Hur farligt är det att ladda sin telefon?

Jag hade mer fel än jag trodde. Vill man maximera livstiden ska laddningen hållas under 90% och helst aldrig gå under 40%.

@niphredil gör helt rätt - om man nu orkar göra på det viset... :_)
Haha jag visste väl det :D. En riktig nörd har drillat mig i det här så jag försöker vara noga ;)
 
För någon månad sedan brann ett hus ner på orten där jag jobbar. Detta pga laddare som satt i kontakten över natten, stod det i lokaltidningen. Sedan dess laddar jag dagtid när jag kan ha koll.
 
Ojdå. Jag gör nog precis allt fel :o
Sätter i laddaren på kvällen när jag går och lägger mig, har mobilen i sängen (behöver oftast typ lösa sudoku eller lyssna på ljudbok för att koppla av, och somnar med telefonen på kudden) och drar ur den när jag vaknar, då den skulle kunnat bli fulladdad ett par gånger om, minst... :nailbiting:

Jag ska verkligen försöka skärpa mig, det känns ju livsfarligt nu när jag skriver det. Kanske jag måste välja - ladda eller ha den i sängen. Inte både och samtidigt iallafall, det är väl illa nog ändå.
 
Jag laddade förut min mobil under nätterna, men sen jag upptäckte hur varm laddaren blev, slutade jag med det och nu laddar jag den enbart när jag kan bevaka den. Känns tryggast så och ställer inte till det för mig heller, vilket är skönt. :)
 
Jag laddar alltid under natten - med en speciell docka som telefonen sitter i. Trafon blir inte varm, laddaren blir inte varm, mobilen blir inte varm.

Mobilen blir oftast bara varm när man laddar ur den fort med något program man kör.
 
Jag laddar på natten, men ser till att mobilen ligger på hårt underlag när jag sover. Måste ha den fulladdad på morgonen annars laddar den ur under dagen... kass batteri. Och drar alltid ut laddaren ur kontakten när den inte längre är i telefonen, det har jag lärt mig på en brandutbildning på jobbet :up:.
 
Jag laddar på natten, men ser till att mobilen ligger på hårt underlag när jag sover. Måste ha den fulladdad på morgonen annars laddar den ur under dagen... kass batteri. Och drar alltid ut laddaren ur kontakten när den inte längre är i telefonen, det har jag lärt mig på en brandutbildning på jobbet :up:.
Så gör jag också! Det är ta mig sjutton en förbannelse att ha kasst batteri på telefonen :arghh:
 
Dessutom minimerar man en hel del risker genom att dra ur laddaren ur väggen när man laddat klart.
Myt, dagens laddare är switchade så när du rycker ur kontakten ur fånen så stendör laddaren, det är därför man inte kan ladda ett totalt dött batteri. Den drar inte ens den minsta krypström ur vägguttaget eftersom det är batteriets restström som aktiverar ingångssteget.

*Han som för tillfället utvecklar strömförsörjning till plattskärmar så dom kan köras på allt från 6 till 42 volt likspänning direkt utan växelriktare.*
 
Det är ju förresten inte bara fånarnas laddare som kan bli varma, allt annat bärbart som innehåller laddbara accar kan bli rena grillarna när batterierna börjar bli slitna men det är olika, en av mina laptopar med kassa batterier där går laddaren knappt att ta i medans den bredvid med lika kassa batterier där är laddaren bara lite ljummen så det är olika mellan märken och årsmodeller och hur dom är uppbyggda. Sen är det ju skillnad på hur snygga dom är inuti också, vissa ser helt okej ut när man öppnar dom medans andra ser ut som kinesiskt blindarbete.

Så mycket elektronik som jag har sett genom åren så är jag faktiskt förundrad över att inte fler brinner och CE-märket är bara ett märke som i dagsläget saknar betydelse iom. att tillverkaren själv klistrar dit det och försäkrar att produkten uppfyller alla regelverk. Ingen utomstående oberoende kollar det således.

I vintras hade jag ett par laddare av känt märke (blyladdare) på reparation här och den ena såg helt okej ut (det var strömbrytarna som var paj på båda) medan den andra hade alldeles för litet isolationsavstånd på kretskortet och var illa lödd lite överallt. Båda kom från samma tillverkare.
 
@MacGyver Som @sjoberga redan skrivit så finns det alltså sätt att få batteriet att leva längre. Enligt dem jag känner som är väldigt kunniga bör man inte gå under 30-40% och inte över 80%. Jag för min del vill att batteriet ska hålla bra så länge som möjligt så jag kör på det.
 
Själv stänger jag av telefonen och laddar när jag kommer hem. Jag är inte oumbärlig och måste inte vara tillgänglig hela tiden. Då laddar den fullt på max en timme.Skulle aldrig ta risken att ladda på natten vet två hus som brunnit på grund av mobilladdning. Det är inte värt risken.
 
@MacGyver Som @sjoberga redan skrivit så finns det alltså sätt att få batteriet att leva längre. Enligt dem jag känner som är väldigt kunniga bör man inte gå under 30-40% och inte över 80%. Jag för min del vill att batteriet ska hålla bra så länge som möjligt så jag kör på det.
Om du sprättar isär ett batteri till en fåne eller ett batteri baserat på lithiumteknologi så kommer du att hitta ett ytte-pytte-kretskort med några små ytmonterade flugskitar på, det är kretsen som ser till att batteriet aldrig kan bli helt tömt eller överladdat så man behöver inte bry sig om det själv för det har redan batteritillverkaren löst.
 
Om du sprättar isär ett batteri till en fåne eller ett batteri baserat på lithiumteknologi så kommer du att hitta ett ytte-pytte-kretskort med några små ytmonterade flugskitar på, det är kretsen som ser till att batteriet aldrig kan bli helt tömt eller överladdat så man behöver inte bry sig om det själv för det har redan batteritillverkaren löst.

Nej, de har oftast inte optimerat på livslängd utan istället på max batteritid. Jag kan tycka att det valet borde styras av användarna genom operativsystemet.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 011
Senast: Niyama
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 134
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag och en stallkompis har diskuterat det här med att ha hunden med sig i stallet efter avmaskning. Hundarna tar sig ju gärna ett litet...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: Loma
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 328
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp