Hur farligt är det att ladda sin telefon?

alazzi

Trådstartare
Jag har hört flera larmrapporter nu om att man absolut inte bör ladda sin telefon på natten och inte när man inte kan övervaka telefonen? Hur vaanligt/farligt är det egentligen? Jag brukade ladda telefonen nattetid förut, men nu är jag osäker på om jag ska fortsätta ladda på natten efter larmrapporterna.
 
Jag vet inte hur farligt det egentligen är, men jag undviker att ladda om jag lämnar hemmet (kör inte heller tvättmaskin eller torktumlare, var just med om att torktumlaren började brinna) eller sover. Om jag måste ladda på natten (om batterier är dött och jag ska iväg tidigt på morgonen) så lägger jag den nära där brandvarnaren sitter.
 
Jag tror att risken sett till andelen händelselösa icke-brinnande telefoner och laddare fortfarande är oerhört liten. Jag laddar på natten, bredvid sängen.

Med det sagt tror jag också att man skall undvika tredjepartsladdare (no-name, OEM, "pirat") och hålla sig till originalladdare och -kablar. Min uppfattning är att de trots allt har bättre koll på både konstruktions- och tillverkningsleden.
 
Jag tror att de flesta bränder börjat för att mobilen legat på mjukt underlag och det då blivit för varmt.
Jag laddar alltid min på natten och på en hård plan yta
 
Ja, det finns en risk. Men med tanke på hur många telefoner som laddas varje dygn runt om i världen så är risken rätt liten.

Dessutom minimerar man en hel del risker genom att dra ur laddaren ur väggen när man laddat klart.
 
Jag laddar aldrig nattetid, dels av säkerhetsskäl men även för att jag inte vill förstöra batteriet.
 
Laddar på natten, på järnbordet som står som sängbord. Stänger på morgonen av grendosan laddarna sitter i, så de inte får ström när jag inte är hemma.
 
Förstöra batteriet? :confused:
Man sabbar livslängden på batteriet om man låter laddaren sitta i när batteriet är laddat till 100%. Därför laddar jag inte nattetid, eftersom jag då inte kan dra ur sladden när jag vill.
 
Man sabbar livslängden på batteriet om man låter laddaren sitta i när batteriet är laddat till 100%. Därför laddar jag inte nattetid, eftersom jag då inte kan dra ur sladden när jag vill.
Jag trodde att det var en gammal sanning och att moderna batterier inte funkar så längre :o
 
Jag trodde att det var en gammal sanning och att moderna batterier inte funkar så längre :o
Jag hörde det senast för en månad sedan av en som arbetar med att utveckla batterier. De rekommenderar 30-80% metoden.

Oavsett vill jag inte ladda på natten, känns alldeles för farligt.
 
Men sitter alla och stirrar på sin telefon för att koppla den från laddaren samma minut som den visar 100 %?!
Jag kollar min till och från och drar ur när den nåt 70-80% sådär. Jag vet hur lång tid det tar ungefär så oftast behöver jag bara kika en gång typ.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 010
Senast: Niyama
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 134
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag och en stallkompis har diskuterat det här med att ha hunden med sig i stallet efter avmaskning. Hundarna tar sig ju gärna ett litet...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: Loma
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 324
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp