Bukefalos 28 år!

Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

strawberrysylt

Trådstartare
Såhär är det.. Jag har en massa idéer om hur jag vill att det ska se ut i min lägenhet som jag flyttar in i den elfte!:heart Den är verkligen jättefin och jag vill ju att den ska bli precis som jag vill när jag får bo in den som jag vill.

Grejen är bara att jag inte är så bra på det och jag har lite på känn att det kan sluta i katastrof, att inget passar ihop och blir som jag vill och att allt blir till nödlösningar, som sedan blir kvar och jag inte trivs alls. Någon som känner igen sig?

Vad ska man tänka på när man inreder? Det kan jag kan tycka är att man inte ska kompromissa, utan verkligen försöka få tag i sakerna man vill ha (fast hur kräsen kan man vara? Att leta efter den perfekta grejen i flera månader går ju kanske inte, då måste man ju ha ett substitut för den tills dess och så blir den kanske kvar..) och att man inte får snåla, utan att det faktiskt måste få kosta lite att få det som man vill ha det.. vad mer?

Jag har en kompis som är sjukt duktig på detta med färger och vad som passar ihop osv, felet är bara att jag flyttar ner till Skåne från Dalarna och han har ingen möjlighet och tid at komma ner och hjälpa mig, utan får göra det på avstånd, vilket ju inte är samma sak.. men men.

Jag är Indiska-typen och gillar mörka, varma härliga färger, ljuslyktor/ljusstakar/ljus, dofter, (stora) speglar!, draperier mm.. Ni får gärna ge förslag och visa bilder på såna saker ifall ni har lust!


//r
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Jag tror det viktigaste är att våga satsa fullt ut på den stil man vill ha, för det blir aldrig så mycket som man egentligen tror. T.ex. när det gäller din Indiska-stil så vet jag många som köper ett mörkt överkast och två ljuslyktor och kallar det för en stil. Go all-in, liksom! Det går alltid att dra ifrån om man känner att det blir för mycket, men det är lätt att fega och fastna i "Nä, lagom är bäst".
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Man kan göra riktiga fynd på auktioner. Både billiga och lite dyrare saker.

Tycker risken är om man köper allt nytt att hemmet ser ut som en inredningskatalog och blir lite opersonligt.

Sen har iaf jag gjort så att jag utgått från några möbler/tapeter jag verkligen gillar stil/färgmässigt och sen letat saker som passar till.

Å va inte rädd för att ösa på med färger om det är det du vill ha! Som Tassetass sa blir det lätt lite mjäkigt om man inte vågar satsa fullt ut. :)

Gröna växter och blommor räddar den mest trista inredningen också ;)
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Tack för tipset. Det ska jag tänka på, jag förstår vad du menar.

Det är nog lite sån jag varit innan och kanske är nu också, fast jag tycker jag blivit lite bättre på det iallafall, hoppas det stämmer. Som du säger med två ljuslyktor, det tycker jag är en sån grej som man nästan "måste" ha många av för att det ska bli bra, för att få med sig den där känslan man får i affären hem.. det blir inte samma sak med bara några få..

//r
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Man kan göra riktiga fynd på auktioner. Både billiga och lite dyrare saker.

Ja, det håller jag med om! Jag ÄLSKAR loppisar/auktioner! Så det ska jag lätt försöka hitta saker på! Min kompis som jag nämnde i första inlägget har en heeeelt underbar spegel han hittat på auktion, den är ca.. 170x60 kanske och så med guldram, jag älskar den!


Tycker risken är om man köper allt nytt att hemmet ser ut som en inredningskatalog och blir lite opersonligt.

Där håller jag också med och förstår hur du menar. Det lät kanske som om jag bara tänkte gå in och handla allt på en och samma affär och allt när jag skrev Indiska-typen, men det var mest för att jag tycker det beskrev bra, för de flesta vet ju vad Indiska har för typ av saker.

Sen har iaf jag gjort så att jag utgått från några möbler/tapeter jag verkligen gillar stil/färgmässigt och sen letat saker som passar till.

Det var ett bra tips. Det ska jag också tänka på, det är nog bra att göra, så att sakerna passar ihop med varann och det inte blir fult bara..

Jag har t ex tänkt fråga min hyresvärd om det är okej att jag målar väggarna i vardagsrummet mörkt oranga (:love:) eller kanske mörklila.
Jag har orange väggar i mitt sovrum här hemma i villan och jag älskar mina väggar!

Ljusa väggar tycker jag det är jättesvårt att få någon känsla i rummet när man har.. fast jag har börjat ändra mig lite i det också, fast då i fråga om kök och hall, i lägenheten är de väggarna vita resp grå och det känns faktiskt skönt med en ljus hall och ett ljust kök, blev lite förvånad över att jag kände så, faktiskt.. fast i vardagsrumemt vill jag fortfarande ha mörkt och mysigt.

Appropå växter så har jag tyvärr inga gröna fingrar... alls. Men det finns ju alltid plastväxter iofs..;)

//r
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Jag och sambon hade exakt samma tanke som du, indiskt, varmt och mysigt. Vi försökte, det lyckades inte:D För det första har vi en liten lägenhet så hela konceptet blir fel. Lägenheten blir mörk och ännu mindre.
För det andra så tror jag att vi fokuserade på mörka möbler, hyllor, soffbord och mattor istället för detaljer som skulle öka mysfaktorn och ge det vi ville ha.

Nu i efterhand ångrar jag att vi inte lät det ta tid och låta lägenheten sjunka in lite mer och sen se oss omkring och se vad som skulle kunna bli bra. Inte panikgöra något.

Nu har vi börjat nästan helt annorlunda och vill ha ljust! Lite modernt med inslag av lite gammal mysig stil. Hallen är nästan klar, det som behövs är en spegel! Den faller mig i smaken helt och hållet!

Slutsats: Nej, jag är inte superbra på att inreda, men jag tror att jag med lite erfarenhet nu börjar bli bättre!

Ett tips är att kolla i heminredningstidningar för att få lite inspiration!
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Ljusa väggar tycker jag det är jättesvårt att få någon känsla i rummet när man har.. fast jag har börjat ändra mig lite i det också, fast då i fråga om kök och hall, i lägenheten är de väggarna vita resp grå och det känns faktiskt skönt med en ljus hall och ett ljust kök, blev lite förvånad över att jag kände så, faktiskt.. fast i vardagsrumemt vill jag fortfarande ha mörkt och mysigt.



//r

Fördelen med ljust är ju att det är lätt att inreda med fina detaljer och dra på härliga färger där. Och att man kan byta lite inredning när man tycker att man tröttnat.
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Jag tycker väl att jag har lyckats ganska bra där det är färdigt iaf:D Nä, men några tips har jag iaf.

Min regel har varit att utgå från en viss bas och sedan knyta ihop rummen lagom mycket. Jag utgick från vår soffa, som är chokladbrun och ville inreda relativt ljust eftersom vi inte har så mycket fönster, men är inte rädd för färg.
Därför ville jag ha bruna väggar i vardagsrum och hall, men valde en metallicbrun istället för att mesa med vanlig färg och få en intressant glans. Blev fondvägg i vardagsrum (kompromiss med sambon) och helbrunt i hallen.

Kök och sovrum är mittemot varandra och köket är ganska grått, så jag försökte ta in det i sovrummet och valde grått som färg med lila detaljer där.

ALLA möbler är vita(förutom soffan), även TVn, det ger en bra helhet tycker jag, att alla möbler är i samma färg.

Så tänkte jag, och tog hjälp av Bukes kunskap:p Men att det behöver bli särskilt dyrt, det vet i tusan, visst får man pula mycket själv och hetta upp IKEA-prylar, men det blir billigare.
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Ja, så kan det ju också bli.. att kännas mörkt och instängt, usch det är ju inget kul.
Hade ni några stearinljus eller små lampor då som lyste upp eller inget sånt alls? Sånt har jag tänkt ha mycket av, får hoppas att det hjälper till att få den mysiga känslan, istället för att det ska kännas mörkt och litet. Det är också ganska högt i tak i lägenheten, vilket jag tycker känns skönt, det känns större! Har ni högt i tak?

Ja, det du skriver om att låta det sjunka in vad som kan passa ska jag tänka på, det låter klokt.

Vad kul! Du har ingen bild på hallen? Skulle gärna vilja se den!

Heminredningstidningar ska jag titta i, det är så kul! Och dubbelt kul blir det nu när jag har ett eget bo att inreda:heart

Appropå ljusa väggar; jo, jag har hört det innan, men det känns ändå inte riktigt som jag.. fast kanske nu som sagt lite mer än innan. Och det är ju bra att man kan byta ut ibland faktiskt!

lady_vip;

Nej, det låter verkligen inte som att du mesat med färg! Det låter jättefint, du har inga bilder? Skulle vara kul att se lägenheten!

tack för tipsen! Ja, IKEA är bra!:heart

//r
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Inredningsbloggar is the shizzle! Vill du ha tips så PM:a så kan jag skicka några länkar när jag kommit hem!
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Jag har lagt in bilder i en egen tråd, bara sök:D Fast det var absolut inte klart där.
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Nu hittade jag din tråd!
Jag gillar era väggar! Det lilla vita bordet i vardagsrummet tyckte jag också om. Så fint och välstädat ni har det med, jag hoppas att jag kommer kunna hålla min lägenhet så fin, lite lagom sån personlig oreda går bra, men inte stök..

Tassen; Det vill jag gärna ha, jag har PM:at dig:laugh:

//r
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Har i läst alla dina svar, men ett tips är (enligt mig) att du inte köper allt på en gång, utan hellre bor in dig och känner efter lite på vad du verkligen vill ha.
Jag och sambon hade så brått i vår första lägenhet och köpte en massa vi ville ha. Idag 1,5 år senare är i princip allt utbytt :D

Lycka till!!
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Tack för tipset, det ska jag tänka på. Det kommer nog bli så i vilket fall, då jag inte har så mycket pengar, så det får ta den tid det tar :)

Bara några dagar kvar nu tills jag flyttar in!:heart Kommer nog återkomma en hel del till denna tråden då, när jag står där mitt i röran haha.:p


//r
 
Senast ändrad:
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Vad roligt för dig!!
Var i stan ska du bo? Har jag redan frågat det förresten?
 
Sv: Hur blir man (och är ni) bra på att inreda?

Ja, det ska bli jättekul:laugh:

Nej, det tror jag inte du frågat.. jag ska bo på Vankivavägen, borta vid Siesta-området.. ligger en pizzeria som heter Montenegro i samma hus.

//r
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
697
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 224
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 318
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 699
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp