Bukefalos 28 år!

Hur "blygsamt" klär ni er?

Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Fast det där är ju ditt problem, andra kan ju inte behöva klä på sig för att du ogillar att se vissa kroppsdelar?:p Min syster hatar fötter, men hon kan ju inte kräva av andra att de aldrig får ha flipflops pga detta:)
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Angående frågan; jag tänker aldrig på hur "anständigt" jag klär mig. Klär mig nog aldrig särkilt oanständigt. Djupa urringningar sportar jag sällan, vet inte varför, när jag tänker efter har jag bara inte så mycket sådana kläder. Korta shorts/kjolar har jag, men aldrig så korta att de visar underkläder, inget jag heller funderat på men så är det bara:p
Köper kläder jag tycker är snygga och bekväma bara och funderar inte mer på det!
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Gick på internationell skola ett tag, där var det inga bh-band och kjolen ska inte vara kortare än halva låret. Ganska generöst ändå för att vara en privatskola! Dom hade ju lika gärna kunnat haft uniform. Reglerna var till för att det var en stor blandning av kulturer (inte väcka anstöt), och det finns ju egentligen ingen anledning för 14-åringar att visa bh-band och hela låret. Det fanns även regler om att vi inte fick ha svärord eller nakna kroppar på tröjtryck.

Själv så skiter jag i det med BH-bandet men håller mig definitivt till halva-låret-regeln, av den anledningen att annars känner jag mig obekväm. Använder inte kort-korta shorts heller, jag är helt enkelt inte snygg i det.

Struntar i stort sett i vad andra har på sig, men det är ju lite osmakligt att gå runt i bikini/badbyxor inne i ett shoppingcenter, eller ha så kort kjol/shorts att rumpkanten syns. Det är inte snyggt, det är sexigare att skapa lite nyfikenhet över "vad finns därunder" om ni förstår vad jag menar. Samma sak med superduperurringningar, jag är inte intresserad över att få någon främlings halva bröstvårta i ansiktet...
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Jo, det argumentet funkar visst. Folk kan knappast förväntas anpassa sin klädstil efter din smak, förstår du inte hur rubbat det låter? Jag gillar inte uggs men de är överallt - ååååh så respektlöst av folk att sätta på sig dem! Knappast, va.

För övrigt vill jag gärna höra vad du menar med att de ser slampiga ut. Vad innebär det? Hur är man om man är slampig? Vad är så farligt med att se "slampig" ut? Slutligen - varför ska män få klä sig som de vill medan kvinnor förväntas ta hänsyn till andras uppfattning om "slampighet"?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Måste vara jobbigt för dig att gå till stranden om du tycker att det är så obehagligt att se bröst eller rumpor överallt. :)

knapp!
Jag klär mig i korta shorts och crop tops när jag känner för det, jeans och oversize tröjor när jag känner för det. Kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker. Är du så ytlig att du dömer mig för hur jag klär mig är jag bara glad att du inte vill lära känna mig, och tycker du att jag är äcklig för att du kan se min mage eller rumpa får du väl kolla åt ett annat håll. Jag tänker ju inte trycka upp den i ditt ansikte direkt.
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Och kan tillägga att jag HAR INTE MINDRE RESPEKT FÖR MIN KROPP bara för att jag känner mig snyggare i korta shorts eller är bekvämare i en tight klänning eller whatever, whatever det kan vara.
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Jag är inte speciellt brydd, så länge jag är bekväm så har jag på mig vad jag vill. Oftast iaf, tyvärr faller jag ibland i tänk som "visar jag för mycket nu?" men jag försöker komma bort från det. Det är min kropp och vill jag ha djup urringning och push-up så kommer jag att ha det. Fan heller att andra ska få bestämma vad jag ska ha på mig. Om någon drar slutsatser om mig som person baserat på längden på min kjol så får de väl göra det. Den typen av människor vill jag inte ha i mitt liv.

Exakt det där är min tanke också. Går ofta i kortkort och har aldrig BH på mig vilket gör att mina bröstvårtor syns igenom emellanåt. Har aldrig riktigt tänkt på hur folk ser på det, men bryr mig inte heller. Som du säger, folk som har åsikter om hur jag klär mig är inga vänner jag vill ha.

Måste vara jobbigt för dig att gå till stranden om du tycker att det är så obehagligt att se bröst eller rumpor överallt. :)

knapp!
Jag klär mig i korta shorts och crop tops när jag känner för det, jeans och oversize tröjor när jag känner för det. Kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker. Är du så ytlig att du dömer mig för hur jag klär mig är jag bara glad att du inte vill lära känna mig, och tycker du att jag är äcklig för att du kan se min mage eller rumpa får du väl kolla åt ett annat håll. Jag tänker ju inte trycka upp den i ditt ansikte direkt.

:love:

jpöokiu
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

kl

Kul med så många svar och olika åsikter!!
Jag kan till viss del förstå vad t.ex. Rubinen menar, jag vill inte heller se andras rumpor/bara överkroppar t.ex. på stan, i gallerior eller på restauranger och caféer. Åker man däremot till stranden så är man ju medveten om att där är mycket "halvnaket". Trivs man inte med det får man helt enkelt låta bli att åka dit!

Jag personligen tycker inte att det är fint att gå allt för lättklädd och jag gör det därför aldrig själv. Min uppfattning är att det kan se lite respektlöst ut, att man liksom "måste" visa upp sin kropp "lite för mycket" för alla som inte vill se, istället för att klä sig lite mer "klätt". Nu pratar jag alltså om shorts/kjolar som visar halva rumpan eller killar som går utan kläder på överkroppen, helt enkelt sånt jag tycker hör hemma på stranden eller hemma.

Själv klär jag mig gärna i relativt korta shorts, men jag vill kunna böja mig framåt utan att visa rumpan (eller trosorna). Kjolar vill jag gärna ha till halva låret ungefär, eller nedanför rumpan om jag har heltäckande leggings/strumpbyxor. Uppåt har jag väldigt sällan djupa urringningar, trivs helt enkelt inte i det, och jag har aldrig linnen med tunna axelband eftersom jag inte gillar att visa bh-banden. Överlag visar jag hellre ben än bröst :p

Och ja, för min del har jag en del komplex för min kropp och framförallt då från midjan och uppåt, så att jag hellre visar ben än bröst/axlar/midja/whatever är i mitt fall ganska givet varför.
Rygg och nyckelben däremot, får gärna synas :)

Edit igen: Jag tänker inte att jag ska klä mig på ett visst sätt för andra, mer än att jag inte vill se halvnaken ut för att jag vet att det är opassande i många situationer. Annars är jag ganska obrydd och har en stil som nog kan sticka i ögonen på en del, men inte just p.g.a. hur mycket hud jag visar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Jag förstår inte vad som är så fruktansvärt respektlöst med att klä sig så som man vill, oavsett om man har korta shorts eller ej. Varför känner ni att ni har rätt att diktera hur andra ska klä sig? Kanske finns massa människor som tycker att ni klär er jättefult och är respektlösa pga det?

Ärligt talat känner jag inte ens igen mig i det ni skriver. Jag ser aldrig folks rumpor när jag går på stan, varken i Madrid eller Stockholm. Jag skulle inte ha en åsikt om det även om jag gjorde det men det känns som att du och Rubinen överdriver något helt otroligt.
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Jag förstår inte vad som är så fruktansvärt respektlöst med att klä sig så som man vill, oavsett om man har korta shorts eller ej. Varför känner ni att ni har rätt att diktera hur andra ska klä sig? Kanske finns massa människor som tycker att ni klär er jättefult och är respektlösa pga det?

Ärligt talat känner jag inte ens igen mig i det ni skriver. Jag ser aldrig folks rumpor när jag går på stan, varken i Madrid eller Stockholm. Jag skulle inte ha en åsikt om det även om jag gjorde det men det känns som att du och Rubinen överdriver något helt otroligt.

Fast jag har inte sagt att jag ser rumpor till höger och vänster heller? ;) De allra flesta klär sig ju inte så, det är någon enstaka någon gång ibland.

Sen tycker jag nog att du överdriver något helt otroligt själv, jag skrev "det kan se lite respektlöst ut" vilket du får till "så fruktansvärt respektlöst". Inte riktigt samma sak va? Fruktansvärt respektlöst för mig är att gå runt i en t-shirt med hakkors på och texten "Heil Hitler". Typ den nivån är fruktansvärt respektlös.

Jag dikterar inte heller hur andra klär sig och har aldrig gjort. Vill du gå runt i shorts som visar halva rumpan får du göra det, jag lägger mig inte i. Däremot kanske jag tänker "hoppsan, hen visar visst halva rumpan, det var inte så fint, ser faktiskt lite respektlöst ut tycker jag" och det får jag tycka. Lika väl som du får tänka så om jag klär mig på ett sätt du inte gillar. Det spelar väl ingen roll för mig om du eller någon annan tycker att mina kläder är fula och/eller respektlösa?

Jag förstår inte hetsen med att alla måste tycka likadant, annars är man överdriven och försöker diktera. Får man bara tycka fritt om man tycker som alla andra? :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Jo, visst får du tycka. Precis som att jag får tycka, och argumentera emot. Har du problem med det kanske en trådstart på ett internetforum inte är det bästa sättet att uttrycka en åsikt på?

Vad exakt är det som är respektlöst enligt dig? Jag förstår ärligt talat varken ditt eller Rubinens synsätt så du får gärna förklara.
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Jo, visst får du tycka. Precis som att jag får tycka, och argumentera emot. Har du problem med det kanske en trådstart på ett internetforum inte är det bästa sättet att uttrycka en åsikt på?

Jag diskuterar gärna, det var liksom tanken med trådstarten :) Men då tycker jag kanske att alla ska hålla sig till det som faktiskt skrivs istället för att överdriva och förstora och tolka helt annat än det som skrivs.
Det blir liksom svårt att diskutera annars.

Vad exakt är det som är respektlöst enligt dig? Jag förstår ärligt talat varken ditt eller Rubinens synsätt så du får gärna förklara.
Att visa nästan hela kroppen. Jag tycker det är lite stötande, jag vill inte se din rumpa eller dina bröst tillexempel. Jag vill varken se kvinnors eller mäns rumpor eller bröst så det är ingen genusdebatt...
Anledningen till att jag inte vill det är för att för mig är delar av kroppen mer privata. Dit hör alltså rumpor, könsorgan och bröst samt i viss mån magar.
Det är dessutom väldigt många som av diverse skäl (religiösa, kulturella eller annat) som delar de uppfattningarna, det kan man ju tycka vad man vill om sen, men att det är så kan vi väl fastslå iallafall. Och då anser jag att det är lite (alltså inte nazi-tryck-mycket, utan lite) respektlöst att ändå visa upp dessa kroppsdelar fast man rimligtvis vet att väldigt många ser det som mer eller mindre stötande.
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Anledningen till att jag inte vill det är för att för mig är delar av kroppen mer privata. Dit hör alltså rumpor, könsorgan och bröst samt i viss mån magar.

Så du menar att det är vanligt eller ens förekommande att tjejer går runt och visar sina rumpor, könsorgan eller bröst? Jag har aldrig någonsin sett det ute, förutom på stränderna här i Spanien där stringbikini och topless är vanligt. Det du talar om räknas nog till förargelseväckande beteende och känns som överkurs för diskussionen.

Och då anser jag att det är lite (alltså inte nazi-tryck-mycket, utan lite) respektlöst att ändå visa upp dessa kroppsdelar fast man rimligtvis vet att väldigt många ser det som mer eller mindre stötande.
Jag vet inte vad nazi-tryck-mycket betyder men det låter som ett gräsligt uttryck.

Okej så väldigt många upplever urringningar och mycket ben som stötande? Hur överlever ni att se alla reklamer som vi översköljs med överallt där kvinnor är mer eller mindre nakna?

edit. Tillägg: Och jo, jag tycker att du och Rubinen dikterar vad kvinnor ska få ha på sig baserat enkom på er personliga smak (eller issues, förmodligen) när ni sitter och på fullaste allvar kallar kvinnor respektlösa för att de på sommaren har en kortkort klänning. Det är PRECIS som om jag som tycker att gult är fult skulle kalla alla som bär gult för respetlösa.
Att dra in religiösas åsikter är så irrelevant i och med att det finns MÄNGDER med folk som motsätter sig tajta byxor på kvinnor, eller ens att visa håret. Tycker du själv att du är respektlös som visar håret? Eller går du med sjal för att inte riskera att någon ska uppfatta dig som stötande?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Halvt KL

Har nog aldrig tänkt på hur jag klär mig, varför skulle jag? Ibland går jag i kortkort, ibland har jag urringat. Jag tar på mig det jag tycker är snyggt och känner mig snygg i helt enkelt.

Måste för övrigt hålla med Niphredil i allt hon skriver.
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Jag har på mig det jag vill, tycker är snyggt och bekvämt och som jag trivs i. Det kan vara jeans, t-shirt och hoodtröja. Det kan också vara kortkorta shorts/kjolar eller klänningar. Jag är mer bekväm i korta kjolar än de lite längre som slutar vid knäna. Bryr mig inte om någon inte gillar hur jag klär mig, om det ser slampigt ut eller inte, och upprör mig inte över hur andra klär sig, så länge de har kläder på sig typ.
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Jag klär mig knappast blygsamt ;) Har ofta huvudbonader och enligt normen "spektakulära" outfits på mig. Själv är jag så van och umgås främst med folk som också kanske inte klär sig enligt "svenne-normen" så tänker knappt på det.
Vad gäller hur mkt "som visas" så kan man ju visa ganska mycket utan att det ser billigt ut. Jag tycker att det handlar om hur man kombinerar, vilka typer av plagg och inte minst vem som bär det.
Under fashionweek hade jag en transparent top en dag med bandeau-bh under, hade kunnat se mer tacky ut i någon annat plagg som visade mindre hud. Det handlar som sagt om plagget och hur det bärs tycker jag.
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Så du menar att det är vanligt eller ens förekommande att tjejer går runt och visar sina rumpor, könsorgan eller bröst? Jag har aldrig någonsin sett det ute, förutom på stränderna här i Spanien där stringbikini och topless är vanligt. Det du talar om räknas nog till förargelseväckande beteende och känns som överkurs för diskussionen.


Jag vet inte vad nazi-tryck-mycket betyder men det låter som ett gräsligt uttryck.

Okej så väldigt många upplever urringningar och mycket ben som stötande? Hur överlever ni att se alla reklamer som vi översköljs med överallt där kvinnor är mer eller mindre nakna?

edit. Tillägg: Och jo, jag tycker att du och Rubinen dikterar vad kvinnor ska få ha på sig baserat enkom på er personliga smak (eller issues, förmodligen) när ni sitter och på fullaste allvar kallar kvinnor respektlösa för att de på sommaren har en kortkort klänning. Det är PRECIS som om jag som tycker att gult är fult skulle kalla alla som bär gult för respetlösa.
Att dra in religiösas åsikter är så irrelevant i och med att det finns MÄNGDER med folk som motsätter sig tajta byxor på kvinnor, eller ens att visa håret. Tycker du själv att du är respektlös som visar håret? Eller går du med sjal för att inte riskera att någon ska uppfatta dig som stötande?

:love:

KL, typ

Jag tycker att vader är den i särklass äckligaste kroppsdelen på människan. Jag ser hundra gånger hellre både bröst och rumpor än vader. Det är alltså inte så att jag tycker de är lite fula, utan jag tycker det är rent obehagligt. Men jag skulle ju inte drömma om att begära att folk ska bära hellånga byxor jämt för det, för detta är ju MITT problem. Att sedan fler har "problem" med ex. bröst än vader är ju för att vårt samhälle har hängt upp sig på att just bröst av någon anledning är förknippad med sex, men ärligt talat - ett par helt vanliga, "neutrala", bröst är inte en mer sexuell kroppsdel än någon annan.
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Men snälla nån :crazy: Vad får du ens allt ifrån?

Så du menar att det är vanligt eller ens förekommande att tjejer går runt och visar sina rumpor, könsorgan eller bröst?
Nej? Sa jag att det är vanligt?

Exempel på shorts som är i mitt tycke "för" korta:
9r0i3h-l-610x610-shorts-denim-short.jpg

Exempel på tröja jag inte vill se någon bära utan bh och vederbörande böjer sig framåt:
ps20iv-l-610x610-blouse-open-side-shirt-shirt-tank-top-white-white-t-shirt.jpg

Exempel på manlig klädsel jag inte heller vill se när jag uträttar ärenden på stan:
images


Det är liksom inte det här jag anser är "lite för mycket"/aningen respektlöst:
images


Okej så väldigt många upplever urringningar och mycket ben som stötande? Hur överlever ni att se alla reklamer som vi översköljs med överallt där kvinnor är mer eller mindre nakna?
Urringningar och mycket ben? Nej. Bröst och halva rumpor? Ja.
Jag överlever verkligen utan problem, men jag stör mig något enormt på nakna/halvnakna kvinnor som är nakna/halvnakna bara för att se sexiga ut i t.ex. reklam för en restaurang eller en bil, men det är en helt annan diskussion.
Varför skulle jag ha svårt att överleva (allvarligt talat, kan du försöka hålla dig ifrån de extrema överdrifterna tror du?) att se reklam?

Och jo, jag tycker att du och Rubinen dikterar vad kvinnor ska få ha på sig baserat enkom på er personliga smak (eller issues, förmodligen) när ni sitter och på fullaste allvar kallar kvinnor respektlösa för att de på sommaren har en kortkort klänning.
Varför har du bara snöat in dig på kvinnor?
Jag kallar heller inte kvinnor (eller män) för respektlösa utan jag tycker att det ser lite respektlöst ut. Lika som att jag tycker att du har överdrivna tolkningar av det jag skriver i den här tråden, inte att du som person är överdriven. Skillnad på personen och handlingen (eller klädseln) liksom.
Och kortkort skiter jag fullständigt i dessutom.

Är personlig smak issues, förresten? När blev det det?

Att dra in religiösas åsikter är så irrelevant i och med att det finns MÄNGDER med folk som motsätter sig tajta byxor på kvinnor, eller ens att visa håret. Tycker du själv att du är respektlös som visar håret? Eller går du med sjal för att inte riskera att någon ska uppfatta dig som stötande?
Ja, skulle jag till exempel åka någonstans på semester där det "respektfulla" valet skulle vara att exempelvis bära långärmat/huvudbonad/långa byxor skulle jag naturligtvis göra det, varför skulle jag inte?
Och jag vet inte hur det är där du bor, men där jag bor är den övervägande religiösa och kulturella "standarden" (i brist på bättre ord) att de kläder jag visade i början av inlägget är lite too much eller lite respektlösa.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Har inte kort kort pga att jag inte är supersmal och det är endast supersmala som passar i de imo. Annat är jag absolut inte hämmad men klär mig beroende på situation etc,
 
Sv: Hur "blygsamt" klär ni er?

Men snälla nån :crazy: Vad får du ens allt ifrån?
Från dina inlägg.

Nej? Sa jag att det är vanligt?
Om det inte är vanligt är det ju suveränt :) Då är ju problemet inte så farligt helt enkelt.

OK, tack för att du visade vad som är för mycket. Jag antar att vi på Buke kan ta till oss och anpassa oss, eller nåt.

För övrigt visade ingen av dina bilder hela tuttar, rumpor eller fittor. Bara FYI sådär.


Varför skulle jag ha svårt att överleva (allvarligt talat, kan du försöka hålla dig ifrån de extrema överdrifterna tror du?) att se reklam?
Snälla du, du är den som använder ord som "respektlöst" och "stötande". DET om något är överdrivet.

Varför har du bara snöat in dig på kvinnor?
För att det alltid är kvinnor folk har åsikter om. För att jag aldrig hört någon säga att en man ser slampig ut.

Jag kallar heller inte kvinnor (eller män) för respektlösa utan jag tycker att det ser lite respektlöst ut. Lika som att jag tycker att du har överdrivna tolkningar av det jag skriver i den här tråden, inte att du som person är överdriven. Skillnad på personen och handlingen (eller klädseln) liksom.
Eh jaha, spela roll? Om jag gick ut och visade halva röven och du kom fram till mig och sa att jag beter mig respektlöst men att jag inte för den sakens skull är en respektlös människa så skulle jag mest känna blablabla och över det faktiskt.
(obs! inte sagt att du går fram till folk! obs! endast exempel för att visa poäng!)

Och kortkort skiter jag fullständigt i dessutom
Kortkort kan visa röv.

Är personlig smak issues, förresten? När blev det det?
Åh men det är ju typ alltid det, varför skulle man annars bry sig? Jag ser framför mig hur alla tjejer som sitter på internet och bölar över att andra går runt för oklädda enkom för att de själva är så miserable över att de inte kan gå runt och visa halva sin egen röv pga issues. Varför skulle man annars engagera sig?

Ja, skulle jag till exempel åka någonstans på semester där det "respektfulla" valet skulle vara att exempelvis bära långärmat/huvudbonad/långa byxor skulle jag naturligtvis göra det, varför skulle jag inte?
Jag pratar inte om semester. Du har massa människor i Sverige som har åsikt om jeans, tajta byxor generellt, hår, smink etc etc. Seså, anpassa dig nu! Annars beter dig du respektlöst!

Och jag vet inte hur det är där du bor, men där jag bor är den övervägande religiösa och kulturella "standarden" (i brist på bättre ord) att de kläder jag visade i början av inlägget är lite too much eller lite respektlösa.
Jag bor i Madrid. Folk får tycka vad de vill om mina kläder. Jag har dock aldrig hört någon sitta och gnälla över korta shorts, alla har superkorta shorts här på sommaren. Det är typ fyra tusen grader varmt då nämligen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp