Hur få till en bra sadel på en shettis som är för fet??

solhattar

Trådstartare
Vi har en shettis som definitivt behöver gå ner i vikt,hon får 3 kg hö om dagen och inget kraftfoder däremot så äter hon tillsammans med de andra hästarna och det gör ju att hon kan få i sig mer hö,borde kanske skilja på dom medan dom äter.Problemet är att hon måste ridas,har longerat henne några gånger men vill inte göra det då det sliter på henne när hon är så tjock,så ridning är ju en förutsättning.Problemet är bara att vi inte får sadeln att sitta bra på henne,vi har köpt en syntetsadel som har suttit bra på henne men nu så lyfter den sig i bak när vi spänner den,ändå så ger den plats över manken och så,funderar på att köpa en svanskappa,har aldrig använt en sån,kan det hjälpa och vad kan man annars göra??Hon är väldigt lat av sig annars med springer de andra hästarna står hon och tittar på

Sv: Hur få till en bra sadel på en shettis som är för fet??

Kan du inte tömköra henne? Det e en mycket bra träning.

Uppenbart så passar inte sadeln när hästen nu lagt på sig så pass. Det är alltså uteslutet att använda sadeln tills hästen gått ner i vikt...i min värld! Säger som föregående talare, tömkörning/arbete på långa tyglar (en form av tömkörning, sök på nätet). Är hästen inkörd går det ju att köra också, om inte kanske det är en idé att köra in den ;). Det går ju att jobba en häst bra barbacka också.

Tömkörning funkar om man ser till att hon har de andra hästarna så att hon ser dom,hon är inkörd men vi har ingen rockard nu dessutom har hon inga skor så hon halkar väldigt lätt,rida barbacka kunde man ju önska men det är mina barn som rider henne och dom vill inte rida barbacka,jag använder så klart inte sadeln när den inte ligger bra.Vill inte sko henne heller då hovslagaren tycker att hon har så fin kvalitet på fötterna..

Gå promenader då?
Över stock och sten i skogen, där hon inte halkar och samtidigt får ett riktigt konditionspass.

Det viktigaste är ju att hästen kommer i arbete på ett eller annat sätt. Vet ju inte hur det ser ut hos dig men här har jag en volt på gården där jag kan jobba hästarna på töm, framförallt när det är lite för kallt för ridning. Förstår att barnen har sin inställning men min erfarenhet är att om ungarna får en rimlig förklaring till varför det är som det är brukar dom kunna köpa det. Hoppas du kommer fram till en bra lösning för er. ;)

Promenader funkar ju men hon blir GALEN om hon inte ser de andra hästarna.Om barnen måste välja mellan rida barbacka eller inte rida alls så väljer de inte rida alls,de är alldeles för rädda.Har ingen volt eller nåt men funderar att göra en provisorisk i snön med finnar som man kan flytta

Promenader funkar ju men hon blir GALEN om hon inte ser de andra hästarna.Om barnen måste välja mellan rida barbacka eller inte rida alls så väljer de inte rida alls,de är alldeles för rädda.Har ingen volt eller nåt men funderar att göra en provisorisk i snön med finnar som man kan flytta

Ta med henne som handhäst när du rider?

Då e det ju bra att träna henne på att kunna vara "borta" från dom andra hästarna.

Men som -Catherine- sa: Ta med henne som handhäst. Eller gå med när någon annan ska rida ut.

Då kanske det som sagt är en bra tid att träna henne till att inte bli så avhängig de andra hästarna? De brukar få annat att tänka på så fort man kommit bort en bit, och de dessutom måste anstränga sig genom att gå i skogen.

Handhäst var annars ett bra tips som någon skrev.

Ja handhäst kan kanske funka så småningom men inte än min andra häst hoppar jämfota och skenar då och då,men när han lugnat sig så ska jag pröva ska försöka övertala sonen att följa med när jag går med barnvagn,hon har ju en bästis i hagen som hon vill följa överallt hade han gått och rida så skulle jag kunna ha henne med löst i skogen..

Skaffa en ridgjord som håller stigbyglarna så kan man lägga en mjukdyna under. Då kanske dina barn vågar rida utan sadel.
Du kan ju även skaffa boots med broddar i om hästen är oskodd så den slipper halka. Den kan ju då göra både sig själv och barnen illa.

*KL*

EN ponnyputa av vettig modell, t ex Hööks modell Safari?

Det är nog en sån safari vi har,har gjort en hemmagjord ridbana i dag så i morgon ska barnen få rida inhägnade då är de inte lika rädda och det är lite snö så det blir något jobbigare:) Då kan jag ju tömköra lite där,jag är så dålig på tömkörning,vad kan man egentligen göra då förutom böja halter mm??

Fast hur kan den vara för smal, den går ju lägga platt på golvet? Har du provat flytta 'panelerna' under, de som sitter med kardborre?

Safarin funkade fint på min shettis även när han var SUPERFET och vägde över 300 kg, så blir nte klok på vad som inte funkar.

Tömköra kan du ju trava och galoppera med, endera på fyrkant och du går en mindre fyrkant, eller spring efter henne på rakt spår, med shettisarna hinner man ju med. Du kan jobba hästen i form, tempoväxlingar, gångartsbyten, igångsättningar och avsaktningar, volter etc. Allt du kan göra under ridning.

Men, hon är ju inkörd ser jag nu. Enkla lösningen - sko henne (alt köp broddade boots), köp en rockard och kör henne. Bättre motion både nu och sen än alla andra alt. Hon får väl lära sig gå utan de andra hästarna, eller så får du väl ta med en annan häst? =)

Okej ska testa att tömköra är dock lite rädd för att gå bakom henne för blir hon sur så sparkar hon,körning är jag inte så duktig på har endast kört 3 gånger i mitt liv och när hon blir sur och backar/ småstegrar så blir jag nervös,känns inte som att man har kontroll när man är bakom hästen och inte på. Men hur kan man få henne piggare dom gånger jag har longerat henne så vill hon inte ens trava har slagit henne på rumpan med spöt nån gång men då sparkar hon bara och springer inte..
Sadeln har jag inte tittat på under så man ska alltså kunna flytta dom där? Tror att sadeln åker framåt,kanske ska testa en svanskappa,kan det funka?

Senast ändrad:

Fast du ska gå såpass långt bakom (eller hellre snett bakom) när du tömkör att du är väl utanför sparkradien.

Bättre kondition = bättre ork/energi. Innan dess får du helt enkelt mana på såpass att hon verkligen svarar. Att kicka mot folk/vid drivning är strikt förbjudet här, och den häst som vågar sig på att försöka det kommer med all önskvärd tydlighet få veta det, såpass att de inte ens funderar på att prova den taktiken igen.

Sen får du naturligtvis parallellt med det försöka räkna ut varför hon gör så. Är det tråkigt? Gör det roligare. Är det jobbigt? Gör det lättare. Osv. Och ffa - FÖRSTÅR hon vad du menar? Om de inte lärt sig vad framåt betyder, så är det svårt få dem framåt, oavsett om du har spö. Låt någon ha henne i grimskaft i början, och när du ber om trav så om hon inte travar får personen med grimskaftet springa med henne, och så beröm. SÅ hon förstår vad du menar. De små är ofta väldigt snälla, men inte alltid de har lärt sig allt det där man förutsätter att 'en häst kan och förstår'. Är hon inkörd borde hon inte ha MINSTA problem förstå drivande hjälp varken med röst eller spö dock, så hon kan ju vara bara tjurig och ouppfostrad med.

Är hon slö i hagen med? När barnen rider? När du har henne i grimskaft?

Men att kicka mot folk/drivning är inget annan än dålig uppfostran i grunden, och fruktansvärt respektlös, så lär henne av med det - nu.

Lyfter sadeln bak är svanskappa fel sätt, men glider den fram så kan svanskappa hjälpa. När de är sådär tjocka finns liksom inget som 'tar emot' eller håller kvar. Dock får det inte bli så att sadeln hålls på plats av en hårt spänd svanskappa hela tiden, då måste du försöka hitta ett annat sätt. Men svanskappan kan hjälpa lite, och ffa under ev bockningar/liknande.

Tänk på att bara ta kortar stunder i början med mycket beröm. Hon ska tycka det e roligt att jobba.

Jag hade nog bara skrittat henne till en början. Hon kanske inte orka spring där av kikandet?

I dag så red båda barnen på henne på ridbanan barbacka det gick superbra sonen fick henne tom att trava några steg utan att använda spö,hon blir sur när man använder spö på marken men inte när hon rider.Vad ska man egentligen ha för sadel på henne just nu då om inte safari sadeln funkar trots att den går att ändra? Barnen får testa några gånger till på ridbanan sen kan dom följa med mig och då får hon ju lite draghjälp.Hon är lat i största allmännhet de andra busar galopperar runt och så men inte hon hon tittar på och tycker de är urjobbiga,hon har alltid varit så här så det är inget nytt,hon är snäll när barnen håller på med,hon sparkar ju inte mot någon men tycker inte om när man ger henne spöt från marken..:confused:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 866
Senast: lundsbo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 940
Senast: Ajda
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 555
Senast: Lyxzen
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 735
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka