Bukefalos 28 år!

Hur fan antecknar man?

https://www.vasteras.se/nyheter/nyheter/2022-09-15-malmaberg-matskog-invigd.html Västerås kommun har ju gjort en jättesatsning på något liknande men de kallar det matskog.

https://www.vasterastidning.se/nyheter/thunell-om-nya-matskogen-en-helt-fantastisk-plats/127932

https://www.vasterastidning.se/vasteras/matskogen-pa-malmaberg-nominerad-till-arkitekturpris/221893

Hade jag velat gå vidare med iden hade jag tagit kontakt med någon av tjänstemännen i artiklarna och hört mig för hur de gjort och vad det kostat.
Ja, Västerås känner jag till. Finns i Örebro också.
 
För att återgå till ursprungsfrågan, hur man gör när man antecknar, så tror jag det är en funktion som vissa har och andra saknar. Jag har den inte, jag kan inte heller anteckna under en föreläsning. Å andra sidan har jag gott minne (när det gäller sånt) så under skolåren memorerade jag det viktiga istället. Försökte jag anteckna så försvann fokus från presentationen och jag hörde inte vad som sas. Dessutom kunde jag inte skriva lika fort som personen pratade ändå.
 
Tycker det är för tidigt att snacka budget när intresset inte är väckt ens. Man behöver rätt mycket underlag för att göra en budget och det finns inte idag.

Förstår jag dig rätt att du ska föreläsa för ett kommunalt partis medlemmar i syfte att få dem att vilja driva frågan?

I så fall håller jag med om att steg 1 är att vara inspirerande och informerande.

Om partiet gillar iden med skogsträdgårdar så kan det bli aktuellt med mer informationsinsamling. Exempelvis om partiet är i opposition och vill skriva en motion i frågan.

Vill man ha en ide om budget är det absolut enklaste om du känner till en existerande någolunda nyligen anlagd skogsträdgård. Hör av dig till kommunen i fråga och be att få budgeten (och vad mer du vill) i ärendet. Det är offentliga handlingar och vardagsmat för en kommun att få en sån fråga. Men det här är ju partiet du ska föreläsa för också vana att göra (be om info alltså).
 
Men för skojs skull kan jag svara på dem här.
1. En skogsträdgård är tillämpad skogsekologi med ett matproducerande syfte. Man använder det naturliga skogsbrynet eller en lund som förebild. Det är främst lövskogen som är förebild. Den producerar mängder med biomassa helt på egen hand och ökar sin egen bördighet. Men i skogsträdgården byter man ut växterna till sådana som producerar mat i första hand. Det var den korta förklaringen.
2. Här samspelar växterna. Man planterar amträd, kvävefixerare och andra acceleratorväxter för att öka jordens bördighet och förbättra mikroklimatet. Man planterar växter som trivs ihop och strävar efter att ha marken täckt hela tiden. En skogsträdgård består av flera skikt. Där finns högväxande träd och lågväxande träd. Där finns buskar, örter och marktäckare. Det finns också rotväxter och klängväxter. Växterna i skogsträdgården levererar inte bara mat, de kan också ge mat till pollinerare.
3. En etablerad skogsträdgård är till stora delar självgående, men kan behöva gallras och så mellan varven. Men anläggningen kräver arbete. Hur mycket tycker jag är svår att svara på då jag själv saknar erfarenhet.
4. Det finns alltid något att äta i skogsträdgården och man bör också tänka till så att man också planterar blommor till pollinerare över hela säsongen.
5. Vandringsstigar behövs i skogsträdgården. Annat är frivilligt.
6. Skogsträdgårdar kan anläggas på många ställen. Mitt i bostadsområden går bra eller på annan stadsnära plats.
7. Storleken på en skogsträdgård kan röra sig om någon ynka kvadratmeter till flera hektar. Hur många växtskikt man kan ha beror på hur stor yta man har och hur marken är beskaffad.
Här har du ju i princip din presentation klar. Mycket ner djuplodande än så behöver/kan det inte bli på 15 min. Härifrån sen lär det komma följdfrågor som du lätt kommer att kunna svara på.
Skulle ekonomifrågan komma upp skulle jag bara säga att om det här verkar vara av intresse så ska jag kolla upp vad Västerås och Örebro landade på när de anlade sina. Om du nu inte väljer att kolla upp det redan innan.
 
Du har mängder med material, tankar, idéer och även ett upplägg här i tråden :)

1 Hej och välkommen,
2 Rubrik
2 Rubrik
3 Diskussion och frågor
4 Sammanfattning, ev tips på sidor att läsa vidare på och platser att besöka.

Räkna med att punkt 3 och 4 tar ungefär halva tiden.
Det kan så klart vara fler än 2 rubriker.

Du grejar det här.
 
Den felande länken är oftast Powerpointen som innehåller för mycket text. Det finns massor av forskning som tyder på att PowerPoint snarare stjälper än hjälper när det kommer till lärande eftersom åhöraren förväntas lyssna, läsa, skriva av och anteckna det som sägs samtidigt. Det klarar knappt någon. Jag brukar lyssna och endast anteckna om det är något särskilt intressant som sägs. Sedan, när det finns tillfälle för frågor, så brukar jag ställa en fråga för att få det som var särskilt intressant fördjupat. Finns det ingen kurslitteratur kan du fråga om lästips - och om presentationen kan skickas ut.

Jag har själv koncentrationssvårigheter och kasst minne och minns bäst om jag bara lyssnar och skriver korta stödord.
Om powerpointen innehåller en massa text så är syftet dokumenterande - dvs, det är inte meningen att man ska anteckna alls, för powerpointen är redan färdiga anteckningar.

Min erfarenhet är också att studenter har nolltolerans på att inte få powerpointen på förhand, och helst också en inspelning av föreläsningen, så jag vet inte om man förväntar sig att studenterna ska göra så mycket alls mer än att förhoppningsvis åtminstone lyssna igenom föreläsningen eller åtminstone titta på powerpointen.
 
Om powerpointen innehåller en massa text så är syftet dokumenterande - dvs, det är inte meningen att man ska anteckna alls, för powerpointen är redan färdiga anteckningar.

Min erfarenhet är också att studenter har nolltolerans på att inte få powerpointen på förhand, och helst också en inspelning av föreläsningen, så jag vet inte om man förväntar sig att studenterna ska göra så mycket alls mer än att förhoppningsvis åtminstone lyssna igenom föreläsningen eller åtminstone titta på powerpointen.

Jag fattar faktiskt inte. Så det jag uppfattar som dålig pedagogik är alltså en medveten strategi? Vad är syftet med att visa långa anteckningar medan man pratar? Det borde ju distrahera något oerhört, vilket pedagogisk forskning också visar.

Även om illustrationer och korta sammanfattande meningar som komplement till audiell presentation har ett pedagogiskt värde, så störs hjärnan i sin fokusering inom ett område när flera informationskanaler används. Eftersom visuella intryck för de flesta människor är starkare än audiella dito så tar inte hjärnan in lika mycket av det som faktiskt sägs. För en person med exempelvis dyslexi kan det vara oerhört besvärande.
 
Jag var på en föreläsning för några månader sedan och antecknade febrilt. Idag började jag läsa mina anteckningar från föreläsningen och fattar inte vad jag har skrivit. Jag får inget sammanhang i det. Anteckningarna känns rätt värdelösa faktiskt. (Hade tänkt använda dem till att göra en egen presentation.)

Så hur gör man för att skriva begripliga anteckningar om jag skulle behöva anteckna någon gång framöver?
Du kan inte skriva ned allt de säger, bara ta det viktigaste och sålla medan du skriver.

Föreläsaren brukar ju skriva på en tavla eller ha ngt skrivet på Power point, där kan man också sålla och rita/skriva av det viktigaste.

Om du verkligen faktiskt tänkte använda anteckningarna till något och vill vara noga kan du renskriva dem när du kommer hem -det har jag aldrig gjort.

Anteckningarna tar man för att hålla sig vaken och lyssna noga och tänka samtidigt och sålla. Att man antecknar är själva vinsten i sig, man kommer då ihåg mer från föreläsningen.

Om man är duktig och sedan renskriver dem när man kommer hem är det ytterligare en repetition som gör att man kommer ihåg och kanske också gör anteckningarna användbara i framtiden.

Jag har alltid antecknat på föreläsningar och sållat och ritat noga. Oftast har de varit välorganiserade och läsbara, ibland inte. Men jag har inte brukat gå tillbaka till mina anteckningar senare utom för att kolla upp saker. Dvs jag har oftast inte aktivt pluggat på anteckningarna.

Det är visat att det effektivaste är att anteckna för hand. Då sållar du bättre och mer och kommer ihåg bättre eftersom handens rörelser gör att det även fastnar i hjärnan och sållandet gör att du är mer uppmärksam. Effekten märks inte omedelbart efter föreläsningen i jämförelse med att anteckna med tangentbord utan ett par veckor senare. (liknande forskning har gjorts mellan läsa bok eller på skärm till fördel för bok. När du läser anteckna i kanten/på papper bredvid, stryk under, stryk över, markera med lappar osv. Men när du gör det sållar du och behandlar texten, du har ändå vunnit på det även om du inte går tillbaka till boken och kontrollerar dina anteckningar och understrykningar.)
 
Jag hade problem att hänga med i föreläsningen och hann inte anteckna allt. Missade massor. Och det var svårt att anteckna och lyssna samtidigt. Så jag vet inte inte hur detta skulle gå till.
Så för att förtydliga, du behöver absolut inte anteckna allt, helst ska du inte anteckna allt utan välja 1/3 eller så som du skriver ned. Det är effektivare att inte anteckna allt, du minns bättre av det.
 
Jag använder mindmap som verktyg när jag antecknar. Det kräver lite övning i starten men är en väldigt bra anteckningsmetod. Det gör det lättare för mig att anteckna och följa ett resonemang och lättare att gruppera ämnen.

Efteråt så renskriver anteckningen (om ämnet var viktigt) och använder då ofta flera färger och liknande för att gruppera. Renskrivningen är ofta det enda jag behöver för att efteråt minnas allt jag antecknat.
 
När jag pluggade på universitetet skrev jag det mesta från Powerpointen med penna på papper, och gick inte igenom de sedan utan jag lärde mig ganska mycket från själva föreläsningen och att skriva. Texten var inte nödvändigtvis helt läslig :p
När det gäller just föreläsningar så kan det dock skilja sig ganska mycket mellan olika föreläsare hur lätt och svårt det är att hänga med, så är det svårt att hänga med vid ett tillfälle betyder inte det nödvändigtvis att det är ett problem i framtiden.

Nu är jag van att skriva anteckningar på datorn från avdelningsmöten, styrelsemöten etc. och har dels blivit väldigt snabb på att skriva och sammanfatta det som sägs både på svenska och engelska - men det är utifrån att jag har fått skaplig mycket träning. Jag kommer dock inte ihåg så mycket alltid, och det gäller att hålla huvudet tomt och inte tänka på något annat - tänker jag för mycket hamnar jag helt ur fas.
Det här :)

Det första exemplet är det som visade sig mest effektivt för att lära sig från en föreläsning.

Det andra exemplet är såklart det mest effektiva för att återge för andra vad som sas på ett möte. Men den som skriver kanske inte får in det i huvudet lika bra utan det passerar rätt ned på tangenterna.
 
Jag har ingen aning om något som har med budget att göra.

Och för att genomföra det här så behöver det anlitas någon konsult utifrån. Och jag har ingen aning om hur genomförandet av sånt här görs på kommunal nivå.

Tyvärr saknar jag bilder på skogsträdgårdar. Rent generellt blir det svårt med bildmaterial till det här. Vet faktiskt inte riktigt hur jag ska lösa det. Enda sättet verkar vara att sno bilder.
Jag tror de flesta skogsträdgårdar är anlagda ganska nyligen och inte så imponerande. (det jag sett på bild är ganska små buskar och träd)

Det borde duga bra med bilder från hassellundar och enstaka kastanjer osv kan tyckas. Ev om det finns några som är längre komna i USA eller om man tänker sig bilder från USAs historia, många anser ju att ursprungsbefolkningen i USA använde sig av skogsträdgårdar.
 
Jag fattar faktiskt inte. Så det jag uppfattar som dålig pedagogik är alltså en medveten strategi? Vad är syftet med att visa långa anteckningar medan man pratar? Det borde ju distrahera något oerhört, vilket pedagogisk forskning också visar.

Även om illustrationer och korta sammanfattande meningar som komplement till audiell presentation har ett pedagogiskt värde, så störs hjärnan i sin fokusering inom ett område när flera informationskanaler används. Eftersom visuella intryck för de flesta människor är starkare än audiella dito så tar inte hjärnan in lika mycket av det som faktiskt sägs. För en person med exempelvis dyslexi kan det vara oerhört besvärande.
Sådana powerpoints syftar i första hand som dokumentation. Dvs, de är gjorda för en publik som inte antecknar och inte kommer ihåg nånting, eller inte ens är där. Den publiken kan sen efteråt läsa powerpointpresentationen och ändå få informationen. Man behöver inte sitta och läsa under föreläsningens gång om man inte vill, det kan man göra i lugn och ro efteråt. Så nä, det är inte dålig pedagogik.

En presentation som endast är tänkt som presentationsmaterial kan ju vara enbart bilder och väldigt lite text, men om publiken då sitter och sover eller är helt frånvarande, och försöker förstå föreläsningen efteråt enbart genom att titta på bilderna, så förstår de ingenting. Det är nackdelen med såna bilder, och åtminstone jag brukar därför undvika dem. Åtminstone om föreläsningen sker live. Är det förinspelad så kan man ha lite mer åt det hållet, men i princip ska föreläsningsbilder vara begripliga och givande även för den som hoppade över själva föreläsningen. Det är max 25% av studenterna som deltar i icke-obligatorisk undervisning (typ föreläsningar), så det vanligaste sättet att ta till sig en föreläsning är att titta på presentationen enbart. Då kan den inte bestå av bilder och några få stödord, för då har 75% av studenterna inte fått den information de behöver.
 
Jag fattar faktiskt inte. Så det jag uppfattar som dålig pedagogik är alltså en medveten strategi? Vad är syftet med att visa långa anteckningar medan man pratar? Det borde ju distrahera något oerhört, vilket pedagogisk forskning också visar.

Även om illustrationer och korta sammanfattande meningar som komplement till audiell presentation har ett pedagogiskt värde, så störs hjärnan i sin fokusering inom ett område när flera informationskanaler används. Eftersom visuella intryck för de flesta människor är starkare än audiella dito så tar inte hjärnan in lika mycket av det som faktiskt sägs. För en person med exempelvis dyslexi kan det vara oerhört besvärande.
Det är ju onekligen mycket lättare när läraren själv skriver samtidigt som hen pratar.
 
Sådana powerpoints syftar i första hand som dokumentation. Dvs, de är gjorda för en publik som inte antecknar och inte kommer ihåg nånting, eller inte ens är där. Den publiken kan sen efteråt läsa powerpointpresentationen och ändå få informationen. Man behöver inte sitta och läsa under föreläsningens gång om man inte vill, det kan man göra i lugn och ro efteråt. Så nä, det är inte dålig pedagogik.

En presentation som endast är tänkt som presentationsmaterial kan ju vara enbart bilder och väldigt lite text, men om publiken då sitter och sover eller är helt frånvarande, och försöker förstå föreläsningen efteråt enbart genom att titta på bilderna, så förstår de ingenting. Det är nackdelen med såna bilder, och åtminstone jag brukar därför undvika dem. Åtminstone om föreläsningen sker live. Är det förinspelad så kan man ha lite mer åt det hållet, men i princip ska föreläsningsbilder vara begripliga och givande även för den som hoppade över själva föreläsningen. Det är max 25% av studenterna som deltar i icke-obligatorisk undervisning (typ föreläsningar), så det vanligaste sättet att ta till sig en föreläsning är att titta på presentationen enbart. Då kan den inte bestå av bilder och några få stödord, för då har 75% av studenterna inte fått den information de behöver.
Fast jag som iofs pluggade för 20+ år sedan tycker väl att det är lite skyll dig själv på att hoppa över föreläsningarna.
Föredrog absolut om läraren antecknade på tavlan medan hen pratade och först mot slutet kunde man få ut PowerPoint men jag konstaterade att det var mycket bättre payoff på att vara där, lyssna och anteckna själv och ur den synvinkeln försvårade PowerPoint bara.
 
Fast jag som iofs pluggade för 20+ år sedan tycker väl att det är lite skyll dig själv på att hoppa över föreläsningarna.
Föredrog absolut om läraren antecknade på tavlan medan hen pratade och först mot slutet kunde man få ut PowerPoint men jag konstaterade att det var mycket bättre payoff på att vara där, lyssna och anteckna själv och ur den synvinkeln försvårade PowerPoint bara.
Jo, det kan man tycka. Men hur det nu är så får man laga efter läge. Studenterna har vant sig vid att läsa på distans och inte behöva komma till universitet, och man får ändå vara pragmatisk. Självklart vore det att föredra att studenterna läste kurslitteraturen och deltog i undervisningen, men när de nu inte gör det får man laga efter läge.

Anteckna på tavlan går bort, det är föreläsningar för 400 personer, i en sal som rymmer 600, och de flesta föredrar att sätta sig långt bort från läraren. Så de skulle inte se ifall man stod och ritade på tavlan. Och du skulle få enorma mängder klagomål - helst vill de ha alla föreläsningsbilder redan när kursen börjar, så att de kan läsa dem när det passar dem, och inte vara bundna till när de står i schemat.

Så om man inte gav ut föreläsningsbilderna på förhand skulle man inte göra annat dagarna i ända än att svara på arga studentmail. Bättre att lägga tiden på annat. Alla studenter har ju rätt att få svar på sina mail, så ska man hinna med själva undervisningen också bör man försöka hålla mailen till ett minimum.

Det är ju lite det här som gör det svårt. Du har studenter som du, som tycker det är skräp att det är powerpoints och tycker läraren ska rita och berätta på tavlan istället, och sen andra studenter som blir hellgt förbannade om det inte är powerpoints utan läraren står och ritar vid tavlan. Alla är lika upprörda över att lärarens pedagogik inte är anpassad till just deras behov och preferenser.
 
Senast ändrad:
Oj vad trist det låter @Mabuse
Nu är det visserligen några år sedan jag tog examen, men där var de allra flesta på de allra flesta föreläsningarna.
PP handouts var alltid trevligt så man kunde ta kompletterande anteckningar på rätt ställe. Kanske sånt skiljer sig mellan utbildningar och olika kultur?
Våra klasser var inte heller i närheten så stora.
 
Oj vad trist det låter @Mabuse
Nu är det visserligen några år sedan jag tog examen, men där var de allra flesta på de allra flesta föreläsningarna.
PP handouts var alltid trevligt så man kunde ta kompletterande anteckningar på rätt ställe. Kanske sånt skiljer sig mellan utbildningar och olika kultur?
Våra klasser var inte heller i närheten så stora.
Det är lite en pandemieffekt, tyvärr. Studenterna har inte kommit tillbaka i full utsträckning, man är van vid att utbildning ska gå att läsa på distans, även om det inte är distansstudier. Det enda obligatoriska tillfället är tentan, och det finns studenter som är upprörda över att de ska behöva åka till universitetet till och med för den, för då tar vi inte hänsyn till de studenter som har social fobi, befinner sig utomlands, eller av någon annan anledning inte vill ta sig till universitetet (t ex vägrar åka kollektivt, inte har bil, och bor för långt bort för att gå och cykla). Och om vi har hemtenta, så skjuter fusket omedelbart i höjden.

Jag skulle säga att som student ser man inte riktigt den sidan. Det är ju inte som att läraren berättar om alla mail och klagomål som kommer in, så en vanlig student är nog rätt lyckligt ovetande om vad kursarna mailar om. Oftast är det ungefär som här i tråden ”Hur kan ni göra X? Det är så otroligt dålig pedagogik, ni borde verkligen inte göra X!!” Och så ändrar man, och får nya mail: ”Hur kan inte göra X? Det gjorde de minsann på kursen innan, jag har aldrig varit med om att man inte gör X, det är så otroligt dåligt. Ni borde verkligen göra X!!!”
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 647
Senast: lizzie
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
33
· Visningar
653
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 314
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp