Hur bygga upp muskler på bästa sätt?

Sv: Hur bygga upp muskler på bästa sätt?

Jo! ibland så trotsar hon på som tusan. Och så får man göra om tills det funkar helt enkelt. Vet inte hur lång tid det kommer ta tills vi får ett bra ledarskap. Är inte såå haj på sådant, men det känns mkt bättre, både från marken och i ridningen.

Jo faktiskt. Om man ser henne uppifrån, dvs står på läktaren, med hästen vänd med huvudet mot en. Så ser området från svansen och fram mot magen ut som ett V, fast vänt åt andra hållet. Det är helt spetsigt!! :(

Hon ska fettas med krafft Rehab nu, det är väl också bra, väl? :)

Du kommer nog lyckas med ledarskapet så småningom, ibland tar det ett tag innan du lär dig hur hästen fungerar och att hästen lär sig hur du fungerar. men det är bara att kämpa på :) ledarskap är ju A och O och måste fungera för att man ska få det så trevligt som möjligt tillsammans.

Vet ingenting om Krafft maten, då jag ej gillar mat som är i "pellets form", utan jag ger bara min häst naturliga saker, såsom betfor, havre och korn. Ingenting som är ihopsatt i pellets form alltså :) Men det är ju jag de... Så många som använder all möjlig olika mat, så ta det du tror funkar bäst :) annars är det ju bara att prova nåt annat. Som sagt så är kornkross jättebra om man vill få hästen lite rundare! Men såhär står det om kraft rehab;

"Ett specialfoder för hästar som rör sig mindre än normalt på grund av t.ex. skada, konvalescens eller behandling. Fungerar också utmärkt som basfoder för seniorhästar" Stämmer det på din häst??

Kanske lusern är bättre eller korn? Lusern tillför mycket protein till hästen, vilket dom kan bygga muskler av. Men som sagt vet inte så mycket om Kraffts mat :rofl:

Hmm... inte riktigt! Fast jag vet att hon har gått på Rehab förut. Och att hon blev lite mer tjock då. Nu går hon bara på havre. Och förut när vi höjde foderstaten med havre så blev hon lite jobbig. Tex taktade på väg hem från ridhuset. Blev jättetittig när man red ut osv. Så mer havre kan man inte ge..

Kan ju tillägga att hon är lite av den tunga och stora storten. Lite halvlat sådär egentligen. Hon är 12 år gamma.. så senior är hon väl inte?

Men är rehab något som kan användas för "fettning" av smala hästar, eller är det ett rent "komma igång efter sjukdom" foder?

Hmm... inte riktigt! Fast jag vet att hon har gått på Rehab förut. Och att hon blev lite mer tjock då. Nu går hon bara på havre. Och förut när vi höjde foderstaten med havre så blev hon lite jobbig. Tex taktade på väg hem från ridhuset. Blev jättetittig när man red ut osv. Så mer havre kan man inte ge..

Kan ju tillägga att hon är lite av den tunga och stora storten. Lite halvlat sådär egentligen. Hon är 12 år gamma.. så senior är hon väl inte?

Men är rehab något som kan användas för "fettning" av smala hästar, eller är det ett rent "komma igång efter sjukdom" foder?

Ja havre ger ju energi och det verkar ju inte som om det är det denna häst behöver. Förutom ifall den är lat då...Men en lagom mängd havre funkar ju bra! Jag ger min häst havre då han lätt blir lite lat osv.

Nej tror inte man kan kalla en 12åring senior :) det är ju rätt ungt. Kanske blev hon mer tjock då hon fick rehab för att hon annars bara äter havre. Hon fick väl kanske mer mat eftersom hon fick rehab då också? Som jag tycker det verkar är det till för hästar som stått länge och behöver komma igång igen. Det kan ju till och med vara så att det är energi i den maten då och det får ju redan hästen ifrån havren. Hästen rids väl regelbundet eller har den stått länge? För ifall den inte stått länge, är nog inte denna mat rätt för denna häst.

Stod ingenting om att det hjälper till att få upp hullet på hästen, men som sagt jag är ingen expert på krafts mat. Du kan ju alltid läsa om alla deras produkter på deras hemsida, där presenterar dom alla olika på ett bra sätt.

Men jag tycker personligen att lusern eller kornkross skulle vara bättre, då det är mat som faktiskt gör så hästarna går upp i vikt :)
Är det bra värden osv i höet hästen får? Kan ju vara så att något viktigt fattas i själva grundmaten dvs höet som behöver tillsättas?

Såg nu att hon rids ofta... Så tror inte rehab är bra för den hästen. Det är ju till för hästar som stått länge, kanske varit sjuka eller haft en skada.

Jag tror att höet är bra, men hon äter något tillskott, Fosforbalans. Tror det hade något med kalket att göra. Ska kika mer på kraffts hemsida när jag får tid över sedan.

Tycker också att Lusern vore något. Nästan alla hästar som lätt faller ur brukar ju få det.. och såvitt jag vet funkar det bra på dem alla och håller hullet uppe.

Men nu, OM hon får krafft rehab iallafall, vilket det lutar åt... kan jag börja bygga muskler medan hon äter upp sig? eller måste jag ta det lungt tills hon är normal igen?

:D

Jag tror att höet är bra, men hon äter något tillskott, Fosforbalans. Tror det hade något med kalket att göra. Ska kika mer på kraffts hemsida när jag får tid över sedan.

Tycker också att Lusern vore något. Nästan alla hästar som lätt faller ur brukar ju få det.. och såvitt jag vet funkar det bra på dem alla och håller hullet uppe.

Men nu, OM hon får krafft rehab iallafall, vilket det lutar åt... kan jag börja bygga muskler medan hon äter upp sig? eller måste jag ta det lungt tills hon är normal igen?

:D

Jaha okej :) Ja, men det är ju bra att höet är bra, för det är ju det grundläggande fodret för hästen :)

Lusern funkar bra på hästarna ja, finns ju olika sorter. Min häst åt tyvärr inte den hackade strån :( vissa hästar gillar inte just den...Därför jag använder kornkross, men lusern är det bästa för hullet enligt vad dom sa till mig på granngården när jag var in och frågade vad jag skulle ge en häst som tappar hull.

Varför vill ägaren ge krafft rehab överhuvudtaget?? Vet ägaren om vad den maten är till för? Du kan ju inte bygga muskler medans hästen är smal, för vad ska då dom musklerna byggas av?! :) Hästen måste först äta upp sig lite, självklart kan du träna litegrann medans, men inte för mycket. Och kom ihåg att det är då hästen vilar hästen bygger musklerna!! Får inte glömmas bort :rofl: Så låt hästen vila och återhämta sig, den behöver hullet nu, sen kan musklerna börja byggas. Börjar du redan nu, kommer den inte lägga på sig, eftersom det bara kommer tränas bort på en gång, eftersom hästen ju är smal och inte i bra hull. Så rid i lagom mängd och inte för hårt :) Och vila emellanåt! :)

Alltså. Om du både har svårt att få upp hästen i hull och att få muskler på hästen så låter det som att det är Proteiner som saknas. Hon ser ju rätt bukig ut också och då tror jag INTE på Kornkross utan mer på Lucernen. Det enda du kan göra för att få reda på vad u ska ge din häst är att plocka fram en analys på Grovfodret. Jag misstänker som sagt brist på protein och då är Lucern alt. vetekli eller soja bra alternativ. MEN.. vissa hästar tål inte Soja. vetekli måste man ge blött. Men utan analys å grovfodret är det helt omöjligt att kunna veta hur mycket för du får inte ge för mycket proteiner heller i jämförelse till Energin. Det måste vara en bra kvot.

Grovfoderets näringsvärden där loobahs häst står är som följer:

TS 92 %
MJ 8,3
Smb Rp 56 g
Ca 3,9 g
P 1,3 g
K 17,8 g
Mg 0,9 g

Det är alltså ett mycket bra hö förutom Ca/P kvoten men den är ju lätt att åtgärda.

Hästen i fråga har väl en matchvikt på 650-700 kg och ska enligt uträknad foderstat klara sig bra med det hon får även vid lätt/medelhård träning. Sen är ju hästar individer och vissa har lätt att falla ur, speciellt på våren vilket kan vara svårt att göra något åt. Min egen häst (som står i samma stall som loobahs pålla) idkar självbantning inför nakensäsongen så här på våren och går alltid ner i vikt. I mitt fall äter hästen sämre men det gör inte TS häst som är av den lite glupska sorten.

Grovfoderets näringsvärden där loobahs häst står är som följer:

TS 92 %
MJ 8,3
Smb Rp 56 g
Ca 3,9 g
P 1,3 g
K 17,8 g
Mg 0,9 g

Det är alltså ett mycket bra hö förutom Ca/P kvoten men den är ju lätt att åtgärda.

Hästen i fråga har väl en matchvikt på 650-700 kg och ska enligt uträknad foderstat klara sig bra med det hon får även vid lätt/medelhård träning. Sen är ju hästar individer och vissa har lätt att falla ur, speciellt på våren vilket kan vara svårt att göra något åt. Min egen häst (som står i samma stall som loobahs pålla) idkar självbantning inför nakensäsongen så här på våren och går alltid ner i vikt. I mitt fall äter hästen sämre men det gör inte TS häst som är av den lite glupska sorten.

Ja, alla hästar är ju olika, kräver olika mycket osv. I stallet där jag har min häst är många hästar tjocka, medans min häst behöver mer hö än de andra. På våren tappar min häst ofta hullet, då pälsen fäls. Då är det mer kornkross och b-vitamin som hjälper honom att klara av att hålla hullet uppe. viktigt dock att jag börjar med detta i tid,så han inte hinner tappa så mycket innan.

Låter bra att det är ett bra hö hästen får i alla fall, är ju trots allt det som är viktigast. Men eftersom hästen är smal även fast det är uträknat hur mycket hö osv hästen ska ha, så kanske den givan ändå måste ökas lite om hästen inte lyckas gå upp i vikt. Och lusern som sagt är nog ett bra alternativ till denna häst. Som både jag och nu en till har tipsat om :)

Jag hoppas att det löser sig med denna häst, att den lyckas få upp hullet och få fina starka muskler senare! :)

Tror också att det blir bättre när snön försvinner och hon kan äta gräs också, nu finns det ju nästan inget ätbart!

Vi tränar på normalt nu, dvs hoppträning varannan och dressyrträning varannan vecka. Sedan rider vi ut, då är det mest skritt, tränar NH eller så. Just nu blir det inga ansträngande uteritter eftersom att underlaget, vädret, bristen på ridsällis osv är tråkigt. :crazy:

Men det blir nog bättre framåt våren! =D
Men fortsätt gärna att ge tips på specifika övningar osv som bygger muskler. Tex kantra, hur många min galopp, och hur många min skritt. Och sådant! :banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 398
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 774
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 453
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 103
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Köpa husvagn
  • Tips för att få bort röklukt
  • Vab eller inte

Hund, Katt, Andra Djur