Bukefalos 28 år!

Hur förlåtande är ni?

vinkelina

Trådstartare
i måndags blev jag då med nu häst i nyt stall. Förutom den allmänna förvirringen med allt det nya så var det direkt min tur att sköta kvällstallet hela denna vecka. Flutit på rätt bra, ägaren visade mig på måndag och resten av dagarna har jag fixa själv. Alla hästar har färdiga påsar utanför boxen plus ev hink med kraftfoder.

I går hade de tydligen hänt. Glömt att ge kraft till en häst. (Oturligt var det dessutom en häst glömts av andra) Hö hade den i alla fall fått.

Nu är de värdens rambambula på facebooksidan. Jag har öppet bett om ursäkt, klart att jag inte med flit glömt men var stressigt i stallet då fem hästar plötsligt var utan höpåsar och jag som ny skulle lista ut om de äter stallets Hö eller eget eller är ägarna på väg senare. Ingen ursäkt i sig, men kaos

Skulle du som hästägare släppa ämnet och låta det passera, alla kan missa, speciellt om man är ny. Nu var det i stället någon som drog parallell glömt mata häst, då kanske man glömmer hyran oxå.
 
Givetvis blundar jag för att någon nån enstaka gång glömmer kraften (eller lägger på fel täcke osv), det är verkligen inget att hänga upp sig på...
 
En gång är ingen gång. Det händer alla, inget att haka upp sig på. Här om dagen märkte jag att någon medryttare tagit min hästs halm till dens medryttarhäst två dagar i rad (alla andra hästar äter silaget som ingår i hyran, vi köper halmen själv till vår tjockis) så informerade jag bara trevligt att dens häst skulle ha silaget och att det inte var bra att den hästen bara fick äta halm när ägaren oroar sig för att hästen ska falla ur som det är. Ingen skada skedd, hon bad om ursäkt och kommer troligtvis aldrig göra om det. :)

Händer det att någon glömmer en hästs mat flera gånger är det en annan sak och då kanske det är dags att diskutera vad som går fel.
 
Men gud låter ju inte alls som ett trevligt ställe :crazy:

Klart att sånt händer. Borde inte vara ok att en ny hyresgäst ska få ta pass direkt efter inflytt. Undrar om de där människorna som blev så upprörda överhuvudtaget ska stå i kollektivstall... :sneaky:
 
har kommit nya regler i stallet. Man kan välja hel eller halvfoder samt kollektivt. Jag är enda som valt kollektiv tydligen så då har jag kvällsfodring 20 dagar i månaden men då tar de i gengäld ut hästen på morgonen. Funkar för mig då jag i alla fall är sent i stallet. Men det är mycket att hålla reda på nu i början. Arbete borde ta 15 min men blir de dubbla för mig
 
Jag hade verkligen inte gjort någon stor grej om det blev bortglömt en gång. Händer det flera gånger däremot kanske jag skulle kollat av om personen är medveten om vad som ska göras eller om det blivit ett missförstånd. Jag tror sällan att folk med flit skulle strunta i hästarna.
 
Hade man missat kvällshöt till min häst hade jag nog blivit rejält sur men accepterat en ursäkt om personen var ny. För nån vecka sen missades krafthinken på em men det inget jag ens orkat ta upp då jag lånat ut hästen och misstänker att det därför det blev fel.
 
Om någon är ny har jag självklart överseende. Men om det är någon som stått i stallet i flera år och missar fodringar/ge enstaka häst mat/lägga på täcken osv, du blir jag rätt sur och säger ifrån.
 
Hade man missat kvällshöt till min häst hade jag nog blivit rejält sur men accepterat en ursäkt om personen var ny. För nån vecka sen missades krafthinken på em men det inget jag ens orkat ta upp då jag lånat ut hästen och misstänker att det därför det blev fel.
Hästen fick Hö, men inte kraft
 
Men gud låter ju inte alls som ett trevligt ställe :crazy:

Klart att sånt händer. Borde inte vara ok att en ny hyresgäst ska få ta pass direkt efter inflytt. Undrar om de där människorna som blev så upprörda överhuvudtaget ska stå i kollektivstall... :sneaky:
Jag då som stått 10 år i samma stall och glömmer ge nån påse, men hästen stod och åt för fullt så jag trodde han fått tidig kvällsmat. :o. Men å andra sidan är det lite si och så med innehästarna och deras regler, min gick på lösdrift. Det värsta är att det hänt samma häst flera gånger:devil:.
Jag vet inte om jag skulle vara så förlåtande då, ägaren hade skrivit ett argt meddelande på tavlan gången innan jag gjorde missen så jag låtsades som ingenting O_o
 
Jag då som stått 10 år i samma stall och glömmer ge nån påse, men hästen stod och åt för fullt så jag trodde han fått tidig kvällsmat. :o. Men å andra sidan är det lite si och så med innehästarna och deras regler, min gick på lösdrift. Det värsta är att det hänt samma häst flera gånger:devil:

Du borde inte heller stå i kollektivstall! :rage:

:rofl:

Men sen lite mer seriöst; tydliga regler är nog a och o för att få saker och ting att flyta i kollektivstall.
Själv står jag helinackorderad :angel:
 
Du borde inte heller stå i kollektivstall! :rage:

:rofl:

Men sen lite mer seriöst; tydliga regler är nog a och o för att få saker och ting att flyta i kollektivstall.
Själv står jag helinackorderad :angel:
Det är bara 3 hästar av 35 som står inne och reglerna har varit minst sagt svajiga hit och dit, och man har bara helgfodring en gång i månaden så man hinner nästan inte lära sig som ny. Inget kollektivstall egentligen. Men jag får skämmas lite :o. Fast alla är så snälla så när jag ber tusen gånger om ursäkt så säger folk , äsch det gör inget :D
 
Sånt där händer ganska ofta i stallet där jag står. Jag tycker inte att glömt kraftfoder någon gång är någon big deal alls, värre då om hästen inte får t ex kvällshöet. Är det däremot samma person som om och om igen glömmer småsaker är det klart att det blir irritation.
 
I mitt stall blev en häst kvar ute i hagen en kväll. Hur man nu kan missa det.
Saker händer. Säger man till på ett bra sätt brukar det inte upprepas, då är man mer noga till nästa gång. Upprepas det ofta handlar det ju om slarv och då får man ju skärpa sig. Och det är ju upp till den ansvarige att se och ta tag i.
 
Det är ju stor skillnad om man en gång glömmer att ge en häst sitt kraftfoder, speciellt när man är ny. Hästen fick ju sitt hö så den hade ju någonting att tugga på under natten.
Skillnad hade det ju varit om alla/någon helt plötsligt glömmer en häst systematiskt konstant...
 
Men herregud... Dog hästen? Varför ska folk alltid överreagera?

Däremot skulle jag tjura ihop om någon började glömma de flesta av sina fodringar, vilket har hänt när jag stått i kollektivstall.
 
Jag står helinackorderad nuförtiden, jag måste säga att det är så sjukt mycket skönare än kollektivt. Ingen häst missas någonsin. När jag stod kollektivt missades hästars hö/kraft och vattenpåfyllning titt som tätt, jag missade också en gång en häst (1 gång på 3 år, i början ska tilläggas ;) ), så jag är generellt sett förlåtande till en gång nån gång ibland, men inte mer. Känner mer än väl igen den där FB-problematiken, hoppas att det löser sig för dig, inte kul när det skär sig direkt i början.
 
Jag hade inte reagerat överdrivet mycket på det om det hade varit en ny människa i stallet som gjort det här misstaget en gång, och om det enbart var kraftfodret som hade glömts. Det hade känts värre om min häst hade stått utan grovfoder hela natten, även om det var en ny människa och, förhoppningsvis, inte skedde med flit. Men därifrån till att dra igång en häxjakt på sociala medier...? Jag är allergisk mot att stallproblem ska lösas antingen via exempelvis Facebook-grupper eller skriftliga meddelanden på tavlan i stallet, ta det med den personen öga mot öga om det är ett problem, typ. Inget blir bättre av att man skriver "elaka" saker på Facebook eller någon annanstans som man inte hade vågat stå för face to face.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 259
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp