Bukefalos 28 år!

Hur blir man av med underhals?

Sv: Hur blir man av med underhals?

KL

Vill slänga in en fråga, ursäkta att jag snor tråden lite men tror TS har fått de svar hon letade efter.
Min häst har inge svårt att gå i form, MEN jag vill att han höjer huvudet lite. Ska försöka förklara bättre...
När han rids i form så tycker jag att han sänker huvudet för mycket och att halsen då följer med, jag vill få upp nosen
lite och lite mer framåt neråt än inåt neråt...hmm ja hoppas någon förstår...??

Bild på hur han oftast går...Jätte dåliga bilder jag vet..OBS JAG I MITTEN!!

http://bricassart.webs.com/apps/photos/photo.jsp?photoID=12646991&prev=1


Bild på hur jag mer vill att han ska gå...
http://bricassart.webs.com/apps/photos/photo.jsp?photoID=22168678

Hoppas ni förstår något av mitt svammel..;)
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

har svårt att tro att den går i riktig form om den är spänd någonstans..., när hästen är i form för mej så ska den även vara mjuk och avslappnad.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

går ju mkt bakom på bilden, brukar ofta bero på att man antingen är för hård i handen/rider för mkt med händerna, man har haft någon hjälptygel så de blivit ihopspända och har lärt sig gå så för att komma undan. Eller så går de och segar och tänker bakåt, då kan de oxå bli sådär. Skulle tänka på hur jag rider , använder jag händerna/sätet mest lr är han bara seg och behöver mer framåtbjudning? Tror du behöver jobba mer med sätet :)
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

okej, man han går jämt avslappnat osv, men strunt samma.

24624537.jpg

Det är väldigt svårt att döma på en bild, men på bilden tkr inte jag att din häst ser ut att gå i vad jag menar med "i form" tkr han ser lång ut, vill ha kraften mer under mej och inte bakbenen 1 m bakom och halsen 1 m framför (lr vad man ska säga ;))
Han ser avslappnad ut och ni är på god väg :)
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Du har ingen bild där du kan visa vad du menar? Intressant speciellt det översta stycket.

Nu har jag kämpat för att leta fram lite exempelbilder! Ändå blev det nog inte dom bästa för att demonstrera, jag gör ett försök iaf!

exempel1_26235907.jpg

Här skulle man *nästan* kunna tro att halslinjen är bra utifrån kriterierna, men hästen spänner emot bettet i nacken och ser man till helheten i formen är överlinjen icke bra!

exempel2_26235955.jpg

Här är bakre delen av halsen hyfsad eftersom halslinjen är lång. Det skiter sig pga krullihop framtill. Om man nu bara ska se till halsen för resten av formen är ju inte heller bra. Men på den här bilden och den här häststackarn kan man egentligen inte begära en bra överlinje, den var för spänd i dåläget.

exempel3_26236017.jpg

Här spänner hästen emot lite här och där... Halslinjen SER rätt ok ut enligt mina kriterier men pga spänningarna (som man tydligt kan se muskelkonturerna av på halsen) så blir det inge bra.

exempel4_26236048.jpg

Egentligen en av de trevligaste tagna från det här longerpasset men här kan man också tydligt se att överlinjen inte är längd, bakre delen av halsen/manken kommer inte upp, spänner emot fram mot bettet.

exempel5_26236118.jpg

Här ser man tyvärr inte halsen så tydligt men den är för s-formad. Ihoptryckt skulle man kunna säga. Hela halslinjen skulle behöva längas så att halskotpelaren kan rätas ut. Fast jag tycker formen ser trevlig ut i övrigt så kommer inte kuse loss riktigt fram.

exempel6_26236193.jpg

Här är en bild jag tänkte använda som bra exempel fast riktigt bra är den ju inte. Så lätt var det att hitta perfekta exempelbilder! ;)
Dock är halsen tillräckligt lång och välvd, likaså överlinjen, att det hade räckt med aningens längre hals (huvudet lite längre fram) och aningens lägre huvud för att bli riktigt bra, hade den slappnat av lite mer i nacken så kanske det hade räckt.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Jag sj har ju bara ägt honom i snart 2år (i maj) han rids mycket med skänkel och väldigt lite i handen, så vet inte riktigt om de kan stämma med händerna. Samt att min dressyrtränare sagt att det är bättre med en stum hand än en glappande hand....!!!!?
Vet att han behöver mer undertramp oxå då han går som bäst (självklart) men inte nödvändigtvis att han höjjer nacken...
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

menade inte att du red så, men det är dom orsakerna jag vet att de kan gå så från! Sen kan det mkt väl vara så att den bara behöver mer framåtbjudning och att den kanske inte orkar riktigt.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Det är väldigt svårt att döma på en bild, men på bilden tkr inte jag att din häst ser ut att gå i vad jag menar med "i form" tkr han ser lång ut, vill ha kraften mer under mej och inte bakbenen 1 m bakom och halsen 1 m framför (lr vad man ska säga ;))
Han ser avslappnad ut och ni är på god väg :)

Jag tycker att det ser välldigt bra ut, det är ju trotts allt ett "barn, tånåring" som rider och ingen profecionell ryttare.

Underhals är inte specielt svårt att få bort, först måste man veta vad problemet är,: hästen är felmusklad varför? Är ryttaren för svag i sin ridning? Har hästen fysiska problem att gå i form? Har den arbetat i god form tidigare eller alltid arbetat dåligt? Eller har hästen misst viljan att arbeta ordentligt eller vet att det är mycket enklare att bara jogga runt med sin ryttare.

Jag tycker att det kan vara en god ide att spendera en del pengar på att ha en tränare för hästen ochså inte bara för sig själv.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Är själv "tonåring" (17 år snart 18) ;) menar inte som något negativt med att hästen inte går iform, men finns väldigt många som tror att deras hästar går i en bra formfast de inte gör det, och då jobbar de ju inte som de ska. (skriver lite allmänt nu) det jag reagerade på var att hon tidigare i tråden skrev att hästen jobbade i form men var spänd, för mej så ska hästen vara avslappnad när den går i en bra form.
blev lite hastigt förklarat...
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Jag sj har ju bara ägt honom i snart 2år (i maj) han rids mycket med skänkel och väldigt lite i handen, så vet inte riktigt om de kan stämma med händerna. Samt att min dressyrtränare sagt att det är bättre med en stum hand än en glappande hand....!!!!?
Vet att han behöver mer undertramp oxå då han går som bäst (självklart) men inte nödvändigtvis att han höjjer nacken...

Nu finns det ju olika ridfilosofier, men en stum hand är aldrig bra enligt mig.
Stum hand = spänningar i hästen (överlinjen) = ingen bra form.
För enligt mig går en häst som är spänd i överlinjen aldrig i bra form, då kan de inte uppfylla alla kriterier - vinkla bak, höja ryggen/manken, lätta fram.
Det kommer ju onekligen bli fel på alla möjliga vis på vägen mot rätt, men att säga att "gör så här istället för det är ett bättre fel" tycker jag mest är dumt. Bättre att lära sig vad som är rätt och hela tiden sträva dit istället för att behöva lära om i ett senare skede.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Jag gissar att din häst är väldigt känslig i munnen så det gäller för dig att vara väldigt mjuk och följsam samtidigt som du är stadig i handen. Att hellre vara stum än glappande är inte riktigt rätt tankesätt. Om du hamnar i den ihopkrullade formen, försök driva fram hästen med sätet och låt hästen länga ut formen. Det viktigste skulle jag säga är att du får en bra hand till att börja med. Det kan vara bra att longera också med en stödtygel som hästen lättare följer än en glappande och stum hand.

Hittade några bilder jag med...
fcc5fdeb8750d176c6fe9ef1e5df62d2_640_480.jpg

Här tycker jag att hästen spänner nacken, tappar ryggen och kommer inte alls under sig bak.

5f7cdfade64210e6c48f30831671c02d_640_480.jpg

Här slappnar han av bättre och länger överlinjen och får då med sig även den bakre delen av halsen. Han blir ganska lång i formen med får en bra överlinje.

Man ska inte vara rädd att få en lång häst för det är där det måste börja ändå.

Ni får gärna skriva om ni håller med eller inte och varför i så fall!
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Det är väldigt svårt att döma på en bild, men på bilden tkr inte jag att din häst ser ut att gå i vad jag menar med "i form" tkr han ser lång ut, vill ha kraften mer under mej och inte bakbenen 1 m bakom och halsen 1 m framför (lr vad man ska säga ;))
Han ser avslappnad ut och ni är på god väg :)

jag förstår hur du menar, men med "form" menar du typ hästarna man ser på globen? :angel:
så kan iaf inte mitt varmblod gå.
håller inte med dej om att bakbenen är 1m bakom :confused:
han orkar ju inte gå i en högre form, och jag tycker iaf att han var avslappnad på den träningen (tycker tränaren också och att han gick i en lång, avlsappnad och fin form där).
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Är själv "tonåring" (17 år snart 18) ;) menar inte som något negativt med att hästen inte går iform, men finns väldigt många som tror att deras hästar går i en bra formfast de inte gör det, och då jobbar de ju inte som de ska. (skriver lite allmänt nu) det jag reagerade på var att hon tidigare i tråden skrev att hästen jobbade i form men var spänd, för mej så ska hästen vara avslappnad när den går i en bra form.
blev lite hastigt förklarat...

det är väldigt lustigt att du inte tycker han går i form, medan min utbildade tränare tyckte att han gick i en fin form där.
bara för att hästen inte går i "rätt" (hög och bra) form betyder ju inte det att hästen inte jobbar som den ska :crazy:
om man låter hästen t.ex. gå i lång och låg form bygger dem ju muskler osv så de senare kan gå i en högre form!

(kan tillägga att jag red för tränare varannan vecka innan hästen ställdes av)
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

neä jag menar inte som globen hästarna. det kunde inte min förra häst och kan inte min nuvarande häst heller och kmr antagligen aldrig kunna, men båda kan gå i en lägre form (bryr mej inte så mkt om huvudet halsen) men man ska känna att ryggen kmr upp, att de känns bredare att sitta på, de blir även bekvämare att sitta på, hästen ska vara med dej och inte framför lr bakom dej, den ska vara avslappnad och lyssna. Då tkr jag hästen är i en bra form.

Menade inte att bakbenen var 1m bakom på din häst, menade generellt, men på en del hästar känns det så när de är så långa att bakbenen är jätte långt bak och huvudet jätte långt fram och det är typ allt som finns, du har inget i mitten... (är lite svårt att förklara vad jag menar).

vet inte om vi menar samma sak med att hästen går iform...
"bara för att hästen inte går i "rätt" (hög och bra) form betyder ju inte det att hästen inte jobbar som den ska"

+ att du skrev innan att han jobbade iform fast han var spänd i halsen, för mej är en häst avslappnad när den jobbar iform...
Är ju som sagt väldigt svårt att döma på en bild, men på den bilden tkr jag inte att det ser ut som att han går "iform", sen kan han ju göra det annars fast inte just på bilden vad vet jag...
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Nu finns det ju olika ridfilosofier, men en stum hand är aldrig bra enligt mig.
Stum hand = spänningar i hästen (överlinjen) = ingen bra form.
För enligt mig går en häst som är spänd i överlinjen aldrig i bra form, då kan de inte uppfylla alla kriterier - vinkla bak, höja ryggen/manken, lätta fram.
Det kommer ju onekligen bli fel på alla möjliga vis på vägen mot rätt, men att säga att "gör så här istället för det är ett bättre fel" tycker jag mest är dumt. Bättre att lära sig vad som är rätt och hela tiden sträva dit istället för att behöva lära om i ett senare skede.

När jag rider för mig själv hemma, så är jag väääldigt lätt i handen då han just är så lätt att rida med enbart skänklar. Men när jag tränar får jag hela tiden höra att jag måste våga hålla i honom mer....Jag har väldigt kompententa tränare omkring mig så det är klart att man lyssnar, men jag kanske förstår fel också...När jag tränade för min dressyrtränare i söndags så gick han kanon bra emot slutet då jag fick honom dit jag ville = han sänkte huvudet och tog det framåt, en mer avslappnad stil...:laugh: Hoppas att det är något som kan hålla i sig då..
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Tack för tipsen ;)
Ska tömköra mer än jag gör för tillfället också, gick jätte bra när jag gjorde det idag han fick mycket mer avslappnad form och där han jobbade under sig. Då jag nu har stått i ett stall med inte så bra utvecklingsmöjligheter för att vi inte har paddock och andra omständigheter så har det stått lite stilla. Men jag flyttar nästa vecka så då ska det bli jobba av :D
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Vad skönt att du hittat några sätt att komma åt honom rätt. Kör på det ett tag så kommer det bli lättare i all träning så småningom. Jag vet hur det är att stå i stall med dåliga träningsmöjligheter, speciellt med en häst som behöver mycket jobb, men skönt att ni ska flytta snart då! Lycka till!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 910
Senast: Rugge
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 465
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme...
2
Svar
28
· Visningar
3 334
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp