Hur farlig är en björn för hästar?

Liselott76

Trådstartare
Det har vid ett flertal tillfällen synts björn i närheten av oss, som närmast kanske 500 meter från hästhagen.. Jag är ju självklart livrädd att han ska ta sej in i hagen..
Har det hänt att en björn attackerar hästar??
(Vi har tidigare vad jag vet aldrig haft björn här, men senaste året har den här björnen börjat dyka upp oftare & oftare..)

Visst händer det att björnar attackerar hästar, men det är isf en slagbjörn och då har den dödat förr. Jag förstår att du är orolig och det hade jag själv varit, men risken att den skulle se din häst som mat är nog rätt liten. Då är nog risken större att hästarna skenar och skadar sig om de skulle få korn på den. :(

Jag vet att en björn tog en häst i en hage för några år sedan. Fast jag tror inte att du behöver vara orolig för detta är inte speciellt vanligt!
Tänk på mina hästar som går ute dygnet runt....
(har iofs aldrig hört talas om att det ska finnas någon björn i dessa trakter)

/ Sandra ;)

En vän till mig hadde en björnhona med två ungar i sin hästhage..men dom rörde inte hästarna.Islandshästen skrämde dem t.o.m på flykt :D

När jag var på Ultuna med hästen för två år sedan, kom det in en häst akut. Den hade blivit rejält riven av en björn när den gick på sommarbete. Den hade blivit riven några mil uppåt i landet. Minns inte var, men har ett svagt minne av att det var i Gävle. Inte i Uppsala, dock :D

Den var inne akut pga av allvarlig infektion i såren. Så den hade blivit ihopsydd och så några veckor tidigare. Den var ingen vacker syn. :(

Hrm.. :o Menade inte alls att skrämma upp dig. :o Jag bara kom att tänka på det. Tror det ska krävas mkt innan en björn går på hästar.

Dom blir fruktansvärt rädda ifall dom möter den i skogen, mina sprang för livet. Jag har svårt att tro att björnen skulle hinna upp dom....
Aldrig hör om att nån häst blivit riven trots att det är ganska vanligt med björn. Dock så går hästarna sällan ute på nätterna.
Det gick en björn igenom hagen förra sommaren och rev tråden. Jag förstod då varför hästarna varit oroliga och stressade.
Jag bor lite väl islolerat, och får räkna med att det strosas runt knutarna. :smirk:

Dom ÄR farliga! :(
Jag har en inackordering hos mig som har blivit riven av en björn! Inte en kul upplevelse! Håll hästarna i säkerhet och ta INGA chanser.

Bor strax norr om Hudiksvall..det verkar vara bara en björn, hoppas han börjar känna sej ensam snart & strosar bort.. Det är mycket hus runt oss & dessutom E4:an, men det verkar inte bekomma honom särskilt mycket, tyvärr..
Vad ska det till för att dom ska få skjuta en björn? Kan den verkligen vara "normal" när den går så nära hus & vältrafikerad väg??

De lär inte skjuta björnen i första hand. Helt rätt tycker jag!

Vi hade förrförra sommaren stora besvär med 2 st älgar i vårt område. De attackerade människor med hundar. Jag som jobbar med hundar tyckte inte det var kul! :crazy: Jag jagades en gång. Men kunde rädda mig in på en villatomt. I övrigt jagade älgarna 6 st (som jag vet) personer den sommaren bl.a två små flickor på 7-8år.

Vi bad kommunens jägare att han skulle skjuta av dem, men varken han eller den som nu bestämmer över sådant ville. Älgar är tydligen mkt känsliga för värme och det var en väldigt var sommar. Då blir de förvirrade och kan gå till attack.

Kan säga att det blev inte mkt skogspromenader den sommaren för hundarna. Vi höll oss på landsvägar och på öppna ängar. :) :angel:

Läste precis tidningen, och vad var på framsidan om inte "vår" björn.. Han hade gått & satt sej vid gungställningen till ett hus i byn, och där hade han lekt i en halvtimme, trots att dom som bodde i huset hade försökt skrämma honom.. Den är ju inte så stor, fjolårsunge, men vad händer när den blir stor??

Nämen! Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite gulligt med en björn på lekplatsen. Det optimala vore väl att söva honom och forsla bort honom till mer obebodda trakter, så ni får ha era gungor och hästar ifred.

Varje kommun har väl en viltvårdare, denne borde väl kunna fixa detta?

Vi hade som tur var försprång....men den ena hästen sprang på sig sträckningar som aldrig gick att reparera... :cry:

Då springer hästarna ifrån dem utan problem...

Känns skönt att veta. Fast de kanske är bättre på terräng än hästar?

Igår var björnen på en annan grannes gräsmatta, bara ca 100 meter från oss..i 4 !! timmar. :eek:
Dom hade ringt viltvårdaren & där hade dom sagt att om han visar sej igen ska dom skrämma iväg han..
Hmm, den verkar ju inte särskilt lättskrämd..så lagom gulligt tycker jag..

Utan problem vet jag inte.. En galoppör kommer upp i 55-63 km i h och en travare i ca 50.. Vet inte om hbl kan springa riktigt så fort? Någon som vet

Hm...har för mig att galoppörer "lätt" kan hålla 65km/h (kortare distanser) och då tycker jag allt att ett halvblod borde kunna masa sig upp mot 60km/h.

Fast jag kanske kommer ihåg fel?

Är lite osäker själv faktiskt men jag undrar om ett halvblod/kallblod/ponny verkligen kommer upp i 60.. Snarare 50 skulle jag tippa.. Men det finns kanske någon annan som vet bättre än oss :idea: ? ;)

Intressant med fartfrågan även om den inte direkt handlar om björnar. Många icke-hästmänniskor som undrar nämligen... :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 144
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Sharpless
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka