Hur får jag henne att gå ut genom kattluckan?

Bapelsin

Trådstartare
Hur ska jag få Miss Li att gå ut genom kattluckan?

Hon älskar att vara ute och springer in och ut, in och ut, in och ut. Nu har vi installerat en kattlucka för att underlätta för henne och för att slippa öppna och stänga ytterdörren i tid och otid.

Hon var snabb att förstå att hon kan gå in genom kattluckan, men hon verkar inte fatta att hon kan gå ut. Vi har testat allt jag kan komma på. Vi har haft luckan hängandes på olika höjd med hjälp av silvertejp, då går hon ut. Jag har hållit upp luckan för henne på olika höjd, då går hon ut. Jag har försiktigt tryckt hennes huvud mot luckan så den öppnas litegrann, då går hon ut. Men när luckan bara hänger som den ska, då verkar hon inte fatta att hon kan öppna den. Jag har lockat med hennes favoritblötmat från utsidan, men nej. Hon står bara och tittar ut genom luckan.

Tips?
 
Vi hade omvänt, han gick ut men inte in. Vår är låst med chipläsare så för att gå in måste han hålla huvudet däri typ 1 sekund innan den låser upp sig och det kändes hopplöst. Efter lockande osv så höll jag honom och tryckte in huvudet lite som du skrev tills den gick upp flera gånger nån eftermiddag. Sen fattade han! Men det verkar du ju ha testat..kanske köra på och låta det ta lite tid?
 
Vi hade omvänt, han gick ut men inte in. Vår är låst med chipläsare så för att gå in måste han hålla huvudet däri typ 1 sekund innan den låser upp sig och det kändes hopplöst. Efter lockande osv så höll jag honom och tryckte in huvudet lite som du skrev tills den gick upp flera gånger nån eftermiddag. Sen fattade han! Men det verkar du ju ha testat..kanske köra på och låta det ta lite tid?
Om hon är en typisk katt kommer hon inte att gå ut/in vare sig med lock eller pock. Tills du gett upp, då kommer hon strosa in och ut och titta på dig med överseende för din (låga) intelligens 😼

När Kjellie gick ut rakt framför ögonen på henne blev hon så kränkt att hon drog ut på ren trots 😅
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 381
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 279
Senast: Habina
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 029
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp