Hur får man det att gå runt?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Malla S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 4 455
Sv: Hur får man det att gå runt?

den tanken har inte slagit mig heller under alla år, inte innan vi råkade ut för det. dyrt blev det med för pålle är 36 år och har inte längre ngn. försäkring, där rök en stor bit av "bufferten".

Jag erkänner att jag har det mycket bra med mitt hästeri, mamma betalar hela kakan, vilket jag också är otroligt tacksam för! Fick min första häst då jag var 13, och har numera 3 stycken, inkl. en på foder med fölis i magen. :love: Vi åker inte på resor vartenda år eller gör jättedyra saker, men vi kan ändå leva bra utan att behöva snåla på minsta lilla.

Skulle jag vara tvungen att snåla utav h*lvete och behöva vända på varenda lilla krona för att kunna ha häst, ja då... Då måste jag dessvärre erkänna att jag inte skulle ha häst. Att hela, hela tiden behöva vara orolig för att ha råd med hästen den här månaden också, nej, den pressen vill jag inte utsätta mig för. Nu ska man väl dock aldrig säga aldrig, skulle jag hamna i en sådan situation att jag kanske inte skulle kunna behålla någon av mina hästar skulle jag kanske jobba skiten ur mig för att kunna behålla de. Alternativt att jag skulle låna ut på foder tills ekonomin var stadigare. Men att inte kunna unna mig nånting annat, nejtack.

Som folk redan sagt, det handlar om prioriteringar. Jobbar inom ett låglöneyrke och många på mitt jobb är helt fascinerade över hur jag har råd att ha häst. Men jag köper inte skor för 1000-1500kr ett par gånger om året. Köper inte ny vinterjacka varje år. Reser inte dyrt (fast det är det jag prioriterar efter hästen så det händer... en gång om året kanske). Jag går inte ut flera gånger i månaden, fikar kanske 1-2 ggr/mån.
Har inte under de 7 åren jag haft henne kännt att det är HENNE jag inte har råd med utan det är mat jag inte har råd att köpa, eller kläder... :p
Visst det har kanske inte blivit så mycket träningar jag skulle velat men det är så fantastiskt roligt och givande bara att ha häst så det räcker. Träning blir en extra krydda. Brukar säga att jag har 2-3 timmars semester varje dag. hur många kan säga det? :D

Visst kostar hon pengar men det är värt varenda öre!

precis den inställningen känner jag att jag har också... det är alltså inte hästen jag känner att jag inte har råd med utan det är mat o annat som pengarna inte räcker till..

så känner jag också, hästen har jag råd med men mat å kläder köps för de slantar som blir över. det är många som säger att det är fruktansvärt dyrt att ha häst men man gör det var det blir till. just nu kostar min häst inte mer än ca 1000 spänn i månaden. sen kommer ju givetvis vissa extra kostnader till när det behövs täcken osv. peppar peppar, under de 14 år jag haft honom har vetkostnaderna inte vart stora. självklart måste man räkna in att man kan ha råd om en större kostnad skulle komma. just nu lägger vi ut stora summor för vi precis köpt en liten gård och då ska stängsel och stall byggas.

Dyrt är det. Men det är design möbler, resor till thiland och märkes kläder också. Det handlar om att prioritera. Jag har råd med tre hästar på en fjuttig komunalar lön.

Exakt :bow: . Jag och min sambo bor i en liten lägenhet och lever på makaroner och kärlek för att finansiera hästägande, mitt tävlande ovh tränande. Men jag lovar, det är värt det! Igår pratade vi om att de flesta av våra bekanta har "allt", snygga kläder, bilar, hus, resor runt jordklotet, you name it! Men vi kom fram till att vi har ett "rikare" liv ändå, eftersom att vi kan hålla på med det som är roligast i världen. Vi ser hästen som en otrolig lyx som vi unnar oss. T

Jag är student med häst och det går runt. Knapert med pengar, men massor med tid i stallet under dygnets ljusa timmar! :love: Och så betalar pappa försäkringen och mamma skjuter till lite pengar då och då, främst till hovis. Och så jobbar jag på somrarna.

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Vadå åka till hästen flera gånger per dag? Jag jobbar heltid och åker bara en gång per dag till hästen.

Man får ju välja ett stall med mer service så att man slipper åka flera gånger. :)

fast oftast kostar det betydligt mkt. mer om den mesta skötseln ska ingå. har man inte så långt att åka och mer än 1 häst, så blir det oftast billigare att själv ta mer skötsel av pållen/arna

Hmmm... HUR mycket mer får man betala för stallservicen om man skulle vilja ha hjälp med in- och utsläpp och fodring? Blir det billigare i långa loppet om man står i ett stall där foder ingår än om man betalar kallhyra och ovanpå det får betala för el, vatten och foder?

Nu pratar jag enbart utifrån egen erfarenhet av stall jag stått i och vad jag letat efter. Då är min uppfattning att det är ganska vanligt att åtminstone morgonfodring och utsläpp på vardagar ingår. Det räcker ju egentligen för att det ska räcka att behöva åka till stallet en gång om dagen. Med det som service blir det inte jättedyrt. Mer service anser jag inte heller att jag behöver. Man är ju oftast flera i stallet som kan hjälpas åt att ta in om man själv tagit lunchfodringen tex och inte är där på kvällen liksom man tar in någon annans nästa gång. Lättast är naturligtvis att man kommer överrens med hagkompisen om att hjälpas åt, så är man inte beroende av när andra tar in och sin egen blir lämnad ensam.

Känns som om du målar upp en jättekompicerad bild av hur det är att ha häst.

Ja, det gör jag förstås, men det beror bara på att jag inte har en egen häst (inte ÄN det vill säga ;) ) För den oinvigde känns det onekligen som att man förverkligar en dröm när man köper och har egen häst, men också som att man blir samtidigt blir bunden till händer och fötter och inte har råd med någonting annat.

Jag blir bara glad när jag hör att du inte har den erfarenheten för då känns hästköpet inte lika avlägset. Är det förresten svårt att hitta bra boxplatser i Gbg? (Såg att du bor där och det gör jag med.)

det kan ju variera oehört (fast jag har aldrig hört att inte vatten och el till ljuse och aggregat skulle ingå i kallhyran). jag och min vännina hyr en lösdrift med 8 ha mark. vi har 5 hästar nu (fick ta bort en för några veckor sedan) vi betalar 750 kr/mån (för ligghall och mark och utrymme för foder +saker), och sköter allt själva (delar på ansvaret) köper in foder och strö själva där vi får den kvalitet vi vill ha. på det viset har jag lyckats ha råd att ha kvar 3 av mina hästar efter min skilsmässa (hade egen gård förut)

bor ca. 6 mil utanför gbg.

Man tar ju på sig ett stort ansvar naturligtvis men jag känner mig betydligt mindre bunden än vad många vänner med hund är. Med tiden slappnar man av i sitt hästägarskap också tror jag. Jag var betydligt mer nojjig och kontrollfreak i början.

Nu har jag bara stått i ett stall runt gbg, hittade rätt med en gång när jag köpte häst. Har flyttat runt lite pga min utbildning, Skara, Strömsholm bla och sen landat i samma stall igen när jag blev klar. Så jag kan inte säga exakt hur det är i andra runt gbg men några har man väl besökt och de är helt ok och där har som sagt åtminstone morgonfodring och utsläpp ingått. Det finns MÅNGA stall att välja på så man får försöka komma fram till vad som är viktigast för en när man letar.

Jag har mestadels stått inackorderad där foder och service ingått.
Men även provat utan och det är slitigt.
Det är inte lätt att finna bra hö/silage till rimligt pris och dessutom ska man kunna hämta det själv.

Eller så ska man beställa stoora mängder (samma för spån) och då blir det en hutlös stor summa att kränga ut i en klump varje höst.

Dessutom sparar man så mycket tid + bensin att jag hellre betalar lite extra för att slippa det. I slutändan är det svårt att tjäna på att göra allt själv om man bara har en häst.

ryktar du inte ens före ridning?? :crazy:

skulle inte kunna ha min häst så, vill nog se honom varje dag för att se att allt är bra, att han äter o dricker som han ska.

men det är ju jätte bra att alla kan anpassa stall o ansvar efter vad som funkar för var och en....

Nej, varför skulle jag rykta hästen? För att man lärde sig det på ridskolan när man var liten ??

När hästen dessutom har vinterpäls á la isbjörn (islandshäst) så går det liksom inte att rykta en sån päls. Nu talar vi alltså om typ 2 dm långt skägg under hela huvudet och fanor på bakbenen i samma längd. Kroppshåret är tätt-tätt-tätt och supertjockt.

Det är säkert skönt för en häst att bli ryktad, men de behöver det inte för att överleva eller ens för att ridas. Hon har levt i snart 7 år utan att ryktas. Frisk och fräsch o fin i pälsen!

Jag tror nog att många av de krav som en del ställer på sig själva när det gäller hästägande mest handlar om att man själv tycker det är betydelsefullt/snyggt eller givande. Och det är naturligtvis helt okej! Men när någon talar om att det är nödvändigt för hästens skull då ser jag rött... :crazy:

För den oinvigde känns det onekligen som att man förverkligar en dröm när man köper och har egen häst, men också som att man blir samtidigt blir bunden till händer och fötter och inte har råd med någonting annat.

Ja, så är det ju :D
Innan jag köpte min första häst resonerade jag ganska mycket som du. Inte tyckte jag att vi fick flera tusen över varje månad. Men när hästen väl fanns där så gick det ju på något sätt. Plånboken tänjer ut sig och kalendern också på något vis. Man anpassar sig. Sen uppstår det förstås diverse problem längs vägen som man får lösa. Oj, måste byta sadel. Oj, hästen gjorde illa sig. Oj, plötsligt vill inte ungarna vara med i stallet längre, eller kanske en av ungarna... Man kan inte ha en uträknad plan för allting i förväg men lite medvetenhet om att livet förändrar sig ska man nog ha.

Varför inte prova redan nu att lägga undan de pengar hästen kommer att kosta varje månad. Och se hur ekonomin känns på den nivån i ett halvår eller så. Fungerar det inte så vet du det och kan låta bli att köpa häst, och har ändå en slant som du lagt undan. Fungerar det så har du en grundplåt sparad till det oförutsedda som garanterat händer förr eller senare. Det är svårare att spara sen när du väl har hästen, om ekonomin är lite tajt.

Det var en fantastiskt bra idé att lägga undan månadskostnaden i ett halvår, på det viset har man ju en grund för när man väl skall punga ut med inköpskostnaden för själva hästen också eftersom man kan använda det man sparat till det! Det skall jag starta med på en gång!

Egentligen är min situation inte HELT hopplöst, visst är tiden begränsad med man och barn, jobb, studier och kompisar, men jag tjänar okej och jobbar regelbundna tider vilket gör att det är lätt att planera för de vanliga stallrutinerna.

Men det är ju klart, jag har aldrig ägt en egen häst på riktigt förut och det gör att det känns som att allting kommer att fattas - pengarna, tiden, och framförallt kunskapen.

Fram till femtonårsåldern red jag varje dag både på ridskola och på privathäst (hyrd) och det flöt på jättefint, men då hade man ju ett helt annat liv och ansvar än vad man har nu som vuxen.

Men det är ju klart, jag har aldrig ägt en egen häst på riktigt förut och det gör att det känns som att allting kommer att fattas - pengarna, tiden, och framförallt kunskapen.

Det är första gången för alla någon gång. Välj en bra stallplats åt din häst, där DU trivs och där det finns kunnigt folk som du kan få stöd av. Det kan vara värt att betala lite mer för en sån stallplats, så kan du alltid flytta till ett billigare ställe senare när du är lite säkrare själv. Under första året kommer det hända väldigt mycket saker som du är med om för första gången. Och då är det guld värt att det finns någon att luta sig mot och fråga. När du kollar på stallplatser, var ärlig med att det är första hästen och säg att det här med stöd och hjälp är något viktigt för dig, och känn efter hur det tas emot. Jag tycker folk brukar vara väldigt hjälpsamma, sen hör det i och för sig till bilden att alla kommer med helt olika råd ;) så det behöver man också vara medveten om. Du kommer inte kunna göra alla till lags så bestäm dig för vem/vilka du har förtroende för och följ deras råd så blir det i alla fall en konsekvent linje.

Och det finns alltid någon på Buke att fråga om det mesta som händer.

Jag var nästan 40 när jag köpte min första egna häst. Jag var beredd på att det skulle ta tid och kosta pengar. Ekonomin blev ingen större överraskning, men TIDEN! Det tar mycket tid med egen häst! Det är därför bra om du verkligen tänker igenom att du har den tiden och (lika viktigt) att resten av familjen också är med på att du lägger tiden på hästen. Vardagkvällarna brukar lösa sig OK, men när man dessutom ska iväg till stallet lördag OCH söndag (då det oftast tar lite längre tid eftersom man vill passa på att göra det som man inte har hunnit på vardagarna), så kan familjen knorra, om de inte har något intresse av hästen.

Liknande trådar

Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 317
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: Buck
·
I
Hästmänniskan Det har varit lite si och så med hästlivet sen jag började plugga på högskolan lite medryttarhästar hit och dit, men det går på något...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka