Bukefalos 28 år!

Hur blir man av med underhals?

Sv: Hur blir man av med underhals?

Tack, ja nu med bytet så känns de som om jag har all världens möjligheter :D
Och min häst är verkligen en sån som VILL jobba gärna röra på sig 7dgr i veckan också ;)
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Du är väldigt självkritisk till dina bilder måste jag säga, ingen som var perfekt :p Men tack för att du tog dig tid att förklara, sånt här är ju bara så roligt och intressant!
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Ni får gärna skriva om ni håller med eller inte och varför i så fall!

Nu ska jag vara jättepetig så jag tänkte bara börja med att säga att jag tycker andra bilden var bra - som början, men inte som mål! :p
Vågar inte säga exakt vilken muskel/vilket utseende i själva halsen som ställer till det men framdelen/manken kommer inte loss. Så förmodligen är det någon retlig spänning eller låsning som hindrar manken att komma upp trots att hästen "gör det den kan", eller kanske att hästkroppen inte har hunnit anpassa sig än så musklerna är för korta för att kunna länga och slappna av i hela överlinjen, eller att den inte har muskler nog att lyfta manken.?

Sassiball: självkritisk ska jag inte påstå, det var inte jag som longerade hästen! ;) jag använder inte inspänningstyglar själv eftersom risken att få spänn-emot känns ganska stor, svårt öht vid longering iofs. Men jo, jag är rätt petig med detaljer, sen får man ju ha överseende både mot sig själv och andra att det väldigt lätt brister på någon eller några detaljer! Huvudsaken att man jobbar åt rätt håll, fast det är ju då bra om man vet vad man ska sträva efter för ideal så man inte lurar sig själv att det är perfekt och sitter och nöter på i en slitande form. För hästkrakens skull! :p
 
Senast ändrad:
Sv: Hur blir man av med underhals?

Det kan jag hålla med om. Detta var i somras och var då en väldigt bra form av honom men han har saknat just de musklerna som du också önskar. Det var någon gång runt tiden bilderna togs som det började släppa och han har nu mycket lättare att hitta den (låga) formen och då också stärkt sig bra i hela överlinjen. Tyvärr blir det bara av att fota någon gång per år förutom tävlingar...
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

:D Ja dom är faktiskt ofta byggda så från början dvs långt innan nån red dom...Men självfallet kan dom arbeta i en bra form trots det, kanske ska du inte ha ambitionen att "bli av med" underhalsen, utan att trots den vara noga med att hästen arbetar korrekt helt enkelt och även håller en bra överlinje:idea:
 
vad ska man göra.... ????

vad ska jag göra , behöver tips och råd om min häst ....

ha ett halvblod på 12 år som inte ha blivit rätt riden hos föra ägaren , så när jag köpte henne hade hon världens underhals och gick inte att rida i form eller ens försöka göra det i början ....

började rida henne med gramman efter ett tag och det funkade kanon .. hon blev mycket bättre , men de största problemet finns kvar och e det jag vill ha tips med hur jag ska få henne att bli av med problemet...

det är så här att när jag rider henne utan gramman och börja ta i tyglarna så gå hon upp med huvudet jätte högt och bli stel som en pinne , gå inte att böja henne eller styra henne alls då . är precis som hon ha blivit uppkäkad som en travare är på banan... om ni fattar vad jag menar... :)

ha ägt hästen nu i ett halv år och hon rids regelbundet och så ...

så vad kan jag göra ..????
är det någon här som ha några tips , är desperat efter hjälp och råd.......
 
Sv: vad ska man göra.... ????

Finns det ingen duktig tränare som kan hjälpa dig?

Annars kan det ju finnas hur mkt orsaker som hellst..:crazy:
 
Sv: vad ska man göra.... ????

Du får helt enkelt lära hästen hur du vill att den ska reagera på tyglarna. Det är något vi gör hela tiden när vi rider så egentligen tycker jag det är konstigt att det inte är fler som är medvetna om det dvs medvetet lär hästen hur den ska svara. :p
Tryck-eftergift, börja t ex lära hästen böja halsen i sidled för tryck i ena sidan, utveckla till att få den söka sig framåt nedåt för tryck från två tyglar, kombinera sen med övriga ridningen och öva ställning osv. Den grundkommunikationen tycker jag man bör ha för att ha en ärlig chans att inverka på hästen oavsett form, för det här har egentligen inget med formen att göra.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Är hästen bara riden ett halvår så är det inte så konstigt om den inte har musklerna för att gå i form.
 
Sv: vad ska man göra.... ????

vad ska jag göra , behöver tips och råd om min häst ....

ha ett halvblod på 12 år som inte ha blivit rätt riden hos föra ägaren , så när jag köpte henne hade hon världens underhals och gick inte att rida i form eller ens försöka göra det i början ....

började rida henne med gramman efter ett tag och det funkade kanon .. hon blev mycket bättre , men de största problemet finns kvar och e det jag vill ha tips med hur jag ska få henne att bli av med problemet...

det är så här att när jag rider henne utan gramman och börja ta i tyglarna så gå hon upp med huvudet jätte högt och bli stel som en pinne , gå inte att böja henne eller styra henne alls då . är precis som hon ha blivit uppkäkad som en travare är på banan... om ni fattar vad jag menar... :)

ha ägt hästen nu i ett halv år och hon rids regelbundet och så ...

så vad kan jag göra ..????
är det någon här som ha några tips , är desperat efter hjälp och råd.......


Ja det är vad som händer när man rider med graman, så nu måste du få till en ärlig form istället och jag rekommenderar att du snarast hittar en tränare.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Problemet för mig är att jag inte får tillräckligt med energi i bak kärran utan att farten ökar och att sakta ner snyggt Utan att han lägger sig på bogarna i grisepass, typiskt islandshästar att blanda in en icke önskvärd gångart när det blir för jobbigt.
islandshästar och varmblod har mycket gemensamt . mycket skjutkraft framåt.
Min häst har ingen underhals men har svårt att gå energiskt,avslappnat i en bra form utan farten blir för hög och man måste ta för mycket i tyglarna.
Har jobbat honom mycket nu i att få det att fungera i skritt och nu börjar han fatta vad jag menar.
Vi jobbar ochså med galopp från skritt och sedan ned i skritt.
Bara hästen förstår vad man menar så är mycket vunnit.
Förstår dom inte så blir dom stessade, spända och svåra att kommunicera med.
Kör dom upp huvudet så rid inte rakt fram utan jobba med att ställa hästen, öppna, skänkelvikning eller något som ger annat focus än framåt.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

den undre bilden är ju betydligt bättre än den övre.
mera avslappnad, rundare!
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

kl

intressant att läsa vad ni har för synpunkter på hästarnas linjer osv :)

försöker själv att rida med lång tygel med ett mycket lätt "motstånd" i handen..
25821830.jpg

se inte på mina händer, ser ut smo att jag skulle dra stackarn jättehårt..
men hur ser hästen ut här?
dålig bild jag vet, enda jag hade..
ser den ut att jobba rätt?
kom gärna med olika synpunkter.. helst ris, så man har nått att jobba på :)

här är en bild hur han ser ut, int så jätteutvecklad hals, men han hade bara skrittats i nån månad här pga av en liten skada.
25821737.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: vad ska man göra.... ????

Ja det är vad som händer när man rider med graman, så nu måste du få till en ärlig form istället och jag rekommenderar att du snarast hittar en tränare.

Jag håller med dig i mycket men inte i ovanstående. En graman *kan* vara en ypperlig hjälp att visa vägen till en behagligare form för hästen att röra sig *om* gramanen backas upp av bra ridning. Att komma till ändamålsenlig form den vägen går mycket snabbare, sliter mindre på hästen och är mindre frustrerande för ryttaren. I alla fall upplever jag det så. När hästen går rätt skall gramanen inte ha något tryck alls på hästen. Den skall bara gå igång när hästen höjer huvudet.

Men, kan man inte backa upp gramanen med bra ridning så fyller den ingen som helst funktion mer att inge ryttaren i en falsk känsla av att hästen går korrekt när den inte alls gör det utan bara har knäppt av i nacken, spänner ganashen och fortsätter bygga på sin underhals.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Det var ju en väldigt svår bild att bedöma på men jag tycker de ser ut att vara på rätt väg i alla fall. Den ser ut att dyka lite i formen men får du med överlinjen "hela vägen fram" så tycker jag att det är en bra form för en omusklad/otränad häst. Passa bara så den inte blir alltför framtung. Men en sån lång låg form har gett kanonresultat på min häst. Dels har han blivit jättefint musklad på hela kroppen men orkar också bättre i den högre formen. Bra att du inte drar ihop hästen dit utan med att lätt stöd bara så den hittar formen själv (=avslappnad), men det behöver inte nödvändigtvis betyda lång tygel, men det känner du väl säkert av själv hur mycket du vill länga ut/ta ihop. Det kanske blev svammligt det här...?
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Ta hjälp av en duktig tränare. Jag har en likadan häst som jag också red med graman i början, men det funkade inge bra. Kanske för tillfället men man kom ju aldrig vidare. Jag slopade alla inspänningar och satsade på att rida ordentligt (mycket fokus på mig som ryttare och mkt lite på hästen). Det gick bättre men gav inte heller något riktigt bestående resultat. Sedan satta jag på en gouge lätt spänd bara i syfte att han inte skulle köra upp skallen helt och hållet och tappa ryggen totalt. Jag tror det går att räkna på en hand de gånger gen "inspänningen" tagit emot men den har visat honom att den möjligheten inte finns. Nu är han såå mycket bättre, kan ju gå i en ganska lång form men får ändå med sig ryggen. Men ska du ha någo sådant ska det ju bara ta i i det yttersta läget och se till att ta hjälp av en tränare hur du ska jobba sedan. Den löser inte problemet med ridningen men den kan ju göra det lite lättare att komma på rätt väg.

Och tänk på att det tar tid och ha inte för bråttom och ställ för höga krav förrän hästen är redo för det. Den måste få en tillit till dig att du inte kommer göra den illa i munnen.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

ok , ligger nog nåt bra i det där, att den inte skall bli för framtung.
faktist är mitt fel ibland att jag helt och hållet kastar bort tygeln, istället för "gummibandstyglar"
tack för kommentarerna. det var inte svamligt :)
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

*kl*

Nu efter två veckor tycker jag faktiskt han börjar se lite bättre ut.
Skulle vara kul med lite kommentarer.
När han kom:
DSC02295.jpg


2 veckor senare: ( dock går han i en lägre och längre form annars, den här bilden visade hans hals. Det är inte heller jag som rider, utan en tjej jag delar hästen med. Jag får lägga upp bilden här.)
DSC02327.jpg
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Hejsan!'
Det är en jättesöt ponny ni fått tag i.
Men när du tittar på den undre bilden och bara tittar på halsen så ser du att i den formen på bilden spänner ponnyn underhalsen och muskeln just framför manken fortfarande är fortfarande urgröpt precis som bilden när den har täcke på sig.

Alltså är den formen inte bra för att ändra underhalsen.

Nu skrev du ju att den brukar gå med framåt nedåt tänk annars så då är det ju bra. Men just den visade bilden visar inte det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 911
Senast: Rugge
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 467
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme...
2
Svar
28
· Visningar
3 338
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp