hur börjar man rida barock?

confetti

Trådstartare
jag har en fundering och undrar om det är någon skillnad på AR och barocken som så? och hur går man tillväga för att börja med barock samt lära sin häst alla rörelser som hör barocken till? hur F*n ska man kunna lära hästen rörelser som inte är narutliga för dem som tex spansk skritt courbette mm??? :devil: tacksam för alla bra svar:) :bow: en häst är en fågel utan vingar
 
Titta i FAQ:en först och titta runt på lite hemsidor. Du kan t.ex. gå in på:

http://www.geocities.com/ridkonst

för att hitta en del länkar.

För att börja rida AR så är en bra tränare a och o. Annars har man en tendens till att göra mer nytta än skada precis som med allt annat. ;)

Titta runt lite och fråga sedan på allt vad du har. :smirk:
 
Du har en stor tendens till att vara jobbig är du medveten om det. Du vet att det inte var det jag skrev överhuvudtaget även om jag kan hålla med dig om att det finns tränare som gör mer skada än nytta.
 
Om vilket?
Fast det spelar väl ingen roll egentligen för jag tror att vi är rätt så överens på båda delarna. Det kanske är tur det...
 
Om du börjar rida med små tydliga hjälper och utvecklar hästen mot självbärighet och lätthet så är du på rätt spår. Läs allt du kommer över!!! Etiketter som AR eller Barock innehåller delvis det som var och en vill att de ska innehålla. Finns ingen varudeklaration... Å andra sidan finns det folk som är besvikna även på A-tränare genom ridsportförfundet. Så sitt eget sunda förnuft och känslan för vad just din häst klarar och vill skall man nog alltid ha med sig oavsett vilken tränare som man tränar för..../T_B
 
Titta på hästar i en hage, de kan göra allt det vi försöker få dem att göra med oss på ryggen. Problemet är att komma dit fast vi sitter och stör dem...
 
men om man har hästen i en låg och bra form hur går man vidare då? är det någon som vet av en vettig tränaer i skellefteåtrakterna<?? :confused:
 
Vet inte vilka tränare som håller till där faktiskt, men det kanske någon annan vet.

Man kommer ur den låga formen helt enkelt genom att få hästen att bära mer bak. Ju mer den bär bak desto mer kommer den upp fram, dock behöver inte det omvända vara sant!
 
Jag har nu bara tagit EN lektion i akademisk ridning, efter år av läsning om ämnet. Och - som med de flesta inriktningar - så går det inte att förringa vikten av en duktig instruktör.

Sen tror jag att ett öppet sinne är nog så viktigt; det är inte bara fråga om att "lära hästen" utan även att skola dig som ryttare och ledare. Vissa hjälper verkar kunna kännas "bakvända" för ryttare först skolade inom andra discipliner, vilket kan vara nog så tufft att lära om.

Jag rider själv islandshäst, och jag tycker att det verkar som den akademiska inriktningen ligger väl i linje med vad jag önskar att vi skall syssla med.

Och rörelser som courbette... Titta i hagen, så får du se vilket naturligt rörelsemönster våra fyrbenta vänner har då inte människan försätter dem ur balans!!
 
"...samt lära sin häst alla rörelser som hör barocken till?"

Hur menar du att rörelserna "hör till"? Jag får lite en formulärskänsla...man kryssar i rutor (courbette, S-kandar, olivierasporrar) och detta är "barockridning" :D!

Jag ser AR mer som ett koncept, en filosofi, en inställning. Långt ifrån alla ryttare och hästar kommer att lära sig skolsprång (i alla fall inte SKOLADE sådana - hysteriska skutt som KALLAS skolsprång finns det gott om :devil:). Själv tvivlar jag på att jag någonsin hamnar där (och tycker allvarligt att det verkar LÄSKIGT :o). Man kan ägna sig åt akademisk ridkonst utan ambition att nå skolsprången. Det bästa sättet att börja på skulle jag tro är att åka som fotfolk på en kurs hos en etablerad tränare, läsa böcker och därefter - om man tycker att det verkar passa en själv - söka en tränare till sig själv.

Lycka till!

Anneli
 
haha.. :D jag visste bara inte hur man skulle skriva:D
jag är inte så insatt i barockridning och så... har bara lästa vad som står på den här sidan så jag kan inte så mkt om det. men nästa år ska jag börja naturbruksgymnasium med inriktning på akademisk ridkonst så jag tänkte att det är nog lika bra att börja lära sig något om det nu :)
 
Jag undrar detsamma?? var finns det gymnasiet :confused:

Jag läste om inte så länge sedan en lärare som fick sparken från jobbet som ridlärare för att hon inte lärde ut tradionell ridskole ridning utan hon var mer åt AR hållet. Se det gick inte för sig på ridskolor som ansvarar under Ridsportförbundet att lära ut annat än deras riktlinjer.
 
det är i burträsk. det är inte hela gymnasiet som är inriktat på ar utan man får välja, antingen trav eller ridning sen inom ridningen hoppning, western eller ar/dressyr :)
 
Vad underbart - nu har barocken fått sin första martyr... ;)
Om hon fick sparken beror det nog inte på att hon lärde ut AR-principer, det är samma ridläror som ligger till grund för ALL god ridning. Det lär nog inte ha varit hennes AR-inriktning som var problemet... Men var och en är salig i sin tro!
 
Jag vet en annan som höll/håller på att få sparken. Fast jag vet inte hur det slutar. Det verkar som om det lugnat sig nu.

Och för henne var det endast det att hon lärde ut enligt AR.
 
Oj då! jag som trodde att du förstod skillnad mellan God ridning och ridskoleridning. Fasen jag har nog överskattat dig en hel del :devil:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Min dotter har fått en ridskoleplats nu och ska börja rida. Supertaggad är hon, har innan mest bara åkt lite häst. Men hur stöttar man...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 312
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 635
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp