Hur bygga upp muskler på bästa sätt?

loobah

Trådstartare
Min medryttarhäst som jag rider, har lite dåligt med muskler just nu. Så jag behöver tips på specifika övningar och "saker" vi kan hitta på för att hon ska muskla upp sig igen!

Hon rids fem ggr i veckan, varav två dressyrträningar för tränare i månaden och två hoppträningar. Därimellan rider vi ut och dressyrar. Hon är lite knepig att rida ut själv på, men det är något vi ska börja jobba seriöst på nu.

ALLA tips på övningar osv är mycket välkommna! :bump: (ber om ursäkt om det finns miljarder trådar om detta, sökte men hittade inget) :bump:

Sv: Hur bygga upp muskler på bästa sätt?

Mycket klättring med hästen, rida i ojämn terräng, rida över bommar, longering med inspänning, löshoppa, rida i sand/högt gräs/sand/snö. Galoppfattningar, övergångar, rida länge och långt för att bygga upp konditionen osv.

och kom ihåg, det är inte när man rider muskler byggs, utan det är när hästen vilar :) så kom ihåg att inte bara hårdträna och rida för ofta, för då kommer inga muskler, ut låt hästen vila kanske varannan eller var 3:e dag, för då byggs musklerna när kroppen får vila. Annars förtvinas bara musklerna mer och mer. Kom även ihåg att en häst som inte har nå fett att bygga av har svårt att få muskler, så hästen får heller inte vara för smal.

Hmmm... hon ÄR smal. Dvs dåligt med fett också. Ägaren ska höja foderstaten på något sätt iallafall då jag påpekat det. Som det ser ut nu så rids hon mån, står tis och ons och rids resten av dagarna. Då jag inte har någon möjlighet att ta mig ut på tisdagar och onsdagar.

Vi försöker att rida så varierat som möjligt. Speciellt i dressyren. Snart ska vi börja med just galoppen, mycket fattningar och lite galopp osv.

Tar åt mig av det du skrev och ska försöka få till allt! vill gärna ha mer tips från alla! :)

Hmmm... hon ÄR smal. Dvs dåligt med fett också. Ägaren ska höja foderstaten på något sätt iallafall då jag påpekat det. Som det ser ut nu så rids hon mån, står tis och ons och rids resten av dagarna. Då jag inte har någon möjlighet att ta mig ut på tisdagar och onsdagar.

Vi försöker att rida så varierat som möjligt. Speciellt i dressyren. Snart ska vi börja med just galoppen, mycket fattningar och lite galopp osv.

Tar åt mig av det du skrev och ska försöka få till allt! vill gärna ha mer tips från alla! :)

Okej, då måste ni ge mer foder. Hur mycket hö får hästen? Kanske inte är några bra värden i höet. En smal häst har ju ingenting att bygga muskler av, så då jobbar du utan att det händer nåt :( Har du ingen bild på hästen? Så mycket enklare då man ser hur hästen ser ut. Dessutom måste hästen hålla hullet, för muskler försvinner snabbt ifall hästen blir smal :( Så blev de med min häst, han blir ofta smal då han fäller pälsen.. Så då är det b-vitamin som gäller.
Har hästen bra kondition? Variera med att rida korta explosiva turer och lååånga lugna turer. Hästen måste även ha kul :)

Kanske kolla så hon får ordentligt med protein i foderstaten.

Sen ojämn terräng och tempoväxlingar, öppnor, slutor osv..

Lycka till!

:D

Okej, då måste ni ge mer foder. Hur mycket hö får hästen? Kanske inte är några bra värden i höet. En smal häst har ju ingenting att bygga muskler av, så då jobbar du utan att det händer nåt :( Har du ingen bild på hästen? Så mycket enklare då man ser hur hästen ser ut. Dessutom måste hästen hålla hullet, för muskler försvinner snabbt ifall hästen blir smal :( Så blev de med min häst, han blir ofta smal då han fäller pälsen.. Så då är det b-vitamin som gäller.
Har hästen bra kondition? Variera med att rida korta explosiva turer och lååånga lugna turer. Hästen måste även ha kul :)

Just nu äter hon 13 kg. Och det ska tydligen vara preeecis så att hon klarar sig på det hon får. Men tydligen inte, för hon BLIR smalare och smalare ju mer vi tränar just nu. Men ägaren sa att hon skulle hitta på något, så jag hoppas på att hon gör det idag. Saken är den att jag inte kan ta saken i egna händer riktigt heller, jag har sagt till. Men det är ju hennes häst och hon som betalar för den. Så då får hon bestämma över det också.

Men hon är stört noga med hästen. Så det ska nog inte vara något problem. Så jag hoppas att maten fixas nu! :o

Nu är ju detta en foderfråga, men hur lång tid tar det för hästen att komma i balans igen efter att den har varit för smal?

Sedan så hade jag tänkt att klättra osv, synd att vi inte kan rida ut själva. Men funkar det att gå promenader med hästen men samtidigt bygga muskler?

Om man säger såhär, Hur kan jag bygga muskler från marken? Förutom löshoppning som är omöjligt för mig att genomföra själv. Anledningen till att jag vill göra det från marken är att vi inte kan rida ut själva än så länge. Det är något vi ska börja jobba med just nu med hjälp av NH.

Låååångt det blev nu juh! :D

Just nu äter hon 13 kg. Och det ska tydligen vara preeecis så att hon klarar sig på det hon får. Men tydligen inte, för hon BLIR smalare och smalare ju mer vi tränar just nu. Men ägaren sa att hon skulle hitta på något, så jag hoppas på att hon gör det idag. Saken är den att jag inte kan ta saken i egna händer riktigt heller, jag har sagt till. Men det är ju hennes häst och hon som betalar för den. Så då får hon bestämma över det också.

Men hon är stört noga med hästen. Så det ska nog inte vara något problem. Så jag hoppas att maten fixas nu! :o

Nu är ju detta en foderfråga, men hur lång tid tar det för hästen att komma i balans igen efter att den har varit för smal?

Sedan så hade jag tänkt att klättra osv, synd att vi inte kan rida ut själva. Men funkar det att gå promenader med hästen men samtidigt bygga muskler?

Om man säger såhär, Hur kan jag bygga muskler från marken? Förutom löshoppning som är omöjligt för mig att genomföra själv. Anledningen till att jag vill göra det från marken är att vi inte kan rida ut själva än så länge. Det är något vi ska börja jobba med just nu med hjälp av NH.

Kan tillägga att hon är stor. Och enligt min hopptränare svår att muskla..
Hon är 170 cm, och lite biff. Just nu är hon bukig också. Det syns mest på korset och övre delen på magen och liiiite vid ryggraden att hon är smal..

Hoppas ägaren ökar fodergivan, för eftersom hästen blir smal, så är det ju ganska så klart att den inte får tillräckligt med foder som den behöver. Förstår att du inte kan göra mer än att säga till ägaren eftersom det inte är din häst, men du har ju i alla fall sagt till och det är bra :) Har den alltid varit smal, eller är det nåt som har kommit nu? Rids hästen mer nu än tidigare? Kanske måste låta hästen vila lite och äta upp sig, så att ni inte tränar bort allt hästen lägger på sig på en gång. Hur lång tid det kan ta är ju olika ifrån häst till häst och beroende på hur mycket hästen lägger på sig. Vissa hästar har svårt att lägga på sig vikt och vissa hästar blir alldeles för tjocka. Men provar ni med vila så ser ni ju rätt fort ifall hästen lägger på sig hull eller inte. Om ingenting är fel med hästen så lägger den nog på sig rätt fort om träningen trappas ner ett tag.

Du kan bygga muskler med hästen samtidigt som du bara promenerar med den, det går att klättra med hästar när man inte sitter på själv. Detta är jättebra för att bygga muskler, eftersom den då kan använda hela sin rygg fri utan ryttare på. Då användas musklerna korrekt och hästen blir mer stark och hållbar.

Genom longering och inspänning kan du bygga muskler på hästen ifrån marken. Trava med inspänning så arbetar hästen korrekt med sina ryggmuskler. Kom bara ihåg att spänna in hästen korrekt, så att det inte blir i fel form osv. Och även att inte ha den ispänd så långa perioder, utan kanske bara en 10min och sen trava runt utan inspänning osv. Går även att göra mycket övningar ifrån marken, såsom öppna, sluta osv så hästen lär sig att sätta under benen under sin egen tyngdpunkt och lär sig bära sig själv bättre. Formen blir finare på så vis och hästen lär sig att arbeta i en korrekt form.

Rider du på ridplan så träna galoppfattningar, det ger fina muskler. Fatta galopp, sakta av osv. Intervallträning är bra, olika tempoväxlingar och övningar.

Varför går de inte att rida ut hästen själv?

Lycka till!

[longering med inspänning]

Kom ihåg att bara använda inspänningar om hästen går "rätt" annars gör de mer skada än nytta. Många tror att hästen går rätt i form och rätt med ryggen bara för att inspänningar används, men så är inte fallet.

KL

tömkörning är mycket bättre än longering. Dock svårare för den som ska göra det. Är lättare att variera träningen om du tömkör än longerar.

Jag tror på tömkörning..och dressyr ridning i en lång och låg form på långa böjda spår, stora volter,serpentiner liknande. Få hästen att söka sig frammåt, neråt.. (åter till unghästformen..) Då kommer hon att få ryggmuskler.. i takt med att hon får muskler så rider man upp hästen i högre sammlad form.. Rätt mängd foder av bra kvalitet är en förutsättning för att lyckas....

Tömmkörning är bra för hästen har ofta lättare att hitta balans, i säg själv.. Nyttigt att låta hästen jobba utan att nån sitter på och "stör" som vi ofta gör:angel: ..

Har man gjort det på töm ett tag får man lättare i ridningen.. Anser personligen att det är bättre att tomma än att longera då man kan bli mer varierande, rakaspår, byta varv osv.. ja det kan verka svårare att tömma, men å andra sidan har man chans att påverka hästen betydlig mer än på lina.. Och ska man longera så gör det rätt inspänt, altså på ett sätt som får hästen att bli lång och låg.. i korta pass.. Jag brukar lina lite (3-4 min) innan tömkörning för att pysa ur hästen lite, sen travar, skrittar vi av på lina...

Varför går de inte att rida ut hästen själv?

Saken är den att hon tvärstannar någonstans och absolut vägrar att gå. Då spelar det nästan ingen roll vad jag gör. Vanligen brukar jag använda spöet och gå på henne tills hon reser sig. Men det funkar ju inte såklart. Så vi hade en NH tränare ute i lördags, mest för att lära mig och hästen grunderna. Så nu kan jag skicka henne när vi ska ut på promenix. Och då blir det mycket lättare, för såfort hon stannar driver jag på igen, så att hon får gå först. (Hon kan inte gå först med andra hästar heller). Så nu ska vi hålla på så ett tag, och sedan rida lite, kanske hoppa av och skicka igen.. osv och så är målet att vi kan rida ut själva sedan.

Jag tror på tömkörning..och dressyr ridning i en lång och låg form på långa böjda spår, stora volter,serpentiner liknande. Få hästen att söka sig frammåt, neråt.. (åter till unghästformen..) Då kommer hon att få ryggmuskler.. i takt med att hon får muskler så rider man upp hästen i högre sammlad form.. Rätt mängd foder av bra kvalitet är en förutsättning för att lyckas....

Tömmkörning är bra för hästen har ofta lättare att hitta balans, i säg själv.. Nyttigt att låta hästen jobba utan att nån sitter på och "stör" som vi ofta gör:angel: ..

Har man gjort det på töm ett tag får man lättare i ridningen.. Anser personligen att det är bättre att tomma än att longera då man kan bli mer varierande, rakaspår, byta varv osv.. ja det kan verka svårare att tömma, men å andra sidan har man chans att påverka hästen betydlig mer än på lina.. Och ska man longera så gör det rätt inspänt, altså på ett sätt som får hästen att bli lång och låg.. i korta pass.. Jag brukar lina lite (3-4 min) innan tömkörning för att pysa ur hästen lite, sen travar, skrittar vi av på lina...

I dressyren brukar jag försöka rida lite längre och lägre oftast. Ibland i högre form några delar av passet. Tömkörning kan nog funka, fast det börjar nog ägaren göra sedan när hennes barn är fött, innan hon är fit for fight för ridning igen.

Saken är den att hon tvärstannar någonstans och absolut vägrar att gå. Då spelar det nästan ingen roll vad jag gör. Vanligen brukar jag använda spöet och gå på henne tills hon reser sig. Men det funkar ju inte såklart. Så vi hade en NH tränare ute i lördags, mest för att lära mig och hästen grunderna. Så nu kan jag skicka henne när vi ska ut på promenix. Och då blir det mycket lättare, för såfort hon stannar driver jag på igen, så att hon får gå först. (Hon kan inte gå först med andra hästar heller). Så nu ska vi hålla på så ett tag, och sedan rida lite, kanske hoppa av och skicka igen.. osv och så är målet att vi kan rida ut själva sedan.

Ja, sådant handlar ju oftast om ledarskap. Bra att du tar hjälp av en NH tränare då! :) Tror det är bra med mycket markarbete på en sådan häst, då den förstår vem det är som är ledaren. Man ska ju absolut kunna rida ut själv på alla hästar :) tråkigt vore det annars. Man får vara hård och bestämt och berömma, berömma, berömma i överflöd när hästen gör som man vill :d

Ja, sådant handlar ju oftast om ledarskap. Bra att du tar hjälp av en NH tränare då! :) Tror det är bra med mycket markarbete på en sådan häst, då den förstår vem det är som är ledaren. Man ska ju absolut kunna rida ut själv på alla hästar :) tråkigt vore det annars. Man får vara hård och bestämt och berömma, berömma, berömma i överflöd när hästen gör som man vill :d

Jo precis! tror det samma. Vi får bara bättre och bättre kommunikation med varandra efter det. Jätteroligt! :D sedan så har det alltid blivit så att hon har stannat och jag har spöat, och så har hon "stängt av" hjärnan och slutat tänka. Så nu ska jag försöka få upp tankeförmågan så att hon tänker och använder hjärnan igen. Och så handlar det ju om som du säger, ledarskap. Och ibland trotsar hon som fan när vi övar. Men då får man vara kall och säga till igen liksom.

index.php

Här kommer en bild på hur hon ser ut i hullet. Den är inte så bra... men jag ska nog fota mer imorgon! :D

index.php

Och en bild till (dålig kvalité) på hur hon ser ut bakifrån.

Korn och soja är ju bra om man vill att hästen ska lägga på sig, trots att man tränar mycket...
Sen har jag hört att skritt på lång tygel är det bästa sättet att bygga muskler, men det gäller nog om hästen är helt obyggd...
Men lång och långsam träning är det ju som gäller om man vill bygga muskler...

Jo precis! tror det samma. Vi får bara bättre och bättre kommunikation med varandra efter det. Jätteroligt! :D sedan så har det alltid blivit så att hon har stannat och jag har spöat, och så har hon "stängt av" hjärnan och slutat tänka. Så nu ska jag försöka få upp tankeförmågan så att hon tänker och använder hjärnan igen. Och så handlar det ju om som du säger, ledarskap. Och ibland trotsar hon som fan när vi övar. Men då får man vara kall och säga till igen liksom.

index.php

Här kommer en bild på hur hon ser ut i hullet. Den är inte så bra... men jag ska nog fota mer imorgon! :D

Ja, det tar ju i vissa fall lång tid, i vissa fall kort tid att bygga upp ett bra ledarskap, men det är bara att kämpa vidare :) Ibland är det bäst att bara ignorera det hästarna gör fel och göra om övningen tills dom gör rätt. Bråkar man på dom brukar det bara bli värre och dom spjärnar emot ännu mera. Usch, de gillar vi inte :)

Hästen såg lite knotig ut där bak :( Men som jag såg någon annan skrev, så är korn bra att ge hästarna när dom är lite smala. Kornkross är bra, det ger jag min häst då han lätt tappar hullet. Men såklart är grovfodret (hö) det allra viktigaste.

Jo! ibland så trotsar hon på som tusan. Och så får man göra om tills det funkar helt enkelt. Vet inte hur lång tid det kommer ta tills vi får ett bra ledarskap. Är inte såå haj på sådant, men det känns mkt bättre, både från marken och i ridningen.

Jo faktiskt. Om man ser henne uppifrån, dvs står på läktaren, med hästen vänd med huvudet mot en. Så ser området från svansen och fram mot magen ut som ett V, fast vänt åt andra hållet. Det är helt spetsigt!! :(

Hon ska fettas med krafft Rehab nu, det är väl också bra, väl? :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 398
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 774
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 453
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 103
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4