hur börjar man rida barock?

Kan du berätta mer om det? Det känns ju märkligt - men om det finns en fastställd kursplan på ridskolan ( enligt ridsportförbundet) så är det väl meningen att den skall följas. Handlar det om en "akademisk kursplan" och hur skiljer den sig i sa fall från den vanliga? Eller har hon jobbat med mer färdiga elever som vill lära något nytt och spännande? Berätta, för det är intressant./T_B
 
Det gör jag absolut, jag har ju 7 års ridskola i botten. (I ordets rätta bemärkelse :crazy:). Vad jag menade var att om man ska börja lära ut akademiska principer på en ridskola med ett stort antal elever i gruppen tror jag det är lönlöst. Jag kan tänka mig belastningsskadorna på ridskolehästarna när outbildade, obalanserade ryttare (eleverna) börjar försöka böja och ha sig. Jag är inte förtjust i ridskoleridning, men lägg på "barockböjning" och jag börjar avsky det...
 
Carmenzita skriver:

"Vad jag menade var att om man ska börja lära ut akademiska principer på en ridskola med ett stort antal elever i gruppen tror jag det är lönlöst" och "belastningsskadorna på ridskolehästarna när outbildade, obalanserade ryttare (eleverna) börjar försöka böja och ha sig"

och då menar jag att de akademiska principerna står för något helt annat än att outbildade ska börja böja och ha sig. /T_B
 
Carmenzita,

Jag ser det som positivt att blanda in "akademiska principer" i ridskoleridningen. Enligt min asikt sparar det hastarna och skapar trygghet hos ryttarna, bade hos nyborjare och avancerade ryttare. Sjalvklart ar det viktigt att det finns en utbildningsplan, for de ridskolor som ar anslutna till ridsportforbundet sa ar det den som ar styrande, men jag tycker att de ibland ar lite val konservativa och lever kvar i "kavalleriutbildningen".

(Jag har drygt femton ars erfarenhet som instruktor, varav tio ar pa en av Sveriges storsta ridskolor)
 
Jag har fått uppfattningen att du Carmenzita tycker att man ska lära sig att sitta perfekt innan man ger sig på att göra minsta lilla krumelur med hästen. Men problemet som du i så fall uppenbarligen inte inser är att rörelserna behövs för att kontrollera om sitsen är bra. Det är ingen mening att sitta som en skyltdocka på hästen - det ska hända något också.

Om man kan "barockböja" sin häst, dvs få den att böja jämnt genom hela kroppen bara genom att sitta rätt, så har man fått ett intressant facit på sin sits. Kan man dessutom med bibehållen böjning flytta in framdel eller bakdel i öppna eller sluta och få skolorna kontrollerat i alla grader mellan 2 och 4 spår. Jag har svårt att se vad det är som är avskyvärt med det?

Sen vet jag inte hur andra lägger upp sina utbildningsplaner i barockridning, men i min lilla värld är det första man göra att sätta eleven i en lodrät sits och ur det få dem att styra hästen för bara sitshjälper. Kan man inte det har man nämligen knappast några chanser att kunna böja sin häst. En obalanserad elev kan inte göra något med sin häst, alltså tar man itu med det innan man gör något annat.
 
Jag ser inget som helst avskyvärt i det. Jag ser bara framför mig hur lätt det blir missuppfattningar då akademisk ridkonst ska läras ut på ridskolorna. Du får det att låta så lätt med den lodräta sitsen - du är nog en toppentränare! "i min lilla värld är det första man göra att sätta eleven i en lodrät sits och ur det få dem att styra hästen för bara sitshjälper" - det låter toppen! (I min lilla värld har det tagit mig år att komma dit, den lodräta sitsen är så komplex, precis som människo- och hästkroppen, och jag har låååångt kvar).

För min egen del behöver jag inte rörelser för att kontrollera att sitsen är bra. Med min sits får jag hästen att jobba, höja ryggen, aktivera bakifrån osv. Helt utan böjningar och skolor. De kan jag utföra när jag sitter bra, men då blir de ju i gengäld lätta.
 
nu har jag fått hem min haflingerhingst:)
han är inte direkt en stjärna att rida.... än :d
men han kan nog blii :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Min dotter har fått en ridskoleplats nu och ska börja rida. Supertaggad är hon, har innan mest bara åkt lite häst. Men hur stöttar man...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 312
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 635
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp