Bukefalos 28 år!

Hur blir man bättre ryttare

Eliiinstroom

Trådstartare
Hur blir man en bra ryttare när föräldrar inte ställer upp?

Jag vill verkligen bli en bra ryttare men mina föräldrar ställer inte upp med att köra till stall eller ens ge tips på hur jag ska förbättra min ridning.

Så skulle vara jättekul att få tips på hur man blir bättre ryttare när föräldrar inte ställer upp.
 
Jag tror att denna fråga är svår att svara på utan mer bakgrundsinformation.. Har du egen häst eller rider du på ridskola? Hur gammal är du? Har dina föräldrar någon kunskap om hästar? Rider du för tränare eller helt själv?

Jag har själv fått åka buss långa sträckor, gått många kilometer längs vägar utan att ha föräldrar som skjutsat varken till ridskolan eller privatstallen jag varit i. De har noll intresse av hästar, och jag de har inte ens varit närvarande vid alla tävlingar jag deltagit i utan jag har helt själv fått tagit ansvar för mitt intresse.
 
Håller med ovanstående talare angående frågorna.

Mina föräldrar betalade en ridlektion i veckan på ridskolan (dit fick jag ta bussen och sen gå 2 km). När jag blev 13, typ, blev jag skötare i ett stall där jag lärde mig massor. Jag fick rida och köra deras hästar och ponnies, samtidigt som jag lärde mig ta hand om dem. Dock fick jag cykla 5km varje väg, de 4 dagarna i veckan jag var där.
 
Har haft samma resa som andra i tråden. Mina föräldrar var 0 intresserade av hästar o ridning. Så mitt hästintresse var upp till mig att ordna. Som för @Elo betalade mina föräldrar för en lektion i veckan. Resten upp till mig. Jag hade en sträcka om 5 km till stallet och i huvudsak cyklade jag dit, dock kunde de skjutsa (eller min moster). Många är de hästar jag skött genom åren. Och som för @Masqueradee så var de aldrig heller att kollade när jag tävlade. Dock såg de vinsten i att jag hade ett intresse. De behövde aldrig fundera eller vara oroliga över att jag var ute på stan o drällde eller så.

Jag blir dock lite fundersam över vad är det du menar? Bättre ryttare när föräldrarna inte ställer upp? Är det enbart ridningen som är det viktiga? Eller är det hästen? Jag ser det mer som "hästmänniska", men o andra sidan har aldrig själva ridningen varit mitt fokus. Utan enbart hästen i sig. Sen vad vi har gjort - rida, köra eller konvalescent - har aldrig varit det viktiga. . Men vi är alla olika. :)
 
Även jag hade det på det viset. En ridlektion i veckan och till ridskolan cyklade jag eller åkte buss hade cirka tre kilometer dit.
När jag sedan började sköta och rida hästar i ett privatstall cyklade jag på sommaren och åkte buss på vintern. Erkänner att någon gång blev jag körd dit eller hem. Men då ska man veta att det var två och en halv mil dit och när jag åkte buss vart tre kilometer att gå från hållplatsen till stallet.
 
Det finns övningar som man kan göra utan häst om man vill bli en bättre ryttare.
Framförallt för att förbättra balansen. En är att stå på en balansplatta och hålla i var ända av en bit (cirka 1 meter) toapapper som man har vikt runt ett dörrhandtag. Böj och sträck knäna, utan att toapappret går av (gör det det så har du för mycket av balansen i händerna). I böcker om ridning (eller om du googlar) kan du säkert hitta fler övningar.
 
Jag tror att denna fråga är svår att svara på utan mer bakgrundsinformation.. Har du egen häst eller rider du på ridskola? Hur gammal är du? Har dina föräldrar någon kunskap om hästar? Rider du för tränare eller helt själv?

Jag har själv fått åka buss långa sträckor, gått många kilometer längs vägar utan att ha föräldrar som skjutsat varken till ridskolan eller privatstallen jag varit i. De har noll intresse av hästar, och jag de har inte ens varit närvarande vid alla tävlingar jag deltagit i utan jag har helt själv fått tagit ansvar för mitt intresse.

Båda mina föräldrar har ridit och haft egna hästar, för ca 2 år sedan separerade dem och bor nu ca 1 timme ifrån varandra med bil.

Jag är 15 år och har ridit på både ridskola samt haft egen häst, just nu har jag en foderponny på 130 cm alltså en maxad b-ponny.

Rider inte för tränare då jag inte har råd med det själv.

Mina föräldrar kan en hel del om hästar men har aldrig stöttat mig när det gäller ridningen och hästarna utan jag har fått fixat upp allt själv.

Jag vill verkligen bli bättre i ridningen och allt som har med hästar att göra.

Hopps det var ett vettigt svar :)
 
Har haft samma resa som andra i tråden. Mina föräldrar var 0 intresserade av hästar o ridning. Så mitt hästintresse var upp till mig att ordna. Som för @Elo betalade mina föräldrar för en lektion i veckan. Resten upp till mig. Jag hade en sträcka om 5 km till stallet och i huvudsak cyklade jag dit, dock kunde de skjutsa (eller min moster). Många är de hästar jag skött genom åren. Och som för @Masqueradee så var de aldrig heller att kollade när jag tävlade. Dock såg de vinsten i att jag hade ett intresse. De behövde aldrig fundera eller vara oroliga över att jag var ute på stan o drällde eller så.

Jag blir dock lite fundersam över vad är det du menar? Bättre ryttare när föräldrarna inte ställer upp? Är det enbart ridningen som är det viktiga? Eller är det hästen? Jag ser det mer som "hästmänniska", men o andra sidan har aldrig själva ridningen varit mitt fokus. Utan enbart hästen i sig. Sen vad vi har gjort - rida, köra eller konvalescent - har aldrig varit det viktiga. . Men vi är alla olika. :)


Självklart är det ju viktigast att förstå på sig hästen och att den alltid är första prion, men för att förstå hästen mera måste jag ju ha någon som lär mig.

Eftersom att min pappa inte fölet med har jag ju ingen som kan rätta mig om jag nu skulle göra fel, jag vill ju bli bättre i både ridningen och med att hålla på runt om hästen, samt allt som har med hästar att göra.

Det kan ju vara lite svårt att utvecklas när man inte har en vuxen eller överhuvudtaget utbildad person med sig. Det blir ju alltid lättare om man får en liten spark i baken om man gör fel om du förstår hur jag menar ;)

Hoppas du förstår hur jag menar :D
 
Det finns övningar som man kan göra utan häst om man vill bli en bättre ryttare.
Framförallt för att förbättra balansen. En är att stå på en balansplatta och hålla i var ända av en bit (cirka 1 meter) toapapper som man har vikt runt ett dörrhandtag. Böj och sträck knäna, utan att toapappret går av (gör det det så har du för mycket av balansen i händerna). I böcker om ridning (eller om du googlar) kan du säkert hitta fler övningar.


Tusen tack för tipset ska verkligen se till att försöka hitta lite av dem övningarna :D
 
Självklart är det ju viktigast att förstå på sig hästen och att den alltid är första prion, men för att förstå hästen mera måste jag ju ha någon som lär mig.

Eftersom att min pappa inte följer med har jag ju ingen som kan rätta mig om jag nu skulle göra fel, jag vill ju bli bättre i både ridningen och med att hålla på runt om hästen, samt allt som har med hästar att göra.

Det kan ju vara lite svårt att utvecklas när man inte har en vuxen eller överhuvudtaget utbildad person med sig. Det blir ju alltid lättare om man får en liten spark i baken om man gör fel om du förstår hur jag menar ;)

Hoppas du förstår hur jag menar :D
 
Är du 15 så tycker jag det är rimligt att du tar dig till stallet själv.

Exakt vad för möjligheter just du har är svårt eftersom det beror på vad för stall etc det finns i närheten.

Jag var medryttare dels i ett stall med islandshästar och dels i ett stall med "vanliga" hästar.

Spenderade mycket tid i båda stallen efter skolan och på helgerna och fick rida flera olika hästar så småningom, red även för några ägare och fick rida för tränare som en ponnyägare betalade.

Jobbade (vitt) i ena stallet och fick ihop pengar på det viset, mockade även åt folk när de reste bort etc.

Men det tar lite tid att bygga upp förtroende hos folk.
 
Båda mina föräldrar har ridit och haft egna hästar, för ca 2 år sedan separerade dem och bor nu ca 1 timme ifrån varandra med bil.

Jag är 15 år och har ridit på både ridskola samt haft egen häst, just nu har jag en foderponny på 130 cm alltså en maxad b-ponny.

Rider inte för tränare då jag inte har råd med det själv.

Mina föräldrar kan en hel del om hästar men har aldrig stöttat mig när det gäller ridningen och hästarna utan jag har fått fixat upp allt själv.

Jag vill verkligen bli bättre i ridningen och allt som har med hästar att göra.

Hopps det var ett vettigt svar :)


Att ta sig själv till och från stallet är inte så mycket begärt av en femtonåring. Kan du inte önska dig ridlektioner i julklapp/födelsedagspresent så kanske du får lektioner den vägen? Antingen med egen tränare, eller på ridskolan.

Dina föräldrar har ju uppenbarligen betalat för ridskola, och betalar väl nu också för din häst idag (?) med stallhyra, foder, skoningar, försäkringar, veterinär... - så nog tycker jag att de stöttar dig mycket.

Men du menar kanske att de inte hjälper till fysiskt med hästen? Det dagliga jobbet med mockning/väga upp foder etc, kan jag förstå känns överväldigande ibland, har du även ensamt ansvar för att boka vaccination/hovslagare/avmaskning och sådant?

* Angående att träna så finns en jättefin bok Sitsskolan : övningar för bättre sits med och utan häst Kolla om du kan hitta den på biblioteket! :)
* Du kan också träna på att ha två genomblöta svampar i händerna (ta vanliga disksvampar) och träna på att röra fingrarna utan att vattnet droppar (för att bli mjukare i handen när du rider).
* Du kan låna/be om att få en pilatesboll och träna balansen genom att sitta på den utan att ha något ben i marken.
* Vanligt jogging/fysisk träning är alltid bra. God kondition, balans och koordination hjälper på hästryggen.

Lycka till med din häst! :D
 
Hur blir man en bra ryttare när föräldrar inte ställer upp?

Jag vill verkligen bli en bra ryttare men mina föräldrar ställer inte upp med att köra till stall eller ens ge tips på hur jag ska förbättra min ridning.

Så skulle vara jättekul att få tips på hur man blir bättre ryttare när föräldrar inte ställer upp.
Cykla?
Det fick jag göra när jag inte hade körkort och bodde hemma. Cyklade till stallet som då låg 15km bort nästan dagligen, hade bra motion då i alla fall. :up:
 
Självklart är det ju viktigast att förstå på sig hästen och att den alltid är första prion, men för att förstå hästen mera måste jag ju ha någon som lär mig.

Eftersom att min pappa inte fölet med har jag ju ingen som kan rätta mig om jag nu skulle göra fel, jag vill ju bli bättre i både ridningen och med att hålla på runt om hästen, samt allt som har med hästar att göra.

Det kan ju vara lite svårt att utvecklas när man inte har en vuxen eller överhuvudtaget utbildad person med sig. Det blir ju alltid lättare om man får en liten spark i baken om man gör fel om du förstår hur jag menar ;)

Hoppas du förstår hur jag menar :D

Jag hade heller ingen vuxen som kunde guida mig. Så det är inte så mkt att hänga läpp för. Hästar för mig handlar om känsla. O det är inget som du kan lära dig av en vuxen. Det är ditt samspel mellan hästen/ponnyn o dig som du bara kan träna upp genom att vara själv med dem.

Det går ju också att vända på tanken. Nähä...jag har ingen vuxen i närheten...då får jag rodda det här själv. Vi är nog många som kan säga att vi blivit skolade av hästarna till företagsamma individer. Vi är nog också många vuxna som inte rider för någon instruktör i dagsläget utan får klara oss med vi kan. :)
 
Dina föräldrar verkar ju ställa upp mer än de flesta, de lär väl betala för foderhästen? Det är betydligt mer än de flesta i din ålder får.

Står du helt själv i stallet? Annars kan det vara värt att fråga de andra om de kan hjälpa dig med träning mot att du mockar eller gör annat för dem.

Själv fick jag aldrig någonsin skjuts till eller från stallet. Inte ens de gånger jag trillat av. Hade ungefär 5 km till stallet hemifrån. Rätt tidigt började jag hjälpa till i stallet, först oavlönat och sedan blev jag tillfrågad om jag ville bli avlönad arbetsrkraft (vitt) när de märkte att jag kunde och ville lära mig. Fick både ridning, lektioner och lön.
 
Kan du inte hitta något sätt att tjäna lite pengar så att du har råd med lektioner? Dela ut reklam, passa barn, göra extra sysslor hemma?

Att föräldrar inte kör en 15-åring tycker jag inte är konstigt alls. Själv fick jag busskort som 11-åring för att kunna åka till stallet.
 
Vad bra att du är ambitiös och vill lära dig mer. Och att du inser att du behöver någon till hjälp för att bli bättre (inte ens alla vuxna som gör det). Det är många föräldrar som inte har förmågan/kunskaperna och/eller förutsättningarna/ekonomin att hjälpa sina barn så mycket med ridningen som de kanske skulle vilja (jag till exempel).
Där din ponny står uppstallad - finns det någon där som du har förtroende för och som skulle kunna hjälpa dig? Har du möjlighet att hjälpa den personen med något, och på så vis kunna få lite hjälp med ridningen tillbaka? Har du några kompisar som du rider med som kanske kan hjälpa dig med en specifik sak (ex att kolla sitsen). Eller om ni kan byta ponny med varandra ibland för att få mer varierad ridning?
Annars finns det böcker med bra ridövningar som man kan göra själv. Övningar med bommar brukar vara bra, de kan varieras för olika svårighetsgrad och träningsupplägg och det är lätt att förstå när det fungerar som man tänkt.
Sedan, det faktum att du rider i princip varje dag gör dig säkert till en bättre ryttare, även om du kanske inte tänker på det själv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vill du förbättra dina resultat i sadeln? Då kan det vara dags att sitta av och varva ridningen med fysträning. Grand Prix-ryttaren och...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 826
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 219
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp