Hur får man det att gå runt?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Malla S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 4 455
Sv: Hur får man det att gå runt?

Om man vill ha häst så finns det bara ett sätt att finansiera det på...
Man måste anpassa sina utgifter efter sina inkomster.

Har man inte tillräckligt med inkomster så får man avstå häst ägande.

Det är klokt att se över alla problem man kan få när man skaffar häst. Det ÄR mycket jobb, ett stort avbräck för ekonomin etc. så det är viktigt att man tänker efter först.

Jag har haft en häst på foder ett år och har nu köpt min första egna häst. Har stallplats i ett stall där ut och insläpp ingår samt fodringar och foder. Jag betalar 2000 kronor/månad för detta och behöver således inte åka dit varje dag - men det gör jag mer eller mindre. Jag mockar själv om jag inte byter bort någon dag med stallägaren och ger även vatten och foder på kvällen. Mest för att jag vill ha koll.

Tidsmässigt då - tja jag jobbar mellan 8 och 17 och är väl i stallet kring halv sex på kvällen. Åker oftast hem kring klockan åtta. Då käkar jag middag med min mycket snälla och förstående sambo och har en dryg timme för hemmasysslor/mys med sambon innan läggdags.

Ekonomiskt - jag betalar nog ungefär 3500 kronor/månad för mitt hästintresse. Då tillkommer bensin förresten. Det är dyrt men jag tjänar ok och tar mig råd. MEN man skall vara medveten om att man får prioritera bort mycket annat av både tids och ekonomiska skäl. Enmånadsresor till Asien som jag gärna gjort tidigare går ju bort helt och hållet, har varken råd eller tid numera... men det är värt det.

Medryttare tycker jag är en jättebra idé om man kan få tag på någon pålitlig som man trivs med. Då kan denne få betala en liten slant vilket underlättar och dessutom har man någon som kan rycka in och hjälpa till. Just nu är jag hemma och är sjuk till exempel och då vill man ju gärna ha någon man kan ringa och be rida hästen en gång... så att hon inte blir stående bara för att jag inte törs rida med feber.

Jag var nästan 40 när jag köpte min första egna häst. Jag var beredd på att det skulle ta tid och kosta pengar. Ekonomin blev ingen större överraskning, men TIDEN! Det tar mycket tid med egen häst! Det är därför bra om du verkligen tänker igenom att du har den tiden och (lika viktigt) att resten av familjen också är med på att du lägger tiden på hästen. Vardagkvällarna brukar lösa sig OK, men när man dessutom ska iväg till stallet lördag OCH söndag (då det oftast tar lite längre tid eftersom man vill passa på att göra det som man inte har hunnit på vardagarna), så kan familjen knorra, om de inte har något intresse av hästen.

Vet precis vad du menar.... Tiden... är ett problem ...är nästan aldrig inne ser nästan aldrig på tv... o detta har börjat att irritera övriga familjemedlemmar..... ska tilläggas att jag har haft häst i ca. 1 1/2år nu. I början tyckte de att det var roligt men sedan när de märkte vad som hände att det ökade o ökade ......:o en snöboll som rullar är som ett gift:eek:

Som många skrivit så handlar det om prioriteringar. Många av dem som shoppar eller går på krogen bränner ju både sin tid och sina pengar ändå...!

Men kan du inte dela häst med din ridkompis?

Jag har funderat på det också, att dela häst med någon. Men vad är lämpligast i såfall - att man äger tillsammans eller att den ena äger och den andre är medryttare?

Nu betalar iofs mina föräldrar häst men såhär ser det väl ut ungefär/månad:
1000 kr i stallhyra för en box/månad SUPERPRIS och SUPERSTÄLLE! inkl. Fri tillgång till spån, foder (om man vill ha nåt utöver havre får man köpa det, mineraler o.s.v. turas vi om att köpa), fodringar och in-samt-utsläpp (hjälps åt med det men stallägaren tar det nästan jämt på vardagarna), fri tillgång till belyst ridbana o.s.v.
Kanske 1000 kr/månad i bensinpengar med träningar inräknat.
Ungefär 250 kr/vecka för träningar. (alltså ungefär 1000 kr/månad).
600 kr för hovis ungefär var 7:e vecka.
Ungefär 1000 kr/månad för försäkringen.
Är i stallet 1 gång/dag på vardagarna i 3-4 timmar och ibland 2 gånger/dag på helgerna.
Tror det var allt.

Det är så dyrt att ha häst att man nästan inte vill räkna på det! Jag har löst det hela så numera att vi är två som äger en häst. Vi delar på allt, såväl ekonomiskt som arbetsmässigt. Det är otroligt bra, alltid REA på allt (50% på utrustning, försäkring, uppstallning, hovslagare o s v). Allvarligt talat så måste man verkligen prioritera när man är hästägare och jag har alltid jobbat heltid. Men nu ligger allt på en rimlig nivå för mig :)

Det här blir jag nyfiken på! Hur har ni gjort för att det skall funka? Vilken uppdelning har ni kommit överens om och hur gjorde ni när ni köpte hästen? Blir det aldrig några konflikter? Delar ni upp ansvaret per vecka eller är det flexibelt?

Jag har också en halv häst (ponny) numera. För att det ska funka ska man nog inte vara två gamla kompisar som tycker det skulle vara roligt att ha häst ihop. Snarare två personer som har samma grundsyn på hästar och hästskötsel men inget större behov av att umgås med varann (man är ju nämligen aldrig i stallet samtidigt).

Om man hittar rätt person att dela med så är det en jättebra lösning att få både tid och kostnader att hamna på en rimlig nivå. Men man ska nog vara medveten om att det är en tillfällig grej, och skriva ett ordentligt kontrakt med varandra om hur man ska lösa upp sitt "äktenskap" när den dagen kommer. Och inte backa på de jobbiga frågorna och tro att det löser sig när man väl är där. För det man inte kan komma överens om innan det har hänt kan man garanterat inte komma överens om när känslorna stormar.

Klart att det blir konflikter och man tycker olika. Det är där kontraktet kommer in. Och prata prata prata. Vi gjorde så att vi satt massor av timmar i bil på väg till olika hästar som vi skulle provrida, och tog då alla tuffa frågor. Utrustning som går sönder, någon som plötsligt inte kan betala sin del, ska jag behöva betala om du har sönder någonting, vad gör vi om någon av oss vill ta en paus eller sälja. Tack vare dessa diskussioner, en i grunden väldigt lika syn på hästar och hästhantering och stor respekt för den andres rätt att göra vad den vill på "sina" dagar så funkar det väldigt bra för oss än så länge. Men räknar med att dagen kommer då vi vill lösa upp vårt avtal och antingen sälja hästen eller någon köper ut den andre.

Med det praktiska gör vi såhär: Vi har ett schema där vi har fasta dagar månd-torsd och sen har vi varannan helg. På så sätt har man vissa veckodagar hästledigt och varannan helg hästledigt och kan då lätt planera det med andra aktiviteter eller om man vill åka bort. Vi har ett öppnat ett gemensamt bankkonto som vi har varsitt betalkort till, där vi sätter in stallhyran+lite till varje månad. Allt vi köper till hästen köps från kontot. Ibland behöver vi göra extrainsättningar för att täcka någon större utgift och då kommer vi överens om det bara.

Man later tex bli att roka ett paket cigaretter om dagen. Ca 50 kr. Dom pengarna racker bra till att del finansiera mat, stall, veterinar etc at en hast. Om man har eget stall.

Sen kan man ju lata bli att kopa en 2-3 godispasar per vecka eller en massa cola. Jag har kompisar som dricker coka cola for 500 kr i manaden eller mera.

Man koper tex begagnade lewisjeans i second hand butiken istallet for nya markesjeans.

50 x 30- 1500 kr med mera.

/KT

Om man bor på landet, byter man kanske tjänster med varann :angel: Har inackorderingar, involverar hästarna i sitt vanliga arbete, skiter i att köpa en massa nya kläder o onödiga prylar o lever allmänt billigt.
Sen måste man ju faktiskt inte pynta djuren i de senaste "modekläderna" katalogerna har att erbjuda, utan pyssla om de prylar man har.
Däremot tycker jag personligen att det är viktigt att ha varenda häst som går, försäkrad. Jag måste ha råd om någon av dem mot förmodan skulle bli sjuk.
Men jag håller med alla övriga om att ett av de största problemen är att få tiden att räcka till.

Om du har egen häst behöver du faktiskt inte rida för instruktör om du inte vill eller har råd.
Och det finns många stall som sköter fodringar och utsläpp, jag skulle nog till och med vilja påstå att majoriteten av alla stall som hyr ut boxar även tar ansvar för fodringar och utsläpp/intag.

Jag är hos min häst mellan 2 - 3 timmar per dag (mockar, väger hö, gör kraftfoder och rider) Allt annat sköts av stallägaren, och för det betalar jag 1800.- per månad.
Nu har jag tur och har en barfotahäst, och att verka honom kostar 300.- (Detta sker rullande var 8:e vecka)
Hur mkt en helskoning kostar kan ju faktiskt variera (men mellan 700 och 900.- skulle jag säga)

Min totala kostnad (förutom täcken och annan utrustning inräknad) ligger alltså på 1950.- per månad (stallhyra, foder, fodringar, in- utsläpp, verkning av hovar)

Jag tjänar inte speciellt bra, men detta är verkligen något jag prioriterar. Livet vore så tråkigt utan häst!

Är man en sådann som kanske inte vill vara istallet precis varje dag kan man hitta en skötare eller medryttare. Sådanna finns det gott om idag! Beroende på vad för häst man har osv, betalar gärna många en slant.

Vad är det för super-duper färsäkring som kostar 1000.- per månad !? Min häst är försäkrad hos AGRIA upp till 50.000.- och det kostar mig runt hundralappen varje månad! :o

Vad är det för super-duper färsäkring som kostar 1000.- per månad !? Min häst är försäkrad hos AGRIA upp till 50.000.- och det kostar mig runt hundralappen varje månad! :o

Det var minsann billigt vilken ras är det ?? Har själv försäkringen hos Agria o jag betalar betydligt mera.. har halvblod.

Som tur är har jag snälla föräldrar som finansierar min häst, den står i ett stall för 5.300 :- i månaden, rätt mkt :p Men så står jag också mitt i Stockholm, allting ingår (även mockning)
Det gör ju att jag får mer tid, jag åker till stallet och rider och borstar min häst. Sedan extrajobbar jag tre dagar i veckan på ett café, så jag tjänar in mina egna klädpengar. (Får ej något barnbidrag/månadspeng).

Jag tycker att lösdrift är ett mycket bra alternativ till hästhållning. Det sparar en väldig massa tid (ofta betalar man ju för helskötsel) och det är mycket billigare, samt att hästen motionerar mycket mer än om den står på box 12 timmar per dygn. Jag kan bara se fördelar med lösdrift faktiskt. Speciellt om man har tillgång till stall med alla andra faciliteter som man vill ha, t ex spolspilta.
Jag tror lösdrift är framtiden melodi, stall tycker jag är hemskt föråldrat för vanliga hobbyhästägare. De allra flesta har ju så mycket annat att göra än att flytta på hästskit.
Jag betalar nog mellan 2-3000 kr per månad för min häst, mycket är utbildningskostnader. Och jag har en stabil ekonomi annars skulle jag aldrig våga ha köpt häst.
Jag skulle inte kunna tänka mig att dela häst med någon, eftersom jag vill kunna bestämma allt själv. Jag skulle komma i konflikt med min medägare rätt fort tror jag, och dessutom bli svartsjuk (!) om hästen gillade den andra personen mer än mig...Jätteomoget, jag vet, för samtidigt är det nog rätt kul att vara två om hästen, man kan nog lära sig mycket av varandra.

Mycket billigare än jag har häst går nog inte. Eget stall, eget hö och eget bete. Men...Det kostar ju ändå, nu har vi tex haft en del veterinärutgifter:cry: . Sedan är det det vanliga med hovslagare och försäkring. När man har häst hemma blir det mycket jobb flera gånger varje dag i ur och skur. Ibland blir jag trött på alltihopa. Kunde ju ha min tid och mina pengar till något annat. Det måste vara något alldeles särskilt som driver oss hästgalningar:love:

Beroende på var man bor och hur man vill ha sin häst så behöver det inte bli så dyrt. Den tyngsta utgiften tycker jag är hö.

Sen kan man köpa ihjäl sig på utrustning om man vill - vissa sitter på summan av en normalstor trea i utrustning utan att tycka det är nåt konstigt.

Ja det är verkligen dyrt att vara hästgalen men jag försöker se det som en livsstil (låter klyschigt). Ungefär som att skaffa en familjemedlem till, inte att se det som en hobby bara. Sen blir det till att tänka på de andra kostnaderna som måste ner lika mycket som hästen kostar, billigare bil, matlåda, dra in på vardagslyx.... etc etc. Jag brukar också tänka på hur mycket hästlivet ger tillbaka och då känns det mindre dyrt. med tanke på hur mycket vi hänger i stallet så blir det kanske ganska billigt per timme... eller... :-9

Jag har tur som delar hästintresse (och kostnader) med min syster.

Liknande trådar

Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 317
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: Buck
·
I
Hästmänniskan Det har varit lite si och så med hästlivet sen jag började plugga på högskolan lite medryttarhästar hit och dit, men det går på något...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka