Bukefalos 28 år!

Hur flyttpackar man?

Hör du TANT, skulle jag sparat all makulatur som seglat in här skulle jag fått flytta ut själv. Nu ryms allt i en extern hårddisk som går att stoppa i fickan, och i fånen. :love:

Digitalisering is the shit! :p
 
Tsssss, du har inte alla heningarna i boet, en bok ska ha en drös sidor, vara i papp och lukta svingott :D Du ska få en bok om Mamma Mu i julklapp av mig! :D

Digitalisering måste vara en diagnos ;)

Fast det är lättare att packa ner hårddiskar dock.
 
Hur ånga har du nu?
Jag får snart hem Val McDermids senaste om psykologen och polisen. Hon skriver så bra! Och senaste Wallander boken av Henning Mankell, men den har jag egentligen inte höga förhoppningar om, den förra handlade alldeles för mycket om politik.... Till hösten ska jag köpa Simon Becketts senaste om rättsläkaren. Deckare är det i mitt hem allra mest av, romantiskt trams är ...tråååkigt, det ska hända saker ju!

Annars samlar jag inte på någon specifik utgåva eller sort eller så. Jag har däremot alldeles för många pocketar, vill egentligen ha ...jag tappade just ordet!! i alla fall såna med hård pärm, men pocket är billigare så jag har fått kompromissa med mig själv!
 
Apropå behovet av böcker. :)

Screen-Shot-2014-06-17-at-9.05.11-AM.png
 
vill egentligen ha ...jag tappade just ordet!! i alla fall såna med hård pärm, men pocket är billigare så jag har fått kompromissa med mig själv!

Inbundna :D

Jag håller med om att de är vackrare, men jag tycker att de är så jobbiga att läsa i sängen... dessutom kan man sällan stoppa en inbunden bok i handväskan eller kappfickan ;)

Mvh / Fick fult skrapsår på näsvingen häromveckan efter tappning av hård bok i ansiktet ;)
 
@Anna
Jag har gjort något liknande med en inbunden (tack!:) ) bok förra året då spetsarna slog mig på örat så det blev två fina blödande hål!:down: Hade inte hänt med en pocket liksom...! ;)
Men det är vackert med inbundna böcker! :love:

@Butros
Du ställer dina böcker som jag gör, efter färg och storlek (och författare)! Kul att se att jag inte är ensam! Snyggt! :)

@MacGyver
På fullt allvar, jag skrattade rakt ut! Där fick du till det rejält och jag kan inte komma på något liknande svar tillbaka!:bow:

kl

I dag kom jag ÄNTLIGEN in till mina grejer i mitt stall och kan inte låta bli att le när jag ser mina barns första kläder, de gräsligt fula stickade tröjorna som farmor stickat åt dem :yuck:, min första overall som min mormor stickat åt mig, min studentmysse och barnens första riktiga skor! :love: Ibland undrar jag varför man sparar på sådana saker! Men nej, de kommer att få vara kvar, men i säkrare förvar!

Är det sådant man stoppar i en bananlåda och sätter i ett förråd i ett hyreshus egentligen??
 
@Butros
Du ställer dina böcker som jag gör, efter färg och storlek (och författare)! Kul att se att jag inte är ensam! Snyggt! :)

Nja, så är det nog inte. Detta var min Tusen och en natt-samling. I övrigt är det ämne och författare som avgör. Jag har inte samma strikta indelning som ett bibliotek, utan ämnesområde för avgöra. T.ex. står reseskildringar från Mellanöstern på samma plats som skönlitteratur av arabiska författare och vissa böcker om religion i Mellanöstern. Kaukasien och Centralasien är andra avdelningar. Resehandböcker står alfabetiskt efter landets namn på svenska.

Trots viss ordning kan jag ibland ha svårt att hitta en bok, och jag håller på att göra ett register, där rum och hyllor få egna beteckningar. A står för arbetsrummet, B, som också är ett kyrilliskt V, får stå för vardagsrummet och slutligen är det C som i sovrummet. :)
 
Jag har börjat tvätta upp en hel drös med kläder och liknande, lagt ner alla vinterkläder och andra kläder och liknande i 4 säckar, så nu är den biten över. Det fick bli det i stället för sådana där ... ja, jag glömde det ordet också ... som rekommenderades i tråden. Det är tur för jag fick detta i lådan i dag:

10455354_10152261165058877_2633552136506092719_n.jpg


och lär ha fullt upp! :D:bump::banana::love:

I morgon blir ett loppis glad; bebis- och småbarnskläder, pulkor, två barmatstolar och en trehjuling får de av mig! :D Sittvagnen får de vänta med tills jag kommit in i garaget och knyckt en fjäder och hjulen (som det inte är punka på) från vagnen där.... Sedan hästprylar när allt det är tvättat och rengjort ordentligt. Varför ha så mycket täcken och schabrak till en häst som inte använder många olika täcken eller många schabrak???:o

Vad skönt att jag inte är småbarnsförälder längre och behöver släpa på sådana saker. Vagnar, barnstolar och sådant är rätt otympligt! För att inte tala om hur mycket grejer man behöver till små barn! Då hade jag kunnat glömma att flytta så billigt som möjligt.....

Och så är jag på väg att ge bort eller sälja min kurslitteratur från min utbildning;)
 
Enya, om du har problem med att få plats med bokhyllor så ska jag tipsa dig om platsbyggda hyllor.

De går från golvet till taket och du har bara 1-2 cm mellan böckernas ovansida till undersidan av nästa hyllplan. Och dessutom är de inte lika djupa som Billyhyllorna, du sparar därmed även volym på djupet genom att inte behöva ha luft bakom böckerna.

Jag hade 3 Billyhyllor men böcker till 4. Efter att ha platsbyggt och slängt ut Billy hade jag med volym ledigt i rummet, alla böckerna fick plats och dessutom fanns det tomma hyllmetrar :)
 
Ja tallrikar går nästan inte att ha sönder om man ställer dem (tätt, men gärna med ett papper mellan) på högkant. Se bara till att fixera i sidled med något så att de inte rasar. En plastback är bra för detta tycker jag, en pappkartong klarar kanske inte tyngden som det blir (blir ju väldigt tätt packat). Det är samma princip som att väggar tål mycket mer belastning än ett tak/golv av samma tjocklek.
Stadsbuden brukar vilja packa allt själva, men ett stadsbud som ett tag jobbade på mitt jobb och då flyttade till flera kollegor tillät att man packade en del själv mot att man gjorde som han sa... Tyvärr hade han inget tips om glas. Men de är ju mer på "rätt håll" än vad tallrikar är.

Vi har en stor uppsättning tallrikar och glas som plockas fram för släktfester och andra kalas. De fraktas en del mellan olika delar av huset eller olika delar av släkten. Än har inget gått sönder. Tallrikarna står på högkant i plastbackar. De flesta glasen står i pappkartonger, de som saknar originalförpackning står i papplådor typ IKEA http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40243191/. Inga glas är staplade utan de står bara bredvid varandra lagom trångt. Glas som inte har fot borde man kunna stapla et tpar i varandra om de är bra formade för det och inte ömtåliga.
 
Enya, om du har problem med att få plats med bokhyllor så ska jag tipsa dig om platsbyggda hyllor.

De går från golvet till taket och du har bara 1-2 cm mellan böckernas ovansida till undersidan av nästa hyllplan. Och dessutom är de inte lika djupa som Billyhyllorna, du sparar därmed även volym på djupet genom att inte behöva ha luft bakom böckerna.

Jag hade 3 Billyhyllor men böcker till 4. Efter att ha platsbyggt och slängt ut Billy hade jag med volym ledigt i rummet, alla böckerna fick plats och dessutom fanns det tomma hyllmetrar :)
Det är en god idé! Tyvärr är jag inte tillräckligt begåvad för att bygga sådant! Men jag har tänkt på det flera gånger! Jag har nu de två hyllorna plus då hyllplan byggda på väggen, de kommer dock inte hänga med, vill inte se hålen i väggen i en lägenhet efter dem.... :eek: Plus att jag har böcker i två fönsterkarmar och även dubbla rader pocket på flera hyllor ;) Platsbyggda hyllor vore en bra lösning, även för Småfolket!

Jag har svurit många gånger åt hyllorna, så mycket plats det är runt böckerna i onödan! Fast jag har plats för några i min samling Mini Coopers framför och även stenarna barnens samlar åt mig, men hellre böcker förstås.

@mamman jag ska absolut ställa tallrikarna så! Jag brukar knö in dem i tidningspapper och lägga dem i en låda bara, men ofta är det en eller annan som inte pallar transporten. Eller glas för den delen, inpackade i tidningspapper och lagda i en låda.

@Butros jag försöker vara noga med ordningen med mina böcker, men jag insåg i går när jag ordade runt där att förutom att böckerna är hemskt dammiga så står de inte så som jag ställt dem från början! :eek::confused::eek: Total oreda bland dem! Jag hittade 2 böcker jag hade 2 exemplar av - det är väl ok att ge bort ena exet och behålla ett va? :D
 
För mig själv så har jag använt dom kartongerna jag kom åt, rensa får jag göra nu när jag packar upp då det bara var jag som flyttade. Hade det väldigt bra som kunde hyra en liten B-korts lastbil från jobbet, men nästa gång får det banne mig bli en riktigt lastbil på direkten så man åker bara en gång och kan flytta allt samtidigt. Det är smidigast än att hålla på att åka fram och tillbaka, särskilt när det är så långt också.

Lycka till med flytten. :)
 
Tack! :) Ja det tar ju en del tid att köra också och jag är en sån som vill ha allt gjort innan jag börjat nästan, så en vända vill jag verkligen bara göra.

Trots att det är 11 år sedan jag flyttade senast så minns jag hur jobbigt det var. Packa ner, bära möbler och lådor, bygga upp möbler och packa upp lådor. Eftersom jag var högdräktig vid förra flytten så slapp jag bära det tyngsta, men det kan jag inte skylla på nu ;( Så blä för att flytta!
 
Jag hittade 2 böcker jag hade 2 exemplar av - det är väl ok att ge bort ena exet och behålla ett va? :D

Det är det!

Det har hänt mig också. Det är en av orsakerna till att jag vill ha ett register, som jag skulle kunna tillgängligt i min iPad, när jag besöker antikvariat.
 
Skulle inte det bli ett långt register?

Jag ordnade lite bland de inbundna böckerna i går bara. Plats för Val McDermids nya bok bredvid hennes andra som jag har inbundna till och med, trots att jag ju läser den nu (den är bra, jag älskar hennes sätt att skriva). :)

I dag får jag ordna bland pocketarna, tror faktiskt att jag har dubbelt av någon där om inte jag minns fel. Och självklart ska jag inte ha en bok av Torey Hayden på en hylla, en annan av henne på annan hylla och tre på ytterligare en hylla, det borde vara straffbart!:eek: Det ska vara ordning och reda pengar på freda! :D
 
Usch, jag följer din tråd med fascination och en del fasa.
jag är ensam på min arbetsplats och på tisdag kommer flyttfirman och kör allt till nya adressen. Där ska det packas upp och ställas i ordning igen.

Det är alldeles för mycket saker. Vi har som mest varit fem personer och 100 elever. Det finns dokumentation kvar från förr och en massa läromedel som vi inte använder. Somt ska till en annan ort men majoriteten av grejorna ska till nya adressen. Tur jag har vikarie på måndag så jag kan packa.

Jag kan inte sova inatt för jag funderar på hur jag ska packa. vad jag ska packa vart och HUR jag ska klara av att ta ner de fyra kanonerna från taken. Jag är höjdrädd och har ingen aning om hur de sitter fast.
ska också fundera ut hur jag ska flytta 20 laptopar som saknar emballage. Antar att jag får ta dem i min bil...
 
Usch, jag följer din tråd med fascination och en del fasa.
jag är ensam på min arbetsplats och på tisdag kommer flyttfirman och kör allt till nya adressen. Där ska det packas upp och ställas i ordning igen.

Det är alldeles för mycket saker. Vi har som mest varit fem personer och 100 elever. Det finns dokumentation kvar från förr och en massa läromedel som vi inte använder. Somt ska till en annan ort men majoriteten av grejorna ska till nya adressen. Tur jag har vikarie på måndag så jag kan packa.

Jag kan inte sova inatt för jag funderar på hur jag ska packa. vad jag ska packa vart och HUR jag ska klara av att ta ner de fyra kanonerna från taken. Jag är höjdrädd och har ingen aning om hur de sitter fast.
ska också fundera ut hur jag ska flytta 20 laptopar som saknar emballage. Antar att jag får ta dem i min bil...
Det låter verkligen som om du har att göra i veckan som kommer! Ska du göra allt det själv??

Skolor verkar vara generellt bra på att samla på sig material som inte används! Måste verkligen vara jobbigt att packa ner allt det!

Har ni ingen vaktmästare/fastighetsskötare, som kan ta ner dem åt dig? Med tanke på olycksrisken, får du själv klättra omkring för din chef för att ta ner dem? Jag hade inte tagit ner dem själv om jag kunde slippa, det är vaktis jobb.

Ta lappisarna i din bil! Min stationära har några gånger transporterats i bilbarnstol, där åker den tryggt och säkert! Men lappisarna kan du ju lägga ovanpå varandra också och spänna fast? Alternativt i bananlådor kanske ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp