Bukefalos 28 år!

Hur fan antecknar man?

Jag använder mindmap som verktyg när jag antecknar. Det kräver lite övning i starten men är en väldigt bra anteckningsmetod. Det gör det lättare för mig att anteckna och följa ett resonemang och lättare att gruppera ämnen.

Efteråt så renskriver anteckningen (om ämnet var viktigt) och använder då ofta flera färger och liknande för att gruppera. Renskrivningen är ofta det enda jag behöver för att efteråt minnas allt jag antecknat.
Jag gör lite likadant. Minst halva sidan är två kolumner, så skriver jag på vänstra och om det behövs så kan jag refera senare i föreläsningen på höger sida när saker kopplas ihop.
Använder 2-3 olika färger vid byta av ämnen, jag gör gärna mini mindmaps - bubbla som sitter ihop med små bubblor.
Renskrivit aldrig men går tillbaka och läser vid behov.
Jag försöker mer hitta olika sätt att hänga upp föreläsningen för att jag lättare ska komma ihåg.
Det hjälper mig också att hålla fokus.
 
När jag gick på universitet i USA för "hundra år sedan" ;) fick man bara ha en viss andel frånvaro. Annars godkändes man inte på kursen. Trodde i min enfald att det var så här också....
 
Det är lite en pandemieffekt, tyvärr. Studenterna har inte kommit tillbaka i full utsträckning, man är van vid att utbildning ska gå att läsa på distans, även om det inte är distansstudier. Det enda obligatoriska tillfället är tentan, och det finns studenter som är upprörda över att de ska behöva åka till universitetet till och med för den, för då tar vi inte hänsyn till de studenter som har social fobi, befinner sig utomlands, eller av någon annan anledning inte vill ta sig till universitetet (t ex vägrar åka kollektivt, inte har bil, och bor för långt bort för att gå och cykla). Och om vi har hemtenta, så skjuter fusket omedelbart i höjden.

Jag skulle säga att som student ser man inte riktigt den sidan. Det är ju inte som att läraren berättar om alla mail och klagomål som kommer in, så en vanlig student är nog rätt lyckligt ovetande om vad kursarna mailar om. Oftast är det ungefär som här i tråden ”Hur kan ni göra X? Det är så otroligt dålig pedagogik, ni borde verkligen inte göra X!!” Och så ändrar man, och får nya mail: ”Hur kan inte göra X? Det gjorde de minsann på kursen innan, jag har aldrig varit med om att man inte gör X, det är så otroligt dåligt. Ni borde verkligen göra X!!!”
Finns ju andra föreläsningar som inte tillhör någon formel utbildning som folk går på som inte har den typen av studievana du pratar om.
 
När jag gick på universitet i USA för "hundra år sedan" ;) fick man bara ha en viss andel frånvaro. Annars godkändes man inte på kursen. Trodde i min enfald att det var så här också....
Det finns inte resurser till att ta närvaro på 400-500 studenter. Bara uppropet skulle ta halva föreläsningen. Skickar man runt närvarolistor istället fuskar de, så då måste man lägga tid efteråt på att jämföra namnteckningar mellan undervisningstillfällena för att hitta förfalskningarna, och sen är det massor med administration av att bokföra närvaron, skapa, skicka ut, rätta och rapportera in kompletteringsuppgifter för de som missat närvaro, och hålla koll på vilka studenter som har frånvaro och inte ska ha betyg. Plus extra utredningar av studenter som säger att de var där men missade att skriva på närvarolistan, då behöver man hitta andra sätt för dem att i efterhand bevisa att de var där.

Det är helt enkelt för resurskrävande att ha obligatorisk närvaro. Man har ungefär 20 minuter per student i resurser, och det ska räcka till planering, förberedelser, undervisning, feedback, svara på frågor, och tillverka utbildningsmaterial (lathundar, studieanvisningar, information, uppdatering av lärplattformen), så om man lägger tio minuter per kurs och student på närvaroadministration hinner man inte med att undervisa. Det är en prioriteringsfråga.
 
Jo, det kan man tycka. Men hur det nu är så får man laga efter läge. Studenterna har vant sig vid att läsa på distans och inte behöva komma till universitet, och man får ändå vara pragmatisk. Självklart vore det att föredra att studenterna läste kurslitteraturen och deltog i undervisningen, men när de nu inte gör det får man laga efter läge.

Anteckna på tavlan går bort, det är föreläsningar för 400 personer, i en sal som rymmer 600, och de flesta föredrar att sätta sig långt bort från läraren. Så de skulle inte se ifall man stod och ritade på tavlan. Och du skulle få enorma mängder klagomål - helst vill de ha alla föreläsningsbilder redan när kursen börjar, så att de kan läsa dem när det passar dem, och inte vara bundna till när de står i schemat.

Så om man inte gav ut föreläsningsbilderna på förhand skulle man inte göra annat dagarna i ända än att svara på arga studentmail. Bättre att lägga tiden på annat. Alla studenter har ju rätt att få svar på sina mail, så ska man hinna med själva undervisningen också bör man försöka hålla mailen till ett minimum.

Det är ju lite det här som gör det svårt. Du har studenter som du, som tycker det är skräp att det är powerpoints och tycker läraren ska rita och berätta på tavlan istället, och sen andra studenter som blir hellgt förbannade om det inte är powerpoints utan läraren står och ritar vid tavlan. Alla är lika upprörda över att lärarens pedagogik inte är anpassad till just deras behov och preferenser.
Mmm trist.

(vi hade föreläsningar om 300 studenter och anteckningar på tavla, men antar att det då var ett rum för precis 300 som gjorde att det fungerade.)
 
Det finns inte resurser till att ta närvaro på 400-500 studenter. Bara uppropet skulle ta halva föreläsningen. Skickar man runt närvarolistor istället fuskar de, så då måste man lägga tid efteråt på att jämföra namnteckningar mellan undervisningstillfällena för att hitta förfalskningarna, och sen är det massor med administration av att bokföra närvaron, skapa, skicka ut, rätta och rapportera in kompletteringsuppgifter för de som missat närvaro, och hålla koll på vilka studenter som har frånvaro och inte ska ha betyg. Plus extra utredningar av studenter som säger att de var där men missade att skriva på närvarolistan, då behöver man hitta andra sätt för dem att i efterhand bevisa att de var där.

Det är helt enkelt för resurskrävande att ha obligatorisk närvaro. Man har ungefär 20 minuter per student i resurser, och det ska räcka till planering, förberedelser, undervisning, feedback, svara på frågor, och tillverka utbildningsmaterial (lathundar, studieanvisningar, information, uppdatering av lärplattformen), så om man lägger tio minuter per kurs och student på närvaroadministration hinner man inte med att undervisa. Det är en prioriteringsfråga.
Bara för att vara irriterande :D om hela universitetet gick till föreläsningar med anteckningar på tavlan och inga inspelningar så skulle studenterna vara tvungna att vara där för att få föreläsningen tillgodo och de skulle vara tvugna att sitta i de närmsta stolarna för att kunna läsa :p
 
Det finns inte resurser till att ta närvaro på 400-500 studenter. Bara uppropet skulle ta halva föreläsningen. Skickar man runt närvarolistor istället fuskar de, så då måste man lägga tid efteråt på att jämföra namnteckningar mellan undervisningstillfällena för att hitta förfalskningarna, och sen är det massor med administration av att bokföra närvaron, skapa, skicka ut, rätta och rapportera in kompletteringsuppgifter för de som missat närvaro, och hålla koll på vilka studenter som har frånvaro och inte ska ha betyg. Plus extra utredningar av studenter som säger att de var där men missade att skriva på närvarolistan, då behöver man hitta andra sätt för dem att i efterhand bevisa att de var där.

Det är helt enkelt för resurskrävande att ha obligatorisk närvaro. Man har ungefär 20 minuter per student i resurser, och det ska räcka till planering, förberedelser, undervisning, feedback, svara på frågor, och tillverka utbildningsmaterial (lathundar, studieanvisningar, information, uppdatering av lärplattformen), så om man lägger tio minuter per kurs och student på närvaroadministration hinner man inte med att undervisa. Det är en prioriteringsfråga.
Vi, som var 6 st i min klass på universitetet, hade väldigt mycket obligatoriska föreläsningar, workshops och handledningar. Så är olika.
Men förstår dilemmat när man är så många.
 
Finns ju andra föreläsningar som inte tillhör någon formel utbildning som folk går på som inte har den typen av studievana du pratar om.
Jag skulle nog säga att väldigt många som går på universitetet också saknar studievana. Man kan liksom inte ha undervisningen anpassad bara till de studievana, då kör hälften. Och det vill man såklart inte.

Det är ju bristen på studievana som gör att undervisningen förväntas vara anpassad till studenter som inte vill läsa kurslitteraturen eller delta i undervisningen, men ändå klara kurserna.
 
Jag fattar faktiskt inte. Så det jag uppfattar som dålig pedagogik är alltså en medveten strategi? Vad är syftet med att visa långa anteckningar medan man pratar? Det borde ju distrahera något oerhört, vilket pedagogisk forskning också visar.

Även om illustrationer och korta sammanfattande meningar som komplement till audiell presentation har ett pedagogiskt värde, så störs hjärnan i sin fokusering inom ett område när flera informationskanaler används. Eftersom visuella intryck för de flesta människor är starkare än audiella dito så tar inte hjärnan in lika mycket av det som faktiskt sägs. För en person med exempelvis dyslexi kan det vara oerhört besvärande.

Det måste väl ändå vara olika för olika typer av ämnen? Om jag ska hänga med i en föreläsning där man går igenom komplicerade beräkningar eller modeller kommer jag inte hinna både lyssna, skriva av tavlan, och reflektera så jag kan ställa frågor eller lägga till kommentarer. Har jag en åhörarkopia av presentationen kan jag lägga energin på att hänga med i förklaringen och lägga till det som är viktigt för min förståelse.

Är det ett svårt ämne är det ännu bättre om jag hunnit titta igenom exemplet innan så jag kan fråga om det jag hakar upp mig på direkt.

När jag pluggade psykologi var det i princip aldrig något som var svårt att förstå när man får det förklarat, och då blir själva antecknandet en del av inlärningen istället för ett hinder för den.

Fast jag som iofs pluggade för 20+ år sedan tycker väl att det är lite skyll dig själv på att hoppa över föreläsningarna.
Föredrog absolut om läraren antecknade på tavlan medan hen pratade och först mot slutet kunde man få ut PowerPoint men jag konstaterade att det var mycket bättre payoff på att vara där, lyssna och anteckna själv och ur den synvinkeln försvårade PowerPoint bara.

Om man inte har nytta av PowerPoint så ska man ju inte använda dem, men för oss som har svårt att lyssna, räkna och skriva samtidigt är det helt klart en fördel. Det är väl lämpligt om man använder den approach som funkar bäst för en själv? :) (Om det resulterar i att folk tror att de kan skippa undervisningen så är det väl mer en fråga om att diskutera studieteknik? "På min tid" skippade vi också föreläsningar, och tänkte att vi nog kunde läsa ikapp i litteraturen. Det slutade vi raskt med efter ett par kämpiga omtentor... :angel:)

När jag föreläser har jag ibland dubbel uppsättning av min ppt. Den jag visar har inte så mycket text, utan stödpunkter, ekvationer, ritningar och filmer som visar metoder och förlopp. Plus lite bilder att vila ögonen på, helt enkelt för att jag själv lyssnar bäst om jag har något relaterat till ämnet att titta på också. (Ska jag tex tänka på off-shoreverksamhet är det lättare att fokusera om jag har en bild på havet framför mig än om jag tittar på en person vid en grön tavla.)

Åhörarkopian har mer text, och kan visa utvecklingen av ekvationer, villkor ställda i de olika modelleringarna och om möjligt länkar till referenser och genomföranderapporter. Det finns ingen litteratur i ämnet jag föreläser om, och det är vi som har utvecklat de flesta av metoderna som används.

@Wille Jag tror det blir utmärkt om du lägger dig på den nivån du presenterar här, och ber om hjälp med hur man sen kan driva projektet rent processmässigt. Du behöver inte vara den som gör allt, oftast är det bättre om man kombinerar någon som har själva fackintresset (du) med någon som kan processen i er organisation. Lycka till! :)
 
Bara för att vara irriterande :D om hela universitetet gick till föreläsningar med anteckningar på tavlan och inga inspelningar så skulle studenterna vara tvungna att vara där för att få föreläsningen tillgodo och de skulle vara tvugna att sitta i de närmsta stolarna för att kunna läsa :p
Ja, fast själva föreläsningen skulle vara usel, för läraren skulle behöva lägga all tid på att hantera klagomål, och inte hinna med något annat. Man skulle bli en Don Quixote. Man skulle få en lycklig Badger, och 499 arga studenter som inte förstår varför undervisningen inte kan vara lite mer pedagogiskt anpassad till deras behov.

Tänk på att normen nu är att föreläsningarma ska vara förinspelade eller åtminstone möjliga att delta i via länk. Så bara det faktum att de äger rum i sal, live, och att man måste vara där för att delta gör många upprörda. Det är liksom där ribban ligger - salsföreläsningar är i sig kontroversiella. Att dessutom köra utan pp låter som ett upplägg för masochister, lärare som älskar utskällningar.
 
Det måste väl ändå vara olika för olika typer av ämnen? Om jag ska hänga med i en föreläsning där man går igenom komplicerade beräkningar eller modeller kommer jag inte hinna både lyssna, skriva av tavlan, och reflektera så jag kan ställa frågor eller lägga till kommentarer. Har jag en åhörarkopia av presentationen kan jag lägga energin på att hänga med i förklaringen och lägga till det som är viktigt för min förståelse.

Är det ett svårt ämne är det ännu bättre om jag hunnit titta igenom exemplet innan så jag kan fråga om det jag hakar upp mig på direkt.

När jag pluggade psykologi var det i princip aldrig något som var svårt att förstå när man får det förklarat, och då blir själva antecknandet en del av inlärningen istället för ett hinder för den.



Om man inte har nytta av PowerPoint så ska man ju inte använda dem, men för oss som har svårt att lyssna, räkna och skriva samtidigt är det helt klart en fördel. Det är väl lämpligt om man använder den approach som funkar bäst för en själv? :) (Om det resulterar i att folk tror att de kan skippa undervisningen så är det väl mer en fråga om att diskutera studieteknik? "På min tid" skippade vi också föreläsningar, och tänkte att vi nog kunde läsa ikapp i litteraturen. Det slutade vi raskt med efter ett par kämpiga omtentor... :angel:)

När jag föreläser har jag ibland dubbel uppsättning av min ppt. Den jag visar har inte så mycket text, utan stödpunkter, ekvationer, ritningar och filmer som visar metoder och förlopp. Plus lite bilder att vila ögonen på, helt enkelt för att jag själv lyssnar bäst om jag har något relaterat till ämnet att titta på också. (Ska jag tex tänka på off-shoreverksamhet är det lättare att fokusera om jag har en bild på havet framför mig än om jag tittar på en person vid en grön tavla.)

Åhörarkopian har mer text, och kan visa utvecklingen av ekvationer, villkor ställda i de olika modelleringarna och om möjligt länkar till referenser och genomföranderapporter. Det finns ingen litteratur i ämnet jag föreläser om, och det är vi som har utvecklat de flesta av metoderna som används.

@Wille Jag tror det blir utmärkt om du lägger dig på den nivån du presenterar här, och ber om hjälp med hur man sen kan driva projektet rent processmässigt. Du behöver inte vara den som gör allt, oftast är det bättre om man kombinerar någon som har själva fackintresset (du) med någon som kan processen i er organisation. Lycka till! :)

Jag har inte invänt mot åhörarkopia. Åhörarkopia är superbra.
 
Vi, som var 6 st i min klass på universitetet, hade väldigt mycket obligatoriska föreläsningar, workshops och handledningar. Så är olika.
Men förstår dilemmat när man är så många.
Resurstilldelningen för kurserna har ju minskat, också. Kurser med sex studenter får vi inte ge, då ställs de in. Inte ens på doktorandnivå. Det blir för dyrt, helt enkelt.

Bara under de senaste sex åren så har mina timmar minskat med en tredjedel. Det finns ju en anledning till att det kommer larm om att studenterna har alltför lite lärarledd undervisning. De signaler som kommer uppifrån är snarare att vi ska minska ännu mer - tentor med enbart multiple choice så att de kan rättas automatiskt och inte kräver resurser, att studenterna ska coacha varandra istället för att få feedback av läraren, lärarlösa seminarier, förinspelade återanvändbara föreläsningar som inte kostar timmar, och så vidare.

Det optimala vore nog en universitetskurs som bestod av gamla förinspelade föreläsningar, studentledda seminarier, och en tenta som den digitala examinationsplattformen själv kan generera från en färdig frågebank, och själv rätta. Man skulle nog vinna årets lärare då.
 
Resurstilldelningen för kurserna har ju minskat, också. Kurser med sex studenter får vi inte ge, då ställs de in. Inte ens på doktorandnivå. Det blir för dyrt, helt enkelt.

Bara under de senaste sex åren så har mina timmar minskat med en tredjedel. Det finns ju en anledning till att det kommer larm om att studenterna har alltför lite lärarledd undervisning. De signaler som kommer uppifrån är snarare att vi ska minska ännu mer - tentor med enbart multiple choice så att de kan rättas automatiskt och inte kräver resurser, att studenterna ska coacha varandra istället för att få feedback av läraren, lärarlösa seminarier, förinspelade återanvändbara föreläsningar som inte kostar timmar, och så vidare.

Det optimala vore nog en universitetskurs som bestod av gamla förinspelade föreläsningar, studentledda seminarier, och en tenta som den digitala examinationsplattformen själv kan generera från en färdig frågebank, och själv rätta. Man skulle nog vinna årets lärare då.
Jag läste konsthantverk, lite skillnad på studentantalet då. På masternivå var jag ensam i min klass.
 
Jag skulle nog säga att väldigt många som går på universitetet också saknar studievana. Man kan liksom inte ha undervisningen anpassad bara till de studievana, då kör hälften. Och det vill man såklart inte.

Det är ju bristen på studievana som gör att undervisningen förväntas vara anpassad till studenter som inte vill läsa kurslitteraturen eller delta i undervisningen, men ändå klara kurserna.
Blir ju ändå tokigt tycker jag när det pratas om högskolestudier som om det är så det är få det finns fler typer av föreläsningar än så. Har själv gått yrkesutbildning som högst och sedan hittat intressanta föreläsningar om det jag tycker är intressant men som inte har att göra med min utbildning eller arbete att göra.
Känns om det även är ts nivå just nu och inte på studienivå.
 
Jag skulle nog säga att väldigt många som går på universitetet också saknar studievana. Man kan liksom inte ha undervisningen anpassad bara till de studievana, då kör hälften. Och det vill man såklart inte.

Det är ju bristen på studievana som gör att undervisningen förväntas vara anpassad till studenter som inte vill läsa kurslitteraturen eller delta i undervisningen, men ändå klara kurserna.
Dem behöver lära sig studievana på gymnasiet. Men det är inte alla gymnasium skolor som sätter rätt fokus på det.

Vår skola gör det för att det är viktigt för oss som privatskola att eleverna inte kommer till universitet utomlands och sen fallerar (men vi tränar dem i andra skills de behöver för universitetet också, hur är man organiserad, hur undviker man plagiering t.ex.)
 
Det måste väl ändå vara olika för olika typer av ämnen? Om jag ska hänga med i en föreläsning där man går igenom komplicerade beräkningar eller modeller kommer jag inte hinna både lyssna, skriva av tavlan, och reflektera så jag kan ställa frågor eller lägga till kommentarer. Har jag en åhörarkopia av presentationen kan jag lägga energin på att hänga med i förklaringen och lägga till det som är viktigt för min förståelse.

Är det ett svårt ämne är det ännu bättre om jag hunnit titta igenom exemplet innan så jag kan fråga om det jag hakar upp mig på direkt.

När jag pluggade psykologi var det i princip aldrig något som var svårt att förstå när man får det förklarat, och då blir själva antecknandet en del av inlärningen istället för ett hinder för den.



Om man inte har nytta av PowerPoint så ska man ju inte använda dem, men för oss som har svårt att lyssna, räkna och skriva samtidigt är det helt klart en fördel. Det är väl lämpligt om man använder den approach som funkar bäst för en själv? :) (Om det resulterar i att folk tror att de kan skippa undervisningen så är det väl mer en fråga om att diskutera studieteknik? "På min tid" skippade vi också föreläsningar, och tänkte att vi nog kunde läsa ikapp i litteraturen. Det slutade vi raskt med efter ett par kämpiga omtentor... :angel:)

När jag föreläser har jag ibland dubbel uppsättning av min ppt. Den jag visar har inte så mycket text, utan stödpunkter, ekvationer, ritningar och filmer som visar metoder och förlopp. Plus lite bilder att vila ögonen på, helt enkelt för att jag själv lyssnar bäst om jag har något relaterat till ämnet att titta på också. (Ska jag tex tänka på off-shoreverksamhet är det lättare att fokusera om jag har en bild på havet framför mig än om jag tittar på en person vid en grön tavla.)

Åhörarkopian har mer text, och kan visa utvecklingen av ekvationer, villkor ställda i de olika modelleringarna och om möjligt länkar till referenser och genomföranderapporter. Det finns ingen litteratur i ämnet jag föreläser om, och det är vi som har utvecklat de flesta av metoderna som används.

@Wille Jag tror det blir utmärkt om du lägger dig på den nivån du presenterar här, och ber om hjälp med hur man sen kan driva projektet rent processmässigt. Du behöver inte vara den som gör allt, oftast är det bättre om man kombinerar någon som har själva fackintresset (du) med någon som kan processen i er organisation. Lycka till! :)
Ja om man inte har någon litteratur blir ju en relaterad text mycket mer nödvändig.

Jag tror inte att jag alltid förstod på en föreläsning och jag tror inte heller att jag räknade med att jag skulle göra det helt. Utan läste ju sedan relaterad text och ev räkneövningar och föreläsningen hjälpte då så att jag förstod dem :) Men har å andra sidan inte läst ngt mer matematiskt än nationalekonomi o företagsekonomi.

Det var då en väldigt stor hjälp att föreläsaren pratade och ritade diagrammen samtidigt på tavlan eftersom man fick se dem växa fram och jag är lite osäker på om det hade varit lika pedagogiskt för just mig om de hade ploppat fram linjerna en och en i en power point.
 
Ja, fast själva föreläsningen skulle vara usel, för läraren skulle behöva lägga all tid på att hantera klagomål, och inte hinna med något annat. Man skulle bli en Don Quixote. Man skulle få en lycklig Badger, och 499 arga studenter som inte förstår varför undervisningen inte kan vara lite mer pedagogiskt anpassad till deras behov.

Tänk på att normen nu är att föreläsningarma ska vara förinspelade eller åtminstone möjliga att delta i via länk. Så bara det faktum att de äger rum i sal, live, och att man måste vara där för att delta gör många upprörda. Det är liksom där ribban ligger - salsföreläsningar är i sig kontroversiella. Att dessutom köra utan pp låter som ett upplägg för masochister, lärare som älskar utskällningar.
Ja alltså jag skrev hela universitetet, policy, inte en föreläsare, och om man ville att studenterna skulle vara där. Inte för att göra mig glad, jag har ju pluggat klart.

Övrigt jag skrivit är bara vad jag läst om studier om föreläsningar och inlärning.

Sedan kan jag ju roa mig med att bli förvånad över att de skulle klaga innan eller efter en föreläsning på 300 personer, men det är säkert bara en grej i tiden. Tror aldrig jag sagt ett smack till en lektor eller föreläsare om hens metoder och när jag pluggade kunde det vara frågor mot slutet, men bara gällande ämnet.
 
Jag har ingen aning om något som har med budget att göra.

Och för att genomföra det här så behöver det anlitas någon konsult utifrån. Och jag har ingen aning om hur genomförandet av sånt här görs på kommunal nivå.

Tyvärr saknar jag bilder på skogsträdgårdar. Rent generellt blir det svårt med bildmaterial till det här. Vet faktiskt inte riktigt hur jag ska lösa det. Enda sättet verkar vara att sno bilder.
Nu vet jag inte i vilket sammanhang du behöver bilder och info till din presentation, men jag var med och startade upp en gemensamhetsodling i "skogsträdgård"-format där föreningen samarbetar med stadsdelsnämnden och t.ex. har brukaravtal. Jag är inte med längre, men kolla med Bagisodlarna / Skogsträdgården hos Bagisodlarna (de finns på facebook) om det finns ngt material du kan få använda, och tips om du behöver det (t.ex. hur det kan fungera med kommunen). Det är trevliga människor som är engagerade inom odling och mångfald!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 472
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 335
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 464
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 715
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp