Hur fattar ni galopp?

På ridskolan som ung var det "fram med innerskänkel, bak med ytterskänkel och kläm till samtidigt" när man skulle börja lära sig galoppera.

Sedan dess har jag gjort olika. Men just "fram med inner" sitter kvar ganska mycket. Höger galopp = fram med inner skänkel/fram med inre höft och "tryck igång".

I dagsläget har jag dock ingen aning längre. Skogsmulle sedan flera år tillbaka så då blir det mest bara sitta ner lite i traven, korta upp, fram med en skänkel och ett sittben, och smacka lite. Inte särskilt dressyrsnyggt.
 
Sitter och läser i SvRFs ridinstruktionsböcker, där de menar att man ska fatta galopp för inner skänkel. Då började jag fundera och kom fram till att jag på min häst nog fattar för ytter skänkel. Vi har haft lite problem med galoppfattingarna (dvs han fattar lite den galoppen han känner för) så vi har övat mycket på detta. Jag lägger givetvis an båda skänklarna för framåtdrivning, men ibland får jag trycka till mer med ytter. Jag upplever att med ytter skänkel kan jag påverka och aktivera ytter bak, och det är ju där jag vill att hästen ska börja galoppera. Speciellt på rakt spår utan väggar vill jag vara tydlig med vilket ben han ska börja med för att få rätt galopp. Tänker jag fel nu?
Hur gör ni?

Det beror på om det är en häst jag har eller ska utbilda eller om det är en man bara rider någon gång.
Jag personligen vill att hästarna fattar för inner höft upp och ev ytterskänkel i tidigare skede. På unghästar också kanske inner skänkel alldeles efter ytter. Det just för att jag vill rida bytena för ytter iom att jag tänker att min skänkel ska påverka bakbenen och be ytter bak om galopp.
Jag har lite annat signalsystem och får inte problem med att hästen svajar i bytena om jag använder ytterskänkeln så.

Är det en häst jag bara ska testa eller göra enstaka problemlösning på kan jag fatta för inner mer iom att många är skolade så.
 
I sverige tycker jag de flesta fattar för inner, jag bodde i usa och där fattade de flest för ytter.

jag fattar med halvhalt och sittbenet och liksom lyfter upp en höften, lyssnar hon inte så använder jag inner skänkel som förstärkning.

det känns aldrig rätt att fatta galopp och det känns som att jag stör henne när jag skänklar! ska testa att skänkla med ytter nästa gång och se om det känns bättre.
 
Alltid ytterskänkeln, givetvis kan man behöva förstärka lite med inner om hästen är lite långsam. Men ytterskänkeln är viktigast! Det är ju ytter bak som inleder galoppsprånget.Dessutom blir det väldigt mycket mer logiskt för hästen när man senare ska börja med bytena, eftersom man byter för nya ytterskänkeln.

Så tänker jag också och för mig känns det mer naturligt i min egen kropp att fatta för ytter skänkel (+ inner höft).
 
Min häst har med tidigare ägare och ryttare alltid fattat för ytter, så när en tränare bad mig fatta för inner tänkte jag att "få se hur lång tid det tar att lära om honom". Redan första försöket så blev fattningen bättre än innan, så då har jag fortsatt med det.

Jag håller dock an med båda skänklarna för att förbereda fattningen, och sedan är det inner höft/skänkel som ger signalen "NU".
 
I början av ridpasset fattar jag för inne, sen när vi har värmt upp och ska till att finlira, så räcker det att jag skjuter fram höften samtidigt som jag lättar lite på inner tygel.
 
Jag fattar för inner höft, men utbildar dit genom ytter skänkel.
Måste prova att ta det via inner ben, av ren nyfikenhets skull..
 
Jag fattar nog mest med rösten. Jag är nog tyvärr ganska otydlig i min skänkel för utan röstkommando så blir det gärna ökad trav istället (i alla fall första galoppen varje ridpass - till hästen bokstavligen fattat galoppen att det är galoppera vi ska göra).
 
Nuförtiden fattar jag oftast för ytter. Eller. Jag fattar för ytter för att kunna få det till att fatta genom att lyfta/vinkla inner höft. Fattar jag för inner har jag lättare för att lägga vikten där, vilket ju blir lite knas. Så, ytter först, sen förhoppningsvis bara lättande av inner höft. Men, jag har i bakhuvudet det här med att få en svängande bakdel i byten, men det får vi ta när vi kommer dit ;)
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 973
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 965
Senast: MiaMia
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 341
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 017
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp