hur bygga box?

B

Beyliitah

hur ska man bygga en box? ska man ha två lager trä eller bara ett? hur tjocka ska dom vara? hur ser boxgaller ut? får man dom som lösa pinnar eller sitter dom på en platta? hur breda brukar dom vara? hur fäster man en dörr på boxen? hur fäster man boxen på väggen? måste man bygga en extra vägg mellan den riktiga väggen och där hästen ska vara??

Kan komma fler frågor :bump:

Sv: hur bygga box?

Eftersom min man är svetsare så gjorde han boxgaller till vårt stall. Bockade till U-profiler av plattjärn som ligger ovanpå stånde bräder av tjocklek 35 mm. Gallren är fastsvetsade och ett plattjärn ligger ovanpå pinnarna, också fastsvetsat. De stående brädorna är inramade i U-profil och allt skruvas fast i golv och vägg.

Det är bara att kolla på ritningar för färdigbyggda boxar så ser du hur jag menar, exempelvis här: http://www.city-boxen.se/

Vad gäller storlekar osv så kan du kolla på jordbruksverket. Jag har väldigt smalt mellan mina galler pga att jag har en shettis.

/Lizzie

Det finns en jättebra skrift, som heter " Bygga för häst", som beställs genom Svenska Ridsportsförbundet.
Där står allt du behöver veta, och det är mycket det, om man ska bygga stall...
+ Besöka olika stall, där man kan få en bild av hur konstruktionerna ser ut i verkligheten.
Så...ring runt till kompisar, och fråga om du kan få komma ut på "studiebesök"!

Ja, boxväggarna är av stående plank, 130 cm höga för halvblodet och 1 m höga för shettisen. Boxväggarna är inramamde med U-profil för att hålla brädorna på plats.

/Lizzie

Vi har byggt våra boxar i 12 mm plywood, med "sparkskydd" av 12 mm formplyfa (ca 50 cm högt)som är fastsatt nederst runt om hela boxarna. (målat, med flera lager av "ickegiftig" vattentålig färg)

Gallret är gjort i trä och sitter (fast) mellan boxarna och ut mot gången, förutom vid dörren, som är "öppen".
Gallren slutar ca 1 dm under takhöjden, som är ca 2,3 m

Ramen till boxar och dörrar är gjord i 2"4 (tror jag) + att det är strävat runt om. Alla boxar är isolerade mot yttervägg. Gallret är även för alla "boxfönster"..

Jättebra inlägg för jag ska också börja bygga min väggar. Ingen som har fler bilder att lägga in så man kan se på nära håll hur ni byggt? :d

x1pbglk-vqL4BuWXZmDcW_yKXjmqMiNWC_hip_IyOdQ6wV-KHksNofzbOWQZ7mqHUTmFml1vc5KlA3kI94flGpGVSzp4TesxGFZbNW7ySXG38HumLcqk7QSzUQWC5Nlz2KNlJB5eapjR_QUQQjly2DIWQ

Jag byggde boxar själv i somras. Jag behöver inte galler mellan mina, men det är lätt att montera in om det i framtiden behövs.

OBS: Bilden tagen innan elektrikern varit ute!

Senast ändrad:

Snuffsan skrev:
x1pbglk-vqL4BuWXZmDcW_yKXjmqMiNWC_hip_IyOdQ6wV-KHksNofzbOWQZ7mqHUTmFml1vc5KlA3kI94flGpGVSzp4TesxGFZbNW7ySXG38HumLcqk7QSzUQWC5Nlz2KNlJB5eapjR_QUQQjly2DIWQ

Jag byggde boxar själv i somras. Jag behöver inte galler mellan mina, men det är lätt att montera in om det i framtiden behövs.

OBS: Bilden tagen innan elektrikern varit ute!

Är det gröna U-profil järn eller trä? Hur byggde du dina boxdörrar?

PS: Jättefint var det!

Det gröna är trä. Den lille ponnyn till vänster är korsning shettis-bäver, men jag stryker på non-bite och det funkar faktiskt (inte undra på, det smakar verkligen SKIT!!). Det ljusa är målat med tjära-linolja.

gjorde du allt det där själv?? det är jättefint :love:

vilka boxlås har du?

Senast ändrad av en moderator:

Snuffsan skrev:
Det gröna är trä. Den lille ponnyn till vänster är korsning shettis-bäver, men jag stryker på non-bite och det funkar faktiskt (inte undra på, det smakar verkligen SKIT!!). Det ljusa är målat med tjära-linolja.

har du smakat? ;)

På den här bilden ser du boxlåsen. Vanliga med fjäder.

x1pbglk-vqL4BuWXZmDcW_yKXjmqMiNWC_hip_IyOdQ6wXTZidV1tJZA7qfXQkvjglJz6rlS9oMUiCAtnEiwARxtMISVnHdPWFSm2HTLrvwJMzOROzdrnTnnDUwr8-clT4aHX4QcQl1HLGsgQxsL7zXHQ

Jag byggde boxarna mer eller mindre själv. Golvsänkning och golvgjutning, flyttade ytterdörrar mm hade jag hjälp med.

Jag har smakat, ja. När jag smatade på non-bite med en svamp fick jag naturligtvis på händerna och glömde tvätta av mig innan jag åt ett äpple. Jag förstår varför hästarna inte uppskattar det. :(

ok :p

åt du upp äpplet eller slängde du det? (vet inte varför jag vill veta)

hur många hästar har du i det stallet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 994
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 329
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 513
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 642
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka