Bukefalos 28 år!

Hur blir man bättre ryttare

Var bor du? Kanske finns det någon bukefalist i din närhet som kan tänka sig att hjälpa dig mot att du hjälper henom med något som ersättning?
 
Att ta sig själv till och från stallet är inte så mycket begärt av en femtonåring. Kan du inte önska dig ridlektioner i julklapp/födelsedagspresent så kanske du får lektioner den vägen? Antingen med egen tränare, eller på ridskolan.

Dina föräldrar har ju uppenbarligen betalat för ridskola, och betalar väl nu också för din häst idag (?) med stallhyra, foder, skoningar, försäkringar, veterinär... - så nog tycker jag att de stöttar dig mycket.

Men du menar kanske att de inte hjälper till fysiskt med hästen? Det dagliga jobbet med mockning/väga upp foder etc, kan jag förstå känns överväldigande ibland, har du även ensamt ansvar för att boka vaccination/hovslagare/avmaskning och sådant?

* Angående att träna så finns en jättefin bok Sitsskolan : övningar för bättre sits med och utan häst Kolla om du kan hitta den på biblioteket! :)
* Du kan också träna på att ha två genomblöta svampar i händerna (ta vanliga disksvampar) och träna på att röra fingrarna utan att vattnet droppar (för att bli mjukare i handen när du rider).
* Du kan låna/be om att få en pilatesboll och träna balansen genom att sitta på den utan att ha något ben i marken.
* Vanligt jogging/fysisk träning är alltid bra. God kondition, balans och koordination hjälper på hästryggen.

Lycka till med din häst! :D

Jag jobbar på vardagen efter skolan och betalar stallplatsen själv, tack för tipsen ska testa dem.
 
Att ta sig själv till och från stallet är inte så mycket begärt av en femtonåring. Kan du inte önska dig ridlektioner i julklapp/födelsedagspresent så kanske du får lektioner den vägen? Antingen med egen tränare, eller på ridskolan.

Dina föräldrar har ju uppenbarligen betalat för ridskola, och betalar väl nu också för din häst idag (?) med stallhyra, foder, skoningar, försäkringar, veterinär... - så nog tycker jag att de stöttar dig mycket.

Men du menar kanske att de inte hjälper till fysiskt med hästen? Det dagliga jobbet med mockning/väga upp foder etc, kan jag förstå känns överväldigande ibland, har du även ensamt ansvar för att boka vaccination/hovslagare/avmaskning och sådant?

* Angående att träna så finns en jättefin bok Sitsskolan : övningar för bättre sits med och utan häst Kolla om du kan hitta den på biblioteket! :)
* Du kan också träna på att ha två genomblöta svampar i händerna (ta vanliga disksvampar) och träna på att röra fingrarna utan att vattnet droppar (för att bli mjukare i handen när du rider).
* Du kan låna/be om att få en pilatesboll och träna balansen genom att sitta på den utan att ha något ben i marken.
* Vanligt jogging/fysisk träning är alltid bra. God kondition, balans och koordination hjälper på hästryggen.

Lycka till med din häst! :D


Ja, det är mitt ansvar att bocka allt när det gäller hästen. :)
 
Dina föräldrar verkar ju ställa upp mer än de flesta, de lär väl betala för foderhästen? Det är betydligt mer än de flesta i din ålder får.

Står du helt själv i stallet? Annars kan det vara värt att fråga de andra om de kan hjälpa dig med träning mot att du mockar eller gör annat för dem.

Själv fick jag aldrig någonsin skjuts till eller från stallet. Inte ens de gånger jag trillat av. Hade ungefär 5 km till stallet hemifrån. Rätt tidigt började jag hjälpa till i stallet, först oavlönat och sedan blev jag tillfrågad om jag ville bli avlönad arbetsrkraft (vitt) när de märkte att jag kunde och ville lära mig. Fick både ridning, lektioner och lön.

Jag jobbar på vardagen efter skolan och för dem pengarna betalar jag stallet, det står 6 andra hästar där. Dock har jag inte så bra kontakt med dem ägarna då jag inte stått där länge.

Får inte skjuts till stallet utan får gå dit och hem vilket jag inte har någonting emot, utan det är ju mesta att jag vill komma längre i ridningen och förstå mig på hästar mer :)
 
Kan du inte hitta något sätt att tjäna lite pengar så att du har råd med lektioner? Dela ut reklam, passa barn, göra extra sysslor hemma?

Att föräldrar inte kör en 15-åring tycker jag inte är konstigt alls. Själv fick jag busskort som 11-åring för att kunna åka till stallet.

Jobbar under vardagar efter skolan med dem pengarna går ju till stallet. Har ingenting emot att gå till stallet utan vill ju mest ha hjälp där med ridningen och allt runt om hästen :)
 
Vad bra att du är ambitiös och vill lära dig mer. Och att du inser att du behöver någon till hjälp för att bli bättre (inte ens alla vuxna som gör det). Det är många föräldrar som inte har förmågan/kunskaperna och/eller förutsättningarna/ekonomin att hjälpa sina barn så mycket med ridningen som de kanske skulle vilja (jag till exempel).
Där din ponny står uppstallad - finns det någon där som du har förtroende för och som skulle kunna hjälpa dig? Har du möjlighet att hjälpa den personen med något, och på så vis kunna få lite hjälp med ridningen tillbaka? Har du några kompisar som du rider med som kanske kan hjälpa dig med en specifik sak (ex att kolla sitsen). Eller om ni kan byta ponny med varandra ibland för att få mer varierad ridning?
Annars finns det böcker med bra ridövningar som man kan göra själv. Övningar med bommar brukar vara bra, de kan varieras för olika svårighetsgrad och träningsupplägg och det är lätt att förstå när det fungerar som man tänkt.
Sedan, det faktum att du rider i princip varje dag gör dig säkert till en bättre ryttare, även om du kanske inte tänker på det själv.


Där jag har ponnyn finns det 6 andra hästar, dock har jag inte så väldigt bra kontakt med någon av ägarna. Då jag inte stått där så externt länge, det är en tjej i stallet som har börjat pratat med mig och hon är väldigt duktig i ridiningen.

Inga av mina vänner rider, men brukar gå till ridskolan och kolla på när dem rider där för att kolla efter saker som jag kanske kan rätta mig efter.

Tack så mycket för tipsen :D
 
Går du i nian? Ska ni ha prao i vår? I så fall kan du försöka få göra den på en ridskola. Då kommer du säkert att lära dig massor om hästar och deras skötsel.

Ja jag går i nian.


Nej på min skola praoar vi inte i nian utan vi jar en dag som vi åker till gymnasium och provar på det i stället. Tyvärr..
 
Var bor du? Kanske finns det någon bukefalist i din närhet som kan tänka sig att hjälpa dig mot att du hjälper henom med något som ersättning?


Bor i en liten by som knappt har någonting i sig. Vilket är dåligt, har ett litet privat stall med 11 boxar där jag har mitt stall, en ridskola och Ica i våran by.
 
Lär känna dina stallkamrater, det är kanske nogon som kan tänka sig att byta tjänster tex mockning mot en lextion.
Ridskolan behöver kanske hjälp på helgen i utbyte mot en lextion då och då.
Värt att fråga!
 
Jag jobbar på vardagen efter skolan och betalar stallplatsen själv, tack för tipsen ska testa dem.


Då blir jag imponerad, om du fixar alla kostnader själv för din ponny! Det är starkt av dig att jobba ihop så pass mycket pengar varje månad och samtidigt sköta skolan. :)

Tipsen för ridning står kvar, och att du kan önska dig ridlektioner i julklapp. Du kan inte skaffa en betalande medryttare som kan hjälpa till ekonomiskt och ge dig någon dag ledigt i veckan?

Andra tips:
1. Rid mycket utan stigbyglar för att träna sits och balans, och bli oberoende av tyglarna.
2. Träna på att rida med lång tygel och göra halter/övergångar/serpentiner enbart för sits och skänkel.
3. Sätt upp en kamera (mobilen?) någonstans vid ridbanan och titta på dig själv efter att du ridit. Hur ser det ut, hur kändes det? Hjälperna ska vara så små och osynliga som möjligt.
4. Leta efter en bok om centrerad ridning på biblioteket, där kommer du få många tips.
5. Rid lätt i olika takt sitt två steg stå ett steg, sitt tre steg stå två steg... etc, tränar balansen och taktkänslan.

Ridning handlar mycket om känsla. Om du har en stabil balans och sits, kan separera hjälperna och har god kroppskontroll och koordination, då har du mycket vunnet.
 
Senast ändrad:
Vad duktigt av dig att jobba och betala allt själv i din ålder!

Det är jättebra träning att titta på lektioner. Så försök titta på så mycket ridlektioner du kan.

För att få bättre sits kan du göra en massa sitsövningar.
Du rider lätt och står upp två steg istället för ett. Sen byter du och sitter två ist för ett upp ett ner.
Du kan sen göra samma övning och stå/sitta 3 steg.
Du kan rida lätt i galopp med.
Det är bra för takt och balans.
Sen kan du rida mkt utan stigläder och då rida lätt och stå i fältsits.
Blir du vän med någon i stallet kanske ni kan hjälpa varann med tips.
Om det finns någon duktig där kanske du kan mocka åt den eller ta dens foderpass för att få lektion?

Lycka till!
 
Till att börja med kan du ju fråga ngn i stallet som är duktig om den kan hålla lektion 2 ggr/ mån tex, mot att du exvis mockar dessa dagar åt den personen. Tjänster och gentjänster.

Fråga om du får följa med andra på träning och se på när dom rider lektion. Ibland finns ju även clinics att delta på som fotfolk, det brukar kosta ett par 100 beroende på anläggningen och vem som håller kursen.

På yt finns en del korta föredrag och klipp från clinics som man kan titta på. Sen kan man även köpa böcker, eller önska sig till födelsedagen. :)

Du kanske kan önska dig pengar till ridlektioner också. Ibland är det en nackdel med egen häst, när man behöver utvecklas kan det bli svårt att få råd med det. Men är man lite om sig och kring sig så brukar man suga till sig kunskap och möjligheter från olika håll. En del ryttare tycker att det är jättekul att bli tillfrågad att hålla ett par lektioner (det behöver inte vara på regelbunden basis). Man kan också rida ihop med ngn kompis och ta emot tips och råd.
 
Då blir jag imponerad, om du fixar alla kostnader själv för din ponny! Det är starkt av dig att jobba ihop så pass mycket pengar varje månad och samtidigt sköta skolan. :)

Tipsen för ridning står kvar, och att du kan önska dig ridlektioner i julklapp. Du kan inte skaffa en betalande medryttare som kan hjälpa till ekonomiskt och ge dig någon dag ledigt i veckan?

Andra tips:
1. Rid mycket utan stigbyglar för att träna sits och balans, och bli oberoende av tyglarna.
2. Träna på att rida med lång tygel och göra halter/övergångar/serpentiner enbart för sits och skänkel.
3. Sätt upp en kamera (mobilen?) någonstans vid ridbanan och titta på dig själv efter att du ridit. Hur ser det ut, hur kändes det? Hjälperna ska vara så små och osynliga som möjligt.
4. Leta efter en bok om centrerad ridning på biblioteket, där kommer du få många tips.
5. Rid lätt i olika takt sitt två steg stå ett steg, sitt tre steg stå två steg... etc, tränar balansen och taktkänslan.

Ridning handlar mycket om känsla. Om du har en stabil balans och sits, kan separera hjälperna och har god kroppskontroll och koordination, då har du mycket vunnet.

Tack tack tack för alla tips, verkligen någonting jag ska träna på! Svårt att hitta medryttare här ute men får leta på ;)

Visst är det jobbigt med både jobb och skola men får ändå hålla på med det jag älskar så är värt det helt klart! :D
 
Vad duktigt av dig att jobba och betala allt själv i din ålder!

Det är jättebra träning att titta på lektioner. Så försök titta på så mycket ridlektioner du kan.

För att få bättre sits kan du göra en massa sitsövningar.
Du rider lätt och står upp två steg istället för ett. Sen byter du och sitter två ist för ett upp ett ner.
Du kan sen göra samma övning och stå/sitta 3 steg.
Du kan rida lätt i galopp med.
Det är bra för takt och balans.
Sen kan du rida mkt utan stigläder och då rida lätt och stå i fältsits.
Blir du vän med någon i stallet kanske ni kan hjälpa varann med tips.
Om det finns någon duktig där kanske du kan mocka åt den eller ta dens foderpass för att få lektion?

Lycka till!

Får kolla runt om någon är intresserad med att hjälpa mig, tack :)
 
Jag tycker det finns otroligt mycket tips och ideer att hitta på nätet. Böcker är också en bra inspirations-källa - kanske något dukan önska dig i julklapp/födelsedagspresent eller kolla om det finns på biblioteket att låna.
 
Tack tack tack för alla tips, verkligen någonting jag ska träna på! Svårt att hitta medryttare här ute men får leta på ;)

Visst är det jobbigt med både jobb och skola men får ändå hålla på med det jag älskar så är värt det helt klart! :D


Jag kom på en sak till. Titta på sportstipendier och fonder i din kommun (kan ligga på kommunens hemsida, eller på länsstyrelsens hemsida), titta kanske också på idrottsförbundets hemsida om de har något där.

Det är möjligt att du kan söka stipendier som kan subventionera för din träning. Idrottsförbundet satsar på tävlande och ofta måste du ha ganska många resultat redan. Men de flesta kommuner har ett helt gäng stipendiefonder där du kan söka ekonomiskt stöd. Ibland är det för ekonomiskt utsatta, ibland för idrott, ibland för att stötta unga... Det är värt att titta på i alla fall.

Lycka till!
 
Jag tror att du kan få mer egen utveckling för pengarna om du rider på en bra ridskola jämfört med att ha egen häst men inte ha råd med lektioner. Det är jättesvårt att utvecklas som ryttare utan en bra tränare så om din egen utveckling är något du värdesätter högt kanske du ska fundera på att sälja ponnyn och se om du tex skulle ha råd med 2 lektioner i veckan på ridskola för samma pengar du idag lägger på stallplats osv.
 
Jag tror att du kan få mer egen utveckling för pengarna om du rider på en bra ridskola jämfört med att ha egen häst men inte ha råd med lektioner. Det är jättesvårt att utvecklas som ryttare utan en bra tränare så om din egen utveckling är något du värdesätter högt kanske du ska fundera på att sälja ponnyn och se om du tex skulle ha råd med 2 lektioner i veckan på ridskola för samma pengar du idag lägger på stallplats osv.
Kanske som ryttare men inte som hästmänniska. Det går liksom inte att jämföra att rida på ridskola mot att ha en egen häst som man måste ta hand om alla dagar året om.
 
Kanske som ryttare men inte som hästmänniska. Det går liksom inte att jämföra att rida på ridskola mot att ha en egen häst som man måste ta hand om alla dagar året om.
Jag uppfattade att TS frågade efter just hur man blir en bättre ryttare, inte hästmänniska.
Då är det ridlektioner som är allra bäst.
 
Lägg ut en sökes annons efter tränare :) man måste inte träna varje vecka och har du tur hittar du en som du kan träna för billigt och som kommer ut till dig.
En tränare måste ju inte vara utbildad för att vara till hjälp för en, och det finns många som ger träningar för att det är roligt och inte för att det ska vara vinst drivande.

Det är tråkigt när ens föräldrar inte visar intresse för ens ridning även när det är ett gemensamt intresse. Det är många gånger mer värde att de följer med och bara ser när man rider än att de står och betalar allt åt en.

Men är bara att acceptera och så får man söka stöd från annat håll :), buke är väldigt bra att kunna bolla idéer mer och få tips av, finns flera trådar där man kan följa och peppa varrandras utveckling och har man tur kan man hitta folk som vill hjälpa en irl också :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
1 681
  • Artikel
Hästnyheter Vill du förbättra dina resultat i sadeln? Då kan det vara dags att sitta av och varva ridningen med fysträning. Grand Prix-ryttaren och...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 826
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp