Bukefalos 28 år!

Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har problem med tiken. Hunden är tyst som i graven, jag har under de snart två år jag haft henne ALDRIG hört henne skälla. Hon har gnytt/pipit/skrikit av smärta/obehag, men aldrig gnytt eller gett ett enda knyst från sig av annan anledning. Hon är sex år (sju i slutet av december).

Hanen var rätt tyst inledningsvis han med, men skäller nu när han ser min bil, när det plingar på dörren eller när han leker och när han tycker grannarna går för nära vår gård ;) Han har också (men det tog tid) lärt sig att gläfsa när han vill komma in/gå ut.

Men tiken är tyst. Vill hon går ut går hon till dörren och väntar på att någon ska uppmärksamma dilemmat. Om hon inte uppmärksammas och hamnar i ett läge där hon inte KAN hålla sig så blir det en olycka inne, men hon säger INTE till. Hur uppspelt och glad hon än är så säger hon inte heler ett knyst.

Samma sak om hon varit ute och vill in, hon fryser ihjäl innan hon säger ett knyst.

Och det är det sistnämnda som är ett problem. Nu på ganska kort tid har det två ggr hänt att hon 'blivit kvar' ute. Aldrig hänt förr iofs, men för några dagar sen blev hon ute otäckad i vinterkylan i 2 h. Stod so ett fån vid dörren och bara väntade innan jag upptäckte att 'hmm, hon har nog inte kommit in'. Igår glömde jag henne ute när jag nattat hästarna och hon blev ute i 6 h.. Stod på verandan när jag kom ut igen. Hon har varit över en sväng till grannen, och så har hon varit ner i hästarnas lösdrift men annars har hon varit på verandan. Inte SÅ kall som man kunnat förvänta sig med en otäckad greyhound ute i 6 h i minus fem, så ender ahar hon bökat ner sig i halmen på lösdriften eller tagit sig in i ladugården eller liknande hos grannen och sovit där.

Men hon har inte sagt ett jäkla pip under hela tiden, inte ens krafsat på dörren (hon puttar iofs inte ens upp dörrar som är på glänt..).

Hur dåligt samvete jag har kan ni ju gissa :(

Men hon borde verkligen lära sig att 'säga till', men jag vet inte hur. Jag har försökt alla de 'klassiska' sätten, men det enda som händer är att hon blir förvirrad, och tyst som en mus försöker allt hon kan för att se om det är rätt (sitt, ligg, stå, gå, kryp osv osv) och blir mer och mer förtivlad över att det inte är rätt. Men inte den minsta lilla antydan av ett ljud.

Finns det hundar som helt enkelt inte GÅR att lära in att 'låta'? Det behöver ju inte vara just skall, bara hon säger NÅT. Men icke, hon skulle kunna vara stum lika gärna. Jag VET ju att hon KAN låta iom att hon gör det för smärta (visste jag inte det skulle jag vara övertygad om att hon de facto var/är stum..)

Jag är snart inne på att försöka lära henne ringa på dörrklockan istället, men den sitter lite dumt placerad ;)

Hjälp?
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Det skulle jag också vilja veta!! Min ena hund är totalt tyst. Innan jag gjorde MH för ½ år sedan trode jag nästa att hon var stum (men då ylskällde hon lite) Men nu är hon tyst igen. Hur ska jag någonsin få henne att skalla? Det går inte att reta eller hetsa upp henne. Hon bara glor dumt tillbaka och så får man en puss av henne när hon tycker att man fjantat sig tillräckligt länge :D
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Min hund är också tystlåten av sig. Skäller enbart om han blir oerhört förtvivlad (lydnadsträning med löptik tex, då skäller/ylar/gråter han hela passet;) ) eller när han vaktar (hjälp-någon-går-förbi-ute-på-vägen-i-mörkret:mad: ).

Annars är han knäpptyst. När han var unghund och vi flyttat i lägenhet med brevinkast vaknade jag i gryningen av någon som skällde våldsamt. Vaknade och tänkte "vad f-n har jag för hund i lägenheten":eek: För jag hade aldrig hört honom skälla... (den gången låg han förmodligen och sov på dörrmattan när tidningen kom farandes över huvudet på honom):D

Det som jag kan tänka mig funkar är att leka fram skallet och lära in det med kommando. Sedan träna hunden att skälla när den vill in... på något sätt.:)
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Mm, ingen verkar dock veta? Annars brukar man ju kunna endera utnyttja 'tiggargenen' och peppa dem lite med en godis utom räckhåll, eller så peppa dem lite extra när de är uppspelta. Men inte dne här damen, hon tiger still. Det är förresten den ENDA hund jag mött som kan gå upp i atomer av glädje när man kommer hem och hoppa och sno och så vidare men utan att säga ett enda knyst. Och hon dras inte med av hanen heller (som både skäller, gläfser och gnäller i förväntan och lycka den stund det tar från att han hört bilen och tills jag kommit till ytterdörren, låst upp, gått in och öppnat hundgrinden).

Samma sak med godis, hon har fullf okus på godisbiten och vill inget hellre än att ha den, men inte ett knyst. Utan hon provar sitta, ligga, krypa, stå, gå därifrån, snurra runt och allt möjligt och omöjligt men när inget fungerar blir hon olycklig och går och lägger sig. Utan ett knyst.

Och hon kan leka rejält häftigt med sina pipleksaker, och man kan 'trissa' upp henne rätt ordentligt vid lek, men inte ens ett gläfs.

Och jag har tänkt och tänkt och tänkt, och förutom 'ljud' av smärta så kommer jag bara på ETT tillfälle då hon låtit, det var när leken med kompisens boxertik gick lite överstyr, då morrade hon och 'nästanskällde'. Men förutom det lyckas jag inte rota fram ett enda tillfälle där hon sagt pip. Inte ens om hon får korn på byte säger hon något, och hon jagar tyst också. Hon kan vibrera i hela kroppen och sno runt och varenda muskel och varenda nerv i kroppen är inställd på 'Byta! Jaga! Döda!' men hon säger inget. Hmm, undrar om hon lät något inför starten när hon tävlade förresten, det ska jag se om jag kan ta reda på! :idea:

Jag har ingen aning om hon någon gång 'lärt sig' att om man inte håller käften så går det illa, hon har åkt på däng någon gång i sitt liv eftersom hon är strykrädd, men om hon fått lära sig att hålla käften vet jag inte, men rent spontant TROR jag inte det..

Skönt, eller ja du fattar, dock att jag inte är ensam... fast det vore ju bra om någon hade lyckats få en tyst hund att låta..
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

karlsson skrev:
Det som jag kan tänka mig funkar är att leka fram skallet och lära in det med kommando. Sedan träna hunden att skälla när den vill in... på något sätt.:)

Ja, fast hur leker man fram det där skallet då? Det som är mitt stora problem, att få henne att låta så jag kan belöna det..
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Våran hund var tyst (aningens hårt uppfostrad), och det som fick igång honom var när jag och syrran lådsasbråkade med varandra. Han hatade sådant och började skälla för att "säga åt oss", så då kunde vi lära honom kommandot "skall".
Men om hunden inte ens skäller i de situationer du beskrivit så.. ja, jag vet då inte! :crazy:
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Nu är ju inte greyhounds den rasen det låter särskilt mycket om. De vaktar inte och är väldigt oskälliga öht. Du får väl helt enkelt försöka komma ihåg att ta in hundarna!

Tror inte att nån har misshandlat din/a hund/ar...rasen i sig är som sagt väldigt tyst. Perfekt i lägenhet men mindre bra om man vill ha vakthund i villa... Bara att gilla läget! ;-)
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Är ju perfekt med en hund som inte skäller, men förstår ditt dilemma. Tror precis som Lupin att det bara är att "gilla läget" och försöka komma ihåg att ta in vovven.

Gör en hundlucka in i stallet och lär henne gå in där! Då vet du att skulle du glömma henne ute, så hittar hon värme om hon skulle vilja det!
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Min yngsta tik är också en tyst sak. Det enda som får henne att skälla är grannens gamla saab :crazy: och när hon åker bil och den andra tiken skäller på en förbipasserande bil. Båda dessa två tillfällena är svåra att uppmuntra skallet. Saaben skäller hon på när den kör till jobbet (rund 06:15) och då försöker jag sova. Och i bilen så kör jag, så det blir inte heller bra.
Min andra tik skällde alltid när det kom folk och jag hälsade på dom "hej hej" så jag provade när vi var inne och sa "hej hej" hon skällde och sprang till dörren. Sen var det inte svårt att få henne skälla.
Fast din verkar inte skälla på någonting :confused:
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Lupin skrev:
Nu är ju inte greyhounds den rasen det låter särskilt mycket om. De vaktar inte och är väldigt oskälliga öht. Du får väl helt enkelt försöka komma ihåg att ta in hundarna!

Tror inte att nån har misshandlat din/a hund/ar...rasen i sig är som sagt väldigt tyst. Perfekt i lägenhet men mindre bra om man vill ha vakthund i villa... Bara att gilla läget! ;-)

Fast nog brukar de kunna 'ynka' allt ;)

Tiken har åkt på däng någon gång i sitt liv (jag kan gissa var), hon är inte 'greyhoundig', hon är strykrädd. Men den damen har inte haft ett alldeles exemplariskt liv. Hanen däremot har nog ingen krökt ett hår på i hela hans liv (däremot är han vek mot människor, väldigt vek, men INTE strykrädd).

Däremot är jag som sagt inte alls säker (spontant tror jag som sgat INTE det) att hon fått det för att vara tyst.

Men jag måste ta reda på om hon var tyst inför start eller ej.. Där om någonstans brukar ju de flesta greyisar tända till och kunna föra oväsen.
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Tie skrev:
Är ju perfekt med en hund som inte skäller, men förstår ditt dilemma. Tror precis som Lupin att det bara är att "gilla läget" och försöka komma ihåg att ta in vovven.

Gör en hundlucka in i stallet och lär henne gå in där! Då vet du att skulle du glömma henne ute, så hittar hon värme om hon skulle vilja det!

Jag har ju kallstall, annars vore det en bra ide. Men jag får se till att jag inte gör om det extrema misstaget att glömma henne ute. Eller tvinga hanen att vara ute tills hon är klar .devil:
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Jag kom och tänka på James herriots berättelse om en hund.
En bc - som under hela sitt liv bara gett ETT ENDA skall, och då var han ganska gammal - efter det första skallet så trodde folk att han skulel börja skälla som en normal hund - men icke.

Hon kanske är en tyst hund - och efterosmd u verkar ha testat det mesta för att trigga henne att skälla utan reslutat så kanske det bara är att eceptera att hon är en tyst hund - men du skulel kansek kunan få henne att signalera på nåt ANNAT sätt.

Uppmuntra henne till mer självständigt tänkade, problemlösning - och kanske att hon ska använda sina TASSAR till att ge uppmärksamhet. Kanske kan hon lära sig att krafsa istället? (vinthundar bruakr vara väldigt "tassiga")
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

escodobe skrev:
Jag kom och tänka på James herriots berättelse om en hund.
En bc - som under hela sitt liv bara gett ETT ENDA skall, och då var han ganska gammal - efter det första skallet så trodde folk att han skulel börja skälla som en normal hund - men icke.

Hon kanske är en tyst hund - och efterosmd u verkar ha testat det mesta för att trigga henne att skälla utan reslutat så kanske det bara är att eceptera att hon är en tyst hund - men du skulel kansek kunan få henne att signalera på nåt ANNAT sätt.

Uppmuntra henne till mer självständigt tänkade, problemlösning - och kanske att hon ska använda sina TASSAR till att ge uppmärksamhet. Kanske kan hon lära sig att krafsa istället? (vinthundar bruakr vara väldigt "tassiga")

Några tips om hur få henne att krafsa? Hon har inte visat sådana tendenser - heller. Puttar inte upp dörrar heller ens om de står på glänt (om hon gjorde/försökte det skulle jag nog ge henne en ringklocka i 'putthöjd' faktiskt)
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Sätt upp en kobjällra eller liknande vid dörren på hundhöjd och lär henne putta till den. Så slipper du få repig ytterdörr eller sönderfläkt ringklocksknapp.
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Elionor skrev:
Sätt upp en kobjällra eller liknande vid dörren på hundhöjd och lär henne putta till den. Så slipper du få repig ytterdörr eller sönderfläkt ringklocksknapp.

Tips för hur få henne putta på klockan tas gärna emot.. förutom de för att krafsa då.
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

hru gör hon när det ligger nåt smarrigt ben under soffan som hon nästna inte når?

Är hon lite "handligsförlamad"? Det kan vara vanligt bland hundar som inte fått mycke mental stimualns och/eller är välidigt veka...
Att när de stöter på ett problem(som att bollen rullat in under något, matte har försvinnit, de är hungriga och ingen matar dem osv) så ger de bara upp istället för att kämpa/testa
Är det så får man främst jobba på att bygga upp det tänkande och självförtoende

Annars så kanske man kan gömma godis vid bjällran och uppmuntra henne, jag är ingen klicker fantast men i det här situationen skulel det nog var en jättebra ide.
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

hru gör hon när det ligger nåt smarrigt ben under soffan som hon nästna inte når?

Det är en långnäst greyjound, hon når ;)

Skämt åsido, vet inte riktigt om jag sett henne i en situation där hon inte når något hon vill ha. Endera når man det one way or the other (och so what om formen gick sönder så man fick slicka på glassplitter och skar sönder munnen, man fick ju det goda?), eller så låter hon bli det och intresserar sig inte ens om det uppenbarligen är utom räckhåll. Fast det är 'uppåt' saker är/brukar vara utom räckhåll.

Hon har dock inga problem att köra in hela huvudet genom luckan i kattlådan för att käka kattskit, så klaustrofobisk är hon inte i alla fall..



Är hon lite "handligsförlamad"? Det kan vara vanligt bland hundar som inte fått mycke mental stimualns och/eller är välidigt veka...
Att när de stöter på ett problem(som att bollen rullat in under något, matte har försvinnit, de är hungriga och ingen matar dem osv) så ger de bara upp istället för att kämpa/testa
Är det så får man främst jobba på att bygga upp det tänkande och självförtoende

ja och nej egentligen. I det fallet är hon en EXTREM ögontjänare. Om jag lägger ett grisöra som hon inte når utan att ställa sig på bakbenen så rör hon det INTE sålänge jag är i närheten. Jag kan inte ens med lock och pock få henne att hoppa upp och ta det. Hon vet alltför väl att man inte får hoppa upp på saker. Om jag försöker få henne att ta det så sitter hon, ligger, står, går runt, kryper, backar, snurrar runt och kör febrilt hela registret för att se om hon träffar rätt, träffar hon inte rätt så ger hon upp efter ett tag.

Hon har inga problem att hoppa upp med framdelen i mitt knä (eller iofs, inga problem med hela hunden heller), och jag har försökt ta med det kommandot till att hoppa upp på bakbenen på/mot saker, men det går inte. Inte sålänge man tittar.


MEN, gå ut genom ytterdörren, och du hinner inte vrida om nyckeln innan hon står på bakbenen för att ta örat.

Vissa saker gör hon inte ens när hon är själv dock, t ex puttar upp dörrar som står på glänt, de är och förblir stängda i hennes värld.

Annars så kanske man kan gömma godis vid bjällran och uppmuntra henne, jag är ingen klicker fantast men i det här situationen skulel det nog var en jättebra ide

Jag har funderat på att klicka in henne, jag är dock rädd att 'sabba', jag har aldrig använt klicker.

Det bästa ang lära sig på något vis tala om att man vill in vore nog att på något vis göra så att klockan luktar godis, och när hon buffar på den kommer godis, och sen kommer matte och öppnar och det blir ännu roligare/trevligare. Fast jag vet inte riktigt hur. (och så ser jag framför mig hur hanen inte gör annat än står och plingar med klockan ;))
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Haha! Yla och ynka är en heeeelt annan sak! Är man bara lite hungrig så är man döende, tar matte lite löst i nackskinnet så blir man misshandlad till döds. Men skäller gör man inte i onödan! Himla skönt för mig i alla fall, gillar inte vaktiga hundar som skäller i tid och otid och ger en hjärtinfarkt.

Du får väl köpa henne ett täcke och lära henne gå in i kallstallet om du inte kan lära dig själv att komma ihåg ;-)
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

det är jättelätt att klicka. so what om du klickar fel några gånger? köp en bok om ämnet, en klicker och en påse frolic och sätt igång! en possitiv bieffekt är att klickertränade hundar ofta blir mer allmänt framåt också, och det kanske skulle behövas på din?
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

cillamuffins skrev:
det är jättelätt att klicka. so what om du klickar fel några gånger? köp en bok om ämnet, en klicker och en påse frolic och sätt igång! en possitiv bieffekt är att klickertränade hundar ofta blir mer allmänt framåt också, och det kanske skulle behövas på din?

Jag vet ju hur man klickar in, det är sen jag är osäker. Men kanske är som du säger, det kan inte bli såå himla fel..

Nja, jag upplever henne egentligen inte som tillbakadragen, hon är glad ochs ocial och livlig. Mest i vissa situationer det där 'försiktiga' (när nån ser..) kommer.

Däremot är det en hund som behöver stimuleras, annars blir hon ungefär som ett DAMP-barn, så klicker skulle säkert vara jättebra för henne så, för att tänka och använda huvudet =)

apropå DAMP-barn, i början när jag fick henne så fick hon typ tre leksaker, jag har inte haft speciellt föremålsintresserad hund innan. Sen tog de ju 'slut' ganska fort och gick inte att få tag på nya av rätt sort. hunden var HEMSK den perioden, och lekte med soffkuddar, tofflor och allt möjligt som var mjukt och/eller lurvigt. Tillslut åkte jag ett ganska stort antal mil för att köpa leksaker åt henne, och sen den dagen har hon inte bara en hel jäkla flätad korg proppad med leksaker, jag har ett litet lager i gömmorna med ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 271
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 378
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, Har en blandras (jakthund) på 2,5 år som alltid har varit superlätt att ha och göra med kring människor. Han har aldrig haft någon...
Svar
5
· Visningar
1 130
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 922
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp