hur bygga box?

Sv: hur bygga box?

Det är inga "hemmagjorda lösningar". Det fanns ett mer eller mindre ruttet loft över den första avdelningen av stallet. När vi rev detta sågade vi ut den brädbit där strömbrytare och lampor satt och la den på en bjälke. Vi satte därefter fast brädbiten med två spik. Själva ledningarna är alltså helt intakta och dessutom bytta för ca 5 år sedan. Någon brandrisk finns alltså inte. Ponnysarna når inte upp till bjälkarna. Något obekvämt då strömbrytaren hamnade i takhöjd, men det är smällar man får ta en renoveringsperiod.
Andra delen av stallet fanns det inget loft över och här rev vi hälften av ytterväggarna. i samband med detta kopplades all el bort i denna avdelning.

Här har alltså INTE förekommit något "hemmabygge" eller farlig el under någon period.

Härmas på du. Du lyckas ändå inte få min färg exakt. Min envisa dotter hittade nämnligen en grej (ska inte avslöja vad) som hade exakt den gröna nyans hon ville ha i stallet. Så vi scannade in färgen och fick den blandad i färgaffären. :D

Hälsa sambon att jag också har b-behörighet, men att jag inte kopplar själv eftersom det är ett stall och jag är otränad. Jag lät byta ut alla gamla ledningar i stallet då det befolkades av får, så det är inte gamla, risiga ledningar. ;)

Snuffsan skrev:
Min envisa dotter hittade nämnligen en grej (ska inte avslöja vad) som hade exakt den gröna nyans hon ville ha i stallet. Så vi scannade in färgen och fick den blandad i färgaffären. :D
En vattenpump?
Sådan som man har i trädgården?
Jag kommer nog att ta det litet ljusare, för takbjälkarna skulle bli gröna då också och belysningen sitter där uppe mellan dem.

Hälsa sambon att jag också har b-behörighet, men att jag inte kopplar själv eftersom det är ett stall och jag är otränad. Jag lät byta ut alla gamla ledningar i stallet då det befolkades av får, så det är inte gamla, risiga ledningar. ;)
Ah-då så kommer han att sova bättre!
Och det ante mig nästan att du skulle kunna ha det, det ligger liksom för dig på något vis.
Men så farligt är det väl inte för dig att dra om elen själv då?
Du får ju göra allt från dosa och ut.
Så kan du ju få strömbrytaren på ett mera bekvämt ställe.
Om du bara mäter noga så borde det väl gå bra?

Ja, man jag ska ha lite nya uttag här och där och utebelysning till ridbanan, och lysrör hela vägen och sånt. Lika bra att få det fixat av en som kan.

Nej, ingen vattenpump. Men det var en bra gissning. Ingen John Deere traktor heller även om den nyansen är nära.

Sambon är nu lugnad.
Vi skulle inte kunna ha våra hästar med en lampa så där som du har i taket mellan boxarna.
För våra hästar är ganska så stökiga och skulle ofrånkomligen nocka ner lampan och bli elektrifierade av den kvarvarande sockeln.
De är snälla att hantera när vi är där.
Men om de blir lämnade ensamma så hittar de på massor av skit.

Den lille plutten når inte upp dit även om han skulle stå på bakbenen. Då får han klättra upp och balansera på boxväggen och det är han för osmidig för. :devil:

Jag har till och med avstått från fönster i boxarna pga olycksrisken. Jag har fönster + dörrar på andra sidan stallgången i stället.

Jättefint stall!

Har du öppet till nock? Hur blir kllimatet på vintern (fryser vattenhinkarna)?
Vad har du för färg inne i boxarna?
/M

Har du den murade väggen vit ända ner till golv inne i boxen också?
/M - nyfiken ;)

Sv: Jättefint stall!

Snuffsan skrev:
Ja, jag har öppet upp i nock.

om måttet högst upp är ca 4 m (kom bara på nåt :smirk: ) är det det som räknas som takhöjd då?

Sv: Jättefint stall!

jasåå.. som om den lägsta planket man har är 2,5 m är det det som gäller?? även om man bara har kanske 2-3 st?

håller på med en (enligt mig) perfekt ritning över ett stall :)

men det har blivit stopp igen, ska jag ha ett kors över boxdörren eller bara en ram runt?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 994
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 514
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 642
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka