Bukefalos 28 år!

Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Oj, detta problemet har ju aldrig funnits hos oss... Lilla dvärgpinschern Anre vet precis hur man skäller... Han skulle behöva mer träning för att vara tyst...

Tips på hur man får hund att ex trycka på ringklocka:

Lär hunden först klicking. Klicka, ge godis, Klicka, ge godis, Klicka, ge godis, Klicka, ge godis. Gör det ca två ggr om dagen i några dagar, ca 10 klick/godis var gång. Helst innan maten.

Säg sedan ett enkelt kommando du vet hon kan i sömnen. Så fort du ser att hon gör rätt, klicka, berömm med rösten, sen godis. Gör så några gånger tills att du ser att hon förstår klickets innebörd.

Sätt henne framför klockan, berömm all rörelse mot klockan. Riktiga försök att nudda den klickas. Sen gör du det svårare och berömmer bara när hon verkligen nuddar den. Sen väntar du med att berömma tills hon trycker på den.

(visst finns det ringklockor som man inte behöver trycka på, utan bara nudda för att de ska ringa?)

Hoppas detta kan funka. Grundtanken är att hon ska se klockan som ngt positivt, som hon belönas för, tex blir insläppt till slut :D

Detta är ett förslag av en vanlig hundmänniska, det kanske inte funkar på just din hund, men vad du är försöker, ha tålamod! Sluta när hunden är trött/ointresserad.

Lycka till!
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Ledord för klicking som jag själv använder mig av för minska risken att det ska bli snurrigt är att fokusera själv på det du vill hunden ska göra så att du verkligen är beredd när hon visar minsta ansats och du hinner klicka i precis rätt ögonblick. Godis ska alltid följa efter ett klick.

Tränar du sådana här små saker med klicker så kan det egentligen inte gå fel, det kan eventuellt ta lite tid om du inte är med och vet när du ska klicka. Men nån katastrof lär det inte bli.

Poängen med klicker är ju att hunden själv ska få fundera ut vilket beteende som lönar sig, dvs vad ska hon göra för att få klick/godis. Så inte bara att lära hunden något, hunden får även jobba självständigt och får mental träning och ofta bättre självförtroende.

Klickern används bara under inlärningsmomentet, sedan fasas den bort. Jag tycker absolut att du ska testa.

Första momentet blir ju att lära hunden "klämta i klockan". Andra momentet "att ta sig in" följer efter det. Då skulle jag nog börja träna med att hon ska putta på klockan så det låter, varpå du/någon genast öppnar dörren inifrån och hon går in och får ta en godis som ligger på golvet, eller om hon motiveras bättre av något annat så använd det. Tror jag iaf, har inte hunnit fundera igenom det så noggrant ännu.
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Sluta när hunden är trött/ointresserad.

jag skulle nog sluta innan. runt 10 upprepningar brukar vara lagom. för M är det runt 7, för L det dubbla. det ska vara så att hunden tycker det är störtkul hela tiden, speciellt om den inte är så framfusig.
 
Sv: Hur få 'tyst' hund att 'säga till' (skälla/låta)?

Tack :bow: ni som hjälper mig med min förklaring :D Jag är som sagt inte proffs på detta :)

(Det jag menade med "sluta när hunden är trött/ointresserad" var under träningen, inte under inklickning.)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 288
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 379
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, Har en blandras (jakthund) på 2,5 år som alltid har varit superlätt att ha och göra med kring människor. Han har aldrig haft någon...
Svar
5
· Visningar
1 131
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 924
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp