hur deklarera detta

F

fnorr

Inom kort kommer en ponny till stallet, ägs av en god vän och ska delas ägaren/min dotter...jag har enskild firma och vill köra "vitt". Ponnyns ägare betalar tex 500 pix/mânad, resten vi eftersom dottern ocksâ ska rida....men hur redovisar jag det här? 500 inkomst? förmân?

Sv: hur deklarera detta

Inom kort kommer en ponny till stallet, ägs av en god vän och ska delas ägaren/min dotter...jag har enskild firma och vill köra "vitt". Ponnyns ägare betalar tex 500 pix/mânad, resten vi eftersom dottern ocksâ ska rida....men hur redovisar jag det här? 500 inkomst? förmân?

Hej,
Antar det är du som äger stallet?
Jag skulle gissa på att du redovisar 500 kr som inkomst för stallhyra, samt att du lägger på resten från din privata ekonomi till företaget, som att du tex. betalar 500 kr i stallhyra för hästen, totalt inkomst då 1,000 kr.
/Jezz

Ja det är jag som äger stallet, jag ger kvitto till inhyrningarna...kan jag ge henne kvitto pâ 1000 spänn fast hon betalar 500 och jag stâr för resten? Typ?

Nej du ger henne ett kvitto på 500 kr och sen ger du dig själv ett kvitto på 500 kr. Du måste skilja på dig själv och ditt företag, alltså måste även du betala uppstallning osv även om det rent praktiskt bara sker på pappret.

Ok, tack tjejer det börjar klarna.....handlar om enskid firma och dâ är ju dock firmans och den privata ekonomin samma. Eller?

Och min egna häst dâ, som bara jag använder.....kvitto pâ 1500 till mig själv?

Nja enskild firma och den privata ekonomin är ju inte exakt samma, du måste ju hålla isär kvitton osv
Ang din egen häst beror ju det lite på om den är med i firman eller om det är just din privata.

Man kanske kan tycka att den borde vara firmans....den ska ut och tävla och göra "reklam" för de fodertillskott vi säljer....vad tror du Snurr?

Svårt, den enklaste är nästan att prata med en revisor som är insatt i just hästverksamhet och kan titta direkt på era papper så ni exakt rätt råd för er! Det finns fördelar med att ha hästen i firman och det finns nackdelar...
Vi har haft travhästar så där blir det lite skillnad eftersom det är förhoppningsvis mer inkomster.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 491
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i... 2
Svar
35
· Visningar
3 648
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 979
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka