Hur farligt kan det vara med torkad svamp?

Man kan faktiskt få ont av det man inte vet i detta fall. Larverna som äter svampen lämnar även sin avföring i svampen, vilket dels innehåller bakterier i sig självt och dessutom påskyndar nedbrytningen av svampen genom både dessa bakterier och att de får tillgång till mer syre. Jag skulle ALDRIG äta svamp med en massa larvgångar i. Man kan bli matförgiftad.
Du kände att du var tvungen?
 
Nej nej nej. Detta är specifikt för champinjoner. Andra svampar går alldeles utmärkt att äta massor av. Det är just champinjoner man ska vara försiktig med. Och ärligt talat, det finns massor annan svamp som är synnerligen lättodlade. Så har man egen trädgård och gillar svamp så kan det vara kul att ha lite svampodlingar i trädgården.
Men jag bidrar heldre till företag i närheten får lite pengar än att jag krånglar med det.
 
Tack, vad rart! Då stryker jag svamp över sånt jag inte äter då.
Det är enkelt att se om det varit larver där eller inte. Det blir hål i svampen då, som inte finns där annars. Jag äter bara larvfri svamp. Inget konstigt i det, finns väl ingen som skulle äta kött med larver i liksom? Samma sak. Bara att folk har dålig koll på att svampars celler är mer lika djurs celler än växter. Därav ska svampen vara i kylen efter plockning.
 
Det är enkelt att se om det varit larver där eller inte. Det blir hål i svampen då, som inte finns där annars. Jag äter bara larvfri svamp. Inget konstigt i det, finns väl ingen som skulle äta kött med larver i liksom? Samma sak. Bara att folk har dålig koll på att svampars celler är mer lika djurs celler än växter. Därav ska svampen vara i kylen efter plockning.
Kan du sluta tjata? Har du helt missat mina andra inlägg i tråden eller är du bara känslokall?

Svara någon annan om du har så stort behov av att informera något som tydligen är så självklart.
 
Kan du sluta tjata? Har du helt missat mina andra inlägg i tråden eller är du bara känslokall?

Svara någon annan om du har så stort behov av att informera något som tydligen är så självklart.

Fast när det gäller svamp så är det mycket som inte är självklart för många (bl.a kockar), allt från hantering till tillagning. Jag är övertygad om att @SiZo säger detta i all välmening.
 
Fast när det gäller svamp så är det mycket som inte är självklart för många (bl.a kockar), allt från hantering till tillagning. Jag är övertygad om att @SiZo säger detta i all välmening.
Så jag som inte plockar svamp och jag som är hänvisad till att köpa svamp i affären samt äta det på restaurang och liknande, för jag älskar ju svamp, samt jag som knappt ser själv, är ju tvungen att lita på andra människor i det här, hur gör den här informationen mig en tjänst i samma tråd, riktad till mig, där jag nämnt att jag i många herrans år inte äter bär pga larver pga min matfobi inte kan hantera det?

Jag har inte sett några löpsedlar om att svampplockare i mängder blir sjuka varje sommar pga att de äter larv-svamp, har du?
 
Fast när det gäller svamp så är det mycket som inte är självklart för många (bl.a kockar), allt från hantering till tillagning. Jag är övertygad om att @SiZo säger detta i all välmening.
Exakt. Det är skrämmande så låg kunskapen är. Det syns i affärerna med när de plastar in svamp tex, det är som att be om att få svampen förstörd. Eller ibland lägger den i rumstemperatur och säljer den så.
Jag äter bara svamp jag har plockat själv av just denna anledning.

Vill man ha riktigt bra svamp så skulle jag odla själv, de arter som går att odla, eller ha kontakt med någon som är duktig på svamp. Champinjoner kan jag äta på restaurang, just eftersom de odlas och därmed oftast är fräscha.

@Enya Helt missat, sorry. Men är det inte bättre att ha koll på hur du kan äta det på ett säkert sätt? Vill du ha svamp som är garanterat 100% fräsch och bor runt Uppsala så kan du hojta till. Jag ger bort mängder helt gratis för att jag mest tycker om att plocka den.

Tror inte att det blir så mycket löpsedlar av en enkel matförgiftning?
 
Exakt. Det är skrämmande så låg kunskapen är. Det syns i affärerna med när de plastar in svamp tex, det är som att be om att få svampen förstörd. Eller ibland lägger den i rumstemperatur och säljer den så.
Jag äter bara svamp jag har plockat själv av just denna anledning.

Vill man ha riktigt bra svamp så skulle jag odla själv, de arter som går att odla, eller ha kontakt med någon som är duktig på svamp. Champinjoner kan jag äta på restaurang, just eftersom de odlas och därmed oftast är fräscha.

@Enya Helt missat, sorry. Men är det inte bättre att ha koll på hur du kan äta det på ett säkert sätt? Vill du ha svamp som är garanterat 100% fräsch och bor runt Uppsala så kan du hojta till. Jag ger bort mängder helt gratis för att jag mest tycker om att plocka den.

Tror inte att det blir så mycket löpsedlar av en enkel matförgiftning?
Hur tänker du att jag ska ha koll? Fråga på en restaurang och vänner hur de förvarat och tillagat svampen? Om det varit larver i? Eller strunta i att äta, det är ju ändå säkrast? Jag vet att svamp ska förvaras kyld så jag köper den därifrån också, jag förvarar inte den i plastförpackning heller, jag köper dessutom de finaste jag kan hitta, även om de är inplastade, men de åker ut i en nervikt pappersförpackning i kylskåpet hemma direkt.

Jag bor inte runt Uppsala tyvärr.
 
Fast när det gäller svamp så är det mycket som inte är självklart för många (bl.a kockar), allt från hantering till tillagning. Jag är övertygad om att @SiZo säger detta i all välmening.
Det är nog i sammanhanget få kockar -med adekvat kockutbildning i bagaget- som skulle servera maskangripen, eller på annat sätt dålig svamp.

Men visst, mänskliga faktorn och därmed slarv/okunskap finns ju alltid en risk med, men just ifråga om att bli serverad dålig svamp på restaurang är nog den risken inte gigantisk. Detsamma gäller förmodligen även odlad svamp köpt i butik.

@Enya fortsätt du att köpa svamp och sova gott på nätterna.
 
Det är nog i sammanhanget få kockar -med adekvat kockutbildning i bagaget- som skulle servera maskangripen, eller på annat sätt dålig svamp.

Men visst, mänskliga faktorn och därmed slarv/okunskap finns ju alltid en risk med, men just ifråga om att bli serverad dålig svamp på restaurang är nog den risken inte gigantisk. Detsamma gäller förmodligen även odlad svamp köpt i butik.

@Enya fortsätt du att köpa svamp och sova gott på nätterna.

Nu tänkte jag inte på larvangripen, utan på tillagning (oftast på tok för kort) och otyg som att servera stenmurkla och råa champinjoner.
 
Hur tänker du att jag ska ha koll? Fråga på en restaurang och vänner hur de förvarat och tillagat svampen? Om det varit larver i? Eller strunta i att äta, det är ju ändå säkrast? Jag vet att svamp ska förvaras kyld så jag köper den därifrån också, jag förvarar inte den i plastförpackning heller, jag köper dessutom de finaste jag kan hitta, även om de är inplastade, men de åker ut i en nervikt pappersförpackning i kylskåpet hemma direkt.

Jag bor inte runt Uppsala tyvärr.

Som du gör är helt rätt. Kan man inte plocka själv så är det bästa att köpa svamp i butik som ligger i öppen låda. Odlad svamp som champinjon är garanterat fria från larver. Välj små unga exemplar och förvara som du beskriver. Sånär du HELT säker på att få i dig fin och bra svamp. Men håll dig till moderata mängder. För att späda ut champinjon kan du även välja andra odlade färska svampar.
 
Som du gör är helt rätt. Kan man inte plocka själv så är det bästa att köpa svamp i butik som ligger i öppen låda. Odlad svamp som champinjon är garanterat fria från larver. Välj små unga exemplar och förvara som du beskriver. Sånär du HELT säker på att få i dig fin och bra svamp. Men håll dig till moderata mängder. För att späda ut champinjon kan du även välja andra odlade färska svampar.
Bra tips, ostronskivlingen i affären är också odlad. Shitaake med om jag inte minns fel.
 
Exakt. Det är skrämmande så låg kunskapen är. Det syns i affärerna med när de plastar in svamp tex, det är som att be om att få svampen förstörd. Eller ibland lägger den i rumstemperatur och säljer den så.
Jag äter bara svamp jag har plockat själv av just denna anledning.

Vill man ha riktigt bra svamp så skulle jag odla själv, de arter som går att odla, eller ha kontakt med någon som är duktig på svamp. Champinjoner kan jag äta på restaurang, just eftersom de odlas och därmed oftast är fräscha.

@Enya Helt missat, sorry. Men är det inte bättre att ha koll på hur du kan äta det på ett säkert sätt? Vill du ha svamp som är garanterat 100% fräsch och bor runt Uppsala så kan du hojta till. Jag ger bort mängder helt gratis för att jag mest tycker om att plocka den.

Tror inte att det blir så mycket löpsedlar av en enkel matförgiftning?

Samma här. Jag äter endast egenplockad och egenrensad svamp.
 
Tack, vad rart! Då stryker jag svamp över sånt jag inte äter då.
Det är bara soppar som brukar vara larvangripna, dvs karl-johan av köpesvampen. Kantareller och champinjoner har jag aldrig sett några larvgångar i så såna kan du lugnt äta.
 
Bra tips, ostronskivlingen i affären är också odlad. Shitaake med om jag inte minns fel.

Shiitake, ostronskivlingar, enoki, pioppini m.fl. De flesta svampar man kan köpa i mataffären är odlade, och det under extremt noggrann hygien så det är nog få grödor man kan vara så trygg med inte har massa ovälkomna passagerare.

Det var väldigt länge sedan jag såg tätt inplastad eller fel förvarad svamp, och det finns alltid papperspåsar till den hos alla butiker jag handlar i.
 
Fast när det gäller svamp så är det mycket som inte är självklart för många (bl.a kockar), allt från hantering till tillagning. Jag är övertygad om att @SiZo säger detta i all välmening.
Har flera dåliga erfarenheter av just kockars svampokunnighet. På restaurang i centrala Sthlm fick jag en rätt innehållande hela trattkantareller, inklusive bös från tratten, ett helt barr bla. Det knastrade när jag tuggade. Verkade helt orensat.
En foodtruck hade vunnit pris för sin kantarellklämma. Jag fick en sten i min.
Jag äter inte längre vild svamp som jag inte sett innan tillagning.
 
Shiitake, ostronskivlingar, enoki, pioppini m.fl. De flesta svampar man kan köpa i mataffären är odlade, och det under extremt noggrann hygien så det är nog få grödor man kan vara så trygg med inte har massa ovälkomna passagerare.

Det var väldigt länge sedan jag såg tätt inplastad eller fel förvarad svamp, och det finns alltid papperspåsar till den hos alla butiker jag handlar i.
Det kanske beror på vad man köper för några. De jag köper är inte löst liggande utan färdig packat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 707
Senast: Badger
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
763
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 409
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 949
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp