Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?
Men vad gööör ni med barnen hela dagarna? Sitter och tittar på när ungen leker eller?

Det är viktigt att man tar med barnet i dom vardagliga hushåll och gårdsysslorna, dagarna ska inte kretsa bara kring barnet, då gör man det en björntjänst.. Jag såg det som min plikt att fixa allt hemma när jag var föräldraledig (hur får man annars dagarna att gå??) och min man gör detsamma nu när han är ledig. Inte ska den som slavat på jobbet hela dagen behöva ägna kvällen åt att städa, när den andra varit hemma hela dagen

.
Men att ta hand om barnen är väl också att "slava", lika mkt som det är att åka iväg till ett arbete en dag... Om båda arbetar då, vem är det då som ska fixa hemma? Inte ska väl de som "slavat" en hel dag på jobbet behöva göra det? Löser man det med hemhjälp, eller?

Självklart ska barnen få vara med i vardagssysslorna, men det kan de ju vara iaf, utan att JAG ska sköta alla vardagssysslor när jag är själv hemma med dem. Jag ser det inte som min plikt att vara hushållerska bara för att jag råkar vara den som är hemma med våra barn för tillfället, jag ser det däremot som min plikt mot mina barn att vara en bra och närvarande mamma för dem. Även när jag studerar är jag hemma merparten av dagarna, ska jag då städa osv då också, eller är det OK att plugga i sällskap av en kopp kaffe?
Att vara hemma och ta hand om barn
ÄR en sorts arbete, man får betalt för att sköta sina barn, inte för att städa/tvätta/dammsuga/whatever. Fick jag välja skulle jag mkt hellre vara på ett arbete i 8 timmar och sedan komma hem och ta hand om barn + hem, än att vara hemma 8 timmar och ta hand om barn + hem, för att sedan ha barnens surr omkring mig resten av kvällen också. Du kan väl inte förneka att det är mentalt ansträngande att alltid se till att ha uppsikt över barnet, aldrig ha en enda sekund helt för sig själv. (till viss del beroende på barnets/barnens ålder självklart)
Jag kan ju bara berätta vad JAG gör med mina barn om dagarna:
Leker (sitter inte bara och tittar på när de leker, jag leker MED dem)
Fixar frukost/mellis/lunch/mellis/middag
Promenerar
Bakar eller ritar eller hittar på något annat kreativt.
Åker iväg och handlar när det behövs
Hittar på saker utanför hemmets 4 väggar
När barnen sover (har jag tur sover båda två samtidigt) så passar jag på att vila själv, oftast lägger jag mig i soffan för att läsa morgontidningen, vilket är ungefär vad som hinns med innan de vaknar igen. Man orkar inte vara i farten konstant i 8 timmar, iaf inte jag, så därför skulle jag inte få för mig att dra igång med exempelvis städning den tiden (även om ingen av dem skulle störas ett dugg av att jag drog igång dammsugaren när de sov)