Bukefalos 28 år!

Hur flyttpackar man?

Tog flyttfirma till hjälp när jag lämnade Stockholm och flyttade 50 mil söderöver
De packade in alls så som jag hade gjort. De bottnade många flyttkartonger med böcker och så låg det porslin över.
De blandade mellan rummen men vi slapp bära själva :)
hade några egna kartonger och så hade de med sig
Anledningen till att man inte skulle använda banankartonger var att de kunde vara fulla med bekämpningsmedel och det var inte bra om man hade husdjur hemma.
En gång i tiden hade IKEA halva flyttkartonger, 2 stycken var en hel på höjden. Praktiskt
Använde sopsäckar till hängande kläder.
 
Tog flyttfirma till hjälp när jag lämnade Stockholm och flyttade 50 mil söderöver
De packade in alls så som jag hade gjort. De bottnade många flyttkartonger med böcker och så låg det porslin över.
De blandade mellan rummen men vi slapp bära själva :)
hade några egna kartonger och så hade de med sig
Anledningen till att man inte skulle använda banankartonger var att de kunde vara fulla med bekämpningsmedel och det var inte bra om man hade husdjur hemma.
En gång i tiden hade IKEA halva flyttkartonger, 2 stycken var en hel på höjden. Praktiskt
Använde sopsäckar till hängande kläder.
Ja så kanske man skulle göra med några lådor!
Men bekämpningsmedel? Om det inte är bra för djur borde det inte vara bra för människor, men jag har aldrig varit med om djur eller människor som tagit skada av det. Det är lite överdrivet! ;)

Den enda plagget jag har som kan räknas som hängande är barnens dopklänning och den vet jag inte hur jag ska förvara egentligen (den är virkad/broderad/knypplad/något sådant av barnens farmors syster så den är ju en viktig grej av flera anledningar och jag är rädd att den ska bli fördärvad på något vis), men i övrigt tror jag att jag slänger ner alla kläderna i sopsäckar, markerade med namn på var unge och mig. det vore nog mest praktiskt. Vinterkläder och kläder jag har samlat på mig som är för stora för mina barn står ju skrivet på vad det är och ska ju i något förråd. :) Nu har jag inte så mycket som är för stort åt dem längre tyvärr så det blir inte många sådana säckar åtminstone.
 
Jag slår också ett slag för banankartonger, man fyller inte dom lika lätt "för tunga" (förutom med böcker el porslin/stekpannor). Skriv på flera ställen vad det är, även på ovansidan. Du har inte mycket hjälp av att det står "vardagsrum" på en långsida när du har 5 staplar med kartonger ;) Jag brukar alltid skriva på minst en kortsida en långsida och ovanpå. Det är jäkla bra att se direkt vad lådan under innehåller ifall man har fler kartonger runt om.
Även ikea/ullareds kassar är bra tycker jag. Håller bättre än platssäckar och är lättare att stapla och blir inte lika lätt överfulla. En full 125 L sopsäck med kläder väger mycket :yuck:
 
Haha, nej, jag får nog skriva på mer än ett ställe, om jag känner mig rätt :D

Jag ska använda IKEAkassar också, med andra ord! Vek faktiskt tvätt en gång och la ner ihopvikt i sånna kassar och ställde undan för att senare lägga in i garderoberna och de blev rätt stabila egentligen!

kl

Nu måste ni hjälpa mig!!!!! Jag har tänkt gå igenom min kurslitteratur, och gjorde det nu, men jag vet ju inte vilka jag vill/bör behålla egentligen! :eek:
Alla...?! Det är ju liksom det som är grejen, skilsmässa från dem måste ske, men svårt att välja ut vilka. Anade att det skulle vara svårt, men inte SÅ svårt! :rofl: Det är liksom böcker i litteraturvetenskap, lyrik, kriminologi (de handlar om skillnader mellan könen, teoribok på engelska, skillnader på kriminella, kriminalitet som livsstil och liknande) och anda böcker i svenska (grammatik på universitetsnivå tror jag en heter, annars är det om skriva och läsa, men också ABC i hur man skriver rapporter och liknande)... PROBLEM liksom! Jag borde skriva min C-uppsats i kriminologi så jag gjort den kursen klar, men behöver jag inte böckerna i både kriminologi och forskningsmetoder då... (påverkansprogram för kriminella ungdomar är den tänkt att handla om, får se om det blir det dock) :eek::eek::crazy:O_o

Jag tror inte heller loppis är rätt ställe att sätta dem till, annons på blocket är nog det bästa vad gäller det.
 
Nu måste ni hjälpa mig!!!!! Jag har tänkt gå igenom min kurslitteratur, och gjorde det nu, men jag vet ju inte vilka jag vill/bör behålla egentligen! :eek:
Alla...?! .
Hallå!!
Man slänger inte böcker. Man ger inte ens bort. :rage: :meh: :D

Nog har du möjlighet att packa några extra papperskassar med böcker och stuva in på lämpligt ställe? Du gör dig ju av med så mycket annat!

*muttrar*
 
Hallå!!
Man slänger inte böcker. Man ger inte ens bort. :rage: :meh: :D

Nog har du möjlighet att packa några extra papperskassar med böcker och stuva in på lämpligt ställe? Du gör dig ju av med så mycket annat!

*muttrar*
Slänga?!?!?!?!?!?! :eek::eek: Här slängs inga böcker, ALDRIG, speciellt inte kurslitteratur! Men jag behöver ju inte alla och det enda de gör är att samla damm och jag kommer verkligen inte ha plats. Egentligen. Jag har alldeles för mycket böcker egentligen och kurslitteratur som jag inte använder, huh! Men , tja, skilsmässa är ju aldrig kul! Men... men.... suck, jag kommer ångra mig om jag släpar med mig dem till ingen nytta ;) Det svåra är att välja ut vad som är till ingen nytta.... Böckerna om verksamhetsutveckling, boken om lagar och regler och omorganisation är inte till nån nytta, DE var lätta att plocka bort! :D Min syster fick mina kokböcker, de var också lätta att separera ifrån, jag menar, varför kokböcker när recepten finns på internet :p
Och pollux hästböcker har jag nog 2 bananlådor av, men de har jag ju till barnen och jag läser ibland en och annan :D Plus då en massa andra böcker jag har till dem och mina pccketar och mina andra inbundna böcker :D
 
Så här såg flertalet flyttkartonger ut efter min flytt. Packade till liiiite mer än hälften, inte alls tunga. Denna hade jag packat ned acrylfärgtuber, penslar och rullade dukar i. Kartongen har tryckts till i botten av en kartong som stod PÅ denna kartong, den var något tyngre men inte TUNG liksom. Handtagen sa bara ritch ratch all over, och det utan våldsamma tag. Just denna är en låda från Rusta.
2014-06-23221817_zpsbad4b44f.jpg
 
Fast där finns bra saker också! Jag kan bara inte komma på vad ;)

I jämförelse verkar bananlådor vara bra mycket stabilare!
 
Slänga?!?!?!?!?!?! :eek::eek: Här slängs inga böcker, ALDRIG, speciellt inte kurslitteratur! Men jag behöver ju inte alla och det enda de gör är att samla damm och jag kommer verkligen inte ha plats. Egentligen. Jag har alldeles för mycket böcker egentligen och kurslitteratur som jag inte använder, huh! Men , tja, skilsmässa är ju aldrig kul! Men... men.... suck, jag kommer ångra mig om jag släpar med mig dem till ingen nytta ;) Det svåra är att välja ut vad som är till ingen nytta.... Böckerna om verksamhetsutveckling, boken om lagar och regler och omorganisation är inte till nån nytta, DE var lätta att plocka bort! :D Min syster fick mina kokböcker, de var också lätta att separera ifrån, jag menar, varför kokböcker när recepten finns på internet :p
Och pollux hästböcker har jag nog 2 bananlådor av, men de har jag ju till barnen och jag läser ibland en och annan :D Plus då en massa andra böcker jag har till dem och mina pccketar och mina andra inbundna böcker :D

Det ankommer inte på mig att avgöra vilka böcker du bör spara, men jag tillåter mig ändå höja något på ögonbrynen, om Pollux har högre prioritet än kurslitteratur.

Visst är det så att böcker tar plats och samlar damm; det kallas bibliotek. Jag skulle ha väldigt svårt att skiljas från böcker, trots att det egentligen är ganska irrationellt att ha böcker som man sällan öppnar. Böcker som man kanske behöver, tycker jag ändå att man bör spara, särskilt kurslitteratur. Den hemska sanningen är, att minnet inte är lika beständigt som trycksvärta.
 
Det ankommer inte på mig att avgöra vilka böcker du bör spara, men jag tillåter mig ändå höja något på ögonbrynen, om Pollux har högre prioritet än kurslitteratur.

Visst är det så att böcker tar plats och samlar damm; det kallas bibliotek. Jag skulle ha väldigt svårt att skiljas från böcker, trots att det egentligen är ganska irrationellt att ha böcker som man sällan öppnar. Böcker som man kanske behöver, tycker jag ändå att man bör spara, särskilt kurslitteratur. Den hemska sanningen är, att minnet inte är lika beständigt som trycksvärta.
Egentligen är det faktiskt enkla förklaringar till det. Anledningen till att jag har kvar allt är just för att jag VILL, jag älskar böcker och har alltid avskytt att sälja av litteraturen, för trots att de är dyra ibland och trots att man i skolan måste köpa många så anser jag ändå att de är värdefulla, dock inte ekonomiskt. Jag sålde två böcker i kriminologi för 5-7 år sedan och än i dag ångrar jag det, speciellt boken om antisocialt beteende hos ungdomar.

Men böcker från lärarutbildningen t.ex. "Textens hantverk", "Skriva för att lära" och liknande böcker känns inte lika viktiga.

Pollux är barnböcker riktade till barn i mina barns ålder. Min läsförmåga och läsförståelse och även min stavning när jag var 12 år låg på en 8 årings nivå. Jag kommer från en familj där läsning inte är något man gör, alla hatar skolan och att lära sig saker är tråkigt och hemskt och jobbigt och framför allt ointressant. Jag har av min familj i många år blivit mobbad för att jag tycker om att läsa, att plugga och att lära mig saker. Jag har aldrig haft lätt för att lära och har alltid kämpat som en gnu, men just hästböckerna fick läsningen att lossna och därmed följde så mycket mer med där. Min läshastighet är fortfarande i dag inte så jättebra, när andra pratar om att de har läst ut en viss bok på 2 timmar så behöver jag minst 3-5 timmar för samma bok.
Min 12 åriga son är just nu ännu sämre på läsning och stavning än vad jag var och för mig är det så oerhört viktigt att han börjar läsa. Där hoppas jag att böckerna om kriget i Australien av John Marsden faktiskt kan få upp hans ögon för läsning lite mer nu i sommar. Bara jag lyckas få ungen att öppna dem!

Hästböckerna är för dottern, för att hålla hennes läsning i gång, för att fresta henne att fortsätta som hon gör nu, om du förstår hur jag menar. Därför är de viktiga för mig, viktigare i bokhyllan än viss kurslitteratur, men ÄNDÅ är det svårt att göra av med böcker.

Vi ska dessutom antagligen flytta till en trea på ca 75-85 kvm och det är inte stort för mig och tre barn tyvärr. Det blir nästan tetris i hemmet och jag kan inte ha alla mina böcker uppe som det är nu och jag lär inte kunna ha det sedan heller. Hade jag haft ett bibliotek så lovar och svär jag att inte en enda bok hade lämnats bort alls. Inte ens böckerna som passar fint för 3 åringar. ;) Men någonstans måste jag dra gränsen för mitt boksamlande när jag inte är ensam i ett stort hus.
 
Det är ju en hel vetenskap att flyttpacka! Nåja, en halv då. :)
Nu är jag en envis och snål jäkel så jag undrar hur man flyttpackar så enkelt och billigt som möjligt. Jag har hört nåt om att bananlådor inte är bra, men varför är de inte det? Vi har tidigare flyttat med bananlådor, men det har ju bara varit några få mil (max 3) så då har vi ju kunnat köra fler gånger och inte behövt var så noga med hur det packats. Dessutom får man in ca 20 bananlådor i en Volvo 245a...

Nu är det dock 47,6 mil vi ska flytta. Är säckar bra till kläder och handdukar och sånt? Och allvarligt, det går ju åt lite fler lådor då och min datorskärm, t.ex. fyller ju bara den en låda:nailbiting:. Jag har två kistor, visst kan man prega ner täcken och kuddar däri? Eller flyttnissarna (däribland jag :eek: ) orkar nog inte bära den om den är för tung. Och hur packar man leksaker? BRIO trätågbana är ju rätt tung när den packats ner, likaså byggstavarna och klossarna och duplon och legot och alla småbilar och militärgubbar och .... Sedan är det ju min dator- tänk om den tappas?! Och mitt högtalarsystem som sladdarna har glapp nånstans, tänk om de trycks till så de inte går att användas alls, då GRÅTER jag och mina tavlor (t.ex. den som svärmor/svärfar en gång i tiden virkade..nej broderade var det nog) och min fina lilla skål jag fick i studentpresent, den med namn och datum i och de där kristallikörglasen jag fick av mor och svor på att vara rädd om för de är SKITgamla och hennes första och... ja ni fattar grejen. :D

Min bror glodde konstigt på mig när jag sa att vi får väl skruva sönder möblerna ordentligt så de inte tar onödig plats....:confused:, vadå, det är väl bara att sätta ihop dem igen...eller?? :angel: Jag tror han kom ihåg att jag satte ihop dotterns lilla loftsäng från IKEA och INTE fick rätt på ribborna till den här sängen. Min då 11 åriga son fixade det på ett kick och jag fattade inget, hallå, hålen i ribborna satt fel och ribborna var ju för korta för att sitta i skenorna på sängen... eller inte...:o

Men hur gör man för att flyttpacka så att det bara verkar som om man flyttar med en resväska liksom?? Eller man kanske ska skita i allt och bara ta sina kläder och täcken och kuddar! Eller nej, mina böcker! Mitt älskade köksbord! Mina kistor! Tösens skolbänk! Min DATOR! Sonens Star Wars lego! :eek::eek:

JAG VILL INTE FLYTTA!!!!!:arghh::arghh:

Mög!!:meh:
Gå in på en gigantisk mataffär typ city gross, coop forum, Maxi och be om kartonger. Dom blir glada om nån kommer o hämtar dom gratis ;)
 
Då förstår jag dig. Hoppas att du blir nöjd med din nya tillvaro.
Nöjd och nöjd, drömmen är ju att ha ett stort rum enbart för böcker av alla de slag så att jag kan skaffa nya helt utan att begränsas av plats eller annat! :D Ett bibliotek! Men... det får vänta några år till, barnen är inte barn i många år till och förhoppningsvis får jag möjlighet att fylla rum med böcker när de är äldre och utflugna! Då jäklar! :D

I dag när mamma kom utbrast hon "Herregud, du har böcker överallt!" Jag svarade bara "nä...? ... inte i sängen, inte i soffan eller på toa" :D
 
Gå in på en gigantisk mataffär typ city gross, coop forum, Maxi och be om kartonger. Dom blir glada om nån kommer o hämtar dom gratis ;)
Mataffären behöver inte ens vara gigantisk! :) kan lätt få tag i dem här, som tur är. Jag ska först se hur många jag egentligen har här i mina förråd, har sparat tomlådor ju och vet att jag har minst 10 lådor som är tomma redan :)
 
Gå in på en gigantisk mataffär typ city gross, coop forum, Maxi och be om kartonger. Dom blir glada om nån kommer o hämtar dom gratis ;)

Nja, dessa affärer brukar ha så mycket material att de faktiskt får betalt för att någon ska komma och hämta det...

Men oftast brukar de vara snälla och ge några om man frågar
 
Nu har jag hört fler prata illa om flyttlådor och föredra bananlådor så jag tror det blir det. Ska i eftermiddag gå igenom antalet jag har som jag kan använda (jag har bott här i 11 år och har flyttat med dem flera gånger innan så de är nog lite slitna) och så ska jag packa ner det jag faktiskt inte använder, vilket ju kan bli en del. Får börja nånstans och hoppas kunna flytta utan uppsägningstid så småningom så då kan det vara bra att ha böjrat åtminstone! Under tiden fortsätter min väntan...

Tack för alla tips!
 
Nöjd och nöjd, drömmen är ju att ha ett stort rum enbart för böcker av alla de slag så att jag kan skaffa nya helt utan att begränsas av plats eller annat! :D
Ja alla har vi ju våra diagnoser. :angel:

Jag har gjort mig av med all referenslitteratur fysiskt som numera är digitaliserad och tar ingen plats alls längre, mitt "bibliotek" får lätt rum i en papperskasse och jag har inga som helst planer på att skaffa flera. Dessutom finns ju stadsbiblioteket om jag nu måste ha tag i nåt, vilket troligtvis aldrig kommer att hända då allt jag behöver finns på nätet.
 
@MacGyver -gubbskrutt, här är minsann inga diagnoser på den här bruden!:p Inte matfobi, inte ormrädsla, absolut inte mörkerrädsla, jag är inte rädd för tandläkaren och framför allt samlar jag INTE på böcker! :devil: Inte alls! Vad ska man med såna till? Vad ÄR böcker för något??? :angel: Jag vet inte ens hur en alldeles ny bok luktar, jag har aaaaldrig sniffat i en ny bok! Nepp, aldrig!
Bibliotek?? LÅNA??!! Jisses jag hatar bibliotek! Där luktar så..go... äckligt! Där är så många coola..hemska böcker som man kan läs.. hata!!!:banghead:


Men nej, man lånar inte böcker på bibblan, man köper dem! Både i favoritaffären (bokhandeln) om det inte går snabbt nog att beställa dem och utgallrade böcker på bibblan är super!!! favoritboken genom tiderna "Godnatt Mister Tom" hittade jag där! Och "Jodies resa" och "Min vän Flicka", kan du tänka dig hur själaglad jag blev, mina favvosar sedan jag var just 12 år gammal (och det var exakt samma böcker också)! :love::love::love::love::love:

En bok är inte digital, den är fysisk! Man kan ta på en bok, känna bokstäverna, lukta på den, följa bokstäverna med fingrarna och tillåta sig segla i väg i tankarna kring vad man läser! En bok är ...en bok! :love:

*snälla rara söta Gud, se till att mitt bokpaket ligger i postlådan i dag, snälla rara Gud! Jag lovar att vara jättesnäll jättelänge sedan! En stund i alla fall! Svär!!!*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp