Hur får man motivation?

Haha klart jag har diagnoser
Har astma, spondylartrit, depression, hypotyreos, diabetes typ 2, och säkert nåt jag glömt.
Annars får jag inte medicinerna
Men de antidepressiva har vi försökt sätta ut. Mådde asdåligt då så gick inte.
Ska försöka igen i sommar.
Men varför ska du sluta med antidepressiva?? Fattar inte.
Du mår ju sämre utan
 
Men varför ska du sluta med antidepressiva?? Fattar inte.
Du mår ju sämre utan
För att läkaren vill att jag provar då jag i dagsläget inte har en diagnos som är aktuell.
Naturligtvis ska jag inte sluta om jag mår dåligt men svårt att veta vilka mediciner jag blir dålig av 🤣
 
Just antidepressiva är väl något man ofta rekommenderas äta livet ut? Just för att utan dem så mår man oftast sämre igen.
Ja men jag har så många mediciner s läkaren försöker minska ner.
Många av de andra är omöjliga att ta bort.
 
Ja men jag har så många mediciner s läkaren försöker minska ner.
Många av de andra är omöjliga att ta bort.

De mediciner du äter för typ 2 diabetesen kan ju kanske tas bort om du blir av med den? Låter rimligare att ta bort de än att ta bort antidepressiva. Blir du av med smärta (eller får verktyg att hantera den) så kanske du kan minska smärtmedicin också.
 
Lyssna på läkaren, det är orimligt att lekmän på nätet ska rådda med dina mediciner när du har så mycket som du medicinerar mot.

Tyvärr är väl hyrläkare på HC/VC som patenten träffar typ en gång inte alltid bäst lämpad att bedöma detta heller. Vet att TS blivit återremitterad dit och att de enligt TS inte har några fasta läkare där. Utan fast vårdkontakt så hade jag inte varit helt trygg med att det blir rätt och riktigt. Med det sagt så tror jag inte att råd från Buke är så mkt bättre ;)
 
Tyvärr är väl hyrläkare på HC/VC inte alltid bäst lämpad att bedöma detta heller. Vet att TS blivit återremitterad dit och att de enligt TS inte har några fasta läkare där. Utan fast vårdkontakt så hade jag inte varit helt trygg med att det blir rätt och riktigt. Med det sagt så tror jag inte att råd från Buke är så mkt bättre ;)
Nej, jag tror inte heller att bukes råd är bättre. Läkaren har tillgång till hennes journal som talar om vilka mediciner hon tar och i vilka doser, och har kunskap om medicinerna.
 
Jag tycker att du ska ta upp dina svårigheter i vardagen med läkaren.

Det du nämner kan förekomma som symtom på flera av dina sjukdomar, och säkert kan biverkningar och interaktioner bidra.

Du går på otroligt många mediciner. Det är din läkares ansvar att se till att du får rätt nivåer och hjälp med symtomen.
 
De mediciner du äter för typ 2 diabetesen kan ju kanske tas bort om du blir av med den? Låter rimligare att ta bort de än att ta bort antidepressiva. Blir du av med smärta (eller får verktyg att hantera den) så kanske du kan minska smärtmedicin också.
Vi får se.
Än så länge har jag inte minskat dosen å metformin mer än att jag inte tar mer än 2 doser per dag.
Har också ozempic men den kommer nog sättas ut snart.
Smärtan har jag egentligen inte så mycket mediciner för förutom salazopyrin och erelzi plus Alvedon och arcoxia.
Jag kan inte minska salazopyrin och erelzi och Alvedon gör att jag kan hantera smärtan.
Arcoxia vet jag inte än, ska träffa en läkare den 15
 
Nej, jag tror inte heller att bukes råd är bättre. Läkaren har tillgång till hennes journal som talar om vilka mediciner hon tar och i vilka doser, och har kunskap om medicinerna.

Tyvärr är ju uppföljningen ofta lika med noll utan fast vårdkontakt. Stafettläkare skriver ut mediciner och försvinner sen utan att följa upp. Sen skriver en annan ut en annan medicin och så fortsätter det. Tillslut sitter patienter med långa medicinlistor utan att veta varför de äter medicinerna, medicinerna kanske inte ska tas ihop, och ingen följer upp att de faktiskt är verksamma för patientens symtom.
Därför kan rådet "prata med din läkare" bli lite knepigt. Det är långt ifrån alla som har en vårdkontakt med ett övergripande ansvar. I den bästa av världar så skulle det såklart vara så att alla hade det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Tyvärr är ju uppföljningen ofta lika med noll utan fast vårdkontakt. Stafettläkare skriver ut mediciner och försvinner sen utan att följa upp. Sen skriver en annan ut en annan medicin och så fortsätter det.
Därför kan rådet "prata med din läkare" bli lite knepigt. Det är inte alla som har någon vårdkontakt med ett övergripande ansvar. I den bästa av världar så skulle det såklart vara så att alla hade det.
Ja och nu ska alla vc utom en här i norr läggas ner. Så jag måste till Linde för att träffa läkare
 
Tyvärr är ju uppföljningen ofta lika med noll utan fast vårdkontakt. Stafettläkare skriver ut mediciner och försvinner sen utan att följa upp. Sen skriver en annan ut en annan medicin och så fortsätter det. Tillslut sitter patienter med långa medicinlistor utan att veta varför de äter medicinerna, medicinerna kanske inte ska tas ihop, och ingen följer upp att de faktiskt är verksamma för patientens symtom.
Därför kan rådet "prata med din läkare" bli lite knepigt. Det är långt ifrån alla som har en vårdkontakt med ett övergripande ansvar. I den bästa av världar så skulle det såklart vara så att alla hade det.
Men det innebär knappast att folk på buke kan ta det övergripande ansvaret.

Det är principen som jag menar är orimlig: en person räknar upp en rad sjukdomstillstånd, vilka mediciner hon tar och vad hennes läkare sagt. Och får då direkt ifrågasättanden om varför en medicin ska sättas ut och vilken som skulle kunna sättas ut i stället. Det är bara läkare som kan göra sådana bedömningar.
 
Men det innebär knappast att folk på buke kan ta det övergripande ansvaret.

Det är principen som jag menar är orimlig: en person räknar upp en rad sjukdomstillstånd, vilka mediciner hon tar och vad hennes läkare sagt. Och får då direkt ifrågasättanden om varför en medicin ska sättas ut och vilken som skulle kunna sättas ut i stället. Det är bara läkare som kan göra sådana bedömningar.

Jag kanske läste dåligt men har inte sett att ngn ansett att mediciner ska sättas ut? Har jag missat så ber jag om ursäkt, jag har bara skummat tråden.
Att man ev i framtiden kan bli av med mediciner kopplat till typ 2 diabetets är ju dock inte ovanligt om man kommer tillrätta med tex levnadsvanor. Kan dock inte se att ngn skrivit att TS ska "sätta ut" dessa mediciner själv?

Att TS inte har något fast, kontinuerlig läkarkontakt är fortfarande ett problem och jag hoppas att det blir ngn som tar helheltsperspektivet, såväl fysiskt och psykist.
 
Tror du att du kommer använda dem igen?
Jag hade det så förut. Massor av kläder men inget att ta på mig eftersom mycket inte passade längre. Jag gick länge(!) och tänkte att de kommer användas igen, när de passar igen, och så gick jag runt och mådde dåligt över att inte ha något som passade och för att det var kaos hemma pga ont om förvaring...

Sedan rensade jag ur alla kläder som inte passade. Det tog tid och var mentalt pissjobbigt, både att komma igång och att sedan acceptera att kroppen förändrats osv. Det som var fint gav jag bort, framförallt en vän som har knapp ekonomi fick en hel del. Resten åkte i återvinning eller liknande.

Visst saknade jag mina kläder. En liten stund. Tills jag plötsligt kunde ha kläder som passade i garderoben och det fanns gott om plats för dem. Livet blev lättare och jag slapp en stor del av problemet med förvaringsbrist och kaos.
Jag har gjort ungefär likadant. Hade två byrålådor fulla med kläder som inte passade. Till slut rensade jag bort i princip allt som var för liten storlek och gick med 4 kassar till Stadsmissionen. Sen fick jag en massa plats för kläder jag faktiskt kan använda.
Behöver göra samma i garderoben, har rensat lite men behöver rensa mer.
 
Just antidepressiva är väl något man ofta rekommenderas äta livet ut? Just för att utan dem så mår man oftast sämre igen.
Nej. När depressionen försvunnit så bör man äta den medicinen ytterligare 6 månader, sen kan man börja trappa ner.
Var så förut iaf. Vet inte om rekommendationerna ändrats.
 
Lyssna på läkaren, det är orimligt att lekmän på nätet ska rådda med dina mediciner när du har så mycket som du medicinerar mot.

Haha klart jag har diagnoser
Har astma, spondylartrit, depression, hypotyreos, diabetes typ 2, och säkert nåt jag glömt.
Annars får jag inte medicinerna
Men de antidepressiva har vi försökt sätta ut. Mådde asdåligt då så gick inte.
Ska försöka igen i sommar.
Men du skriver, här ovan, att du inte har någon diagnos i nuläget. Det var enbart därför jag blev förvånad över att du har så många receptbelagda mediciner utan diagnos. Jag ifrågasätter alltså inte att du fått medicinerna, mest att de tycks sakna bakomliggande diagnos. Och att många mediciner (vet inte om dina är några av dem?) ger biverkningar i form av trötthet, brist på ork och motivation etc etc.
 
Men du skriver, här ovan, att du inte har någon diagnos i nuläget. Det var enbart därför jag blev förvånad över att du har så många receptbelagda mediciner utan diagnos. Jag ifrågasätter alltså inte att du fått medicinerna, mest att de tycks sakna bakomliggande diagnos. Och att många mediciner (vet inte om dina är några av dem?) ger biverkningar i form av trötthet, brist på ork och motivation etc etc.
Ingen nyligen satt depressionsdiagnos.
Annars har jag en massa diagnoser.
 
Har du det fuktigt inne, kanske?

Jag har en gammal (typ 1800-tal) byrå som är magisk. Allt man lägger i lådorna luktar GODARE ju längre det ligger! Har inte riktigt lyckats identifiera doften... :)
Jag bor i Skottland i ett stenhus från 1700-talet, har två öppna akvarier och flera reptiler och sjuhundra krukväxter... så lite fuktigt är det säkert. :D Oavsett har jag alltid känt att jag velat vädra eller tvätta kläder som legat undanstoppade för länge. De luktar typ secondhandbutik.

Jag kan absolut tänka mig att det finns möbler som är extra lämpade - jag tänker mig också att det blir mindre unket i en luftig garderob och om man hänger kläderna till exempel, men det skulle aldrig någonsin hända i mitt hus. 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 537
Senast: fejko
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 023
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp