Hur flyttpackar man?

Kläder och textilier som tål omild behandling, landstingets tvättsäckar (ja du ska få låna ett gäng när du kommer hit upp). :)
Banankartonger funkar annars finns det flyttlådor på bla. Biltema. Ömtåligt gods viras in i filtar eller handdukar och staplas helst i mjölk eller köttbackar som är stapelbara men lite svårt att ta med ner till Skåne i ryggsäcken. :laugh:

Högtalare, ta en filt, lägg en högtalare på den och rulla ett varv, nästa högtalare och rulla tills filten tar slut, tejpa ihop paketet med packtejp. OBS: tänk på att ha högtalarkonorna mot varann bara så inget kan skada dom.


McG - som kört ett hundratal flyttar land och rike runt åt folk.

Ps: Ta en djurbil som flyttbil så får du med hästen samtidigt. :idea:
Min kära lilla häst kommer nog stanna i skåne någon/några veckor efter flytt. Jag är rädd att det blir för mycket för mig på en gång om jag tar henne på samma gång, det är viktigt att hon kommer till ett bra ställe utan stall, ett ställe dit jag kan ta mig osv och jag känner redan nu oro över hur hon kommer klara det och hur jag kommer klara det de första veckorna.

Jag gillar bananlådor, det vore ju guld om det funkar bra med sånna!

Högtalarsystemet är till datorn ;) Du vet, sådana där små och en... vad heter det nu igen.. bas-grej eller vad det nu heter (jag kommer nog på det i natt...) så där är inga stora ömtåliga högtalare egentligen, bara sladdarna som ska handskas försiiiiktigt med så de inte slutar funka helt för då blir jag OLYCKLIG, ett liv utan musik går INTE! :D
 
Böcker är snortungt, bananlådor eller papperskassar har jag använt till de. OM jag haft flyttlådor så har jag haft max halv lådan med böcker och fyllt upp resten med kläder/textilier.

Rensa, rensa, rensa...

Flyttade 60 mil jag, de möbler som gick att skruva isär monterades ner till brädstorlek, och sen var det tetris som gällde att få in allt.
Två hästtrailrar och två kombibilar, jag och ett barn flyttade från en trea till en annan.

MÄRK lådorna med vilket rum de ska in i!
Ah, du gjorde precis som jag tänker :D Precis så är min tanke, tetris, brädstorlek :D Har dock inte tänkt på att märka med vilket rum det ska vara i, bra tips!

Vid förra flytten för 11 år sedan blev jag mordhotad :D. Jag hade packat böcker i bananlådor och fick höra många svordomar av min man, min bror och deras kompis! :D De sa att om jag gjorde om det skulle de förgifta mig och gräva ner mig i skogen :D Tur det bara är min bror kvar av dem, och han har dåligt minne... :D Och OOOOH nä, jag äger inga böcker nuförtiden...vad ska man med dem till?!:angel:

(undrar om mitt nya bokpaket kommer i lådan i morgon??:d)
 
Jag är nyss flyttad, och jag säger; banankartonger är bättre än flyttkartonger. Och ska du nödvändigtvis packa i flyttkartonger så köp på en flyttfirma och _inte_ på rusta/Ö&B/jula eller dylikt för det är skitkartonger.

Packa ett rum i taget. Packa lätt och i många kartonger, se till att ha utrymme för färdigpackade kartonger att stapla på. Ta kläderna sist, och rensa samtidigt. Själv hade jag rensningspsykos och inser att jag nog slängt FÖR mycket. satan i gatan vad jag är trött på mig själv för det!
Ett rum i taget har jag inte tänkt på förut! Har för mig jag packade huller om buller och inte märkte lådorna ens så allt hamnade överallt!

Vad bra att du också tycker att bananlådor är bra, då blir det ju genast en kostnad för mig som blir lägre och det är aldrig fel!

Japp, jag ska flytta själv. Min bror, mamma och kaaaaanske någon syster ska också hjälpa till. Så det blir väl flyttlastbil att hyra här nånstans så kör min bror den. Han tror att det är det billigaste alternativet och så gäller det ju att tetristänka och inte släpa med så mycket.
 
Ömtåligt gods viras in i filtar eller handdukar och staplas helst i mjölk eller köttbackar som är stapelbara

Ömtåliga saker ska faktiskt inte viras in för mycket - och framförallt inte "gömmas", det som är ömtåligt ska synas. Porslinstallrikar ska ställas på högkant, då håller de bäst. Lärde jag mig av stadsbudet efter det att jag flyttat första gången (och förstås råkade sätta ner en låda med staplat porslin lite för hårt, tallrikar i kras). Märkligt att man inte fattar sådant trots att man läst konstruktionslära.....
 
Böcker packar man helst i byrålådor, man tar den största massivaste byrån man hittar och fyller lådorna knökfulla med böcker och sen är man jättenoga med att låsa alla lådorna. Det viktigaste är att ha nyckeln själv, samt att inte vara där när byrån ska lastas,,,,,,,,,, :devil:


*Jodå, det hände ett par gånger under min karriär som häst-boskaps och bohagsflyttare.* :cool: :yuck:
Jag har ingen nyckel till min byrå, men 10 rullar silvertejp kanske kan ha samma funktion, och så låta kära bror få ta hand om åbäket :D
 
Jag flyttade för 7 dgr sedan och mina tips är:

1: RENSA
2: Packa i likadan kartonger dvs ha samma storlek på alla kartongerna, det underlättar när man ska packa in allt i ett släp.
3: Skriv hellre för mycket än för lite ang innehållet i kartongerna.
4: Ta ett rum i taget.
5: Packa hellre kläder i kartonger än i säckar, säckar är otympliga ( Jag packar aldrig mer sängkläder mm i säckar, gjorde det denna gång och det är inte roligt att packa upp allt )
6: Samla alla kartonger i ett utrymme.
7: Skruva i sär alla möbler som går att skruva isär men ta kort på dom innan och under tiden du skruvar i sär dom.
8: Sälj det du kan sälja och köp begagnat på plats istället för att flytta med allt, det finns mycket man kan köpa begagnat istället för att ta med sig sitt gamla.
1. Har gjort, håller på och lär väl göra lite till senare :)
2. Där är bananlådor ju jättebra!
3.Tänkte skriva på dem vart de ska, typ vardagsrum eller barnens rum
4.När man packar eller när man flyttar grejerna?
5.Vad menar du med att det inte var roligt att packa upp allt? Det är väl bara att vända upp och ner på säckarna? Visst är de otympliga, det funderar jag på.
6.Det går tyvärr inte, vi bort trångt i ett hus som är byggt runt en skorsten med två dörrar och två fönster i alla rum.
7.Kort var bra tips! Det är perfekt för mig...:o
8.Jag säljer inget, jag ger bort för det känns så otroligt mycket bättre att ge något och hjälpa en annan människa på det viset! Men som sagt, det är mycket som inte kommer följa med för dels är det inte lönt att släpa på det, dels är det onödigt kostnad och dels är det gamla möbler som kanske inte håller nån resa till, som inte behövs eller som helt enkelt bara tar onödig plats när man kan få tag på andra saker i sin nya stad.
 
Och vad gäller flyttkartonger så vill jag faktiskt hävda att Rustas är helt okej. Självklart får man bättre kvalitet om man köper dyra kartonger hos flyttfirma, men för priset de kostar... Rustas är stadiga och vad vi än fick för oss att stoppa i så höll de måttet, både att bära och stapla. Julas är också bra, men däremot brukar både de från Biltema och IKEA säcka ihop rätt så snart...

Jag vidhåller att de är skit! För det första är botten för vek, sen är handtagen/öppningarna för små och vassa. Jag hade kartonger från just Rusta, Jula och ett par från Ö&B och en från biltema. Samma skit, möjligtvis att de från Jula var stadigare, annars var det vekt och lätt att dra sönder även om de var lätt packade. Någon/några gick sönder redan när man vek ihop dem, de vek sig liksom. Jag fick ett par flyttkartonger från flyttfirma och då snackar vi riktiga kartonger i jämförelse!

Jag packar också böcker i papperspåsar! Jag köpte massa vanliga willyspåsar, vanlig storlek, annars blir det för tungt! Supersmidigt, som sagt många påsar blir det men det är så mycket mer lättburet än kartonger med böcker. OM någon påse går sönder så är det lätt att stoppa den i ny påse. Smidiga att packa in i flyttbil/släp också.
 
Jag flyttade 41,2 (:D) mil för snart 3 månader sedan. Håller med om många av ovanstående tips, bl.a. att vara noga när man märker lådorna. Jag har flyttat ganska många gånger, men förr alltid envisats med att märka lådorna detaljerat med vad som är i. Ambitiöst och sådär, javisst, men jag orkade aldrig hålla uppe det i längden och tillslut visste jag ändå inte vad som låg var. Bättre att märka med vilket rum lådan tillhör, och som sagt, ev. markera de allra viktigaste lådorna med X.

Vi köpte också en mängd ikeakassar inför flytten, jättebra till kläder, sängkläder, kuddar och så vidare. Säckar är säkert också bra, men jag gillar ikeakassarna eftersom de går rätt bra att stapla när de är packade, även om det kanske är ett minus att inte går att stänga helt.

Vacuumpåsar har jag köpt billiga på rusta, det minimerar t.ex. vinterklädernas utrymme och de är ju bra att ha även sen.

Böcker packar vi i pappkassar, inte kartonger. Det blir MÅNGA kassar, men har man gjort misstaget att fylla en kartong med böcker och sen försöka lyfta den så inser man att det inte är värt det :p Alternativt kan man använda små kartonger, eller bara fylla halva kartongen med böcker och andra halvan med t.ex. kläder, men jag tycker alltid det blir för tungt ändå.

Och har man möbler man är rädd om kan jag varmt rekommendera sträckfilm! :love: Finns på t.ex. Jula, 69:- för 150 meter. Den är självhäftande och går att ha till allt möjligt, hålla ihop grejer, skydda från repor etc. Suuperbra. Vi köpte en del annat flyttjox på Jula också, bubbelplast och såna där insatser till kartonger så att man kan ha glas i fack t.ex. (Det är skönt att inte behöva diska om allt porslin för att man har packat det i tidningspapper!)
Vi investerade i en säckkärra också, kostade några hundra och var guld för tunga kartonger och möbler om man behövde ta sig en längre sträcka. Det kan man säkert låna av någon om man inte vill köpa också.

Jag brukar montera isär möbler som är otympliga och/eller för tunga att flytta i helt tillstånd. Se till att få med alla skruvar bara! Samla dom i en (eller två, ifall skruvarna river hål på plasten) plastpåsar, märk väl och förvara allt sånt antingen på EN plats, eller väl fastsatt på en del av möbeln.

Och vad gäller flyttkartonger så vill jag faktiskt hävda att Rustas är helt okej. Självklart får man bättre kvalitet om man köper dyra kartonger hos flyttfirma, men för priset de kostar... Rustas är stadiga och vad vi än fick för oss att stoppa i så höll de måttet, både att bära och stapla. Julas är också bra, men däremot brukar både de från Biltema och IKEA säcka ihop rätt så snart...
Då ska jag vara noga med att märka lådorna och så :)
IKEAkassar stapelbara? Det har jag aldrig tänkt på faktiskt, men det funkar till hö vet jag! Har en del sådana kassar, men säckar känns säkrare så innehållet inte trillar ut.

Trycka ut luften från säckarna är jag bra på och de tar mindre plats då kom jag på! Och jag kom på att an då får plats med mer men att det blev tungt ;)

Man kanske kan packa böcker i IKEAkassar istället för pappkassar? O man typ inte fyller den till bredden?

Sträckfilm var bra tips, men istället för bubbelplast brukar jag använda tidningspapper, sånt har jag mycket av! Fas jag får nog hamstra lite grann tills dess.... jag brukar vira in glas och porslin i papper, skitdrygt att packa upp bara! :D

Säckakärra har min bror 3-4 stycken av har jag för mig. Så det behöver vi inte låna som tur är! Och med fler går det fortare och tänk vad stark man känner sig när man använder en sån istället för att bära!

Har an matlådor och burkar so an ändå ska packa ner och inte kan stapla i varandra så är de bra till skruvar annars :) Mama äter desustom en del glass så av henne ska jag tigga till mig burkar till barnens kritor och pennor och liknande! Sonens militärgubbar får plats i två eller tre sånna!

Men jag tänkte på barnens leksaker, hur gör man bäst med dem? Jag vill ju inte slänga ihop allt i en röra- bekväm av mig! Men vill samtidigt inte krångla till det.
 
Men jag tänkte på barnens leksaker, hur gör man bäst med dem? Jag vill ju inte slänga ihop allt i en röra- bekväm av mig! Men vill samtidigt inte krångla till det.
Lägg i ett antal plastkassar som du knyter ihop och lägger i en flyttkartong.
Att packa ur en plastkasse i taget är överkomligt. Att sortera ut en hel flyttkartongröra är skitjobbigt.
 
DVD-spelare med hårddiskinspelning liksom stort skrivbord med vinkelbord och hurts finns här. Skrivbordsstolar är redan tingade och troligen på G. Varför köpa när företagen ändå kastar? :)
Och varför kasta när andra behöver det? :)
Jag har aldrig förstått det där! Så gör de på jobbet också!
 
Vi har nog olika krav på flyttkartonger @honung :) Jag tror absolut att "riktiga" kartonger från flyttfirmor slår de billiga med hästlängder, men jag har köpt ett antal kartonger de senaste 10 åren (10 flyttar, har köpt, slängt av utrymmesskäl, gett bort, köpt nya...) och av de fyra jag nämnde är iallafall Rustas och Julas klart bättre än de andra två sorterna. Tycker jag då. Har packat allt från pärmar fulla med papper (bräddfulla kartonger = tungt!) och böcker till prydnadssaker, och staplat upp till 4 på höjden i förråd och under flytt. I mina ögon håller dessa två klart måttet för vad jag förväntar mig av en sådan kartong.

@Enya Stapelbara är kanske att ta i, när jag tänker efter. :D Men jag menar att till skillnad från t.ex. svarta sopsäckar har ju ikeakassarna en riktig botten och kanter, (och bra handtag). Det kan ju fortfarande välta och ha sig, men jag tycker det är lättare att packa i såna än i kassar. GeKås har väl haft stora trunkar i liknande material som är jättebra också, men vet inte hur lätta de är att få tag på.

Tycker du inte det är jobbigt att diska allt efter att du använt tidningspapper? Jag höll fast vid tidningspapper i många många år, eftersom det är så smidigt och billigt. Men nu senast tröttnade jag, det blir ju så himla mycket fläckar efter trycksvärta! Körde bubbelplast till åtminstone de fina grejerna.
 
Ömtåliga saker ska faktiskt inte viras in för mycket - och framförallt inte "gömmas", det som är ömtåligt ska synas. Porslinstallrikar ska ställas på högkant, då håller de bäst. Lärde jag mig av stadsbudet efter det att jag flyttat första gången (och förstås råkade sätta ner en låda med staplat porslin lite för hårt, tallrikar i kras). Märkligt att man inte fattar sådant trots att man läst konstruktionslära.....
Oh, det där har jag också gjort! Men jag trodde man gjorde så! Alltså packade det så, menar jag. Så man ska istället ställa tallrikarna på högkant alltså? Glasen, finns det nåt tips där?
 
Och nu verkar du redan vara bra på att göra av med grejer, men tipsar ändå för den som behöver om att skänka saker på Blocket. Vi hade en lite sunkig bäddsoffa och en bra men sliten bokhylla som vi inte ville ha med i flytten. La ut på Blocket om "bortskänkes mot avhämtning" och de var borta på mindre än två timmar. Suveränt, vi slapp kånka och åka till tippen, och de som hämtade grejerna blev jätteglada för nya möbler.
 
Tycker du inte det är jobbigt att diska allt efter att du använt tidningspapper? Jag höll fast vid tidningspapper i många många år, eftersom det är så smidigt och billigt. Men nu senast tröttnade jag, det blir ju så himla mycket fläckar efter trycksvärta! Körde bubbelplast till åtminstone de fina grejerna.

:) Lets agree to disagree!
Ang slå in glas i tidningar/bubbelplast...jag gick in på blomsterland och fick köpa en ansenligt stor bunt silkespapper för en tjuga. Funkade skitbra. Jag lade tidningar mellan som dämpande skikt liksom i kartongerna.
 
Lägg i ett antal plastkassar som du knyter ihop och lägger i en flyttkartong.
Att packa ur en plastkasse i taget är överkomligt. Att sortera ut en hel flyttkartongröra är skitjobbigt.
Ja tänk all lego,duplo, klossar, stavar, tågbana, småbilar, kulor osv i en enda röra :eek: Sonens lego, sånna där miniminilyktor till bilarna man kan bygga! :eek:

:D
 
Som flera redan nämnt - rensa, släng, sälj. Du kommer bara banna dig själv när du är "halvt död" efter en flyttdag för att du tog med precis ALLT ;)

Jag föredrar faktiskt bananlådor! De stora man kan köpa på tex Rusta går lätt sönder + att jag iaf lyckades packa för mycket och tung vilket resulterade i inte så glad bärhjälp :angel:
 
Och nu verkar du redan vara bra på att göra av med grejer, men tipsar ändå för den som behöver om att skänka saker på Blocket. Vi hade en lite sunkig bäddsoffa och en bra men sliten bokhylla som vi inte ville ha med i flytten. La ut på Blocket om "bortskänkes mot avhämtning" och de var borta på mindre än två timmar. Suveränt, vi slapp kånka och åka till tippen, och de som hämtade grejerna blev jätteglada för nya möbler.
Precis, bekvämt och bra! Jag ringde in syster och sa att jag har ved.... hon kommer och hämtar till helgen. Tack och bock liksom, då slipper jag det bekymret!

Nej, jag tycker det funkar bra att packa i tidningspapper, det räcker ju att skölja av en del i hett vatten och de som blir fläckiga av svärtan diskas ju. Å anda sidan har jag faktiskt inte mycket porslin alls i jämförelse. Jag har aldrig sett nån mening med att samla vinglas och allt sånt. Tror jag har två vinglas, två ölglas, 3 likörglas och 4 champagneglas, samt några dricksglas (5 tror jag) till barnen och så några mcdonaldsglas, typ 10 stycken kanske och 3 tunna glas som jag aldrig använder för de är för fina! Muggar har jag väl 10-12 stycken bara! Om ens det. Så det blir ju inte jobbigt att diska allt det egentligen. :)
 
Som flera redan nämnt - rensa, släng, sälj. Du kommer bara banna dig själv när du är "halvt död" efter en flyttdag för att du tog med precis ALLT ;)

Jag föredrar faktiskt bananlådor! De stora man kan köpa på tex Rusta går lätt sönder + att jag iaf lyckades packa för mycket och tung vilket resulterade i inte så glad bärhjälp :angel:
Jag tycker inte om att flytta och hatar att bära i onödan så jag vill helst inte ha med något när jag flyttar, men riktigt så snål kan jag inte vara :D men rensa är en självklarhet, men nån hamster är jag ju inte i förväg :)
 
Men blir det inte mängder med sånna? Där får ju inte plats lika mycket som i en bananlåda? Annars är de himla praktiskt när de inte är så tunga att släpa runt på!

Fast grejen är ju att en sådan kan man packa full med det där tunga som annars hade krävt att man lämnade en halv låda tom för att orka lyfta dem. Dessutom säger jag som någon annan, har man likadana kartonger är det smidigt att stapla. 4 sådana kartonger tar ungefär lika mycket plats som en större, är lika lätta att stapla och mycket smidigare att hantera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp