Bukefalos 28 år!

Hur blir man av med underhals?

Sv: Hur blir man av med underhals?

Prova att lägg in i varje ridpass att du rider på långa tyglar har samma avstånd mellan händerna längst ut på tygeln, säg 5 cm tygelända...sedan får du inte ändra och hålla på att fippla med händerna utan du ska göra volter och halt från skritt och prova båda varven. Rid med din kropp och låt hästen följa med.

Går det bra i skritt och du märker hur litet du måste inverka med dina händer så kan du prova att korta tyglarna men kom ihåg hur litet du egentligen behöver göra...prova sedan samma i trav med långa tyglar utan att korta av dem bara för du ska göra volter och avsaktningar. Obs när det fungerar i skritt...

Många rider faktiskt med mycket bättre hand när de har graman för då vet ryttaren att handen måste vara stilla sedan när gramanen tas bort tror ryttaren att de måste grejja på med handen iallafall...
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

tkr han ser spänd ut i halsen på bilden längst under. Och första bilden är så suddig, så är svårt att göra någon bedömmnng om det blivit bättre tkr jag... för tkr den ser ut att ha mer underhals på understa bilden nästan eftersom den spänner sig då, medan den är mer avslappnad på första bilden...
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Som sagt är det mycket kvar, och det är svårt att bedöma över bilder.
Men han har blivit finare, det ser jag på honom, han har också blivit mycket mer avslappnad överhuvudtaget. Söker sig neråt istället för ta bettet och ha huvudet som på den nedre bilden.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

kl

en liten fråga från mig som är rätt ny på det här md hästar men som läst hela tråden och försöker lära mig mer. Jag har två små som båda måste strecka på sig i stallet för att kunna titta ut och speciellt den ena tycker jag har underhals om jag ny förstått tråden rätt.

inlagt28-12-08123.jpg


Jag tror inte hon går i form men hon är också nybörjare (hästen) så det är något jag vill jobba med. Jag förstår också att hästen måste gå i en annan form om den körs jämfört med rids.. men har ni någon liten kommentar om min ena så hade jag blivit jätteglad. Vad ska jag sikta på och jobba med?

inlagt03-01-09007-1.jpg


hst08381.jpg


nedersta är sen i somras och ovanför den är rätt nytagen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur blir man av med underhals?

Min hingst (nyimport) har stått i ca 1 månad och i två månader endast blivit longerade och gått promenader (på grund av problem med hovarna)
Han står och spanar och spejar mycket i hagen och har börjat utveckla en allt mer framträdande underhals. Nu börjar jag sätta igång honom med skogspromenader men han går inte fram till bettet, blir hög i formen och söker sig inte nedåt som jag önskar att han skulle göra..

Har ni något tips på hur jag ska göra? Ska jag ha snodd på honom för att locka ner huvudet eller kanske göra någon speciell övning? Jag rider på en vanligt tvådelat. Borde jag testa ett med gummi för att han ska våga ta det?
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Gammal tråd som rotats fram! :)

Man kan ju tänka på att hästen har fått sina underhalsmuskler för att de behövts.
Tänker hellre bygga överhals än ta bort underhals. Och att man låter det få ta den tid det behövs för underhalsen att försvinna, hellre än att tvinga in den i en form den ändå inte orkar gå i.
Steg 1 är att få bort eventuell stjärnkikarform som kan vara direkt skadlig för ryggen om man rider runt så länge. Därefter tycker jag personligen att det är vanligt hederligt grundjobb som gäller både för att utbilda sig själv och hästen, och ge den en chans att bygga upp sig. Kanske inte alls fokus på formen i början utan mer grundstenar på väg dit.
Till exempel så håller hästarna balansen med underhalsen, om man inte tar bort den möjligheten genom att ge den stöd i tygeln (femte ben). Finns det väldigt stort behov för den att använda underhalsen kan man då misstänka att den (och kanske ryttaren, ekipaget som helhet) är i starkt behov av balansträning, träning för att ekipaget ska börja hitta balansen bakifrån. Fokuserar man för mycket på huvudet hamnar man lätt i "femte ben" istället där grundproblemet fortfarande finns kvar även om man döljer underhalsen.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Har ni något tips på hur jag ska göra? Ska jag ha snodd på honom för att locka ner huvudet eller kanske göra någon speciell övning? Jag rider på en vanligt tvådelat. Borde jag testa ett med gummi för att han ska våga ta det?

Fokusera på bakdelen istället för framdelen.

Jag har en relativt ny foderhäst som gärna springer med huvudet i luften om hon får och som är lite stel i sidorna. Jag jobbar MYCKET med att flytta bakdelen genom t ex framdelsvändningar, tagen bakdel osv. Skrittar fram länge på lång tygel, joggar i galopp ett par minuter i varje varv och när hon är uppvärmd så jobbar jag i skritt med dessa flyttningar och även med ställning/böjning för att stretcha loss eventuella stelheter. Formen och lösgjordheten kommer som ett brev på posten efter en liten stund och det tar kortare och kortare tid att få henne att slappna av för varje pass som går.

Tränarhjälp är ovärderligt tycker jag. Det är så otroligt många bitar som lättare faller på plats om man har den hjälpen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 910
Senast: Rugge
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 465
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme...
2
Svar
28
· Visningar
3 334
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp