Hur få ett barn mer egoistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mia_R

Trådstartare
Kanske en konstig fråga för de flesta, men jag har ett syskonbarn som är så omtänksam och ömhjärtad att hon nästan utplånar sig själv! :eek: Hon tar väldens bekymmer på sina små axlar, ger bort om hon har något och sätter alltid andra före sig själv.

Problemet är just att hon sätter sig själv alltid i sista hand. Hur kommer den här stackars lilla tjejen att må som vuxen, när hon nästan utplånar sig själv som barn? Hon är näst äldst och har alltid varit väldigt snäll och omtänksam, så det är inget som kommit med åren.

Vi, inklusive hennes föräldrar, vet inte vad vi ska göra. Tyvärr bor vi så långt ifrån varandra, men helst skulle jag vilja tillbringa mer tid med henne ensammen och bara göra sånt som är roligt för henne. Det är svårt att "skämma bort" på distans. :smirk:
 
Sv: Hur få ett barn mer egoistiskt?

Jag vill inte ge det här svaret egentligen, men jag gör det ändå.

Min äldre syster har Anorexia, och har så haft sen hon var 13 år och den bröt ut på riktigt för första gången.
Enligt alla seminarier, forskning, artiklar etc som jag läst och varit med i, tillsammans med vår familj, så är det sådana barn som lättast utvecklar Anorexia.

Anorektiker tar hela världens öde på sina axlar, och sätter alltid sig själv sist. Till sist går det så långt som att dom tycker att dom inte förtjänar att leva, för att dom inte kan ändra på världen och hjälpa alla runtomkring dom.

Nu säger jag inte att det är såhär för din syster/brorsdotter, men jag ville berätta det ändå, så det är ett ämne som hela vår familj är mycket involverad i.
 
Sv: Hur få ett barn mer egoistiskt?

Mia_R skrev:
Kanske en konstig fråga för de flesta, men jag har ett syskonbarn som är så omtänksam och ömhjärtad att hon nästan utplånar sig själv! :eek: Hon tar väldens bekymmer på sina små axlar, ger bort om hon har något och sätter alltid andra före sig själv.

Problemet är just att hon sätter sig själv alltid i sista hand. Hur kommer den här stackars lilla tjejen att må som vuxen, när hon nästan utplånar sig själv som barn? Hon är näst äldst och har alltid varit väldigt snäll och omtänksam, så det är inget som kommit med åren.

Vi, inklusive hennes föräldrar, vet inte vad vi ska göra. Tyvärr bor vi så långt ifrån varandra, men helst skulle jag vilja tillbringa mer tid med henne ensammen och bara göra sånt som är roligt för henne. Det är svårt att "skämma bort" på distans. :smirk:
jag hakar på föregående skribent och säger att det som ofta är problemet med just tex anorexibarn är ju just att de är så "duktiga" - de vill prestera i någon form och tycker själva de är duktigast när de gör sitt allra bästa och helst lite mer än det.

Jag tänker när jag läser om den här tjejen att hon har fått "tjejdosen" i sig via det sociala livet (föräldrar, vänner, släkt, skola osv)i alldeles för höga halter - dvs genom att utplåna sig själv är man en "duktig flicka". Hon har troligtvis fått mest beröm för när hon gör saker för andra, när hon är just omtänksam om andra, när hon "medlar" mellan tex syskon och när hon är "lillgammal" o en duktig tjej. Hon behöver säkert få uppmuntran och beröm för när hon tänker på SIG SJÄLV och gör saker för att HON mår bra av dem. Få beröm när HON säger vad HON tycker, när hon visar sina egna känslor (tex ilska). "Vad synd att du och A inte ville samma sak, men vad BRA att du sa vad du SJÄLV tyckte! Det är viktigt att man kan säga vad man tycker och känner" "Oj, tänk vad arg du blev - men ibland kan det vara skönt att få ur sig sin ilska - det tror jag du mådde bra av att göra och jag tror det fick den andra att förstå att du inte tar emot vad som helst".

Ja, det var några korta tankar jag fick.... har inget mer just nu att komma med.
 
Sv: Hur få ett barn mer egoistiskt?

Nja, nån "övertjejdos" tror jag inte att hon fått utan hon har alltid sedan hon lärde sig gå varit så här. Det är en ganska tuff liten tjej i övrigt, men helt utan "tävlingsinstinkt" och väldigt blöthjärtad när det gäller andra. Nu är hon tack och lov så pass ung att hon "bara" går i lågstadiet, men vi är ändå lite bekymrade för henne. Hon är poppis hos både killarna och tjejerna i klassen, men vi skulle ändå önska att hon fick lite mer skinn på näsan. :o
 
Sv: Hur få ett barn mer egoistiskt?

Mia_R skrev:
Nja, nån "övertjejdos" tror jag inte att hon fått utan hon har alltid sedan hon lärde sig gå varit så här. Det är en ganska tuff liten tjej i övrigt, men helt utan "tävlingsinstinkt" och väldigt blöthjärtad när det gäller andra. Nu är hon tack och lov så pass ung att hon "bara" går i lågstadiet, men vi är ändå lite bekymrade för henne. Hon är poppis hos både killarna och tjejerna i klassen, men vi skulle ändå önska att hon fick lite mer skinn på näsan. :o
Hmm, men våra könsroller påverkas ju ända från vi är nyfödda! Dock naturligtvis helt omedvetet från föräldrar, skola, släktingar, vänner osv. Men nog är det oftare som flickor är så som du beskriver än pojkar? Jag tror inte det är något "genetiskt" könsbundet, dock är ju individer olika förstås. Nå, det kanske är en annan diskussion. :smirk:

Ja, skinn på näsan- hur får man det? Jag var själv en "lillgammal" flicka när jag var liten. Typisk ordningssam storasyster på alla sätt som alltid var "duktig". Jag var rätt populär i skolan i den åldern som "din" tjej är, men på något sätt ganska "mesig" vad gällde att våga säga ifrån. Jag vågade sällan säga nej till vänner som ville göra något (ÄVEN om jag inte ville egentligen) och lät mig själv bli enormt "styrd" av andra. Inte riktigt samma som det du beskriver, men ändå något som ligger lite på samma skala tror jag... Jag tror ÄNDÅ att det handlar om uppmuntran - fråga ofta vad HON vill och att BERÖMMA de gånger hon gör något bara för sin EGEN skull. Att berömma de gånger hon gör "egoistiska" saker och säga att det är bra att tänka på sig själv också. För mig gick min "foglighet" mot kompisar över när jag var i tonåren - gymnasiet. Jag insåg att jag faktiskt hade RÄTT att säga nej om jag inte ville vara med. Det var svårt på många sätt - alla var ju vana att jag aldrig sa nej till någonting, men det gick. För mig blev följden en större självkänsla än vad jag kanske hade framförallt på högstadiet.
 
Sv: Hur få ett barn mer egoistiskt?

Oj, stor, svår och jätteviktig fråga! Vad fint att du engagerar dig tycker jag!

Jag har väl inga universallösningar alls, men jag tror på bekräftelse av flickan. Inte av vad hon gör eller säger utan att verkligen vara noga med att det är hennes person som uppmärksammas. Att pusha henne till att finna sin självkänsla och att få henne att förstå att just HON är viktig.

Åh, verkligen intressant fråga! jag måste fundera lite till innan jag känner att jag kan ge några konkreta svar på hur man kan prova gå tillväga. Jag återkommer!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 724
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 524
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 734
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp