Hur får man det att gå runt?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Malla S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 4 455
M

Malla S

Något jag och en hästkompis länge har funderat på: Hur gör folk för att finansiera ett hästägande? Att bara delta i ridgrupper är ju rätt dyrt om man räknar ut årskostnaden. Att ha egen häst skulle innebära att man inte bara måste betala ridinstruktör för privatlektioner men också allt allt ALLT kring hästen. Hur funkar det egentligen och HUR dyrt är det egentligen att äga en häst per månad?

Självklart är min eviga dröm att ha min egen hästvän som jag kan träna mer målmedvetet på, men samtidigt fattar jag inte hur man skall kombinera sitt hästliv med sitt övriga liv.

Jag menar, hur HINNER folk med att både jobba och samtidigt åka till stallet och pyssla med hästen flera gånger varje dag för att fodra och pyssla med hästen?

Måste erkänna att detta är lite av det största mysteriet i världen för mig...

Sv: Hur får man det att gå runt?

Oftast klarar jag alla utgifter till hästen själv, fast jag är sjukskriven. Jag har andra utgifter också än för hästarna, studielån, mat, kläder till 3 barn osv. Får tre barnbidrag, men de pengarna är inget som går till hästarna, utan de är förbehållna barnen och deras intressen och annat .Ibland har min man fått rycka in o köpa hö eller spån. Jag rider för instruktör, men via vanlig ridlektion, vilket gör det billigare, än om jag ridit för privat instruktör. Jag har fått dela upp betalningen. Vi bor i eget hus med stall, och har inga hyresutgifter. Om jag skulle vara tvungen att hyra in mej någonstans med mina hästar skulle det absolut inte gå runt. Och när jag bodde i lägenhet hade jag inte heller kunnat haft häst.

Jag snålar och försöker köpa billigt och hållbart till hästen. Istället för att köpa nya dyra schabrak, kan det hända att jag färgar om dem, till en färg som är modern just då. Jag lagar o lappar alla täcken så länge det går. Mina sadlar har jag köpt begagnat, och tränsen behöver inte vara från dyra märkesfirman. Jag har sytt länd och skrittäcken själv av billiga fleecefiltar. osv.

Vi får låna beteshagar till sommaren, mot att vi sköter marken, så där kom vi undan med en tusenlapp. Vi köper hö, av en bonde i närheten, som har bra o billigt hö.osv. Vi ger inga onödiga kosttillskott, utan räknar ut foderstat efter analys, så att vi vet vad hästarna behöver. Det sparar man också någon krona på. De år det finns gott om halm, får hästarna stå på det, då det blir billigare än spån. Spån kan man hämta gratis vid en del sågar, en del tar betalt. Det blir billigare att hämta direkt från såg, än att köpa via affär eller dylikt.

När jag jobbade, red och skötte jag alla hästar efter jobbet, det var inte så kul alla gånger att ge sej ut i mörkret, men det behövdes göras. Nu när jag är sjukskriven, rider jag och mockar på morron. Det kan bli ett väldigt pusslande ibland och när jag arbetade, var det ett pusslande hela tiden. Ibland måste man åka hem på matrasten för att luncha hästar eller klä av o på täcken, men det finns lösningar för det med, man kan låta dem ha fritt hö, så dom får äta precis när dom känner för det. Min man hjälper till mycket, men även barnen får så lov att hjälpa till, annars skulle det bli ohållbart i längden, iallafall för mej.

Men jag tycker som du, att ibland så är det ett mysterium, att det går runt och att det fungerar! För egentligen skulle det inte göra det, om man räknar ihop alla utlägg man har för en månad.

Visst är det många gånger tufft. Man är tvungen att jobba heltid för att ha råd med hästalternativ att jobba extra om man pluggar och då har man många gånger mindre tid i stallet.
Men et gäller att prioritera, både vad man ska göra med sina pengar. Och i stallet så mockar jag först och gör iordning hästarnas mat och är det tid över, ja då hinner man rida.

jag har många gånger fått höra av mina kompisar, att du måste ha mycket pengar som har råd med 6 stycken hästar. Jag jobbar så att jag har råd att ha dom. köper sällan kläder och prylar till mig själv, är nästan aldrig ute på helgerna, och sist jag var på en utlandsresa är ca 10 år sedan. En av mina kompisar vill gärna ha egen häst, men har inte råd tycker hon, men hon går ut 2-3 helger i månaden och då spenderar hon ca 1000 kr per helg. Så visst skulle hon nog ha råd ifall det var häst hon prioriterade.

Ja det är helt klart en prioriteringsfråga, men det känns som att man får välja mellan att jobba så mycket man bara hinner för att ha råd att med alla hästrelaterade utgifter och då blir det ju mindre tid över till annat. Suck.

som jag skrev i en annan tråd PMa å jag kan hjälpa dig å få svar på allt..

Dyrt är det. Men det är design möbler, resor till thiland och märkes kläder också. Det handlar om att prioritera. Jag har råd med tre hästar på en fjuttig komunalar lön.

Ett annat alternativ är ju oxå att ha en betalande medryttare, det kanske bara räcker med 1-2 ggr i veckan, det gör mycket, då blir man inte helt låst till hästen heller.

Jag jobbar heltid, har en hyfsad lön, bor i dyr lägenhet, har dyrt billån, dyr bilförsäkring mm, och sist men inte minst: jag har 2 barn som tar både tid och kostar pengar. Då jag hade häst, alltså för ca 1 månad sedan så unnade jag mig själv ingenting, mina pengar gick till hästen, räkningar och barnen. Nu är jag hästfri och ärligt talat så är det superskönt. Men visst är man sugen igen. Kanske ska tillägga att min häst avlivades, annars hade jag ju haft honom kvar.
Jag tänker göra såhär: att nu blir jag medryttare(snart iaf) ca 1 dag i veckan, jag unnar mig själv att gå på gym etc. I sommar skaffar jag kanske en sommarhäst om jag hittar nån, och sedan är jag nog medryttare igen under vintern och tills det att jag känner att jag har råd och tid att skaffa ny häst igen. Kanske till nästa vår...

Min häst kostade mig 1500 i stallhyra, 300 kr för hovis, ca 50 kr extra foder, försäkring 233 kr och bensin ca 300 kr varje månad. Utöver detta kom ju utrustning, avmaskningsmedel, vaccin osv.
Så ja typ 2100-2300 kr i månaden. Tack o lov att jag hade medryttare, annars hade jag fått levt på knäckebröd o vatten.

Hur man sen får tiden att räcka till ett stort frågetecken:confused:
Jag åkte ganska sent på kvällen till stallet, runt halv 8, då kom jag ju hem väldigt sent med o då var inte sambon så glad:crazy:
Men det funka ju, men några andra aktiviteter hann man inte med, ja på helgen då.

Så visst allt handlar ju om vad man vill göra, vad man vill lägga pengarna och tiden på...

Precis såhär är min situation också! Det finns tid och pengar, men de är inte obegränsade och utöver det finns det man, barn, kompisar och utgifter av varierande slag. Så är det ju för de flesta, men ändå verkar förvånandsvärt många kunna ha en egen häst och ändå ha tid och pengar över. Trolleri?

Eftersom själva grundkostnaden per månad är så hög är det lätt att bli ängslig för vad som händer om hästen blir sjuk. Vad gör man då?

nej det är inte billigt att ha häst... jag har som tur är en snäll mamma som betalar endel av fodret varje månad men största delen betarlar jag själv... jag bor o lever ensam så har en hel hyra o andra utgifter att betala också...

jag reser aldrig bort, handlar mycket sällan kläder o annat "onödigt", det har jag inte råd med... man får helt enkelt prioritera... för mig är det alltid hästarna som går först...

sedan tiden... ja visst tar det massor med tid... men jag har aldig varit häst lös sedan 5års ålder så jag vet inte hur det är att vara "obunden" o fri att helt bestämma hur min fritid sak se ut... får planera allt efter hästarnas mattider...

jag har eget stall o har tex. flyttat för att komma så nära stallet som möjligt (50m), jag mockar på morgonen, allt för att spara tid... tid som jag kan välja att lägga ner på träning med hästen eller på mina vänner...

en sovmorgon existerar inte om man har eget stall... dock kan man ju lägga sig igen efter morgonfodringen på helgerna... men då är jag ofta så pigg efter att ha varit ute så börjar jag med städning o annat hemma istället...

så att ha egen häst är underbart, och det tar mycket tid o pengar men det handlar om prioriteringar...

Jag menar, hur HINNER folk med att både jobba och samtidigt åka till stallet och pyssla med hästen flera gånger varje dag för att fodra och pyssla med hästen?

Man behöver ju inte heller åka till stallet flera ggr varje dag, inte om man står uppstallad där sådant ingår. Där jag stod med min häst så ingick morgonfodring och utsläpp. Insläppen och dom övriga fodringarna fick vi i stallet dela på, så jag hade 2 jourer/vecka och 1 jour/helg. Det var jättebra uppdelat, för att man passade ju på att åka till stallet när man hade jouren, då slapp man åka 2 ggr den dagen liksom. Och vi var bara 7 st i stallet så det tog ju heller inga tider att fodra/släppa in dom andra hästarna.

Eftersom själva grundkostnaden per månad är så hög är det lätt att bli ängslig för vad som händer om hästen blir sjuk. Vad gör man då?

Man kan ju spara lite innan man skaffar häst så man har en liten budget att ta ifrån om det skulle krisa.

Till att börja med så måste man inte ha ridinstruktör (dyrt). Det hade jag inte råd med när jag hade egen häst. Man betalade för det nödvändigaste. Alltså det som höll hästen vid liv. Foder, veterinär, hovslagare och stallhyra. Jag red i skogen och på vår lilla ridbana och var lycklig. Det blir genast mer kostnader, tyvärr, för de som vill tävla och komma vidare med sin ridning. Men jag var nöjd med att vara en skogsmulle. Kostnaden är upp till dig. Vad vill du prioritera?

Visst rida sin häst utan instruktör, men jag skulle gärna kosta på mig lite utbildning för mig och hästen som en enhet för att man skall lära sig nya saker och rätta till misstag man annars kanske nöter in. Det lutar därmed åt fler bortprioriteringar av onödig glamour i mitt liv än hos den som kan avstå instruktörshjälp. När jag väl köper min häst kommer jag att vara en sådan ständig fattiglapp... suck!

det funkar med en hel del vilja skulle jag vilja säga ;)

Jag går sista året på gymnasiet, och har en häst att betala helt själv. Jag har valt att jobba natt för att få det att gå ihop, då får man dagarna över till annat. Har hästen inhyrd en timmes resväg hemifrån (kommunalt). Det funkar nog mest bara för att jag VILL att det ska funka :angel:

Förutom hästen vill man ju faktiskt hinna med någon form av "liv" också, det är det svåraste enligt mig, att inte glömma bort familj och vänner. Ibland är det svårt, och många gånger undrar man vad i h*lvete man håller på med, men så kommer man ut till stallet och möts av en gnägging.:love:

Ibland är det stressigt, det är ett himla pusslande med tiden, och jag har aldrig råd med dyra kläder eller resor, inte heller med sovmornar eller dyra utekvällar. Men tro mig, det är såååå värt det!:)

allvarligt talat har jag inte vågat räkna på vad hästarna kostar sammantaget :o nu har jag bara ett halvblod och 2 shettisar kvar som jag äger själv (fick sälja av några när jag och min fd. man separerade) har en "buffert" sparad till när någon behöver tex. veterinärvård.

det senast halvåret har varit dyyrt, ena shettisen blev knivskuren i sommarhagen och har även haft problem med en tand (har varit mkt. klinikbesök) och halvblodet "fixade" sig en vridskada i hagen med dyr hältutredning/röntgen/medicinering/å.b.

jag och min vännina hyr en lösdrift (även stallplats vid behov) där vi sköter oss själva = billig hyra och lugnt och skönt. grovfodret kostar runt 800 kr/veckan till våra 5 hästar (fri tillgång)det delar vi på då hon har ett halvblod och en större D-ponny. hovslagaren kommer va 6 vecka. halvblodet rundskos =850 kr och shettisarna verkas =300 kr/st. kraftfoder och mineraler ligger väl ungefär på 300 kr/mån. för alla 3.
halmen runt 100 kr mån. (5 kr/balen)till alla 5. bensin till och från hästarna ca. 1700 kr/mån. försäkringar på pållarna ca. 550 kr/mån.

därtill träningar. har även 3 halvstora(halvvuxna) barn som inte är helt billiga i drift :p och givetvis ska dom ha sin "servic". hyr en 5 rums lägenhet i centralorten, men letar efter egen gård igen.

har en äldre bil (billig att äga, lätt att laga själv osv.)har kvar min gamla transport (en -79 nyrenoverad.)köper nästan aldrig kläder till mig själv utan "ärver" av snälla vänner. köper jag någon gång ngt. så är det på mega rea :angel: nöjen (typ krogbesök) är helt uteslutet om jag inte blir utbjuden, dessutom räcker oftast inte tiden till det ändå. lagar all mat själv och bakar (där finns mkt. pengar att spara)

vill man tillräckligt mkt. så brukar det gå på något märkligt sätt :D fast ibland vet jag inte hur det gått till :crazy: som fd. "hemmafru" i nästan 20 år och en utbildning jag inte har nytta av i dag så är det ju inte direkt tal om ngn. mega lön heller.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har egen gård, och tre hästar till samma kostnad som jag tidigare hade för en (1) inackorderad häst.

Jag arbetar heltid, men enligt rullande schema vilket innebär att jag ofta har fridagar mitt i veckan eller jobbar kväll. Det passar mig ypperligt som hästägare, särskilt vintertid då det innebär att jag slipper rida/rykta/mocka osv i mörker.

Jag kan inte påstå att jag tjänar överdrivet mycket som statsanställd, trots att jag varit anställd i 30 år nu så tror jag att jag räknas till låginkomsttagargruppen. Men det går runt, i alla fall.

Immer

Ja, bra planering löser nog många saker. En sak jag inte alls har tänkt på (kanske förträngt) är att hästen kan bli MEDVETET SKADAD av någon galning med kniv. Förfärligt! (Det har egentligen inte med tråden att göra, men själva tanken gör mig så upprörd att jag måste skriva det.)

Min d-ponny kostar mig i månaden: Kallhyra box: 900:- Halm: ca250:- Hösilage: ca500:- (jag behöver inte ge kraftfoder pga av mycket fint hösilage även fast hon tränas 6 dagar/veckan) Minderaler tillkommer ju förståss. Försäkring: ca300:-/månaden Summa: 1950:- Sen kommer hovslagaren var 7de vecka. Han tar 920:- inkl.skor och är suuuperbra så det är värt pengarna! Jag cyklar till stallet (alltså inga resekostnader) och tränar i skogen när vädret och underlaget tilllåter. På vinterhalvåret betalar jag ridanläggningsavgift: 300:-/månaden. Jag åker till stallet före eller efter jobbet beroende på om jag jobbar dag eller kväll eller natt. Men man måste vilja vara där för att orka lägga ner all sin lediga tid där, som man faktiskt gör om man sköter hästen helt själv. För mig är det värt varenda sekund. Jag tycker ALDRIG att det är jobbigt att åka ut till stallet. Jag bara längtar varje dag. När det kommer till vaccinationer och andra veterinärskostnader så måste det ju finnas lite marginal på lönen så man kan betala om något skulle hända. Träning för instruktör blir det när man har pengar över. Man kan alltid be duktiga ridkompisar om hjälp på ridbanan. De ser ofta också vad man behöver träna på!:smirk: Alltså det behöver inte vara så dyrt att ha häst men man måste ju ha en hyfsad lön (eller om man har två inkomster i hemmet kankse) och så måste man älska det man gör för det tar mycket tid :)

Hur dyrt det är beror lite på var man bor i landet och hur man löser sitt uppstallande. För mig skulle det inte funka att sköta 3-4 fodringar per dag helt själv. Jag drömmer om egen gård, men då skulle man få ordna automatik för vissa utfodringar eller någon som hjälper till.

Att betala allt kring hästen; jorå det kostar. Jag har räknat ut att min kostnad landar någonstans kring 2500 kr/månad. Då har jag en islandshäst som är uppstallad i ett stall med billig stallhyra på lösdrift. Stallägaren sköter alla fodringar. I kostnaden har jag även räknat in bensinpengar till/från stallet. Jag måste inte åka dit varje dag så tidsmässigt fungerar det bra. Det beror liksom lite på vad man tycker är "måsten" för hästen. Jag vet att det finns de som anser att en häst måste ryktas minst 30 minuter per dag 7 dagar per vecka. Och om du då har hästen uppstallad och måste mocka och dessutom vill rida så tar ju stallbesöken några timmar. Min pålla är nog inte ryktad en gång i sitt 7åriga liv. :angel:

ryktar du inte ens före ridning?? :crazy:

skulle inte kunna ha min häst så, vill nog se honom varje dag för att se att allt är bra, att han äter o dricker som han ska.

men det är ju jätte bra att alla kan anpassa stall o ansvar efter vad som funkar för var och en....

Liknande trådar

Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 317
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: Buck
·
I
Hästmänniskan Det har varit lite si och så med hästlivet sen jag började plugga på högskolan lite medryttarhästar hit och dit, men det går på något...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka