Hur fan har dom tänkt sig?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 4 580
S

Sweet

Har funderingar på att beställa en sadel från Börjes för att prova på min häst om den kan tänkas passa. Jag skickade ett mail till Börjes och frågade hur jag skulle gå tillväga när jag provade sadeln, vad jag fick och inte fick göra. Fick svar i dag att jag fick lägga på sadeln på hästen och sitta i den men jag fick inte spänna fast den med sadelgjord eller hänga på stigläder för det kunde bli märken på sadeln! :eek:

Ok, stiglädrena förstår jag väl men visst måste man få spänna fast sadeln! Hur ska jag annars kunna se om den passar??!! :confused:

Blir det verkligen märken på sadelgjordsstropparna om man använder en resårgjord med rullspännen och inte spänner för kung och fosterland? Det tar ju inte någon längre stund att prova en sadel. :p

Man brukar ju få spänna fast sadeln när man provar, även om det är en ny sadel.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur fan har dom tänkt sig?

Nej det blir inte märken av det.

Ja, men visst brukar man väl få spänna fast sadeln????
Jag skulle inte vilja sitta i den utan sadelgjord i alla fall!
Ring en gång till och hoppas att nån annan svarar och fråga igen. Låtsas inte om att du fått ett svar redan och se vad de säger.
Du behöver ju bara ha klartecken från EN där bara du kommer ihåg vad den personen heter om det skulle bli något strul senare.
Eller... bojkotta dem och handla någon annanstans.

Hm, ja nog har jag fått spänna fast de sadlar jag provat på min häst. Både från lokala ridsportsbutiken, granngården och hööks.

Tror inte det blir märken om du spänner den en stund bara, behöver ju inte dra åt så hårt... Man vill ju gärna se hur den ligger när hästen rör sig med... :crazy:

Det man inte vet mår man inte illa av.Du kan ju spänna å ha turen att det inte blir märken, annars får man ju hoppas att sadeln passade om det skulle bli märken å du inte får skicka tillbaka den :smirk:

Du måste få provrida i sadeln för att kunna se hur hästen rör sig med den. ...och mej vetligen så måste man spänna sadelgjorden då.... :angel:

LäderBjörn skrev:
Du måste få provrida i sadeln för att kunna se hur hästen rör sig med den. ...och mej vetligen så måste man spänna sadelgjorden då.... :angel:

Det hade ju underlättat en hel del i alla fall! ;)

Sadeln tar nog mycket mer stryk av att du sitter upp i den utan sadelgjord. :rofl:

Upp kommer jag väl, någon kan ju lyfta upp mig men att rida i en sadel utan sadelgjord på en häst som hoppar och far som en galen ekorre när det blåser ute blir nog mindre skoj!

när jag provade hem några sadlar på min häst, (en prestige och en bates) så hade jag sadelgjord vilket jag fick eftersom var ju tvungen för att kunna provrida i den. har rullspännen på sadelgjorden men ändå blev det lite inbuktningar osv där de legat, och då spände jag inte så hårt.
sen red jag med nylonstrumpor på stiglädrena så det inte skulle bli några märken :P vilket funkade bra!

Just precis! Tar hästen ett jätteskutt så åker ju du och sadeln och då kan det ju definitivt bli mer märken på sadeln...

Jo, det blir märken. Blir lite mindre märken och det är väl Princevillesadlarna du isf ska prova? De har ju skitläder så det blir ganska markerade märken. Blir t.o.m. märken efter en ridning på stubbensadlar som har bra läder...

Vad jag har hört så är Princevillesadlarna i fint mjukt läder, vad har du för erfarenhet av Princeville?

Jag har en Princeville - den har inga märken.
men det syntes att ngn provat den uppsuttet när jag fick den, plus lite spår av vita hårstrån :angel: men det brukar man kunna se på dom flesta sadlar om ngn invigt den..även om man så får stå med förstoringsglas :D

för övrigt positivt överraskad av hela sadeln för det priset.
tycker tom den hade bättre läder än sadlar jag provade ut helt nya på hästen som kostade betydligt mer.

Den kostar väl ca 3-4000? ALLA sadlar jag har sett som kostar så har kromgarvat läder och är alltså mycket sämre. Har inte provat den själv då jag inte är intresserad av såna billiga sadlar.

Eftersom du inte har sett sadeln så ska du väl inte uttala dig?

Kromgarvat läder är inte alls mycket sämre! Ca 80 % av allt läder är kromgarvat. Det är bara en liten procent av allt läder som är vegetabiliskt garvat då det tar så lång tid (100 dagar) jämfört med garvning med kromsalter som bara tar en dag. Vegetabilisk garvning gör lädret brunt till färgen och hårdare medan kromgarvning gör lädret mjukare och vitt och kan därmed färgas lättare.

Den har ju bra garantier så någon skitsadel borde det ju inte vara. Dessutom är det sätet, bossorna och vulstrena som är kromgarvade (för att kromgarvat läder är mjukare) resten av sadeln är vegetabiliskt garvad.

Du måste få provrida i sadeln för att kunna se hur hästen rör sig med den. ...och mej vetligen så måste man spänna sadelgjorden då....

Nej måste, måste man inte. Det var mitt eldprov på island, de tog av sadelgjorden från sadeln och kunde jag ta mig upp i sadeln och rida utan gjord så blev jag godkänd. Det gick, så jag blev godkänd. ;)

Fast i övrigt verkar det faktiskt, ska man säga pundigt om man ska uttrycka sig så.

Hm, vad konstigt! jag har nyss köpt sadel av H**ks och där var det inga problem att sätta på sadelgord för att kunna pröva sadlen, dock fick man inte sätta på stigläderna.

Nu blev jag nyfiken! Princeville sadlerna? Hittar dem inte på Borjes...

*Forövrigt så tycker jag du MÅSTE få prova sadeln med gjord!!!

Splittan skrev:
Hm, vad konstigt! jag har nyss köpt sadel av H**ks och där var det inga problem att sätta på sadelgord för att kunna pröva sadlen, dock fick man inte sätta på stigläderna.

Nu var det Börjes vi talade om.

Liknande trådar

Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 367
Senast: Tossa90
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 770
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Linjeavel?