Hur bör man hälsa...?

Ä

Ädelsten

Hej, är ny här och eftersom jag tycker att ni verkar komma med så vettiga svar så tänkte jag ta och ställa en fråga till er.
Det är så att jag ska möjligtvis köpa en hund, och ska träffa honom för första gången om nån vecka nu. Han är 2 år, och min fråga är, hur bör man "bemöta"/hälsa på en hund första gången man träffar den? Kanska låter som en dum fråga, men det jag menar är att man hör så mkt olika saker. Ska man stå upp? Sätta sig på huk? Vända bort huvudet/inte vända bort huvudet? Osv.
Vad anser ni?Vad är era erfarenheter?Helt enkelt, hur bör man göra?
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Jag sätter mig alltid på huk och låter hunden komma fram till mig, stryker lite och klappar när hunden fått nosa på mig. Om jag tittar i ögonen eller inte har jag inte tänkt på, tror jag brukar titta på hela hunden, liksom. De flesta hundar brukar gilla mig, så jag är nog inte helt fel ute.
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Alltid när jag hälsar på en hund så låter jag den hälsa på mig först!!
Dvs. jag sätter mig på huk och säger helt enkelt hej till den. Sen får den komma fram bäst den vill. Inget tvång!
Vill den inte hälsa så bryr jag mig inte, ignorerar den helt enkelt. Sen brukar den ändå bli nyfiken på vad man är för en person och komma fram.

Och så klappar jag den från sidan, aldrig uppifrån på huvudet.
Jag brukar inte vända bort huvudet, men jag brukar heller inte stirra på hunden.
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Jag låter hunden hälsa på mig först.Försöker inte att bry mig.
Sen beror det ju på hur gammal hunden är.
Är det en valp kan man ju krama ihjäl den :smirk: .Men vuxna eller unghundar låter jag alltid dom hälsa först. :bow:
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Då jag hälsar på ett nytt ekipage eller en ny hund så tittar jag inte ens på hunden den första stunden. Jag riktar hela min uppmärksamhet mot människan som håller i kopplet. Hunden får komma fram och nosa på mig, men jag pockar inte på uppmärksamhet. Klänger hunden så tar jag bort den. I vanliga fall hälsar jag inte mer än så här.

Då det gäller en hund som jag ska jag hantera så när jag pratat färdigt med människan vänder jag mig mot hunden, säger hej plus hundens namn och tar kopplet och går iväg. Då vi går lite fram och tillbaka ger jag några enkla kommandon och klappar och berömmer då hunden gör rätt. Då söker jag också ögonkontakten för att se om hunden vågar ta den och om det finns ett mått av styrkemätning i det hela.

Något mer hälsande än att hunden får nosa på en behövs egentligen inte, men visst kan man klappa om man vill det. Jag sätter mig dock bara på huk om det är en minihund och det är för att spara min rygg.
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Låt alltid hunden ta första kontakten. Sen är det hur hunden agerar som avgör hur du ska bete dig. Att sätta sig på huk kan för vissa hundar upplevas som hotfullt. Då kommer ansiktet/ögonen (=hotet) närmare hunden.

Jag skulle nog när hunden tagit kontakt smeka den lite runt mungipor/sidan av huvudet och sedan om den låter sig klappas och verkar positiv till dig sätta mig ner på huk och mysa vidare.
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

GaurdianAngel skrev:
Låt alltid hunden ta första kontakten. Sen är det hur hunden agerar som avgör hur du ska bete dig. Att sätta sig på huk kan för vissa hundar upplevas som hotfullt. Då kommer ansiktet/ögonen (=hotet) närmare hunden.

Jag skulle nog när hunden tagit kontakt smeka den lite runt mungipor/sidan av huvudet och sedan om den låter sig klappas och verkar positiv till dig sätta mig ner på huk och mysa vidare.

Jag har hört det motsatta, att om man lutar sig över hunden kan det tolkas hotfullt, men om man kommer ner på samma nivå så brukar de flesta hundar tycka att det är trevligt..?
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Jag har upplevt samma sak med vår stor kille. På honom funkar det jättebra att sätta sig på huk. Om någon böjer sig ner över honom tycker han att det är väldigt obehagligt. Nu har ju han blivit illa behandlad tidigare i livet. En hund som inte har några trista erfarenheter reagerar säkert annorlunda...
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

GaurdianAngel skrev:
Låt alltid hunden ta första kontakten. Sen är det hur hunden agerar som avgör hur du ska bete dig. Att sätta sig på huk kan för vissa hundar upplevas som hotfullt. Då kommer ansiktet/ögonen (=hotet) närmare hunden.

Jag skulle nog när hunden tagit kontakt smeka den lite runt mungipor/sidan av huvudet och sedan om den låter sig klappas och verkar positiv till dig sätta mig ner på huk och mysa vidare.

Jag skulle rekommendera trådskrivaren att hälsa på det sättet Jadzia beskriver det. Att sätta sig på huk är en "anders-hallgren-grej" och då skall man helst krafsa med något i marken också, för att hunden skall bli intresserad.

Visst, fungerar utmärkt för de flesta hundar, men det finns anledning att vara lite restriktiv. Hundar kan, som du säger - uppleva närheten hotfull och skygga lite, men det kan också bli det motsatta, att hunden vill busa och dominera.

Nu vet jag inte vad det är för ras, jag vet bara att hunden är två år gammal. Jag skulle aldrig rekommendera någon att sitta på huk när vår rottis var två år. (inte när hon var äldre heller, men det är en annan sak :smirk: )

Nackdelen är att hunden, om den är storväxt, kan få för sig att den kan dominera personen. Vår hund hade aldrig försuttit ett sådant tillfälle. Men det beror precis på vad för typ av hund det är och hur pass mycket pli ägaren har på hunden.

Det allra säkraste när man träffar en ny hund är att mer eller mindre ignorera den och hälsa på ägaren. Då får hunden tid att komma och nosa och man kan också (som Jadzia skrev) markera sin dominans/ranghöghet genom att vifta bort hunden om den är alltför närgången och påflugen. Hunden skall respektera en. Att "vifta bort" hunden är en utopi om man sitter på huk, i synnerhet om hunden är av modell större.

Ädelsten, du skall se att det går bra om du håller en lite låg profil till en början och hälsar mer ordentligt när du får kopplet i din hand. Ta gärna med en godbit att berömma med om hunden söker ögonkontakt med dig. Det är alltid uppskattat! :)

Är ni inomhus och hunden inte har koppel och hundägaren propsar på att ni skall hälsa, då skulle jag föreslå att du ber ägaren ta fram kopplet så att ni kan gå ut en sväng tillsammans. Utomhus är mindre laddat och det är lättare att se hur hunden är.
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Har det som regel att aldrig sätta mig på huk inför en hund (undantag små hundar). Har pga det fått en hund som satt sig i nacken på mig och höll fast. Kan säga att man är ganska hjälplös i det läget. Hunden var hur trevlig som helst, men när jag tyckte vi hade bra kontakt skulle jag sätta mig ner på huk. Misstag! :smirk:

Har gått mkt kurser och föreläsningar för Eva Bodfält och hon har råkat ut för exakt samma sak.


Men ska höra med Anders när jag träffar honom nästa gång vad han anser är bästa sättet. Vad han har skrivit i sina böcker för några år sedan är inte alltid vad han står fast vid idag.
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Har inte skrivit att man ska luta sig över hunden heller. Men i många fall är även det bättre. Dina ögon är fortfarande mindre hotfulla, förutsatt att du inte tittar den i ögonen utan vänder kinden till.

Det finns inget rätt eller fel när man hälsar på hundar. Det är som alltid helt upp till individen och situationen. Det är när man inte kan/hinner läsa av hunden som det kan bli fel vid hälsning.
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Men ska höra med Anders när jag träffar honom nästa gång vad han anser är bästa sättet. Vad han har skrivit i sina böcker för några år sedan är inte alltid vad han står fast vid idag.

Det har du rätt i! :)

Jag minns inte om jag läst att man skall hälsa så, men jag lärde mig det på en kurs av en instruktör som var utbildad av Hallgren.

Precis som du råkade jag ut för en obehaglig situation, men hunden jag träffade var skygg. Det var när jag reste mig från hukande (när han hade hälsat och nosat lite), som han plötsligt flög på mig och bet mig i benet! :crazy:

Det var därför jag tycker jadzias råd var bra, därför att om står upp så tappar man inte kontrollen så som man gör vid rörelser upp eller ner. Man är alltid större än hunden.

Men som sagt, det beror på individen.

Ädelsten får kolla läget, ungefär som med människor. Vissa hälsar man på lite försiktigare, andra är bullriga och uppskattar att man hälsar ordentligt och nästan ger dem en kram!

Men nu är vi förstås alla nyfikna på vad det är för hund? :)

Ädelsten, lova att berätta hur det gick! ;) :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bör man hälsa...?

Nope. Kanske de flesta, men inte ALLA tycker att det är trevligt att man direkt sätter sig på huk. Tänk dig att du INTE sätter dig på huk utan låter hunden hälsa på dig och så går ni vidare. Då har du defenitivt inte förstört något. Tänk dig att du direkt sätter dig på huk när du ser att hunden tvekar, då har du en kategori med hundar som absolut inte vill ha med dig att göra och då kommer du att ha "förstört" för x antal hundar.

Min hund skyggade bara mer och mer för folk ju mer folk han sätta sig ned. Det tog många år för mig att bygga upp hennes förtroende igen om att alla inte sätter sig ned. De som satt sig ned direkt morrade hon åt och hade mycket svårt för i flera år. De som stod upp och hälsade på mig först accepterade hon direkt.

Jag ignorerar alla hundar till en början. Fast jag kikar på de i ögonvrån och säger nått uppskattande till deras matte istället. Är det hundar jag hälsar på ofta så brukar det ha en ypperligt trevlig bieffekt och det är att hundarna till slut hälsar lugnt och fint och hoppar inte på mig. Skönt tycker deras ägare och önskade att fler gjorde likadant. Men många människor vill ju känna det där att de är så uppskattade av hundarna så att de blir helt vilda (Nu kom jag bort lite från ditt inlägg Tasse ;)) Jag känner att hundarna tillhör sin matte och jag behöver inte gå in dit och försöka fjäska mig till hundens gillande. Jag är inte avis att den gillar sin matte mest och att jag är en utomjording.
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Fast de hundar som är bullriga och hälsa överdrivet mycket är de som nästan mår bäst av en lite matt och ignorerande hälsningsprocedur.

Att hetsa och stressa upp sig är inlärt. Helst hundar med mycket (understimulerad) energi passar på att lätta på trycket lite eftersom att det då är "tillåtet".

Jag blir galen på folk som kommer hem till mig och tjoar och tjimmar och låter hundarna hoppa och bli helt i gasen.

När jag kommer hem är det *klapp klapp* Sen är det bra och sen kan vi gossa lite för att få lite närhet. Om alla gäster sket i hunden så skulle vi inte få dessa hysteriska hälsningsprocedrur.
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Hehe, jag tror att jag ska hålla mig till hästarna :D Har aldrig påstått mig veta något om hundar och än en gång får jag bevisat för mig att jag faktiskt inte kan något heller :rofl:

Men nu är förvirringen enorm igen :p Attans... ;)
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Men NU kan Du ju något! :banana: :D Det är ju det som är så bra med att diskutera, att man lär sig hela tiden. :bow:

Om inte annat så är det faktiskt ett stort framsteg att veta att man faktiskt inte kan. Då gör man heller inga större fel. Det värsta är folk som inte kan men tror sig kunna.

Eh förvirrat men Du förstår säkert. :crazy: Och kan man inte så kan man alltid skylla på GaurdianAngels alla förvirrade inlägg. :crazy: ;) :angel:
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Fast jag tänkte på en sak. Det är ju eg. inte den som hälsar som ska bestämma. Ägaren till hunden känner ju hunden bäst! Man är neutral först och är hunden överdrivet glad så gör man ju ägaren en tjänst att bara vara lugn och neutral tills hunden lugnat sig. Skyggar hunden så frågar man så klart ägaren vad man ska göra! Sätta sig ned, ignorera och gå och sätta sig i soffan etc. Men kommer hunden fram och är helt tillgänglig så kan man ju hälsa mer eller mindre som man vill!!

Det kanske är det viktigaste egentligen, att använda ägaren som språkrör eller vad man nu ska säga :D
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

GaurdianAngel skrev:
Men NU kan Du ju något! :banana: :D Det är ju det som är så bra med att diskutera, att man lär sig hela tiden. :bow:

Om inte annat så är det faktiskt ett stort framsteg att veta att man faktiskt inte kan. Då gör man heller inga större fel. Det värsta är folk som inte kan men tror sig kunna.

Eh förvirrat men Du förstår säkert. :crazy: Och kan man inte så kan man alltid skylla på GaurdianAngels alla förvirrade inlägg. :crazy: ;) :angel:

Tassen blir biten av stor hund, får skäll av ägaren för att Tass hälsade fel. Tassen skriker: "DET VAR GuardianAngels FEL!!!" :D
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

Jo, men det brukar jag ju i och för sig göra, och oftast brukar ägarna säga t.ex. "Jo visst, sätt dig gärna ner" eller "Jo, men sträck fram handen så han får nosa först" eller liknande. Så när allt kommer kring kanske jag är inte dum som spån ändå :D
 
Sv: Hur bör man hälsa...?

*ha ha* Nä det trodde jag inte heller! :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 328
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 721
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 149
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp