Hur fan har dom tänkt sig?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 4 580
Sv: Hur fan har dom tänkt sig?

Klart du borde få ha sadelgjord! Ring å fråga igen..

Detta sade en sadelmakare till mig:

Vegläder är garvat med vegetabilier, oftast bark från olika träd, ek, quebracho t ex. Detta ger ett naturellt färgat läder som har olika egenskaper beroende på vilka garvämnen som använts. (troligen är detta orsaken till att indiskt läder nästan inte förtjänar att kallas läder ?) Veggarvat kan användas till t ex sadlar, går att prägla mönster i, forma ......, miljövänligt!

Kromläder garvas med kromsalter och ger ett läder som är grått- gråblått. Kromgarvat är slitstarkare än veg. används till skor t ex, tål väta bättre än veg, håller formen på en sko även när den blivit blöt.
Vegetabiliskt garvat läder behöver inte alls hålla färgen bättre än ett kromgarvat, det beror på hur lädret har färgats.

Inte ens en auktoriserad sadelutprovare kan se om sadeln passar genom att bara lägga på den på hästen utan att man rider. De "sadelutprovare" som säger det ska man akta sig för. :mad:

Jag tycker att du ska beställa och prova sadeln från Börjes om du tycker den verkar bra.
Tänkte bara säga också att jag själv alltid tyckt att Börjes har "skit" - saker men för några veckor sen var det några i stallet som beställde saker därifrån och jag blev verkligen positivt överraskad. Det finns bra saker där också, men man ska nog vara lite kritisk, som i alla billighets affärer.

Sen kan jag ju bara påminna alla om att alla inte har pengar till att köpa en tex. pessoasadel, även om det är väldigt bra kvalietet. Då är det ju bra att det finns alternativ ;)

Jag provsatt en Kingston dressyr och hopp uppe på börjes .
Hemska säger jag bara....

Spirit skrev:
Jag provsatt en Kingston dressyr och hopp uppe på börjes .
Hemska säger jag bara....

Kingston ÄR ju helt felkonstruerade också... :crazy:

Vi är i princip på samma plan, men jag skulle vilja göra några tillägg! ;)
Anledningen till att veg. läder generellt sett håller högre kvalité är att garvningsmetoden är lite krångligare och dyrare. Det finns liksom ingen poäng med att veg. garva en dålig råprodukt, dvs. ett dåligt skinn eller läder.

Kromgarvat läder däremot är en större industri och kan komma i alla möjliga konstiga varianter just p.g.a sättet det garvas. Tex. att ett läderstycke kluvits i två skikt (skivats) och på så sätt bildar två hudar. Den delen med narven kvar håller högre kvalitet och blir en "finare hud".
Den andra delen får en präglat yta för att likna narven, "hudmönster", och är en billigare och sämre slutprodukt. (ofta förjävliga, för att inte säga omöjliga att smörja upp)
Ibland får dessa läder en yta av ett helt annat syntetiskt material.

M.a.o. så är principen att ett kromgarvat läder absolut inte behöver vara dåligt, men chansen att få en billig, halvdan produkt med taskig färgning är BETYDLIGT större, än om man satsar på veg. garvat. (Och som du också sa, dessutom miljövänligare) :)

Liknande trådar

Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 366
Senast: Tossa90
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 769
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka