Hur får jag saker att bara rinna av mig?

Skaffa bättre självkänsla!
Om det är någon som vet en mirakelkur för att få det så får ni gärna dela med er, jag vill också ha bättre självkänsla.
Tyvärr har jag inget bättre tips, jag är likadan. Med vissa människor kan man prata så att de förstår hur man blir påverkad av vissa saker, så att de sårar igen, andra är inte tillräckligt empatiska.

Ett bra tips för att få bra självkänsla är att bygga upp trygga relationer. Där du blir accepterad för den du är. Och inte för vad du gör eller vad du tycker.

Då blir det lätt att inte bry sig om pekpinnar från omvärlden.
 
Behöver lite input från kloka människor, så jag gör ett försök här :) Jag får ofta höra att jag tar åt mig för mycket av saker, det kan vara allt möjligt, men i nära relationer är det mest påtagligt. Att jag gör en för stor grej av det när jag vill prata om det, att jag blir ledsen för något som andra anser är småsaker. Så hur får man saker att bara rinna av en? Ju mer jag försöker släppa något, ju svårare blir det. Jag har gått en del i terapi och försökt jobba med bland annat detta, men ärligt talat så är detta bland de svårare grejerna för mig.

Även här i många relationstrådar är rådet att "släpp det, det är småsaker, jag skulle inte bry mig". I de fall jag också tycker det är småsaker så är det ju inga problem, men för sånt som ändå på något sätt känns viktigt för mig kan jag inte hitta någon balansgång med att bry mig lagom mycket - jag är väldigt mycket allt eller inget som person. Jag vill kunna bry mig så pass mycket att jag kan säga ifrån och inte känna mig överkörd, men utan att ta åt mig. Kan man lära sig det eller är det kört för en känslig person som mig? Finns det något tips på vad man kan göra för att få mer skinn på näsan och bli mer som en gås utan att för den delen bli känslokall?
Oj, det skulle kunnat vart jag som skrivit den där texten. Jag känner verkligen igen mig i din text, är likadan kanske inte exakt men väldigt likt.

Såg att några tipsat om bättre självkänsla, så jag delar med mig av en länk angående det som jag själv hittat när jag sökte lite hjälp. Hoppas det kan hjälpa lite om inte annat. :)
http://www.umo.se/Jag/Tips-for-battre-sjalvkansla/
 
@RedHyuuga tack för länken! Även om man vet det mesta redan så behöver man lite påminnelser om det ibland.

@Remmer det där med trygga relationer är intressant och viktigt och det är väl det att jag inte känner mig omtyckt som jag är utan att för att ha vänner/partners behöver jag göra eller vara på ett visst sätt. Så det är absolut något jag behöver jobba på.
 
@RedHyuuga tack för länken! Även om man vet det mesta redan så behöver man lite påminnelser om det ibland.
Ingen orsak, jag hittade länken och jag tycker den är bra även om det riktas mot unga, så är det sådant man som vuxen kan använda sig av också. Försöker själv bli bättre på den fronten.

Kanske borde börja med att stå framför spegeln och säga till sig själv hur bra man är och tycker om sig själv för den man är.
 
Jag tanker att det kan ha lite med gränsdragningen mellan dig och andra att göra. Ungefär såhär:

Det är du som bestämmer hur upprör du blir over saker som andra sager eller gör. Ingen annan kan avgöra hur du ska reagera. På samma gang är det viktigt att komma ihåg att vad andra gör eller tycker om dig inte alls påverkar vem du är. Du har samma värde och samma egenskaper oavsett vad någon annan anser om dig. Tycker du att det ligger något I ev. kritik använd den. Annars inte. Och blir du ledsen av det någon sager har du rätt att saga det.

På samma vis är det när du engagerar dig I andra. Det är de som bestämmer hur mycket de vill släppa in, dela, diskutera etc.

Terapi ska vara bra, är det inte det så leta upp nån annan. Alla passar inte ihop.
 
Jag tanker att det kan ha lite med gränsdragningen mellan dig och andra att göra. Ungefär såhär:

Det är du som bestämmer hur upprör du blir over saker som andra sager eller gör. Ingen annan kan avgöra hur du ska reagera. På samma gang är det viktigt att komma ihåg att vad andra gör eller tycker om dig inte alls påverkar vem du är. Du har samma värde och samma egenskaper oavsett vad någon annan anser om dig. Tycker du att det ligger något I ev. kritik använd den. Annars inte. Och blir du ledsen av det någon sager har du rätt att saga det.

På samma vis är det när du engagerar dig I andra. Det är de som bestämmer hur mycket de vill släppa in, dela, diskutera etc.

Terapi ska vara bra, är det inte det så leta upp nån annan. Alla passar inte ihop.
Det du skriver är huvudet på spiken och så som vi har pratat under terapin som har varit bra, men just detta har jag haft svårt att omsätta i praktiken. Dels har jag inte haft någon nära relation där detta har behövt under terapin och dessutom tar det tid och nu är jag inte välkommen tillbaka dit längre. Så jag får försöka hitta något privat alternativ.
 
Det du skriver är huvudet på spiken och så som vi har pratat under terapin som har varit bra, men just detta har jag haft svårt att omsätta i praktiken. Dels har jag inte haft någon nära relation där detta har behövt under terapin och dessutom tar det tid och nu är jag inte välkommen tillbaka dit längre. Så jag får försöka hitta något privat alternativ.
Väldigt trist om du inte kan fortsätta en terapi som fungerar. Fast man kan träna sig själv en hel del också. Hoppas du hittar ett sätt att hantera det här!
 
Ett bra tips för att få bra självkänsla är att bygga upp trygga relationer. Där du blir accepterad för den du är. Och inte för vad du gör eller vad du tycker.

Då blir det lätt att inte bry sig om pekpinnar från omvärlden.
Det där kan ta en hel livstid att göra. Eller fem år i terapi.
Eller så kommer man aldrig dit.
Det är ett ganska värdelöst råd att ge för det är inget man gör i en handvändning precis. :grin:

Jag tror Ts behöver mer konkreta råd hur hen kan göra här och nu.
Apropå pekpinnar. ;)
 
Det där kan ta en hel livstid att göra. Eller fem år i terapi.
Eller så kommer man aldrig dit.
Det är ett ganska värdelöst råd att ge för det är inget man gör i en handvändning precis. :grin:

Jag tror Ts behöver mer konkreta råd hur hen kan göra här och nu.
Apropå pekpinnar. ;)

Nja, bra eller dålig självkänsla är en flytande skala så relativt snart bör du notera en förbättring.

En orsak till att många har dålig självkänsla är att de inte tänker långsiktigt utan gör enkla quickfixes som känns bra för stunden men har negativ inverkan på skälvkänslan på sikt. Så som exempelvis att tröstäta, att söka bekräftelse genom sociala medier, söka livsglädje genom konsumtion av prylar, leva promiskuiöst, mm mm.

Ät ordentligt, satsa på de relationer där det finns genuin omtanke om varandra. Ta hand om dig själv och dina närmaste samt gör dig ekonomiskt oberoende.

Sedan har jag förståelse för att det inte är så man vill leva fullt ut när man är 15. Fast det finns ju de som fastnar i ungdomslivsstilen och är lika ytliga och ängsliga när de är 40.
 
Senast ändrad:
Nja, bra eller dålig självkänsla är en flytande skala så relativt snart bör du notera en förbättring.

En orsak till att många har dålig självkänsla är att de inte tänker långsiktigt utan gör enkla quickfixes som känns bra för stunden men har negativ inverkan på skälvkänslan på sikt. Så som exempelvis att tröstäta, att söka bekräftelse genom sociala medier, söka livsglädje genom konsumtion av prylar, leva promiskuiöst, mm mm.

Ät ordentligt, satsa på de relationer där det finns genuin omtanke om varandra. Ta hand om dig själv och dina närmaste samt gör dig ekonomiskt oberoende.

Sedan har jag förståelse för att det inte är så man vill leva fullt ut när man är 15. Fast det finns ju de som fastnar i ungdomslivsstilen och är lika ytliga och ängsliga när de är 40.
Jag var nog otydlig med vad jag avsåg. :)

Nu tänkte jag främst på att skapa trygga relationer.
Det gör man utifrån vilken slags anknytningsmönster man har. Det är något man antingen har med sig från uppväxten eller något man förvärvar som vuxen. Till ex genom ex terapi, ökad självkännedom (ej samma som självkänsla), personlig mognad mm.

Vad dina exempel på livsstil har med självkänsla att göra förstår jag faktiskt inte. :confused:
 
Jag var nog otydlig med vad jag avsåg. :)

Nu tänkte jag främst på att skapa trygga relationer.
Det gör man utifrån vilken slags anknytningsmönster man har. Det är något man antingen har med sig från uppväxten eller något man förvärvar som vuxen. Till ex genom ex terapi, ökad självkännedom (ej samma som självkänsla), personlig mognad mm.

Vad dina exempel på livsstil har med självkänsla att göra förstår jag faktiskt inte. :confused:

Det är klart att din självkänsla påverkas av det liv du väljer att leva.

Beträffande trygga relationer så visst har olika människor olika lätt för sig socialt men det är till mångt och mycket ett val. Ger du inte något själv i relationer kommer folk förr eller senare att tröttna på dig. Sedan kan du förvisso ha otur och bli ensam trots att du investerat i nära relationer men det är en annan sak.
 
Det är klart att din självkänsla påverkas av det liv du väljer att leva.

Beträffande trygga relationer så visst har olika människor olika lätt för sig socialt men det är till mångt och mycket ett val. Ger du inte något själv i relationer kommer folk förr eller senare att tröttna på dig. Sedan kan du förvisso ha otur och bli ensam trots att du investerat i nära relationer men det är en annan sak.
Det är inte riktigt så enkelt om du frågar mig.
Du beskriver det som det är något man medvetet väljer.
Relationer och social förmåga anser jag vara något man föds med och/eller präglas av. I stor utsträckning.

Hade det varit så enkelt skulle vi inte ha missbrukare, misshandel, brottslighet, överviktiga, rökare osv.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre med den här diskussionen, faktiskt.
 
Det är inte riktigt så enkelt om du frågar mig.
Du beskriver det som det är något man medvetet väljer.
Relationer och social förmåga anser jag vara något man föds med och/eller präglas av. I stor utsträckning.

Hade det varit så enkelt skulle vi inte ha missbrukare, misshandel, brottslighet, överviktiga, rökare osv.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre med den här diskussionen, faktiskt.

Jag tycker vi kommer längre.

Att människan har val i livet betyder inte att han/hon kommer att fatta det rationellt riktiga. Människor fattar tyvärr väldigt många beslut på känslomässig grund som får negativa effekter på sikt. Människor överkonsumerar tex mat, droger och sex trots att det ger problem i ett längre perspektiv. Det ger dock en kortsiktig tillfredställelse varför de gör det.

Sedan håller jag med dig om att vi föds olika och har olika förutsättningar. Att vi påverkas av vårt arv gör dock inte vår framtid förutbestämd eller given. Utan vi kan påverka den baserat på hur vi väljer att leva.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Trassel12
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp