Bukefalos 28 år!

Hur fan antecknar man?

Hur ska man ha en aning om budget när inte ens platsen, eller platserna, är bestämda? Och den här presentationen görs bara för ett partis medlemmar. Sist var vi 5 stycken inklusive mig själv.

Jag har som sagt ingen erfarenhet alls av budgetar och ska det krävas av mig så är det lika bra att lägga ner på en gång. Tycker det i så fall får vara en extern konsult som lägger fram en budget. Denne kan antagligen göra en design för den plats som valts ut och vet vad som krävs för att färdigställa.
Ja mellan tummen och pekfingret är det ett 20 000 kr projekt eller 20 miljoners projekt.
 
Hur ska man ha en aning om budget när inte ens platsen, eller platserna, är bestämda? Och den här presentationen görs bara för ett partis medlemmar. Sist var vi 5 stycken inklusive mig själv.

Jag har som sagt ingen erfarenhet alls av budgetar och ska det krävas av mig så är det lika bra att lägga ner på en gång. Tycker det i så fall får vara en extern konsult som lägger fram en budget. Denne kan antagligen göra en design för den plats som valts ut och vet vad som krävs för att färdigställa. (I dagsläget finns ingen plats för detta.)
Eftersom jag som är den som oftast får svara på sådana här önskemål eller ideer/motioner så skulle jag säga att det är sannolikare att man får igenom sin önskan ju mer påläst och genomtänkt iden är. En stor fråga hos oss är alltid vem ska ta hand om driften, är det kommunaldrift eller är det privata initiativ. Man kan ofta få en plats att vara på om man vill hitta på något tex då en skogsträdgård i en allmänpark/naturområde. Då skriver man ett avtal och man kanske tom kan få medel till växter jord och annat material som behövs. Initativtagaren får däremot göra jobbet och drifta anläggningen, kommunen skriver sig fri från ansvar för att ta över driften om organisationen inte mäktar med och som markägare och huvudman för allmänplatsmark skriver man också in att man har rätt att riva anläggningen om avtal om skötsel inte uppbehålls.

Vill man däremot att kommunen ska anlägga en skogsträdgård och drifta den blir det mycket mer komplicerat om det inte råkar infalla med idéer som redan finns i organisationen. Tex att man redan har som mål att jobba med den frågan. Driften är oftast den största puckeln i alla kommuner, politiker gillar inte att höja driftsmedlen trots att mängden ytor som ska skötas ökar. Det är lättare att få pengar till investeringar eftersom de är punktinsatser och man inte behöver göra om samma visa varje år, dessutom händer det något som gör väljarna glada och man får synas i tidningen (lite krasst).
 
Tycker det är för tidigt att snacka budget när intresset inte är väckt ens. Man behöver rätt mycket underlag för att göra en budget och det finns inte idag.
Känner att jag vill lägga ner det här. Orkar inte. Liksom hur fan ska jag göra en budget för en plats som inte ens finns? Och så vet ingen ens vad en skogsträdgård är. Det känns liksom som första steget.
 
Jag tycker att du i er partigrupp är mer sakkunnig och att någon annan får vara ekonomiansvarig. Så skulle jag iaf lägga fram det för att slippa (vara ensam med) budgetering. :p Om du kan bistå med några sajter för inköp och ett spann (typ drar vi upp allt från frö och gör allt ideellt x kr, med plantinköp 15x kr/m2 yta).

bra format att driva skogsträdgården kan vara naturskola, grön rehab/daglig verksamhet, kanske ev csa (community supported agriculture), studiecirkel, som del i kommunens ungdomsverksamhet, som del i skolors biologi- och/eller hemkunskapsundervisning. Men det är kanske längre fram.

För bilder tänker jag att fb-gruppen skogsträdgårdsodlarna har en hel del bra och jag tänker att det går att fråga om tillstånd. Att skriva ”Anna Anderssons skogsträdgård i Lilleby” på fotot i presentationen blir ju också lite publicitet som kan uppskattas.

De rubriker du sagt låter toppen! Det blir 2-minuter prat/rubrik.

Sorry om jag blir för exalterad av det roliga ämnet. :D
 
Eftersom jag som är den som oftast får svara på sådana här önskemål eller ideer/motioner så skulle jag säga att det är sannolikare att man får igenom sin önskan ju mer påläst och genomtänkt iden är. En stor fråga hos oss är alltid vem ska ta hand om driften, är det kommunaldrift eller är det privata initiativ. Man kan ofta få en plats att vara på om man vill hitta på något tex då en skogsträdgård i en allmänpark/naturområde. Då skriver man ett avtal och man kanske tom kan få medel till växter jord och annat material som behövs. Initativtagaren får däremot göra jobbet och drifta anläggningen, kommunen skriver sig fri från ansvar för att ta över driften om organisationen inte mäktar med och som markägare och huvudman för allmänplatsmark skriver man också in att man har rätt att riva anläggningen om avtal om skötsel inte uppbehålls.

Vill man däremot att kommunen ska anlägga en skogsträdgård och drifta den blir det mycket mer komplicerat om det inte råkar infalla med idéer som redan finns i organisationen. Tex att man redan har som mål att jobba med den frågan. Driften är oftast den största puckeln i alla kommuner, politiker gillar inte att höja driftsmedlen trots att mängden ytor som ska skötas ökar. Det är lättare att få pengar till investeringar eftersom de är punktinsatser och man inte behöver göra om samma visa varje år, dessutom händer det något som gör väljarna glada och man får synas i tidningen (lite krasst).
Men detta är ingen motion än väl? Utan bara ett litet snack inför npgra partikamrater för att väcka intresse?
Tanken är väl inte att @Wille ska driva detta helt själv? Om intresset väcks kan ju de med mer erfarenhet av kommunens arbete hjälpa till med hur man går vidare.

Eller har jag fattat det rätt då @Wille?
 
Men detta är ingen motion än väl? Utan bara ett litet snack inför npgra partikamrater för att väcka intresse?
Tanken är väl inte att @Wille ska driva detta helt själv? Om intresset väcks kan ju de med mer erfarenhet av kommunens arbete hjälpa till med hur man går vidare.

Eller har jag fattat det rätt då @Wille?
Jo, så är det. Ingen vet vad en skogsträdgård är än och varför man bör göra sådana. Och jag kan inget om kommunalt arbete.
 
Men detta är ingen motion än väl? Utan bara ett litet snack inför npgra partikamrater för att väcka intresse?
Tanken är väl inte att @Wille ska driva detta helt själv? Om intresset väcks kan ju de med mer erfarenhet av kommunens arbete hjälpa till med hur man går vidare.

Eller har jag fattat det rätt då @Wille?
Jag beskriver bara processen hur den ser ut hos oss när frågorna kommer till mig och/eller politiken vad jag förväntar mig kunna få svar på från initiativtagaren och vad politikerna brukar fråga efter. Man får givetvis göra precis som man vill.
 
Jag beskriver bara processen hur den ser ut hos oss när frågorna kommer till mig och/eller politiken vad jag förväntar mig kunna få svar på från initiativtagaren och vad politikerna brukar fråga efter. Man får givetvis göra precis som man vill.
Men hur ska man ens kunna göra en budget när det inte finns någon plan? Det är inte meningen att jag ska presentera en färdig plan på nästa möte.
 
Jo, så är det. Ingen vet vad en skogsträdgård är än och varför man bör göra sådana. Och jag kan inget om kommunalt arbete.
Perfekt! Här är några frågor jag skulle vilja ha svar på eftersom jag inte vet vad en skogsträdgård är!

1, vad är ens en skogsträdgård?
2, hur skiljer sig det från en exempelvis husträdgård?
3, hur mycket är skötseln?
4, planerar man för olika säsonger, så att det alltid är något i "säsong"?
5, kan man kombinera med vandringsstigar, kanske utegym eller grillplats (eller är det mer lugna promenader som åsyftas)?
6, bör det ligga nära ett hus, kan det vara mitt i stan, eller kan man typ ha en trädgård mitt i ett bostadsområde?
7, tillägg: hur många kvm pratar vi om?

Och så hade jag velat ha bilder då jag är väldigt visuell :)
 
Jag beskriver bara processen hur den ser ut hos oss när frågorna kommer till mig och/eller politiken vad jag förväntar mig kunna få svar på från initiativtagaren och vad politikerna brukar fråga efter. Man får givetvis göra precis som man vill.
Ja det var ett intressant inlägg! Jag tänkte bara poängtera att ts inte ska sikta på att reda ut allt det där på denna lilla föreläsningen utan fokusera på att just väcka intresse, så de kan vara med och hitta en väg i kommunen. :)

Kl
Angående tema så funkar de nämnda rubrikerna fint. Men kam vara bra att fokusera på varför det är bra med skogsträdgård i kommunen och fokusera mer på inspirerande exempel än att få med så mycket fakta.
 
Perfekt! Här är några frågor jag skulle vilja ha svar på eftersom jag inte vet vad en skogsträdgård är!

1, vad är ens en skogsträdgård?
2, hur skiljer sig det från en exempelvis husträdgård?
3, hur mycket är skötseln?
4, planerar man för olika säsonger, så att det alltid är något i "säsong"?
5, kan man kombinera med vandringsstigar, kanske utegym eller grillplats (eller är det mer lugna promenader som åsyftas)?
6, bör det ligga nära ett hus, kan det vara mitt i stan, eller kan man typ ha en trädgård mitt i ett bostadsområde?
7, tillägg: hur många kvm pratar vi om?

Och så hade jag velat ha bilder då jag är väldigt visuell :)
Är det svårt att ta bilder @Wille så kanske en skiss? :)
 
Men hur ska man ens kunna göra en budget när det inte finns någon plan? Det är inte meningen att jag ska presentera en färdig plan på nästa möte.
En budget gör man så här: Man bestämmer sig för en lämplig storlek tex 1000 kvm. Räknar ut antal växter, planteringsyta i kvm, väg i kvm + arbete för anläggning. Du kan ju göra en liten uträkning tex vad det skulle kosta per kvm eller vad du själv tycker är rimligt att lägga tex då begränsas ju istället projektet av mängden pengar som finns.

Men det viktigaste för dig kanske är att fundera på vad du vill att mötet ska leda till rent praktiskt, efter mötet när människor förhoppningsvis känner sig inspirerade vad ska hända då vad är nästa steg att ni i partiet formar en intressegrupp och då grottar ned er i detaljerna?

En viktig fråga är "varför", varför ska kommunen ha skogsträdgårdar, på vilket sätt gynnar det kommunen, varför just skogsträdgårdar? Det är alltså inte mig du ska ge dom svaren utan det är motivationen för partiet och kommunen att fortsätta driva frågan framåt. Målet med skogsträdgården är ju inte skogsträdgården utan tex biologiskmångfald, god socioekonomi (god hälsa, jämlikhet, tillgång till grönsaker, nötter och frukt) kan också vara ett sätt att marknadsföra kommunen dvs god ekonomi för omgivande handel och resturang/kafé.
 
Vad vill du ha ut av mötet, vad ska det resultera i?
Intresse. Så att man tillsammans kan gå vidare.

Perfekt! Här är några frågor jag skulle vilja ha svar på eftersom jag inte vet vad en skogsträdgård är!

1, vad är ens en skogsträdgård?
2, hur skiljer sig det från en exempelvis husträdgård?
3, hur mycket är skötseln?
4, planerar man för olika säsonger, så att det alltid är något i "säsong"?
5, kan man kombinera med vandringsstigar, kanske utegym eller grillplats (eller är det mer lugna promenader som åsyftas)?
6, bör det ligga nära ett hus, kan det vara mitt i stan, eller kan man typ ha en trädgård mitt i ett bostadsområde?
7, tillägg: hur många kvm pratar vi om?

Och så hade jag velat ha bilder då jag är väldigt visuell :)
Tar med mig frågorna. :)

Men för skojs skull kan jag svara på dem här.
1. En skogsträdgård är tillämpad skogsekologi med ett matproducerande syfte. Man använder det naturliga skogsbrynet eller en lund som förebild. Det är främst lövskogen som är förebild. Den producerar mängder med biomassa helt på egen hand och ökar sin egen bördighet. Men i skogsträdgården byter man ut växterna till sådana som producerar mat i första hand. Det var den korta förklaringen.
2. Här samspelar växterna. Man planterar amträd, kvävefixerare och andra acceleratorväxter för att öka jordens bördighet och förbättra mikroklimatet. Man planterar växter som trivs ihop och strävar efter att ha marken täckt hela tiden. En skogsträdgård består av flera skikt. Där finns högväxande träd och lågväxande träd. Där finns buskar, örter och marktäckare. Det finns också rotväxter och klängväxter. Växterna i skogsträdgården levererar inte bara mat, de kan också ge mat till pollinerare.
3. En etablerad skogsträdgård är till stora delar självgående, men kan behöva gallras och så mellan varven. Men anläggningen kräver arbete. Hur mycket tycker jag är svår att svara på då jag själv saknar erfarenhet.
4. Det finns alltid något att äta i skogsträdgården och man bör också tänka till så att man också planterar blommor till pollinerare över hela säsongen.
5. Vandringsstigar behövs i skogsträdgården. Annat är frivilligt.
6. Skogsträdgårdar kan anläggas på många ställen. Mitt i bostadsområden går bra eller på annan stadsnära plats.
7. Storleken på en skogsträdgård kan röra sig om någon ynka kvadratmeter till flera hektar. Hur många växtskikt man kan ha beror på hur stor yta man har och hur marken är beskaffad.
 
En budget gör man så här: Man bestämmer sig för en lämplig storlek tex 1000 kvm. Räknar ut antal växter, planteringsyta i kvm, väg i kvm + arbete för anläggning. Du kan ju göra en liten uträkning tex vad det skulle kosta per kvm eller vad du själv tycker är rimligt att lägga tex då begränsas ju istället projektet av mängden pengar som finns.

Men det viktigaste för dig kanske är att fundera på vad du vill att mötet ska leda till rent praktiskt, efter mötet när människor förhoppningsvis känner sig inspirerade vad ska hända då vad är nästa steg att ni i partiet formar en intressegrupp och då grottar ned er i detaljerna?

En viktig fråga är "varför", varför ska kommunen ha skogsträdgårdar, på vilket sätt gynnar det kommunen, varför just skogsträdgårdar? Det är alltså inte mig du ska ge dom svaren utan det är motivationen för partiet och kommunen att fortsätta driva frågan framåt. Målet med skogsträdgården är ju inte skogsträdgården utan tex biologiskmångfald, god socioekonomi (god hälsa, jämlikhet, tillgång till grönsaker, nötter och frukt) kan också vara ett sätt att marknadsföra kommunen dvs god ekonomi för omgivande handel och resturang/kafé.
Jag saknar kompetens för att göra en design. Den beror också mycket på platsens förutsättningar. Man kan inte bara göra en design och tro att den ska passa på vilken plats som helst. Och jag vet inte var man får tag i växterna och vad de kostar. Inte heller vet jag hur mycket tid det går åt till anläggningsarbetet. Det finns vad jag vet ingen mall till detta. (Sånt finns för annan typ av parkskötsel.)

Givetvis ska jag ge ett bra svar på "varför".
 
https://www.vasteras.se/nyheter/nyheter/2022-09-15-malmaberg-matskog-invigd.html Västerås kommun har ju gjort en jättesatsning på något liknande men de kallar det matskog.

https://www.vasterastidning.se/nyheter/thunell-om-nya-matskogen-en-helt-fantastisk-plats/127932

https://www.vasterastidning.se/vasteras/matskogen-pa-malmaberg-nominerad-till-arkitekturpris/221893

Hade jag velat gå vidare med iden hade jag tagit kontakt med någon av tjänstemännen i artiklarna och hört mig för hur de gjort och vad det kostat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 651
Senast: lizzie
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
33
· Visningar
658
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 314
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp