Jag flyttade 41,2 (

) mil för snart 3 månader sedan. Håller med om många av ovanstående tips, bl.a. att vara noga när man märker lådorna. Jag har flyttat ganska många gånger, men förr alltid envisats med att märka lådorna detaljerat med vad som är i. Ambitiöst och sådär, javisst, men jag orkade aldrig hålla uppe det i längden och tillslut visste jag ändå inte vad som låg var. Bättre att märka med vilket rum lådan tillhör, och som sagt, ev. markera de allra viktigaste lådorna med X.
Vi köpte också en mängd ikeakassar inför flytten, jättebra till kläder, sängkläder, kuddar och så vidare. Säckar är säkert också bra, men jag gillar ikeakassarna eftersom de går rätt bra att stapla när de är packade, även om det kanske är ett minus att inte går att stänga helt.
Vacuumpåsar har jag köpt billiga på rusta, det minimerar t.ex. vinterklädernas utrymme och de är ju bra att ha även sen.
Böcker packar vi i pappkassar, inte kartonger. Det blir MÅNGA kassar, men har man gjort misstaget att fylla en kartong med böcker och sen försöka lyfta den så inser man att det inte är värt det

Alternativt kan man använda små kartonger, eller bara fylla halva kartongen med böcker och andra halvan med t.ex. kläder, men jag tycker alltid det blir för tungt ändå.
Och har man möbler man är rädd om kan jag varmt rekommendera sträckfilm!

Finns på t.ex. Jula, 69:- för 150 meter. Den är självhäftande och går att ha till allt möjligt, hålla ihop grejer, skydda från repor etc. Suuperbra. Vi köpte en del annat flyttjox på Jula också, bubbelplast och såna där insatser till kartonger så att man kan ha glas i fack t.ex. (Det är skönt att inte behöva diska om allt porslin för att man har packat det i tidningspapper!)
Vi investerade i en säckkärra också, kostade några hundra och var guld för tunga kartonger och möbler om man behövde ta sig en längre sträcka. Det kan man säkert låna av någon om man inte vill köpa också.
Jag brukar montera isär möbler som är otympliga och/eller för tunga att flytta i helt tillstånd. Se till att få med alla skruvar bara! Samla dom i en (eller två, ifall skruvarna river hål på plasten) plastpåsar, märk väl och förvara allt sånt antingen på EN plats, eller väl fastsatt på en del av möbeln.
Och vad gäller flyttkartonger så vill jag faktiskt hävda att Rustas är helt okej. Självklart får man bättre kvalitet om man köper dyra kartonger hos flyttfirma, men för priset de kostar... Rustas är stadiga och vad vi än fick för oss att stoppa i så höll de måttet, både att bära och stapla. Julas är också bra, men däremot brukar både de från Biltema och IKEA säcka ihop rätt så snart...