Hur få badkruka att bli mer glad i vattnet?

Domino_s

Trådstartare
Jag har alltid haft hundar som är helgalna i vatten, nästan så man har fått gå i och dra upp dem. Nuvarande storhunden hoppar från bryggan och har man inte hunnit få loss kopplet så får man sej ett dopp själv..:D

Men lillhunden är inte överförtjust.. Hon kan på sin höjd gå i så magen blir lite blöt och med tanke på henne ringa storlek så är det alltså inte långt.. (4,5kg hund).. Jag var lite elak emot henne för ett par dagar sedan och satte ut henne i vattnet (med sele och koppel naturligtvis) för att se om hon simmade, mest så jag vet att hon kan om hon skulle råka bli i knuffad när de stora börjar härja..

Hon simmar som en atlet, hon börjar redan innan tassarna är i vattnet, aldrig sett en hund simma så fort och bra första gången..O_o Men hon ser ut som sju svåra år när hon kommer upp, försöker locka med pinnar och leksaker, men hon vill inte i..

Går det inte att lära henne komma överens med tanken på vattnet så är det helt enkelt så, men skulle det gå vore det kanon! Jag tycker att det är ett väldigt bra träningssätt för dem och det vore kul om hon kunde simma med schäfern..

Så ska jag helt enkelt ge upp och låta henne vara landkrabba, eller finns det något sätt att få henne att bli lite gladare inställd emot vattnet..

Mvh Domino_s

Sv: Hur få badkruka att bli mer glad i vattnet?

Jag skulle låta henne vara.
Ruben hatade vatten när vi köpte honom, när vi var vid sjön första gången gick han inte närmre kanten än två meter. Sen uppkatäckte han att det är väldigt kul att hämta saker i vattnet (där kom spanieln i honom fram) men det får inte vara för djupt. Han vägrar simma och vi tänker inte tvinga honom, han älskar att gå upp till sjön och vill aldrig gå hem, om vi skulle börja tvinga honom att bada skulle nog den glädjen försvinna.

Det är såhär jag känner också.. Vill verkligen inte tvinga i henne, hade skuldkänslor hela kvällen för att jag satte henne i vattnet, samtidigt som det känns skönt att veta att trillar hon i så simmar hon som en missil.

Får fortsätta leka vid vattenbrynet och uppmuntra henne helt enkelt, kanske vågar hon sej i om jag går ut längre i vattnet..:)

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s

Detta tycker jag också är lite spännande!
Jag vill ju att min hårboll ska kunna följa med och bada och svalka sig nu under sommaren, men det är lite läskgt tycker han.

Jag tvingade också i honom en gång för att se om han kunde simma och hade hoppet om att om han väl fattade att han kunde, så skulle han bli tryggare och våga. Men det var inte alls kul alls.

Han gillar dock pinnar, särskillt om någon annan också vill ha dem, så jag har kastat pinnar till hans kompanjoner som gärna badar, och då har han kommit i så långt att vattnet nästan gått över ryggen, men just det där första simtaget verkar svårt att ta sig mod till.

Men nu är ju min bara 7 månader, så han kanske tar mod till sig så småningom. :)

Jag upplevde att min blev mycket modigare av klart havsvatten, där det var långgrunt så att han fick traska omkring där och vänja sig vid att känna vattnet, så det kanske är värt att testa?

Min vill inte simma, men gillar att plaska och dyka med huvudet efter stenar. Simma kan hon såklart, hon tog ett dopp för ett par år sedan då hon hade lite onödigt bråttom iland (tre meter till bryggan...)

Jag låter henne vara. Synd på nyttig träning för spondyloshund, men vi hittar annan mångsidig träning.

Kanske det blir bättre när det blir varmare i vattnet?

Fortsätt att ta med henne till stranden, men varken locka eller tvinga henne, bara ignorera henne, och plaska omkring med de andra en bit ut.

När jag träffade min man för 10 år sedan, så sa han att hans hund får man aldrig att bada. Hon var då 2.5 år. Joho sa jag :D Hon vägrade alltså ens doppa tassarna..
Hon gick i efter många om och men när min man badade och att vi lekte med henne. Men inte mer.
Men ju mer hundar vi skaffat, ju livligare blir det när vi åker och badar :D
Vi har haft flera badkrukor, men nu hänger de med av bara farten. Alla älskar att bada ..ja nästan alla :p
Men hon jag skrev om först, hon är nu värst. Hon står i vattnet hela tiden, simmar och grejar. Och när vi ska hem får vi säga till henne att NU ska vi hem. Då går hon upp :D

Jag hade låtit din vara. Kanske hon kommer på att ni andra har så roligt så hon vill vara med till slut :)

Tillägg...

Med min mans hund tränade vi lite genom att kasta nån pinne i vattnet. Men alltså bara en liten liten bit, och hon blev faktiskt modigare till slut och vågade gå ut så långt så länge hon bottnade.
Är som sagt först med de andra som hon börjat simma och blivit en riktigt fisk i vattnet :D

När min hund var valp så introducerade jag vatten/sjön på ett positivt sätt. Hon älskade att plaska i vattenbrynet men var inte så pepp på att simma till en början. Jag lekte och lockade ut henne på djupare vatten och när det var precis så att det var så djupt att hon kunde simma så stöttade jag med en hand under bröstkorgen och berömde mjukt när hon simmade.

Numera är hon en badgalning som man får koppla i vattnet och dra med henne därifrån... Får hon så kan hon vada/simma i timtal..

Var glad för det... Vi lärde våran att simma och nu är det nästan helt omöjligt att få upp honom ur vattnet... :banghead: Maken har fått valla in honom med motorbåt vid ett tillfälle när jag började bli rädd att han inte skulle orka simma tillbaka när han simmade rakt ut i en öppen sjö...:crazy:

Det beror ju lite på hur du tänker, bada för att det är kul, eller simträning.

Min gamal hund och jag hade simträning från en liten båt, då hade han flytväst och var kopplad i lina. I vanliga fall så skvalpade han bara omkring i vattenbrynet, men när västen kom på så var det träning och en helt annan sak.

Sen hade vi å andra sidan påbörjat simträning inomhus i rehab-bassäng.

Det beror ju lite på om hon mest är lite kinkig och tveksam eller om hon faktiskt tycker det är obehagligt?

Vår RR badar aldrig på egen hand men vi tar ut henne i koppel och så simmar hon omkring lite. Inte så entusiastiskt och hon tar alla chanser att ta sig mot land men hon är lugn och tycker nog ändå att det är ganska ok.
Nackdelen är att man måste bada själv för att få i henne ;)

Flytväst på är självklart, både för säkerheten och för att det ska vara bättre för muskulaturen när de simmar.

Min jycke hade inget intresse av att bada.
När han var 9-10 år så hade vi besök av en vän med hennes två bc/shäfterkorsningar och vi åkte ut med båten och tog iland på en holme.
Där tillbringade hennes hundar mesta tiden med att vara i vattnet samt hämta pinnar hon kastade.
Jycken stod och såg på. Vi började att peppa honom att också hämta en pinne och till slut så började han haka på.
Efter den dagen gillade han vattnet. Inte så att han for ut och simmade (kan ha att göra med att vi senare upptäckte att han såg rätt så dåligt) men han hämtade gärna pinnar i vattnet en bit ut samt vadade i vattenbrynet.

Så han hade väl aldrig tidigare kommit på det roliga med vatten!

Vår hund tycker inte om vatten, första gången hon var i vattnet så skulle hon gå i och hämta en pinne. Hamnade under vattnet och fick väll sig en kallsup, sen dess går hon bara ner till tassarna.
Först när systerns vatten galna hund visade att vatten är super roligt så vågar hon gå ner och doppa magen. Att hämta pinnar är dock inga problem, bara att låta systerns hund simma ut och hämta pinnen och sen ta den ifrån honom när han kommer in till stranden :p.

Hon tycker dock om att åka båt :p sitter fint och njuter av åkturen.

Var glad för det... Vi lärde våran att simma och nu är det nästan helt omöjligt att få upp honom ur vattnet... :banghead: Maken har fått valla in honom med motorbåt vid ett tillfälle när jag började bli rädd att han inte skulle orka simma tillbaka när han simmade rakt ut i en öppen sjö...:crazy:

Haha, förstår paniken när han simmade iväg. Men lite kul ändå. Han måste verkligen tyckt det var en skön simtur :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 585
Senast: Ajda
·
Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 690
Övr. Hund Som så många andra har gjort tidigare så vill jag också gärna starta en uppföljningstråd om min vovve. Även om det känns som flera har...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Varmblod90
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 663
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka