Hur börjar man med 1åringar?

A

Angela

Hejsan,,skulle vilja få lite råd om hur jag ska börja med min 1 åring,,hon blir 1 år nu den 31 maj.
Undrar om det är dax då att vänja vid träns,lindor,resår gjord runt magen,osv osv??Eller bör man vänta lite till?När kan man börja töm köra osv?Jag vet inte riktigt vart jag ska börja eftersom det är mitt första föl,och hon blir ofta VÄLDIGT vild när man har tänkt sig att t.ex springa lite med henne,då blir det rodeo :crazy:,vilket jag tycker är otäckt.
tacksam för svar!
mvh :D
 
Har ingen stor erfarenhet av föl.
Men pyssla och greja med dem och vänja dem vid saker kan väl aldrig skada.
 
Min kommer förmodligen att börja tömköras i april, kanske sättas i vagn innan betet, det beror på hur hon svarar på tömkörningen, dom är olika mogna och det skall man vara lyörd för.....idag så leds hon, verkas och donas med när man leder in o ut, jag brukar sno grimskaftet runt henne , runt magen och huvudet..bara sådär för att hon ska vänja sig att grejer finns...egentligen så gör jag inget med flit, utan bara när det passar sig..ingen träning på nåt vis..det tror jag man skall passa sig för om man inte kan läsa hästar ordentligt...bakslag kommer om man forcerar för fort och på fel tid med fel individ.
 
Dela upp allt så att hon inte måste vänja sig vid en massa nytt på en gång. Men det är nästan aldrig för tidigt att börja vänja dem vid sånt. Du kan ju vänta med träns tills hon passar i ett som inte blir för litet när hon blir äldre.

Det där med rodeo känner jag igen, vi brukade gå på promenad med åringarna för att lära med "gå fot" och vi sprang också med dem men det gäller att ha bra kondis och stålhätta på skorna för de små tänker inte på var de sätter fötterna, hjälm är inte heller så dumt om de får för sig att "busa" med en. Vi hade lonjerlinor när vi gick med dem, för säkerhetens skull.

Hlsn Elisabet
 
Det där med rodeo kan jag känna igen...men det var innan vi släppte lillkillen på bete!
När han kom hem därifrån var det en annan häst (nästan) tx grimgåning som han varit halvduktig på (en anning stökig ibland) FUNGERADE SUPER...
det var som att allt man försökt lära honom hade fastnat!
Det jag försöker säga med detta är nog att man gärna kan hålla på och lära dem grejer och vänja dem och så men att resultaten kommer senare :rofl:bli alltså inte allt för deprimerad om allt inte funkar nu på en gång ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 608
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 381
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 534
Senast: LaMagia
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 301
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp