Hur farligt kan det vara med torkad svamp?

Oj har aldrig sett.. de senaste åren har vi nog fryst in säkert 10 liter.
Förutom hallonet i lördags har jag inte ätit eller rört ett hallon på typ 20-25 år eller så, förutom i sylt från affären. Skulle aldrig köpa eller äta från privatperson. Så nej, inte jag heller ;)
 
Förutom hallonet i lördags har jag inte ätit eller rört ett hallon på typ 20-25 år eller så, förutom i sylt från affären. Skulle aldrig köpa eller äta från privatperson. Så nej, inte jag heller ;)
Jag förstår ju att fobier sällan är helt logiska, men om det ens kan hjälpa dig lite så kan jag som inte heller gillar kryp i hallon trösta dig med att man ser ganska fort på ett hallon ifall det är "krypangripet". Speciellt trädgårdshallon som är stora. Syna utsidan, sedan "bryter man upp" hallonet så man får bra koll på insidan. Ser man inget kryp/larv, och hallonet ser fint ut så är det bara att äta, det brukar inte finnas dolda kryp i hallon utan att det syns.
Tar en del tid om man är noga, men det kan ju vara ett sätt att kunna njuta av hallon.
 
Jag förstår ju att fobier sällan är helt logiska, men om det ens kan hjälpa dig lite så kan jag som inte heller gillar kryp i hallon trösta dig med att man ser ganska fort på ett hallon ifall det är "krypangripet". Speciellt trädgårdshallon som är stora. Syna utsidan, sedan "bryter man upp" hallonet så man får bra koll på insidan. Ser man inget kryp/larv, och hallonet ser fint ut så är det bara att äta, det brukar inte finnas dolda kryp i hallon utan att det syns.
Tar en del tid om man är noga, men det kan ju vara ett sätt att kunna njuta av hallon.
Det var så jag gjorde i lördags på de som växer vilda i skogen, små var de dock så det första gick sönder helt. :)
 
Champinjoner och kantarell
Jag brukar blötlägga och sedan skölja om jag ska använda svampbitarna på t ex pizza. Jag sköljer för att jag ibland tycker svampen får en bismak av ”skåp” vilket jag inte gillar. I sås eller grytor smular eller lägger jag i svampen torr och låter den gå lagom länge beroende på rätt.

Skulle alltså inte oroa mig.
 
Jag äter mer svamp än rekomendationen ser jag. Dock aldrig rå, det lärde jag mig för länge sen.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230813_165846_Chrome Beta.jpg
    Screenshot_20230813_165846_Chrome Beta.jpg
    175,1 KB · Visningar: 61
Senast ändrad:
Jag brukar köpa 400 grams paket och ett sånt paket smäller jag i mig på två-tre dagar. Men jag märker att magen pajar när det blir för mycket svamp.
Så är det här också, två 250 paket eller 1 500 på typ en vecka, men magen pallar det dock. Men jag har svamp i allt i perioder. Det är ju så gott!
 
Usch, avskyr sådana här inlägg :P Det man inte vet har man inte ont av eller det man vet behöver man inte påminnas om hahaha
Jag äter inte hallon längre pga larver, ratar alla bär pga larver, utom jordgubbar. Så nu ignorerar jag ditt inlägg ;)
Man kan faktiskt få ont av det man inte vet i detta fall. Larverna som äter svampen lämnar även sin avföring i svampen, vilket dels innehåller bakterier i sig självt och dessutom påskyndar nedbrytningen av svampen genom både dessa bakterier och att de får tillgång till mer syre. Jag skulle ALDRIG äta svamp med en massa larvgångar i. Man kan bli matförgiftad.
 
2 kg svamp /år. Ja i så fall lär jag vara cancer hela jag för mer än 2 kg/år det äter ju jag utan problem.
Nej nej nej. Detta är specifikt för champinjoner. Andra svampar går alldeles utmärkt att äta massor av. Det är just champinjoner man ska vara försiktig med. Och ärligt talat, det finns massor annan svamp som är synnerligen lättodlade. Så har man egen trädgård och gillar svamp så kan det vara kul att ha lite svampodlingar i trädgården.

Nej, det är det faktiskt inte. Både odlade och plockade utomhus innehåller svampgiftet agaritin som omvandlas till det cancerogena ämnet fenylhydrazin.
Håller med om detta också!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 707
Senast: Badger
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
763
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 409
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 949
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp