Hur få plats i sadelgarderob??

Buck

Trådstartare
Är för första gången i mitt liv inaccorderad vilket är väldigt trevligt i och med tillgång till ridhus och att inte behöva göra allt själv :p, men... mitt lite smått ordnings pedanteri i sadelkammaren lider, har som tur är kvar mina egna sadelkammare hos föräldrarna så har allt som inte används dagligen där.

Men hur får andra plats i sina garderober utan att allt vräks in på golvet eller staplas så att man inte får ut ngt utan att allt annat åker med?

Har en garderob för sadel osv och en öppen hylla i samma storlek som garderoben. Har än så länge bara en hoppsadel och 2 träns i garderoben (plus rena täcken) men har en sele på ingång och hade gärna haft dressyrsadeln där också :/.

Kan sätta upp en hängare till på dörren för körtränset men är osäker på om jag får plats med båda sadlarna +selen.

Är möss i sadelkammaren så vill inte ha ngt löst på hyllan. Har hängare för schabrak och en låda för ländtäcke osv.

Hur har ni organiserat era garderober och vad får ni plats med?

Gamla sadelkammrarna är på 2×3 och 3×3kvm vilket även det kändes trångt till 2 hästar :o.

Bilder vore trevligt ^_^
 
Livets tråd! Älskar detta. Återkommer med bilder och mer tankar imorrn @Buck .
Är det vanliga 50x60 garderober vi pratar om?
 
Vet inte om det funkar iochmed inga mått. Men sadlarna så högt upp som det går och selen under sadlarna?
Är 147cm från garderobens golv till hyllan, ja det går nog att klämma in allt, men vill inte att man måste lirka in sadlarna och att selen sen är halvt på golvet..
 
@Buck Jag hade gjort såhär.
Garderoben: Börja nedifrån med det som är kortast på höjden men tar fullplats på djupet: Hoppsadeln, sedan dressyrsadeln.
Ovanpå dressyrsadeln borde selen få plats utan problem om du satt hoppsadeln så nära golvet som möjligt (Det får alltid plats en back under en sadel - perfekt för första hjälpen/benskydd etc).
Hyllplanet du nu har rena täcken på behöver då bytas ut till ett som inte är fulldjupt för att du skall kunna nyttja förvaring på dörrens övre halva. Räcker med ett hyllplan som är 15cm grundare för att pannband etc skall få plats att hänga ordentligt när dörren är stängd.

Den öppna hyllan: Här är det lättare eftersom alla hyllplan kan vara fulldjupa. Det man vill undvika är precis som du skriver att allt hamnar på hög och ramlar ut när man försöker ta ut något. Det undviker man genom att segmentera och att i minsta möjliga mån förvara saker "löst" eller "framför" varandra. Allting skall ha ett eget hyllplan, låda, korg, eller en egen back.
Hit har både de rena täckena och ridstövlarna fått flytta. Vill du inte förvara täckena i de påsar du har idag så får du byta ut dem mot låga plastbackar.
Jag vet inte hur många schabrak du har, men jag lade in ett extra hyllplan för det men på det hyllplanet fungerar ju en plastback för täcken också suveränt.
Ryktpåsen har fått ett eget hyllplan (enkelt att bygga, som ett litet bord) för att maximera förvaring på höjden bredvid schabraken på hängaren. Det gör att du för plats med ännu en plastback eller med ridhjälmen där. En ringkrok på stången gör att du får bra förvaring av sporrar och bett, om du är i behov av det.

Det enda som stör mig lite är att det blir ett utrymme framför ridstövlarna som kan vara svårt att utnyttja. Där hade jag ställt typ en hög smal "variera" från Ikea, med lock. för att kunna förvara krafs som man sällan använder. (Typ reflexer under sommarhalvåret, eller fluggrejjer under vinterhalvåret).

/Nörden

FörvaringStallgarderob.jpg
 
Lite närmre. I plastlådorna nedtill har jag grejer jag inte använder så ofta, eller små säsongsgrejer (kyllera, flugmedel). Sadelkammare finns men är för lat för att gå dit. När jag hade två sadlar hängde tömkörningsgjorden över den ena, nu har den en egen sadelhängare. Ryktväska, ridskor, klippmaskin ligger nere till vänster. :)
IMG_20181205_120221.jpg
 
@Buck Jag hade gjort såhär.
Garderoben: Börja nedifrån med det som är kortast på höjden men tar fullplats på djupet: Hoppsadeln, sedan dressyrsadeln.
Ovanpå dressyrsadeln borde selen få plats utan problem om du satt hoppsadeln så nära golvet som möjligt (Det får alltid plats en back under en sadel - perfekt för första hjälpen/benskydd etc).
Hyllplanet du nu har rena täcken på behöver då bytas ut till ett som inte är fulldjupt för att du skall kunna nyttja förvaring på dörrens övre halva. Räcker med ett hyllplan som är 15cm grundare för att pannband etc skall få plats att hänga ordentligt när dörren är stängd.

Den öppna hyllan: Här är det lättare eftersom alla hyllplan kan vara fulldjupa. Det man vill undvika är precis som du skriver att allt hamnar på hög och ramlar ut när man försöker ta ut något. Det undviker man genom att segmentera och att i minsta möjliga mån förvara saker "löst" eller "framför" varandra. Allting skall ha ett eget hyllplan, låda, korg, eller en egen back.
Hit har både de rena täckena och ridstövlarna fått flytta. Vill du inte förvara täckena i de påsar du har idag så får du byta ut dem mot låga plastbackar.
Jag vet inte hur många schabrak du har, men jag lade in ett extra hyllplan för det men på det hyllplanet fungerar ju en plastback för täcken också suveränt.
Ryktpåsen har fått ett eget hyllplan (enkelt att bygga, som ett litet bord) för att maximera förvaring på höjden bredvid schabraken på hängaren. Det gör att du för plats med ännu en plastback eller med ridhjälmen där. En ringkrok på stången gör att du får bra förvaring av sporrar och bett, om du är i behov av det.

Det enda som stör mig lite är att det blir ett utrymme framför ridstövlarna som kan vara svårt att utnyttja. Där hade jag ställt typ en hög smal "variera" från Ikea, med lock. för att kunna förvara krafs som man sällan använder. (Typ reflexer under sommarhalvåret, eller fluggrejjer under vinterhalvåret).

/Nörden

Visa bifogad fil 22267
Problemet med sadelkammaren är dock mössen :(. Så vågar inte ha ngt liggande på öppna hyllan som mössen kan bo in sig i.
Hängande saker brukar de dock låta bli som tur är.
Funderar om man kan ordna med en stövel hängare där stövlarna är upp och ner så behöver de i alla fall inte vara i garderoben.

Men hur långt avstånd mellan sadlar och sadel/ sele tror ni blir Ok? Har läst 50-60cm men det verkar lite mycket för att få plats här.
 
@Buck Jag hade gjort såhär.
Garderoben: Börja nedifrån med det som är kortast på höjden men tar fullplats på djupet: Hoppsadeln, sedan dressyrsadeln.
Ovanpå dressyrsadeln borde selen få plats utan problem om du satt hoppsadeln så nära golvet som möjligt (Det får alltid plats en back under en sadel - perfekt för första hjälpen/benskydd etc).
Hyllplanet du nu har rena täcken på behöver då bytas ut till ett som inte är fulldjupt för att du skall kunna nyttja förvaring på dörrens övre halva. Räcker med ett hyllplan som är 15cm grundare för att pannband etc skall få plats att hänga ordentligt när dörren är stängd.

Den öppna hyllan: Här är det lättare eftersom alla hyllplan kan vara fulldjupa. Det man vill undvika är precis som du skriver att allt hamnar på hög och ramlar ut när man försöker ta ut något. Det undviker man genom att segmentera och att i minsta möjliga mån förvara saker "löst" eller "framför" varandra. Allting skall ha ett eget hyllplan, låda, korg, eller en egen back.
Hit har både de rena täckena och ridstövlarna fått flytta. Vill du inte förvara täckena i de påsar du har idag så får du byta ut dem mot låga plastbackar.
Jag vet inte hur många schabrak du har, men jag lade in ett extra hyllplan för det men på det hyllplanet fungerar ju en plastback för täcken också suveränt.
Ryktpåsen har fått ett eget hyllplan (enkelt att bygga, som ett litet bord) för att maximera förvaring på höjden bredvid schabraken på hängaren. Det gör att du för plats med ännu en plastback eller med ridhjälmen där. En ringkrok på stången gör att du får bra förvaring av sporrar och bett, om du är i behov av det.

Det enda som stör mig lite är att det blir ett utrymme framför ridstövlarna som kan vara svårt att utnyttja. Där hade jag ställt typ en hög smal "variera" från Ikea, med lock. för att kunna förvara krafs som man sällan använder. (Typ reflexer under sommarhalvåret, eller fluggrejjer under vinterhalvåret).

/Nörden

Visa bifogad fil 22267

Tycker dock om idén med att bygga en hylla i öppna hyllan :), ska försöka göra ngt sånt så jag kan ha beskydd osv där i också.
 
Problemet med sadelkammaren är dock mössen :(. Så vågar inte ha ngt liggande på öppna hyllan som mössen kan bo in sig i.
Hängande saker brukar de dock låta bli som tur är.
Funderar om man kan ordna med en stövel hängare där stövlarna är upp och ner så behöver de i alla fall inte vara i garderoben.

Men hur långt avstånd mellan sadlar och sadel/ sele tror ni blir Ok? Har läst 50-60cm men det verkar lite mycket för att få plats här.

Problemet med sadelkammaren är dock mössen :(. Så vågar inte ha ngt liggande på öppna hyllan som mössen kan bo in sig i.
Hängande saker brukar de dock låta bli som tur är.
Funderar om man kan ordna med en stövel hängare där stövlarna är upp och ner så behöver de i alla fall inte vara i garderoben.

Men hur långt avstånd mellan sadlar och sadel/ sele tror ni blir Ok? Har läst 50-60cm men det verkar lite mycket för att få plats här.
Om schabrak och täcken och dylikt förvaras i plastbackar med lock så är det ju tvärlungt.

Jag har alltid förvarat skor och stövlar som används ofta i helt öppna utrymmen, även i stall med möss. Jag har inte uppfattat det som om de vill flytta in i skor eller hjälmar.
😊 Men en hängare för stövlar så de hänger upp och ned är ju superenkel och bara att fästa i vänstra sidan av nedre delen.
Vet att någon också använt vinglashållare för samma ändamål.

Gällande mått är det alltid svårt. Jag hade lånat sadlar från stallkompisar för att måtta själv efter vad som känns bekvämt och så oknökigt som möjligt. 😊
 

Bifogade filer

  • 1EABCA82-873D-470D-B413-52AFE74B408D.jpeg
    1EABCA82-873D-470D-B413-52AFE74B408D.jpeg
    7 KB · Visningar: 50
@Buck
En vanlig garderob som du visar får ju två sadlar lätt plats - a la @spinxx foto :)

Jag har samma lösning i garderob som Spinxx - två sadlar samt krokar på bägge sidor för träns, linor, en spöhängare fäst på insidan om dörren, plats för longerlinor osv.

Täcken och schabrak hör mer hemma på hyllan ni har - förvara i lådor om du är orolig för möss.
 
@Buck Jag hade gjort såhär.
Garderoben: Börja nedifrån med det som är kortast på höjden men tar fullplats på djupet: Hoppsadeln, sedan dressyrsadeln.
Ovanpå dressyrsadeln borde selen få plats utan problem om du satt hoppsadeln så nära golvet som möjligt (Det får alltid plats en back under en sadel - perfekt för första hjälpen/benskydd etc).
Hyllplanet du nu har rena täcken på behöver då bytas ut till ett som inte är fulldjupt för att du skall kunna nyttja förvaring på dörrens övre halva. Räcker med ett hyllplan som är 15cm grundare för att pannband etc skall få plats att hänga ordentligt när dörren är stängd.

Den öppna hyllan: Här är det lättare eftersom alla hyllplan kan vara fulldjupa. Det man vill undvika är precis som du skriver att allt hamnar på hög och ramlar ut när man försöker ta ut något. Det undviker man genom att segmentera och att i minsta möjliga mån förvara saker "löst" eller "framför" varandra. Allting skall ha ett eget hyllplan, låda, korg, eller en egen back.
Hit har både de rena täckena och ridstövlarna fått flytta. Vill du inte förvara täckena i de påsar du har idag så får du byta ut dem mot låga plastbackar.
Jag vet inte hur många schabrak du har, men jag lade in ett extra hyllplan för det men på det hyllplanet fungerar ju en plastback för täcken också suveränt.
Ryktpåsen har fått ett eget hyllplan (enkelt att bygga, som ett litet bord) för att maximera förvaring på höjden bredvid schabraken på hängaren. Det gör att du för plats med ännu en plastback eller med ridhjälmen där. En ringkrok på stången gör att du får bra förvaring av sporrar och bett, om du är i behov av det.

Det enda som stör mig lite är att det blir ett utrymme framför ridstövlarna som kan vara svårt att utnyttja. Där hade jag ställt typ en hög smal "variera" från Ikea, med lock. för att kunna förvara krafs som man sällan använder. (Typ reflexer under sommarhalvåret, eller fluggrejjer under vinterhalvåret).

/Nörden

Visa bifogad fil 22267
Klipp och klistra? :love::p
 
Ställ ut fällor för mössen!
Onödigt att ha fler än nödvändigt.
De har tydligen lagt ut gift och fällor men har inte ngn större koll på det :/. Är dock några andra inaccordering som har fodersäckar stående vilket ju drar åt sig...


Har bara stått här en månad och vågar inte riktigt ställa krav på alla andra :(.
 
De har tydligen lagt ut gift och fällor men har inte ngn större koll på det :/. Är dock några andra inaccordering som har fodersäckar stående vilket ju drar åt sig...


Har bara stått här en månad och vågar inte riktigt ställa krav på alla andra :(.

Det är ju väldigt dumt att ha fodersäckar öppet.

Jag köpte två vanliga musfällor på granngården, chokladkräm för en tia på öb. Fångade två möss om dagen första veckan. Nu händer det någon gång ibland att det sitter en mus i någon fälla. Hittar aldrig musbajs längre.
 
De har tydligen lagt ut gift och fällor men har inte ngn större koll på det :/. Är dock några andra inaccordering som har fodersäckar stående vilket ju drar åt sig...


Har bara stått här en månad och vågar inte riktigt ställa krav på alla andra :(.

Om folk har fodersäckar på golvet så har mössen nog iof mycket att göra med det annat än att gå på utrustning .

Om du är orolig ang dina garderober så som sagt - förvara förslutet och du kan ju utöver det lägga gift .
 
Om folk har fodersäckar på golvet så har mössen nog iof mycket att göra med det annat än att gå på utrustning .

Om du är orolig ang dina garderober så som sagt - förvara förslutet och du kan ju utöver det lägga gift .
Fällor är bättre än gift. Döda möss och råttor som hamnar under skåp mm luktar inte speciellt gott. Då är egna fällor i skåpet bäst.
Finns sådana små lådor som man inte själv fastnar i.
 
Jag ser dock inte mössen som mitt problem, håller mina saker säkert förvarade så får gården ansvara för burar osv.

Det är ju långt ifrån mitt jobb att lägga tid och pengar på att bekämpa ohyra på någon annans gård :(.

Hade de bara skaffat ett par katter så hade mus befolkningen nog minskat rejält men inte ens det är intressant av vad jag förstått :(.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en garderob med klädstång och 10 trådbackar. Denna garderob har jag utan problem fyllt själv (att jag egentligen inte behöver så...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: pulkaskurk
·
Hemmet 1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 901
Senast: Singoalla
·
Gnägg Tjohooo äntligen håller vi på att bygga stall!:) Väggar och tak är på plats och nu ska vi sätta in fönster, dörrar, innertak och sen ska...
Svar
3
· Visningar
1 685
Utrustning Hur har ni det i stallet och sadelkammaren? Jag vill fixa om lite i stallet och speciellt i sadelkammaren men vet inte hur...
Svar
0
· Visningar
762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp