller så har jag fått lära mig i alla fall, möjligt att jag är ouppdaterad

/ exad läkare till sommaren
Då kan kanske motion och träning funka som lymfmassage? Eftersom det är musklerna som för runt lymfan menar jag.
 
Jag har blivit mer svullen med åren (över 40) och särskilt efter andra barnet. Det som hjälpt bäst har varit motion och viktnedgång. Även om det har känts knöligt att komma igång, så känns det bättre och bättre. Jag har min teori att fettväv binder vätska och mer av det desto lättare att bli svullen. Jag började med långa långsamma promenader och när knäna klarade det så kunde jag springa lite. Vätskedrivande och dylikt har mest biverkningar och löser ju s a s inte grundproblemet, och jag tycker det var klokt av läkaren att avstå.
 
Jag har blivit mer svullen med åren (över 40) och särskilt efter andra barnet. Det som hjälpt bäst har varit motion och viktnedgång. Även om det har känts knöligt att komma igång, så känns det bättre och bättre. Jag har min teori att fettväv binder vätska och mer av det desto lättare att bli svullen. Jag började med långa långsamma promenader och när knäna klarade det så kunde jag springa lite. Vätskedrivande och dylikt har mest biverkningar och löser ju s a s inte grundproblemet, och jag tycker det var klokt av läkaren att avstå.

Jag tycker inte bara det var ett klokt val utan ett självklart val av läkaren eftersom det går över till bebisen. Och hennes hälsa går före och eftersom jag förser henne med mat via amningen så ska jag givetvis inte ta vätskedrivande då jag inte har några planer på att sluta amma.

Jag tycker att det är jävligt jobbigt att vara så här svullen men jag står ut så länge min lilla får mat från mig.
Motion och viktnedgång är icke aktuellt här. Visst har jag några kilon kvar sen graviditeten men eftersom jag tidigare haft en ätstörning som jag rätt nyligen själv friskförklarat mig från så tänker jag inte mata några tankar med sånt dummeri, som det är i mitt fall om jag börjar med dieter och sånt igen.
Jag är hellre svullen och halvfet och lycklig än smal och miserabel :)
 
Jag tycker inte bara det var ett klokt val utan ett självklart val av läkaren eftersom det går över till bebisen. Och hennes hälsa går före och eftersom jag förser henne med mat via amningen så ska jag givetvis inte ta vätskedrivande då jag inte har några planer på att sluta amma.

Jag tycker att det är jävligt jobbigt att vara så här svullen men jag står ut så länge min lilla får mat från mig.
Motion och viktnedgång är icke aktuellt här. Visst har jag några kilon kvar sen graviditeten men eftersom jag tidigare haft en ätstörning som jag rätt nyligen själv friskförklarat mig från så tänker jag inte mata några tankar med sånt dummeri, som det är i mitt fall om jag börjar med dieter och sånt igen.
Jag är hellre svullen och halvfet och lycklig än smal och miserabel :)

Du är ju bara för härlig! Vilken skön inställning!

När du vårdar din själ och ditt mående så löser sig resten också. Då gör du bra val.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 605
Senast: manda
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 629
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp